ارادت به قرآن در دستان هنرمند نقاش/ خدا خودش کارها را درست میکند
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۱۱۹۶
ارادت به ساحت قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) به شکل و زبانهای مختلف خود را بروز و ظهور میدهد؛ هرکس به نوع و نحوی میخواهد در دنیای خاکی با چنگزدن به معنویت خود را به منبع آرامش الهی متصل کند؛ یکی با هنر، یکی با اعمال خیر و ...
شهرستان شوشتر که در دامنه رشته کوههای زاگرس واقع شده و به پایتخت سازههای آبی جهان معروف است، هنرمندانی را در دل خود پرورش داده که درونشان ارادتی با خود به همراه دارند که از نوع ارادت خالصانه هنر به ساحت مقدس قرآن کریم و اهلبیت(ع) است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علیاکبر قناد، هنرمندی است که از دهه 60 در عرصه هنر «کالیگرافی» یا همان نقاشیخط فعالیت دارد.
متن زیر گفتوگوی خبرنگار ایکنا خوزستان، با این هنرمند دینی است.
هنر ذوقی و خدادادی
وی درباره هنری که به آن مشغول است، گفت: این آثار ذوقی طراحی شدهاند، من هیچ دوره و آموزشی ندیدم. خودم با اشکال هندسی کمکم شروع کردم به طراحیهای پیچیده. بعدها که دستم پرتر شد و در این کار به جایگاه خوبی رسیدم خواستم دورههای آموزش تکمیلیاش را بگذرانم اما هرچه جستجو کردم جایی را برای یادگیری پیدا نکردم.
طرحهایم را از آیات قرآن کریم، اسماءالحسنی، ادعیه و زیارات انتخاب میکنم؛ این هم نیست که طرحهایم را فقط به زبان عربی یا فارسی بنویسم، صلوات به زبان انگلیسی هم طراحی کردم.
از سال 63 شروع به کار کردم؛ اوایل طرحهایم را فقط روی کاغذ A4 میکشیدم اما الان علاوه بر کاغذ، آثارم را روی بوم و شاسی هم پیاده میکنم. این کار ابزار خاصی لازم ندارد؛ مداد، خودکار، خطکش، گونیا، نقاله داشته باشی میتوانی طرحها را پیاده کنی. اوایل نقاشی میکشیدم، بعدها کم کم فهمیدم که این کار را هم میتوانم انجام دهم، الان دیگر نقاشی نمیکشم و همه وقتم صرف این کار میشود.
هرکسی که بیاید و ببیند آن را میپذیرد
معتقدم چون در طراحی این آثار از آیات قرآن و ادعیه استفاده میکنم هرکسی که بیاید و ببیند آن را میپذیرد چون در ارتباط با اعتقاد افراد است و بر روح و روان اشخاص تأثیر دارد؛ حتی موردی بود که یک خانم آمریکایی که حتی فارسی هم بلد نبود، از کارهای من شنیده بود و برای دیدن کارهایم آمد؛ این است که میگویم این کارها با فطرت آدمها در ارتباط است و بر آن تأثیر میگذارد؛ منظورم این است که این آثار در ارتباط با عقاید مردم است که همه تشنه آن هستند چون اسامی خدا و کلام خدا است.
طرحهای آثار واقعاً هنری است و هرکسی نمیتواند آنها را بخواند، خیلیها میآیند و از من میخواهند که اثر روی تابلو را برایشان بخوانم. قبلاً زیر طرح، آیه یا روایت طراحی شده را مینوشتم اما الان دیگر نمینویسم، چالش این هنر به این است که مردم تلاش کنند تا بتوانند، آن را بخوانند.
طراحی آیات قرآن و ادعیه
این را هم بگویم هر چه آیات و روایات و ادعیه کلماتشان کوچکتر باشد، نوشتنش سریعتر صورت میگیرد؛ تا حالا فرازهایی و واژگانی از اسماءالله، دعای کمیل، دعای آلیاسین، زیارت عاشورا را انتخاب کرده و طرح زدهام، به طور کلی هر چه که با خداوند ارتباط داشته باشد را انتخاب و طراحی میکنم.
من هیچوقت از این طریق امرارمعاش نکردهام، شغلم چیز دیگری است، در شوشتر کفش فروشی دارم اما اینقدر طرح زدهام و نوشتهام که که حسابش از دستم رفته است. حالا دیگر اینقدر دستم پر شده و سوار کار شدهام که دیگر نیازی به ابزار هندسی ندارم و با هر ابزار دیگری میتوانم طرح بزنم.
هر جا میروم مسیری برایم باز میشود
هر جا میروم مسیری برایم باز میشود که فکرش را نمیکردم؛ میدانم که همه این اتفاقات خوشایند غیرعادی برای برکت این کار است؛ من در سه روز منتهی به تاسوعا و عاشورا سقاخانه دارم که در آنجا شیر، چای، قهوه، آب، حلوا و خرما میان عزاداران حسینی توزیع میشود؛ بارها شده که دقیقه نود، وسیلهای نداشتهام یا کارم گره خورده و شرایط برای راه افتادن کار سقاخانه مهیا نبوده، که نمیدانم از کجا یک نفر پیدایش میشود، میآید و کارم را راه میاندازد؛ معتقدم که خدا خودش از بالا کارها را درست میکند.
ابراز ارادت در قالب هنر خدادادی
همینکه تا الان توانستهام هنرم را ادامه دهم، طرح بزنم و به درآمد آن محتاج نباشم، همینکه توانستهام نوع دیگری از زیبایی آیات و روایات را به تصویر بکشم خداراشاکرم. قرآن خودش سراسر زیبایی است، من چه کارهام! همینکه توانستهام بدون هیچ آموزشی این کار را سالهای سال ادامه دهم یعنی توفیق، یعنی اینکه من باید خوشحال باشم از این عنایت خداوند. مگر چند نفر اینگونه میتوانند ارادتشان را در قالب هنر خدادادی ابراز کنند؟ خدارا شکر.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا خوزستان فرهنگی هنر قرآنی هنر دینی شوشتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونه به هنر نگاه کنیم و واقعا آن را ببینیم؟
"کارن کی هو" نویسنده حوزه هنری میگوید:"اگر سعی میکردید زندگی تان را بدون هنر دوباره تصور کنید بله، کاملا متفاوت به نظر میرسید. هنر با چیزهایی بیشتر از آن چه مردم فکر میکنند تلاقی میکند".
به گزارش فرارو به نقل از وُکس، این صرفا ون گوگها و مونهها نیستند که آثار هنری شان بر روی دیوار موزهها آویزان شده اند. هنر در آثار هنریای مانند سازه "دروازه ابر" ساخته "آنیش کاپور" هنرمند بریتانیایی هندی تبار در پارک میلینیوم (هزاره) در شیکاگو یا در عمارت مارپیچ ساختمان گوگنهایم در نیویورک نیز وجود دارد.
هنر هم چنین، هنر زینت بخش پوستر فیلمهای سینمایی و تابلوهای ویترین فروشگاهها میباشد. هنرمندان با هنرشان بر لباسهایی که میپوشید، موسیقیای که گوش میدهید و محصولاتی که مصرف میکنید تاثیر میگذارند. به زبان ساده هنر همه جا حضور دارد.
با این وجود، اگر هنر اصلی اساسی از فرهنگ ما میباشد آیا بسیاری از ما احساس میکنیم که آن را درک نمیکنیم؟نتیجه نظرسنجیای انجام شده توسط "یوگاو" در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شد نشان داد که تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان امریکایی گفته بودند که خود را هنرمند نمیدانند. ۵۸ درصد یا حتی میزان بیش تری از پاسخ دهندگان گفته بودند که با جریانها یا سبکهای هنری معروف آشنا نیستند.
شما شاید بخواهید ستایش گر هنر باشید، اما برای تبدیل شدن به فردی هنردوست باید با هنر ارتباط برقرار کنید.
به هنر به عنوان یک ماجراجویی تعاملی نگاه کنیدگاهی اوقات استفاده از راهنماهای صوتی یا گوش دادن به صحبتهای هنرمندان برای روشن شدن تاریخچه یک اثر کمک کننده است، اما لزوما همواره به شما کمک نمیکند با هنر ارتباط برقرار کنید.
رمزگشایی معنای یک اثر مستلزم نگاه کردن به کالبدی بودن آن است. اتصال یک اثر هنری به سایر مصنوعات فرهنگی و در عین حال انتقال تجربیات زندگی خود از این باور سوررئالیستی پیروی میکند که معنا از مثلث سه ضلعی خود اثر، نیت هنرمند و واکنش بیننده به آن ناشی میشود.
معنای هنر از تعامل بین بیننده و هنرمند ناشی میشود. آن چه بیننده از یک اثر استنباط میکند صرفنظر از نیت هنرمند که خالق اثر بوده اهمیت دارد. از این منظر برای فهم یک اثر هنری باید کمتر احساس ترس به خود راه دهیم، زیرا هیچ راه درست یا غلطی برای خوانش یک اثر هنری وجود ندارد و صرفا ایدههایی هستند که میتوانند توسط هنرمند بسط یافته یا هدایت شوند.
"مولی اووندن" هنرمند و شاعر در مینه سوتا در این باره میگوید:" نیازی ندارم بیننده نقاشی هایم دقیقا منظورم را بداند، اما دوست دارم به اصطلاح با اثرم دست بدهد. این بیشتر در مورد گشودگی به روی یک گفتگو یا دعوت به یک تجربه است". این رابطه با در نظر گرفتن بازدید از موزه یا گالری به عنوان یک اقدام فعال و نه منفعل ممکن است به تحکیم رابطه با هنر کمک کند.
یک مطالعه ۲۰ ساله که در سال ۲۰۱۷ میلادی مجددا تایید شد نشان داد که ما به طور متوسط صرفا به مدت ۲۷ ثانیه به یک اثر هنری در موزه یا گالری نگاه میکنیم که شامل عنوان و اطلاعات همراه آن میشود. "دیل" هنرمند چند رشتهای میگوید:"تلاشی برای خلق اثری وجود دارد که نیازی نیست زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن کنید". با این وجود، او معتقد است که تفکر انتقادی برای هر هنری هم از طرف هنرمند و هم از طرف بیننده امری حیاتی میباشد.
اووندن میگوید:"ما در مدرسه یاد میگیریم چگونه در مواجهه با شعر یا هر اثر هنری دیگری همه اجرا را شناسایی کرده و آنها را از هم جدا کنیم". با این وجود، او در کار خود به عنوان یک مربی هنری سعی میکند مخاطب را وادار کند که به این فکر کند که پس از آن تشریح چه رخ میدهد. او میگوید: "وقتی همه چیز از هم پاشید یاد نمیگیریم که چه کار کنیم و به نوعی اثر را رها میکنیم". اووندن بر این باور است که رابطه بین بیننده و اثر در روند جمعآوری دوباره جهان شکل میگیرد.
اگر هنر فرآیندی از تخیل است که واقعیت را قابل تصور، به یاد ماندنی و گاهی حتی قابل پیش بینی میسازد همانطور که "سوزان لنگر" فیلسوف فرهنگی گفته بود چنین تعاملی میتواند حتی فراتر از این نیز پیش برود، زیرا باعث ایجاد احساساتی میشود که ما هر روز با آن در تماس نیستیم احساساتی مانند انزجار و ترس. برای مثال، با تماشای آثار دیل متوجه میشویم که تعدادی از قطعات او الهام بخش طنز هستند و هم چنین تجربه بومیان امریکا را به تصویر میکشد، زیرا انسانیت به تصویر کشیده شده و حقیقت نگران کنندهای را در مورد تسخیر آمریکا نشان میدهد.
دیل با اشاره به این که نقش او به عنوان یک هنرمند آن است که ایده هایش را با صداقت بیان کند میگوید: "من سعی نمیکنم اثری را خلق نمایم و سپس به این فکر کنم که مخاطبان آن را دوست خواهند داشت". هنر صادقانه حتی میتواند مخاطبان را به شدت ناراحت کند. دیل میگوید:"با این وجود، این ناراحتی بخش مهمی از کار است".
در این مورد بخشی از عدم فهم هنر مخاطب میتواند ناشی از بی میلی برای مقابله با آن ناراحتی باشد. همان گونه که لنگر نوشته آموزش هنر آموزش احساس است وقتی هنر باعث ایجاد احساساتی میشود که ما همیشه به آن دسترسی نداریم ممکن است برای مدیریت آن کار دشواری پیش روی مان قرار داشته باشد. با این وجود، در جریان دست و پنجه نرم کردن با آن احساسات است که ارتباط با هنر و در نهایت درک و فهم آن شکل خواهد گرفت.
چگونه میتوان تمایل به ناراحتی را آموزش داد؟ اووندن در این باره میگوید حتی به عنوان یک عاشق مشتاق هنر او متوجه میشود که واکنش احساسی همیشه آسان نیست. او میگوید: "این میتواند واقعا طاقت فرسا باشد".
مراقب زوزههای تجربه خود باشیدشاید بتوان نحوه ارتباط مان با هنر را دلیلی بر کاتارسیس* دانست. این کاری است که آثار هنری انجام میدهند. در طول زندگی انسانی مان ما حجم قابل توجهی از درد اندام خیالی* را داریم از دست دادن پدر و مادر در دوران کودکی یا نوجوانی، حضور در جنگ و حتی چیزی به اندازه داشتن یک معلم بدجنس. سپس به دنبال پیدا کردن راهی برای مقابله با آن از طریق کار کردن یا گوش دادن به یک آهنگ یا طرق مختلف دیگر خواهیم بود.
"کارن کی هو" میگوید اگر فکر کردن به هنر را به عنوان راهی برای تغییر زمان یا تغیبر تجربه خود آغاز کنید و اگر از پاسخ سطحی "این یک عکس خوب است" فراتر بروید آن زمان تماشای یک اثر هنری میتواند تلاشی واقعا جالب توجه باشد.
او به نمایش آثار "یوهاس ورمیر" نقاش هلندی قرن هفدهمی در موزه رایکس آمستردام اشاره میکند که با استقبال چشمگیری مواجه شد و بازدیدکنندگان را از سراسر نقاط جهان به سوی خود جلب کرد. علیرغم آن که ممکن است فکر کنید زندگی تان ارتباط اندکی با زندگی اشراف هلندی قرن هفدهمی دارد آثار ورمیر در به تصویر کشیدن زیبایی لحظههای روزمره برای تان الهام بخش خواهد بود تا از نو به زندگی خود نگاه کنید. او میگوید:"امیدوارم وقتی به انجام آن کارها فکر میکنید متوجه شوید که زیبایی در آن لحظه نیز وجود دارد".
* کاتارسیس اصطلاحی است که ارسطو برای تزکیه روحی و روانی تماشاگر از تراژدی عنوان میکند. کاتارسیس به نوعی شبیه همذات پنداری یا حس سمپاتیک در تماشاگر است.
*اندام خیالی یا Phantom Limb سندرومی روانی است که فرد هم چنان اندام بدنی از دست رفته را حس کرده و حتی درد را در آن ناحیه احساس میکند. در واقع این احساس درد در ناحیه اندام از دست رفته انکار واقعیت تلخی است که در صورت اتمام درد فرد باید با آن روبرو شود.