Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:04:25 GMT

ملاقات زمین و خواهرخوانده در شامگاه امشب

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۰۴۱

ملاقات زمین و خواهرخوانده در شامگاه امشب

در شامگاه امشب 11 خرداد زمین با سیاره ناهید در نزدیکترین فاصله خود با یکدیگر می‌رسند.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: در ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه شامگاه امشب شنبه ۱۱ خرداد ماه جاری، سیاره ناهید در ۳.۲ درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: از آنجا که این سیاره ملکه آسمان صبحگاهی است، علاقه‌مندان بامداد فردای این روز (یکشنبه ۱۲ خرداد)، شاهد کمترین جدایی هلال ماه و سیاره ناهید در افق شرقی در صورت فلکی "ماهی‌ها" خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سیاره ناهید یا زهره دومین سیاره منظومه شمسی است که مدار آن در میان مدارهای زمین و عطارد قرار گرفته‌است. این سیاره از نظر مداری، نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد و بعد از ماه، درخشان‌ترین جرم آسمانی طبیعی است که به هنگام شب در آسمان زمین دیده می‌شود. "زهره"، بدون ماه است و در مدار تقریباً دایره‌واری به‌دور خورشید می‌گردد. این سیاره از بسیاری جنبه‌ها چون اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین شبیه است؛ از این رو آن را سیاره «خواهر زمین» می‌خوانند.

زهره گرم‌ترین سیاره منظومه شمسی و یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و دارای آتشفشان‌های فعال، زمین‌لرزه و رشته‌کوه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زمین لرزه سیاره ناهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد

سیاره عطارد یازدهم اردیبهشت در دورترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد، اما این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گردش ۸۸ روزه سیاره عطارد به دور خورشید باعث می‌شود سه‌شنبه -یازدهم اردیبهشت‌ماه- به دورترین نقطه از خورشید در فاصله ۰.۴۷ واحد نجومی برسد؛ سیاره عطارد برخلاف بیشتر سیارات که دقیقاً مدارهای دایره‌ای به دور خورشید را دنبال می‌کنند و فاصله آن‌ها از خورشید تنها چند درصد تغییر می‌کند، دارای مدار بیضی شکل است.

فاصله سیاره عطارد از خورشید بین ۰.۳۰۷ واحد نجومی در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به خورشید) و ۰.۴۶۷ واحد نجومی در اوج (دورترین فاصله از خورشید) متغیر است، این تغییر بیش از ۵۰ درصد به این معنا است که سطح آن در زمان حضیض نسبت به زمان اوج، دو برابر بیشتر انرژی از خورشید دریافت می‌کند.

قرار گرفتن سیاره عطارد در اوج خورشیدی از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان غروب نیز بیش از سه درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

کد خبر 749256

دیگر خبرها

  • ۱۰ کاندیدای مشترک در سه لیست انتخاباتی تهران /کدام نامزدها خط خوردند؟ +جدول
  • (ویدئو) زهره حمیدی روی تخت بیمارستان؛ برایم دعا کنید
  • سیاره عطارد در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • ۲ افسر دیگر اسرائیل در غزه کشته شدند
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • گواردیولا: زجر کشیدیم تا فارست را بردیم
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ