Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24 - روزنامه شرق مصاحبه مفصلی با مصطفی تاجزاده در باره وضعیت کنونی اصلاح طلبان انجام داده است.

بخشی از این گفت وگو را می خوانید:

ما این روزها با تغییر نگاه‌ها و چرخش‌های سیاسی مواجه می‌شویم یعنی بعد از اینکه بعضی از اصولگرایان نگاه اصلاح‌طلبانه پیدا کردند، اصلاح‌طلبان هم محافظه‌کار شدند، چرا این اتفاق رخ داد؟

درباره قسمت اول سوال باید بگویم بله ما با چرخش دیدگاه بیشتر در میان اصولگرایان و کمتر در میان اصلاح‌طلبان مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه آنها(اصولگرایان) اگر چرخش نداشته باشند، دست‌شان برای ماندن در قدرت بیشتر است و با وجود آنکه بر اساس دیدگاه اولیه خود می‌توانند به کانون قدرت نزدیک‌تر باشند اما تغییر دیدگاه را ترجیح می‌دهند. علت این است که به این نتیجه می‌رسند که اداره کشور جز با مشی اصلاحی ممکن نیست. تجربه به آنها نشان داده است که نظریات قبلی‌شان اشتباه است و دیگر نمی‌تواند کارساز باشد. این تغییر نگرش در همه عرصه‌ها دیده می‌شود؛ از سیاست خارجی(خطا بودن دشمن‌تراشی و بی‌توجهی به فرصت‌های جهانی ‌شدن و عدم ‌استفاده از شکاف‌های درونی قدرت‌ها همچنین عدم ‌تاکید بر اشتراکات میان ایران و دیگر کشورها از امریکا و اروپا تا چین و روسیه) تا مسائل فرهنگی و مقابله با شادی و موسیقی که نتیجه‌اش را در آهنگ جنتلمن در مدارس می‌بینیم و از شکست فیلترینگ فضای مجازی تا نقدهای مربوط به نظارت استصوابی... از لحاظ اقتصادی هم به این نتیجه رسیده‌اند که سرمایه‌گذاری نیاز به ایجاد فضای امن دارد. نمی‌توانیم هزینه صادرات و واردات را بالا ببریم و انتظار داشته باشیم، اقتصادمان شکوفا شود. در تمام کشورهایی که در ۴۰ سال گذشته(بعد از پیروزی انقلاب تا الان) توانسته‌اند جهش‌های اقتصادی داشته باشند(از چین و مالزی تا اندونزی و...) روابط مناسبی با همه کشورها برقرار کردند. بنابراین به لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی احساس کردند نگاه سابق نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات امروز باشد لذا باید دیدگاه خود را تغییر دهند تا بتوان کشور را اداره کرد.

پس چرا با وجود اینکه شما می‌گویید این گروه از تصمیم‌گیران به این نتیجه می‌رسند که باید تغییر ایجاد شود، این اتفاق رخ نمی‌دهد؟

مشکل اینجاست که همه به این نتیجه نرسیده‌اند؛ و مهم‌تر از آن منافع گروهی است. بسیاری می‌دانند مشکل از کجاست اما منافعشان با این تغییر سازگار نیست.

چرا در امریکا عده‌ای جنگ‌طلب هستند و عده‌ای صلح‌طلب؟! آیا نمی‌دانند جنگ چه عواقبی و عوارضی برای ملت ایران دارد؟ اگر قبل از دو دهه اخیر بود، می‌گفتیم حتما نمی‌دانند اما بعد از ۱۱ سپتامبر تاثیرات مخرب جنگ را در افغانستان، عراق، سوریه، لیبی و... دیده‌اند. دلیل جنگ‌طلبی آنها منافع‌شان است. در امریکا نیز چنین است. اگر بخواهند صدها میلیارد دلار اسلحه در خاورمیانه بفروشند باید ضرورت خرید آن را فراهم کنند یعنی یا باید جنگ به راه بیندازند یا حداقل فضای جنگی ایجاد کنند تا این اسلحه‌ها به فروش برسد. یعنی دلارهایی که عربستان و دیگر شیوخ منطقه خلیج‌فارس از فروش نفت به دست می‌آورند عینا باید بدهند و از امریکا اسلحه بخرند با این تفاوت که به دنبال اسلحه، کشتار و ویرانی هم ایجاد می‌شود. بالاخره «تفنگ در دست» یعنی باید یک نفر را کشت. متاسفانه ما در دنیای سیاست فقط با عقاید مواجه نیستیم که بگوییم اینها که می‌دانند، صلح بهتر از جنگ است پس چرا جنگ می‌کنند، بلکه با منافع بیشتر از عقاید مواجهیم. بسیاری از دولتمردان منافع‌شان در این است که فضای سیاسی کشور بسته باشد یا وارد جنگ شویم یا با بخش قابل‌توجهی از همسایگان مشکل داشته باشیم. با این دسته نمی‌توان بحث نظری کرد که صلح بهتر از جنگ است، بلکه باید افکار عمومی را آنقدر آگاه کرد که کسی جرأت نکند ایران را وارد جنگ کند. از سوی دیگر باید آنقدر هزینه جنگ را برای امثال بولتون بالا برد که آنها هم وارد جنگ نشوند. بنابراین چرخش دیدگاهی در مورد افرادی صدق می‌کند که می‌اندیشند و می‌خواهند براساس منافع ملی و درست بودن یا نبودن طرحی نظر ‌دهند. با چنین افرادی می‌توان بحث نظری کرد. می‌توان بحث کرد آیا برجام بهتر است یا خروج از برجام؟ آیا پیوستن به FATF بهتر است یا بدتر؟ اما وقتی پای منافع به میان می‌آید، منطق کنار می‌رود «چون غرض آمد، هنر پوشیده شد». وقتی شما در پی منافع خود باشید دیگر منفعت مردم را نمی‌بینید و فقط باند و گروه و... خود را می‌بینید.

در عین حال ما اصلاح‌طلبانی داریم که محافظه‌کار شده‌اند. اما کمتر اصلاح‌طلبی داریم که به غیر اصلاح‌طلبی چرخیده باشد. از سوی دیگر امروز با فضای مجازی کسی نمی‌تواند دیکتاتوری کند حتی اگر بهترین سیستم را دیکتاتوری بداند بنابراین از اصلاح‌طلبان کسی آن طرف نمی‌رود.

در عین حال محافظه‌کار شدن برخی اصلاح‌طلبان را انکار نمی‌کنم؛  بخشی از اصلاح‌طلبان محافظه‌کار شده‌اند. من این را به ضرر جریان اصلاحات می‌دانم. اول به این علت که پایگاه اجتماعی‌شان را از دست می‌دهند چراکه جامعه احساس می‌کند اینها هم فقط به دنبال کسب قدرت هستند و تفاوت زیادی میان این جناح با رقیبش نیست. اگر ما پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهیم هیچ‌ چیز دیگری نداریم.

تنها قدرت‌شان پایگاه اجتماعی‌شان است. نقطه ضعف دیگر محافظه‌کاری افزون بر ریزش پایگاه مردمی، ناامید کردن مردم از اصلاحات است و این وضعیت کشور را به قهقرا می‌برد. طرف مقابل می‌گوید من هر کاری بکنم اینها کوتاه می‌آیند و همراهی خواهند کرد. این طرف هم اصلاح‌طلبان محافظه‌کار شده، می‌گویند ما برای آنکه در قدرت بمانیم و برای مردم خدمت کنیم باید سکوت کنیم. هر سیاست‌ورزی چه فرد باشد چه یک مجموعه اگر پروژه و هویتی داشته باشد حتما باید خط قرمزی داشته باشد.

طبق فرمایش شما اصلاح‌طلبانی که محافظه‌کار شده باشند دیگر نمی‌توانند هویت اصلاح‌طلبی داشته باشند یعنی یک ‌جور بی‌هویت می‌شوند.

آنها تحلیل‌شان این است که با این نگاه می‌توانند به جامعه خدمت کنند اما این راهبرد آنها را بی‌هویت می‌کند بدون آنکه خودشان این را بخواهند. درست مثل طرف مقابل است؛ کسی که جنگ را مثبت ارزیابی می‌کند، قصدش خیانت به کشور نیست اما نتیجه کارش فاجعه به بار می‌آورد. ما گاهی کاری انجام می‌دهیم که پیامدش برای جامعه فاجعه‌بار است و خود نمی‌دانیم.

ما در اصلاح‌طلبان با 2 دسته مواجهیم؛ یکی افرادی که منافع‌شان ایجاب می‌کند اینگونه حرکت کنند. آنها می‌خواهند به هر قیمتی در قدرت بمانند لذا همه ‌چیز را از این زاویه می‌بینند. با چنین افرادی نمی‌توان بحث کرد. اما بسیاری از اصلاح‌طلب‌ها تحلیل اشتباهی دارند و فکر می‌کنند، ماندن در قدرت می‌تواند موثر باشد نه برای آنکه منتفع شوند بلکه افراد سلیم‌النفسی داریم که اینگونه فکر می‌کنند و معتقدند باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد. با این افراد می‌توان بحث کرد و آنها را قانع کرد که ما نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم بلکه باید در انتخاباتی شرکت کنیم که مطمئن باشیم اگر لیست نامزدهای ما رای آورد، می‌تواند کاری انجام دهد.

اگر قرار باشد چه لیست «الف» به مجلس برود چه «ب» فرق نکند، چرا باید از اعتبار اصلاح‌طلبان هزینه کنیم؟ بنابراین با دسته دوم باید بحث کرد و آنها را قانع کرد که معیارمان برای شرکت در انتخابات ایجاد تفاوت معنادار است. اگر بتوانیم تفاوت معنادار ایجاد کنیم، قدم در این راه بگذاریم، اما اگر نمی‌توانیم نباید وارد این بازی شویم.

آیا می‌گویید این وضعیت ناشی از نوعی سرگردانی است که اصلاح‌طلبان را گرفتار کرده؟ اسفند ماه قرار است انتخابات مجلس برگزار شود اما هنوز جناح چپ به جمع‌بندی مشخصی نرسیده. آقای حجاریان می‌گوید صرفا تحت شرایطی خاص باید در انتخابات شرکت کرد از سوی دیگر گروهی دیگر از اصلاح‌طلبان خواستار حضور پررنگ هستند و می‌گویند باید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد.

سوال این است که چرا اصلاح‌طلبان امروز دچار تردید شده‌اند که آیا باید در انتخابات شرکت کرد یا خیر اما در سال ۹۴ این تردید را نداشتند؟ چون هدف در سال ۹۴ این بود که تندروها کنترل مجلس را در اختیار بگیرند. چرا امروز این حرف را نمی‌زنیم؟

به این دلیل که انتظار می‌رفت امیدی‌ها کارهای مهم‌تری انجام دهند.

دقیقا همین است. من سال ۹۴ در زندان بودم و رای دادم. ذره‌ای هم تردید نداشتم. می‌دانید چطور متوجه شدم که پیروز شدیم؟ فردای انتخابات وقتی گوینده اخبار داشت فهرست افرادی که در تهران رای آوردند را می‌خواند، من اکثر آنها را نمی‌شناختم، فهمیدم لیست ما رای آورده است، چراکه نامزدهای اصولگرا را می‌شناختم. من آن روز به لیست امید رای دادم اما امروز رای نمی‌دهم. چرا؟ چون آن زمان فقط می‌خواستیم مجلس را از دست تندروها خارج کنیم و اداره کشور را بر مدار عقلانی قرار دهیم، برجام تعمیم یابد و راه برای توسعه همه‌ جانبه میهن باز شود. اما در این سال‌ها تحولات مهمی چه در ایران و چه بیرون آن رخ داده که موجب شده است، تردیدهای جدی در کارآمدی راهبرد جاری ایجاد شود. یکی از آنها دخالت‌های روزافزون «دولت پنهان» تقریبا در تمام عرصه‌هاست؛ از تغییر اسم یک خیابان تا مسائل کلانی مانند ماندن در برجام یا خارج شدن از آن کار دست نهادهای انتخابی نیست. مثلا چرا باید از صندوق ذخیره ارزی ۱۵۰ میلیون یورو به صدا و سیما داد؟ یا دخالت بعضی نهادها در عزل و نصب‌ها. از سوی دیگر ترامپ از برجام خارج شده و راه را برای تندروها در ایران باز کرده است تا بکوشند ایران هم از برجام خارج شود و کشور در مسیر تقابل قرار گیرد. بنابراین از درون و بیرون با موانعی مواجه شده‌ایم که برای اولین ‌بار اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند برای شرکت کردن یا نکردن در انتخابات به تصمیم قاطع برسند. شاید هم اجماع گذشته را در انتخابات آینده نداشته باشیم. زیرا یک عده معتقدند به هر قیمت باید در انتخابات شرکت کنیم یعنی اگر نامزدهای رده اول ما را رد صلاحیت کردند یک گام کوتاه بیاییم و اگر صلاحیت نامزدهای رده دوم را هم رد کردند، یک قدم دیگر عقب می‌رویم تا بالاخره به یک لیست برسیم. من معتقدم ما نباید به هر قیمت در انتخابات حاضر شویم یعنی اگر نامزدهای اصلی را رد صلاحیت کردند باید به مردم اعلام کنیم ما با این لیست می‌خواستیم در انتخابات شرکت کنیم اما چون نامزدهایمان رد صلاحیت شدند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. در این صورت مسوولیت به عهده شورای نگهبان است. اگر کشور را خوب اداره کردند خدا پشت و پناهشان باد و همینطور ادامه دهند و اگر بد اداره کردند، خواهیم گفت ما این وضع را پیش‌بینی کرده بودیم. به هر رو شرایط تغییر کرده است و دیگر نمی‌توانیم بگوییم مردم چون نمی‌خواهیم امثال رسایی در مجلس باشند، بیایید به این لیست رای بدهید. امروز مردم می‌پرسند این نمایندگان قرار است برای ما چه کاری کنند و اساسا چقدر اختیار دارند تا تغییراتی ایجاد کنند؟! اگرآنها از اختیاراتی برخوردار نیستند چرا باید رای داد؟!

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور

جبهه «ایران قوی» لیست کاندیداهای مورد حمایت خود در تمامی حوزه های انتخابیه مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم را منتشر شد.

 نشست خبری جبهه مردمی ایران قوی با محوریت رونمایی از فهرست نهایی نامزدهای مورد حمایت در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تمامی حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور با حضور سردار افشار، حجت الاسلام تقوی، محمد ناظمی اردکانی و اعضای شورای سیاستگذاری جبهه مردمی ایران قوی با نامزدهای مرحله دوم انتخابات شهر تهران برگزار شد.

بنابر روایت مهر، در ابتدای این نشست سردار علیرضا افشار با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت بنیانگذار مکتب تشیع امام صادق (ع) گفت: جبهه مردمی ایران قوی متشکل از شش حزب و ۷۰ تشکل مردمی ستاد حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌باشد که تلاش می‌کند در عرصه سیاسی یک نهاد انقلابی و جهادی با رویکرد خدمت ایثارگرانه بدون سهم خواهی از قدرت را پایه گذاری نماید.

رئیس شورای راهبردی جبهه ایران قوی ادامه داد: جبهه مردمی ایران قوی با تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌کوشد تا با بصیرت افزایی در جامعه، نهادینه سازی اخلاق سیاسی، کمک به حل مسائل مختلف نظام و جلب مشارکت مردم، وحدت و همدلی را در عرصه سیاسی به ارمغان بیاورد.

افشار اظهار کرد: تاکید جبهه مردمی ایران قوی به شایسته سالاری است لذا ما افرادی که در فهرست انتخاباتی جبهه پیشنهاد می‌دهیم در سایر ائتلاف‌ها، جبهه‌ها و جمعیت‌ها حضور دارند لذا ما مقید نمی‌دانیم که افراد منتسب به خودمان را معرفی کنیم و از همه گروه‌ها و حزب‌ها در لیست ما افرادی حضور دارند و شایسته‌ترین آنها هستند که به مردم معرفی می‌کنیم.

سردار افشار با بیان اینکه هدف اصلی جبهه مردمی ایران قوی در انتخابات‌ها جلب مشارکت مردم می‌باشد، افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم احساس جدایی از مسئولین نکنند و مردمی زندگی کردن مدیران از شاخصه‌ها و مطالبات اصلی جبهه مردمی ایران قوی می‌باشد.

رئیس شورای راهبردی جبهه مردمی ایران قوی تصریح کرد: ان شاءالله ما بتوانیم با معرفی افراد متخصص، شایسته و انقلابی مجلس دوازدهم را به عنوان یک مجلس الگو و نمونه در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و در همین راستا جبهه مردمی ایران قوی کار خود را توسعه خواهد داد و سعی خواهد کرد فعالیت‌هایش فقط محدود به ایام انتخابات نباشد بلکه در بین انتخابات‌ها به اهدافی که اشاره شد فعالیت مستمر و قدرتمندی داشته باشد.

در ادامه این نشست سیدرضا تقوی با بیان اینکه انتخابات پیوند مردم با نظام است، اظهار کرد: انتخابات تعیین سرنوشت است و نمایندگان منتخب مردم باید سنگربان نظام و انقلاب در این مسئولیت خطیر باشند و با پرهیز از دنیاطلبی و رعایت اصول اخلاقی در این آزمایش و امتحان الهی در راستای خدمت به مردم در مسند نمایندگی مجلس سربلند و روسفید باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران بیان کرد: مجلس باید به روز و دشمن شناس باشد تا بتواند به وظایف اصلی خود در کمیسیون‌ها در جهت قانونگذاری صحیح و رفع مشکلات مردم قدم بردارد.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تطمیع و زد و بندهای سیاسی را کنار گذاشت تا افراد شایسته و متخصص در ریاست کمیسیون‌ها و مجلس قرار بگیرند.

تقوی در پایان سخنان خود هرگونه اختلاف بر سر منافع حزبی و شخصی را سقوط ارزش‌ها قلمداد نموده و تاکید کرد: منتخبین مردم در مسند نمایندگی مجلس باید برای رضای خدا و مردم تمام تلاش خود را به کار ببندد و از نظرات نخبگان و کارشناسان حوزه‌های مختلف نیز استفاده و بهره‌های لازم را در جهت تشکیل مجلسی قوی و انقلابی صورت بدهند.

در پایان این نشست خبری محمد ناظمی اردکانی با ارائه گزارشی از فعالیت کمیته‌های تخصصی جبهه مردمی ایران قوی و ارائه نتایج تحقیقاتی و کارشناسی کمیته‌ها به معاون اول رئیس جمهور و معاون اقتصادی دولت بیان کرد: اولویت مجلس دوازدهم باید معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی باشد و تلاش در جهت بهبود فضای حکمرانی کشور که از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب می‌باشد باید به ملثه ظهور و بروز برسد.

دبیر کل جبهه مردمی ایران قوی، عدالت و رعایت قانون را از اصلی ترین وظیفه نمایندگان منتخب مجلس قلمداد کرده و خاطر نشان کرد: نمایندگان با استفاده از ظرفیت مردم و نهادهای مردمی باید مشارکت جدی مردم در اداره کشور را با توجه به شعار سال رقم بزنند و با استفاده از برنامه هفتم توسعه و همگرایی بین ارکان نظام و ایجاد وحدت حقیقی در مجلس دوازدهم کارآمدی خود را ثابت کنند.

ناظمی اردکانی در پایان سخنان خود با اشاره به رونمایی از فهرست نهایی مورد حمایت جبهه مردمی ایران قوی در مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: نامزدهای مورد حمایت جبهه در چند جلسه مستمر با حضور نامزدهای راه یافته به دور دوم و با رأی گیری از میان اعضای شورای سیاستگذاری جبهه مردمی ایران قوی انتخاب شده‌اند که به شرح ذیل اعلام می‌شود:

حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس:

۱_ علیرضا سلیمی

۲_ محمدحسین حسین زاده بحرینی

۳_ عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی

۴_ زهره طبیب زاده نوری

۵_ مجتبی رحماندوست

۶_ ابراهیم عزیزی

۷_ حسین صمصامی

۸_ زهره سادات لاجوردی

۹_ سید نظام الدین موسوی

۱۰_ پیمان فلسفی

۱۱_ ابوالقاسم جراره

۱۲_ فاطمه قاسم پور

۱۳_ سمیه رفیعی

۱۴_ مجتبی زارعی

۱۵_ محمد سراج

۱۶_ سمیه گل پور

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو:

۱_ علی جعفری آذر

۲_ رضا صدیقی

۳_ محمدحسین فرهنگی

۴_ سید محمدرضا میرتاج الدینی

حوزه انتخابیه شبستر:

محمود طاهری

حوزه انتخابیه میانه:

سید مرتضی حسینی

حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز:

امید علی رعنایی بیله سوار

حوزه انتخابیه سمیرم:

رحیم کریمی

حوزه انتخابیه لنجان:

حسین رجایی ریزی

حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس:

مصطفی سعیدی سیرائی

حوزه انتخابیه ورامین پیشوا و قرچک:

حسین نوش آبادی

حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف:

علی مولوی حقیقی

حوزه انتخابیه مشهد و کلات:

کاظم معتمدی فر

حوزه انتخابیه آبادان:

صادق کمائی

سید محمد مولوی

حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر:

ابراهیم متینیان

حوزه انتخابیه خدابنده:

سعید رفیعی

حوزه انتخابیه زنجان و طارم:

محمد اسماعیلی

حوزه انتخابیه شیراز و زرقان:

سیداسماعیل حسینی
ابراهیم عزیزی

حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد:

سیروس سجادیان

حوزه انتخابیه کرمانشاه:

عبدالرضا مصری

جهانبخش امیری

حوزه انتخابیه گنبد کاووس:

قرجه طیار

حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی:

محمدرضا ملکشاهی راد

هادی هاشمی نیا

حوزه انتخابیه قائم شهر، سواد کوه و جویبار:

علی کشوری

مصطفی معلمی

حوزه انتخابیه ملایر:

احمد آریایی نژاد

 

دیگر خبرها

  • لیست نهایی کاندیداهای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • رونمایی از لیست‌های انتخابات؛ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • رونمایی جبهه «ایران قوی» از لیست انتخابی خود در سراسر کشور
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • افزایش گرایش مردم به لیست‌ها در دور دوم انتخابات مجلس
  • لیست جامعه اسلامی مهندسین برای دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد