Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سگ‌ها حیواناتی هستند که طی سالیان طولانی توسط انسان اهلی شده و از اجداد خود در طبیعت جدا شده اند تا برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گیرند. این حیوانات غیر طبیعی و دست پرورده بشر در صورت ورود به زیستگاه‌های طبیعی آسیب‌های جبران ناپذیری به حیات وحش زخم خورده ایران وارد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سگ‌های اهلی علفخواران وحشی را زخمی و می‌کشند. سگ‌های اهلی با دنبال کردن نشخوارکنندگان وحشی در طولانی مدت باعث ایجاد میوپاتی عضلانی در آن‌ها می‌شوند که حتی اگر توسط خود سگ کشته نشوند با آسیب‌های شدید کلیوی و عضلانی چند روز بیشتر زنده نمی‌ماند.
میزبان اصلی بسیاری از کرم‌های پهن سگ‌های اهلی هستند که در آن‌ها این آلودگی انگلی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما با دفع مدفوع در چراگاه‌های طبیعی و استفاده علفخواران وحشی از علوفه آلوده در مغز و محوطه بطنی آن‌ها کیست‌هایی تشکیل می‌شود که باعث آسیب جدی به مغز و مرگ علفخوار وحش می‌شود.  
میزان آلودگی به انگل‌هایی که میزبان اصلی آن سگ‌ها هستند در بین نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های طبیعی و پارک‌های ملی اطراف تهران باورکردنی نیست و هر روز حیواناتی که به این دلیل آسیب دیده اند به سازمان محیط زیست ارجاع داده می‌شوند.   برخلاف مناطق ذکر شده گزارشات در مورد این آلودگی در نشخوارکنندگان وحشی در دنیا انگشت شمار است. گفتنی است؛ که در ایران کمتر از ۵۰۰ قلاده پلنگ آسیایی زیست می‌کنند. در سال ۱۹۹۴ یک سوم جمعیت شیر‌های سرنگتی تانزانیا به دلیل ابتلا به بیماری دیستمپر تلف شدند که در سال ۱۹۹۶ مشخص شد از سگ‌های اهلی به آن‌ها منقل شده است. در سال ۲۰۰۱ اپیدمی مشابهی از بیماری دیستمپر در شیر‌های نوگوروگورو آن‌ها را تا مرز انقراض پیش برد که از سگ‌های اهلی به آن‌ها منتقل شده بود. بیماری دیستمپر سگسانان در یوزپلنگ‌ها در نامیبیادر سال ۲۰۱۰ گزارش شده است و تعداد بسیار زیادی از فک‌های خزری، پستانداران دریایی در خطر انقراض در دریای خزر در سال‌های ۱۹۹۷، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به دلیل ابتلا به این بیماری تلف شدند.  
بیماری دیستمپر در گربسانان بزرگ علایمی خاص از جمله کوری، کاهش پرخاشگری، بی تعادلی و در نهایت صد در صد مرگ همراه است. در صورت بروز این اپیدمی چه بر سر پلنگ ایرانی و یوزپلنگ آسیایی خواهد آمد. هیچ دستگاهی در ایران جمعیت بالای ۲۰ عددی یوزپلنگ را در خود جای نداده و کمتر زیستگاهی در دنیا را می‌توان نام برد که جمعیت بالای ۲۰ عدد یوزپلنگ ایرانی را داشته باشد و این یعنی انقراض در صورت بروز این بیماری است. یوزپلنگ‌ها این گربه‌سانان خجالتی برخلاف تصور عموم بسیار ضعیف‌تر از سگ‌های درشت جثه چه ولگرد و چه گله است و با مراجعه به گزارشات سال‌های اخیر می‌بینید که سگ‌ها بعد از تلفات جاده‌ای بیشترین جان را از این گربه ۳۵ عددی و به شدت در خطر انقراض گرفته است.
سگ‌های اهلی بی سرپرست می‌توانند به نگهدارنده‌های جدید بیماری‌های بدل شده و این بیماری را بین حیات وحش و جوامع شهری حفظ کنند. بیماری هاری بیماری است که چه در حیوانات و چه در انسان فاقد درمان است و نتیجه آن مرگی دردناک است و ایران از آلوده‌ترین کشور‌ها دراین مهم است. این‌ها تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از مخاطراتی است که برای حیات وحش ایران توسط سگ‌های بی سرپرست و ولگرد آزاد در زیستگاه‌های طبیعی ایجاد می‌شود. سال‌های است که کشور‌های پیشرفته دنیا با این مشکل رو به رو بوده اند برای آن راهکار داده اند و البته موفق هم شده اند. ۵ یوزپلنگ از بین ۳۵ یوز آسیایی باقی مانده در دنیا توسط سگ‌ها در مدت کمتراز ۳ سال کشته شدند. یوز‌های باقی مانده می‌توانند بعد از جاده‌های مرگ این بار خوراک سگ‌های اهلی آزاد در زیستگاه‌ها شوند.  
کنترل دامپزشکی و اقدامات پیشگیرانه از جمله انجام واکسیناسیون ودرمان ضد انگلی برای سگ‌های مذکور ممکن نیست و واکسیناسیون باید به صورت مداوم و دوره‌ای صورت پذیرد تا تاثیر داشته باشد که انجام این کار برای سگ‌های آزاد در زیستگاه طبیعی مانند یک شوخی است. همچنین عقیم سازی درمورد سگ‌های ولگرد در زیستگاه‌های طبیعی بدون در نظر گرفتن هزینه نجومی که با آن می‌توان حتی مسیر جاده‌های خطرآفرین را تغییر داد که کاری غیر علمی و غیر عملی است چرا که سگ‌های عقیم هم کماکان یوز می‌شکند و بیماری منتقل می‌کنند.
باید بدانید که با غذارسانی به سگ‌های بی سرپرست که دسترسی به زیستگا‌های طبیعی دارند جمعیت آن‌ها را افزایش می‌دهید و باعث شکار مستقیم و غیر مستقیم حیات وحش کشور می‌شوید.   یکی از پایه های اولیه کنترل جمعیت حیوانات اهلی آزاد و بی سرپرست مدیریت صحیح پسماند است این مدیریت متاسفانه در ایران به صورت درست صورت نمی گیرد و همین موضوع منجر به افزایش کلنی های حیوانات اهلی بی سرپرست می وشود. زیستگاه های طبیعی تنها پناه ما است ، کشتن گونه های بسیار نادر و در  خطر با ناآگاهی و بی تدبیری منجر به خطر افتادن ادامه نسل آنها می شود که این کار کمتر از کار شکارچیان غیر مجاز نیست .     برخی افراد ناآگاه که کمر به کشتار گونه‌هایی همچون پلنگ و یوزپلنگ بستند مانند سلطان‌هایی هستند در گذشته به کشتار شیر و ببر ایرانی دست می زدنند. گفتنی است؛ بیشتر مواردی که سگ ها به صورت مستقیم به حیات وحش آسیب جدی می رسانند از دیده‌ها پنهان است زیرا در بیشتر موارد لاشه کاملا خورده می شود و باقی مانده ای برای تشخیص نیست.   حمایت از حیوانات به حمایت از سگ های ولگرد محدود نمی‌شود و حیات وحش زخم خورده ما درمقابل این موجود دست ساز بشر نیاز به حمایت دارد. انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۰۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار

ایسنا/سمنان دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان از نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان، به عنوان عوامل موثر در ازدیاد حوادث کار در این استان صنعتی و کارگری نام برد.

حبیب‌الله محقق به مناسبت هفته کارگر در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن گرامیداشت یاد ۱۹ فوتی حوادث کار امسال در این استان، اظهار کرد: کنار گذاشتن قانون کار و عدم راه‌اندازی کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار که در فصل چهارم قانون کار به صراحت بر آن تاکید شده از مهمترین دلایل بالا بودن حوادث کار در این استان است. 

وی با بیان اینکه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار باید جلوی رخ دادن حوادث کارگری را بگیرند، ادامه داد: نبود این کمیته‌ها باعث می‌شود که شاهد این حوادث در محیط های کارگری باشیم. دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر دستگاه‌های مسوول، وظیفه دارند که براساس قوانین بر تشکیل این کمیته‌ها اصرار کنند. 
دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان افزود: ارزیابی‌های همکاران ما نشان می‌دهد تشکیل این کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در واحدهای تولیدی و صنعتی می‌تواند حوادث کار را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. 

وی از تعداد کم بازرسان کار به عنوان عامل مهم و موثر در تعداد بالای حوادث کار برشمرد و گفت: تعداد کم بازرس ها و تعداد بالای واحدهای صنعتی و تولیدی سبب شده که بازرس ها نتوانند به همه واحدها سرکشی کنند. انتظار می‌رود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد بازرسان کار را افزایش دهد. 

محقق در پاسخ به پرسشی در ارتباط با افزایش حقوق کارگران با بیان اینکه متاسفانه شورای کار امسال نیز همچون سال قبل برخلاف قانون کار عمل کرد، تصریح کرد: جامعه کارگری در استانی مثل سمنان یک اکثریت ۷۰ درصدی و در سطح کشور نیز بین ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهد و لذا  اگر حال کارگران خوب باشد، حال اکثریت جامعه خوب است. 

وی با گلایه از نحوه تصویب مصوبه حقوق و دستمزد،تاکید کرد: سال گذشته نمایندگان کارگران مصوبه را امضا کردند و از این رو دادخواست‌های متعدد کارگران به دیوان عدالت اداری به جایی نرسید اما امسال نمایندگان کارگران مصوبه را امضا نکردند. البته ما کارگران معتقدیم که نمایندگان کارفرماها نیز مبتنی بر قانون انتخاب نشدند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ دادخواست از سوی کارگران استان برای دیوان عدالت اداری ارسال شد، گفت: دیوان عدالت اداری، سال گذشته با استناد به امضای نمایندگان کارگران همه دادخواست‌ها که در سطح ملی افزون بر ۱۰۰ هزار می شدند را رد کرد. خوشبختانه امسال نمایندگان کارگران مصوبه را امضا نکردند و از این رو امیدواریم از طریق دیوان عدالت اداری به حقوق خود برسیم. 

وی با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد نباید دستوری باشد، اظهار کرد: افزایش حقوق ۳۵ درصدی کارگران در شرایطی است که حداقل تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی ۴۱ تا ۴۲ درصد بود. قاعدتا نباید افزایش حقوق‌ها کمتر از نرخ تورم باشد. همچنین در مصوبه امسال به طور مثال حق مسکن که در سال قبل از آن ۸۰۰ هزار تومان بوده، همچنان ثابت مانده و این در حالی‌ست که هزینه مسکن بسیار بالا رفته است. 

محقق تاکید کرد: بدون تردید وقتی در شرایط تورمی، حقوق و دستمزد کارگران کمتر از تورم رشد می‌کند، همین موضوع شرایط اقتصادی را سخت می‌کند.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه انقلاب ما، انقلاب پابرهنه‌ها بود، افزود: دولت باید از قشر کارگر حمایت بیشتری داشته باشد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی کارفرماها حقوق کارگران را پایمال می‌کنند، گفت: جدای از بحث " قراردادها و تسویه حساب‌های سفید امضاء" در همین استان سمنان کارگرانی هستند که کارفرماها چک و سفته ۴۰۰ میلیون تومانی از آنها اخذ کرده و کارگران نیز نمی‌توانند پیگیر حقوق خود شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به مطالبات زیاد تامین اجتماعی، گفت: عدم پرداخت این مطالبات سبب شده سازمان نتواند خدمات با کیفیتی به بیمه‌شدگان خود ارائه دهد. 

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دولت با پرداخت حقوق سازمان تامین اجتماعی به بهبود شرایط آن کمک کند. همچنین با توجه به برخی موانع قانونی در حوزه درمان در تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که دولت همراهی بیشتری با سازمان داشته باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با بیان اینکه تحقق شعار سال به بهبود شرایط جامعه کارگری کمک می‌کند، بر لزوم افزایش قدرت خرید کارگران تاکید کرد و  گفت: افزایش قدرت خرید کارگران می‌تواند به رشد و شکوفایی در بخش تولید کمک شایانی کند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو