Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- «نشست مکه» به طرح اتهامات ضدايراني از سوي مقام هاي سعودي و تکرار اجراي نمايش موشکي نيکي هيلي عليه ايران گذشت.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، پادشاه سعودي بامداد جمعه در سخنراني خود براي افتتاح نشست شوراي همکاري خليج فارس، ايران را به دخالت در منطقه متهم کرد.
«ملک سلمان»، پادشاه سعودي پنجشنبه شب در سخنان خود براي افتتاح نشست شوراي همکاري خليج فارس در شهر مکه ايران را به دخالت در منطقه متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ملک سلمان در اين سخنراني همچنين برنامه هسته‌اي و موشکي ايران را تهديدي براي امنيت جهاني توصيف کرد.
به گزارش العربيه، پادشاه رژيم سعودي گفت: «ما با يکديگر براي مقابله با تمامي چالش‌ها همکاري خواهيم کرد.»
وي همچنين گفت: «کاري که رژيم ايران انجام مي‌دهد، از مداخله در امور کشورهاي منطقه و توسعه برنامه هسته‌اي گرفته تا تهديد تردد دريايي در دنيا و تهديد عرضه نفت دنيا، نقض آشکار معاهده‌ها و اصول سازمان ملل متحد است.»
ملک سلمان همچنين از کشورهاي حاشيه خليج فارس خواست با آنچه به گفته وي «اقدامات جنايتکارانه ايران» است مقابله کنند.
وي در بخش ديگري از ادعاهايش گفت: «نيازمند موضعي محکم و قاطع عليه ايران هستيم.» او مدعي شد عدم ايستادگي در برابر «فعاليت‌هاي مخرب ايران» باعث ايجاد وضعيت فعلي در منطقه شده است.
پادشاه سعودي که کارشناسان کشور او را يکي از منابع تأمين خوراک فکري براي گروه‌هاي تروريستي و داعش مي‌دانند در اين سخنراني ايران را به حمايت از تروريسم متهم کرد و گفت که تهران در چهار دهه گذشته به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه بوده است.

الجبير: مي‌خواهيم به هر قيمتي از جنگ با ايران اجتناب کنيم!
وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجي به اتهام‌زني مجدد به جمهوري اسلامي ايران، نشست‌هاي مکه را «پيامي قدرتمند» به ايران توصيف کرد، اما گفت رياض مي‌خواهد به هر قيمت که شده از جنگ با ايران دوري کند.
«عادل الجبير» وزير مشاور دولت عربستان سعودي در امور خارجي روز پنج‌شنبه نشست‌هاي «مکه» را پيامي به ايران توصيف کرد، اما گفت رياض تلاش مي‌کند از درگيري نظامي با ايران اجتناب شود.
الجبير که در آستانه آغاز نشست سران شوراي همکاري خليج فارس و اتحاديه عرب در شهر مکه با شبکه «بي‌بي‌سي» گفت‌وگو مي‌کرد، درباره اهداف اين نشست‌ها گفت: «فکر مي‌کنم زماني که رهبران شوراي همکاري خليج [فارس] در اين نشست گردهم آيند، و زماني که رهبران اتحاديه عرب در اين نشست گردهم آيند، در مورد يک مسئله موضع خواهند گرفت، آن هم غيرقابل قبول بودن رفتار ايران در منطقه است. اين بيانيه‌اي قدرتمند خطاب به مردم ايران و جهان خواهد بود مبني بر اينکه سياست‌هاي ايران قابل قبول نيست.»
او در پاسخ به اين سؤال که آيا عربستان سعودي و متحدان اين کشور براي درگيري نظامي با ايران آماده مي‌شوند، گفت: «به صراحت گفته‌ايم که خواستار جنگ نيستيم، به صراحت گفته‌ايم که خواهان تشديد تنش نيستيم، اما در عين حال به صراحت هم گفته‌ايم که ادامه ستيزه‌جويي ايران عليه ما و متحدانمان در منطقه را هم تحمل نمي‌کنيم. جهان اين موضع را روشن کرده است و تعداد زيادي از کشورها اقدامات ايران را محکوم کرده‌اند. ايران، به واسطه اقداماتش، تحت تحريم قرار دارد.»
دو هفته پس از انفجار در چند نفتکش در بندر «فجيره» امارات عربي متحده و حمله تلافي‌جويانه انقلابيون يمن به تأسيسات نفتي عربستان سعودي، «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه سعودي اعلام کرد نشست‌هاي فوق‌العاده شوراي همکاري خليج فارس و اتحاديه عرب با موضوع تحولات اخير منطقه در مکه برگزار مي‌شود. اين هفته «جان بولتون» مشاور امنيت ملي کاخ سفيد در اظهاراتي که سخنگوي وزارت امور خارجه ايران آن را «مضحک» توصيف کرد، مدعي شد که ايران عامل حادثه فجيره بوده است.
آمريکا همچنين در هفته‌هاي اخير حضور نظامي خود در منطقه را هم افزايش داده است. واشنگتن هدف از اين کار را ايجاد بازدارندگي در برابر «تهديد ايران» توصيف کرده است. آمريکا بخشي از ديپلمات‌هاي خود را نيز از سفارت اين کشور در بغداد خارج کرده است.
الجبير در توجيه اين اقدامات آمريکا، گفت: «فکر مي‌کنم در مورد خارج کردن ديپلمات‌هاي آمريکايي از عراق اين آمريکايي‌ها هستند که بايد توضيح دهند، اما تصور مي‌کنم اين کار به واسطه تهديدي بود که آن‌ها از جانب شبه‌نظاميان متحد ايران در بغداد احساس کردند و مي‌خواستند اطمينان يابند که ديپلمات‌هايشان در امنيت هستند.»
وي افزود: «در ارتباط با افزايش حضور نظامي در منطقه، آمريکا مهمترين متحد راهبردي ماست، آمريکا مانند ديگر کشورها در اين منطقه منافعي دارد و مي‌خواهد اطمينان يابد که اگر ايراني‌ها کار نابخردانه‌اي انجام دهند، توان و ظرفيت پرداختن به آن در منطقه وجود داشته باشد. هيچ‌کس جنگ نمي‌خواهد و رئيس‌جمهور [دونالد] ترامپ به صراحت اين موضوع را اعلام کرده و عربستان سعودي هم در اين مورد صريح بوده است. به ايراني‌ها توصيه مي‌کنيم محتاط بوده و خويشتنداري به خرج دهند و از مواضع تهديدآميزي که گرفته‌اند، عقب بنشينند.»
در ادامه مصاحبه، «ليس دوست» خبرنگار بي‌بي‌سي به پيشنهاد ايران براي گفت‌وگوهاي منطقه‌اي اشاره کرد و پرسيد چرا عربستان سعودي خواهان گفت‌وگو نيست. الجبير گفت: «ما به ايراني‌ها گفته‌ايم که حرف زدن معناي چنداني ندارد، چراکه آن‌ها 40 سال است که حرف مي‌زنند، اما رفتاري ستيزه‌جويانه دارند... ما خواهان مشاهده عمل هستيم، نه حرف.
وي در پاسخ به اين سؤال که چقدر اوضاع منطقه خطرناک است، گفت: «اين برهه‌اي حساس در تاريخ منطقه ماست... ما بارها گفته‌ايم که خواهان جنگ نيستيم و مي‌خواهيم به هر قيمت که شده از آن دوري کنيم. اگر ايران مي‌خواهد اوضاع به شرايط عادي بازگردد، بايد به اين تحولات توجه کند.»
او در پاسخ به اينکه ايران اتهامات عربستان سعودي را رد کرده، با بيان اين ادعا که «جامعه بين‌المللي» اقدامات ايران را محکوم کرده، گفت واکنش تهران به اتهامات «خنده‌دار» است.
الجبير در مورد برخي گزارش‌ها مبني بر اينکه عربستان سعودي به دنبال تحريک ايران است، گفت: «اين درست نيست، جنگ براي همه در اين منطقه خسارت‌بار است و مي‌خواهيم به هر قيمت، از آن دوري کنيم و به صراحت هم اين را اعلام کرده‌ايم. اما توپ در زمين ايران است.»

تکرار اجراي نمايش موشکي نيکي هيلي عليه ايران
رياض با هدف فضاسازي عليه ايران، در نشست فوق‌العاده سران در مکه، با به نمايش گذاشتن آنچه «سلاح‌هاي ايران در يمن» مي‌خواند مشغول اجراي «نمايش موشکي نيکي هيلي» در سال 2017 عليه ايران است.
بر اساس گزارش «اينديپندنت» عربي، عربستان در سالن ورودي سران کشورهاي عربي در نشست مکه «نمايشگاهي از سلاح» به راه انداخته است تا مقامات کشورها حين عبور از اين سالن، ناچار شوند از نمايشگاه مذکور نيز بازديد کنند.
عربستان سعودي مدعي است سلاح‌هاي اين نمايشگاه، همان سلاح‌هاي ايراني در اختيار انصارالله يمن است و «ترکي بن صالح المالکي» سخنگوي ائتلاف سعودي در حد چند دقيقه براي بازديدکنندگان در اين خصوص توضيح مي‌دهد.
«زهير الحارثي» عضو مجلس شوراي عربستان در همين راستا مدعي شد سلاح يمني‌ها ايراني است و به اينديپندنت گفت: سعودي‌ها با نمايش باقي‌مانده سلاح‌هاي ايراني حوثي‌ها مي‌خواهند به هيأت‌هاي عربي و اسلامي در نشست مکه بگويند تهديدات ايران "عملي" شده و ديگر فرضيه يا شعارهاي مستهلک نيست.
اين همان نمايشي است که نيکي هيلي نماينده وقت آمريکا در دسامبر 2017 عليه ايران در سازمان ملل به راه انداخت. هيلي، در آن کنفرانس خبري در واشنگتن، شيئي آهني و بزرگ را به نمايش گذاشت و مدعي شد «قطعات باقي‌مانده موشک شليک‌شده ايراني به رياض» است اما تقريبا اين نمايش براي هيچ کشوري باورپذير نبود و اين تبليغات پرسروصداي آمريکا و عربستان عليه ايران به نتيجه‌اي نرسيد.

بيانيه پاياني نشست شوراي همکاري
اعضاي شوراي همکاري خليج فارس در بيانيه پاياني خود از اقدامات دولت آمريکا عليه ايران تقدير کردند.
شوراي همکاري خليج فارس بامداد جمعه (10 خرداد/31 مه) بعد از اتمام نشست خود در شهر مکه قطعنامه‌اي صادر کرد.
اين قطعنامه، حملات پهپادي نيروهاي ارتش يمن به تأسيسات نفتي عربستان سعودي را محکوم کرده و آن را تهديدي براي صلح در منطقه و اقتصاد جهان توصيف کردند.
اين سند همچنين شليک ادعايي بيش از 225 موشک بالستيک و 155 پهپاد غيرمسلح توسط نيروهاي انصارالله به سمت عربستان سعودي را محکوم مي‌کند.
حمله به چهار تانکر نفتي در نزديکي بندر الفجيره امارات نيز در اين بيانيه محکوم شده و از جامعه بين‌المللي خواسته از وقوع چنين «عمليات خرابکارانه‌اي» جلوگيري کند.
شوراي همکاري در يکي از بندهاي اين سند هم از ايران خواسته به اصول منشور ملل متحد و قوانين بين‌المللي، حسن همجواري، احترام به حق حاکميت کشورهاي ديگر، عدم دخالت در امور کشورهاي ديگر و عدم استفاده از قواي نظامي متعهد باشد. اعضاي شورا از جامعه بين‌المللي خواسته‌اند از دستيابي ايران به توانمندي‌هاي هسته‌اي جلوگيري کرده و محدوديت‌هاي شديدتري عليه برنامه موشکي ايران به کار بگيرند.
اين کشورها همچنين از راهبرد دولت آمريکا عليه ايران حمايت کرده‌اند. در اين بيانيه آمده است: «شورا حمايت خود را از راهبرد آمريکا در قبال ايران از جمله مقابله با برنامه‌هاي موشکي و هسته‌اي ايران، فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده اين کشور در منطقه، حمايت آن از تروريسم، مبارزه با فعاليت‌هاي خشن حزب‌الله، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، شبه‌نظاميان حوثي و ساير گروه‌هاي تروريستي ابراز مي‌دارد و اقدامات انجام‌شده توسط آمريکا براي مقابله با آنها را مورد تمجيد قرار داد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نشست مکه ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۳۵۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در شرایطی که به رغم جنگ غزه تلاش مقامات آمریکایی برای عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو ادامه دارد، بلومبرگ از تشدید بازداشت‌ها در عربستان سعودی درباره این جنگ خبر داده است.

به گزارش این رسانه آمریکایی، منابع دیپلماتیک و گروه‌های حقوق بشر به بلومبرگ خبر دادند که بازداشت شهروندان عربستان سعودی که در شبکه‌های اجتماعی مطالبی درباره جنگ غزه منتشر کرده بودند، تشدید شده است.

طبق این گزارش، یک چهره رسانه‌ای سعودی که گفته بود «هرگز نمی‌توان اسرائیل را بخشید»، بازداشت شده است.

یک شهروند عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی در اعتراض به مواضع واشنگتن در جنگ غزه، خواستار تحریم رستوران‌های آمریکایی شده بود، هم دستگیر شده است.

به ادعای بلومبرگ، «پادشاهی (عربستان سعودی) این سیگنال را نشان می‌دهد که آماده پذیرش روابط دیپلماتیک با دولت یهود است اگر این کشور به تشکیل کشور فلسطین متعهد شود».

دیپلمات‌های مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری گفتند که بازداشت افراد حتی بالای 10 ساله به دلیل اظهارنظرهای آنلاین و محدودیت در آزادی بیان در عربستان سعودی عادی است اما موج اخیر دستگیری‌ها ناشی از نگرانی‌های امنیتی است که به طور خاص با حمله مرگبار هفت اکتبر حماس به اسرائیل و پیامدهای آن مرتبط است.

کد خبر 848912 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره ایرانی‌ها
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • ببینید | جمله خاص پادشاه عربستان درباره غرور ایرانی‌ها به صدام به روایت ظریف
  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • نمایش قهرمان اسکیت ایران به مناسبت روز خلیج فارس
  • وقوع سیلاب سهمگین در شمال مکه مکرمه
  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی