Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر -گروه استان ها: استان ایلام از گذشته‌های بسیار دور تاکنون دارای ظرفیت‌های خدادادی بی نظیری در بخش گیاهی، کشاورزی، منابع طبیعی و… بوده است که باعث به وجود آومدن تولیدات محصولات دیگر در استان نیز شده است.

وجود یک هزار گونه گیاهی در استان ایلام که اکثر آنها دارای خواص خوراکی و دارویی هستند از جمله این ظرفیت‌ها است که خود باعث رونق تولید محصولاتی عسل در استان ایلام نیز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار وجود گیاهان متعدد، وجود شرایط مساعد آب و هوایی ایلام را به یکی از مناطق مستعد عسل در کشور تبدیل کرده و در صورت حمایت‌های لازم بستر و زمینه توسعه اشتغال در استان نیز فراهم می‌شود.

در گذشته که عسل‌های کاملاً طبیعی توسط مردم از درختان در کوهستان جمع آوری می‌شد که دارای خواص بسیار زیاد بود و حالا با گذشت زمان که عسل‌های کوهی بسیار کم شده، عسل‌های تولیدی مردم استان رونق گرفته است.

درآمد مناسب زنبورداران

یکی از کارآفرین موفق زنبورداری در بخش زرین آباد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سالانه بیش از ۲۰ تن عسل طبیعی تولید می‌کنم.

فریدون میرزایی بیان کرد: فعالیت خود را از ۲۰ سال پیش آغاز کردم، هم اکنون با گسترش کار و پرورش زنبورعسل تعداد کلونی های زنبور عسل خود را به دو هزار کلونی رسانده ام و با درآمد خوب حاصل از این کار برای خود و چهار نفر دیگر اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان بستگی به نوع کیفیت فروخته می‌شود، افزود: خوشبخانه فروش محصول در استان بسیار خوب است و حتی مورد استقبال مردم دیگر مناطق کشور هم قرار می‌گیرد.

میرزایی بیان کرد: با توجه به طبیعت بکر زرین آباد این ظرفیت در منطقه وجود دارد تا صنعت زنبورداری رونق بیشتری بگیرد، اما این امر مسیر نمی‌شود مگر اینکه مسئولان برای حمایت از زنبورداران آستین‌های همت خود را بالا زنند تا علاقه‌مندان و جوانان بیکار بیشتری از قبل این حرفه شیرین کام شوند.

وی تصریح کرد: درخواستی دیگر از مسئولان استان داریم اینکه اکثر زنبورداران با مشکل بیمه مواجه هستند و امیدواریم این خواسته زنبورداران محقق شود.

میرزایی با اشاره به اینکه عسل تولید شده با یک بسته بندی ساده و بدون هیچ اسمی به فروش می‌رسد، افزود: این مشکل بزرگی برای زنبورداری استان است که هیچ اسم و نشانی ندارد.

وجود ۵۵۰ گونه گیاه‌ی شهدزا در ایلام

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط در گفتگو با خبرنگار مهر ظهار داشت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش منابع طبیعی است که از جمله وجود گل و گیاه متعدد شهدزا برای تولید عسل در استان است.

رضا احمدی اظهار داشت: وجود ۵۵۰ گونه گیاهی شهدزا در این استان باعث رونق تولید عسل با کیفیت و توسعه زنبورداری در ایلام شده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط واقعاً مناسبی در طبیعت ایلام برای تولید عسل وجود دارد، بیان کرد: کیفیت عسل تولید شده در استان قطعاً از بالاست و نیاز است این محصول با نام ایلام در بازارهای کشور معرفی شود.

تولید سالانه ۸۰۰ تن عسل مرغوب در ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر ایلام از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور است، طبق آخرین سرشماری های انجام شده بیش ۱۰۱ هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود دارد و سالانه ۸۰۰ تن عسل در استان تولید می‌شود.

سید محمد تراب میری عنوان کرد: یک هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم در بخش پرورش زنبورعسل در استان مشغول به فعالیت هستند و سال به سال به میزان تولیدات و اشتغالزایی افراد در بخش تولید عسل افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود برندسازی و بسته بندی از نیازهای مهم تولید عسل در ایلام است، گفت: جهاد کشاورزی استان به دنبال تکمیل زنجیره‌های تولید این محصول در استان است که قطعاً باعث اشتغالزایی و سود بیشتر برای مردم می‌شود.

میری عنوان کرد: «ژل رویال» یکی از دیگر از محصولات زنبور عسل استان است که کاربردهای فراوانی دارد و برنامه‌هایی برای صادرات این محصول در نیز دست اجراست.

وی با اشاره به حمایت‌های جهاد کشاورزی از زنبورداران استان، افزود: تأمین شکر برای زنبورداران از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی برای زنبورداران است که در سال جاری بیش از ۱۳۰ تن شکر توزیع شده است.

وی تصریح کرد: برای بیمه زنبورداران استان هم مشکلی خاصی وجود ندارد و این افراد می‌توانند از بیمه روستایی استفاده کنند.

بدون شک ایلام استانی پر ظرفیت در بخش کشاورزی از جمله تولید عسل است، با ایجاد بسته بندی و برندسازی و صنایع تبدیل در این بخش می‌توان شاهد رونق تولید و اشتغال در استان محرومی مثل ایلام بود که مردم از نبود شغل رنج می برند.

استعدادهای بی نظیر استان نظیر تولید عسل نیازمند طرح و برنامه ریزی های قوی برای شکوفا شدن هستند.

کد خبر 4630491

منبع: مهر

کلیدواژه: زنبور عسل جهاد کشاورزی ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران

مدیرکل شیلات مازندران گفت: با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری و افزایش ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی در مازندران یک‌هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، قاسم کریم‌زاده، امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های شیلاتی این استان اظهار کرد: در این نمایشگاه پنج محور پتانسیل شیلاتی مازندران بررسی و در نمایشگاه عرضه شده است.

وی با بیان اینکه صادرات و توسعه بازار آبزیان از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه صادراتی است، افزود: شیلات مازندران دارای سه هزار و ۹۰۰ واحد آبزی‌پروری و ۱۱۴ تشکل صیادی است که سالانه ۱۳ هزار نفر در پروتئین جامعه تلاش می‌کنند.

مدیرکل شیلات مازندران میزان تولید این استان را در بخش شیلاتی سالانه حدود ۱۳۰ هزار تن عنوان و مطرح کرد: از این میزان تولید سالانه شش تا ۱۲ تن محصول صادر می‌شود.

کریم‌زاده با اعلام اینکه سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات شیلاتی مازندران حاصل می‌شود که سال گذشته رقم صادرات این استان ۸۰۳ میلیون دلار بود، گفت: ماهیان خاویاری محصول اصلی و ارزآور حوزه شیلاتی کشور و این استان است که سالانه دو هزار و ۶۰۰ تن ماهی خاویاری در مازندران تولید می‌شود؛ از این میزان با استحصال ۹۰۳ تن خاویار به ارزش اقتصادی یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی میزان صادرات ماهیان خاویاری را با میزان تولیدات خاویار ۱۱۰ تن انواع گوشت خاویاری به کشورهای مختلف با ارزش اقتصادی آن ۷۳۰ هزار دلار بیان کرد و گفت: مازندران ۵۲ درصد استحصال ماهیان خاویاری کل کشور و ۴۷ درصد استحصال خاویار را در اختیار دارد.

این مسئول با اشاره به توسعه زنجیره ارزش محصولات شیلاتی این استان یادآور شد: سه موضع توسعه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی با نگاه اقتصاد دریا محور با مشارکت مردم، توسعه پرورش ماهیان خاویاری با اراضی ساحلی و تولید ماهیان کیلکا با اقتصاد دریامحور در این اداره‌کل مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه در این اداره کل، ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: با به انجام رسیدن این فرصت‌ها، ۴۵ هزار تن تولید اولیه محصولات شیلاتی استان افزایش پیدا می‌کند، همچنین یک‌هزار شغل جدید در این مسیر ایجاد می‌شود.

کد خبر 748902

دیگر خبرها

  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ایجاد یک‌هزار شغل با شناسایی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم