Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام یعقوب بقایی، پژوهشگر دینی و کارشناس مشاوره، در گفت‌وگو با ایکنا به پاسخ به این پرسش پرداخت که چرا جامعه ما با وجود بهره‌مندی از شعائر دینی با حوزه سلامت روان با مشکل مواجه است و گفت: در ابتدا باید به دو نکته توجه کرد؛ نخست اینکه ما رشدهای زیادی را شاهد بوده‌ایم؛ همچنانکه مقام معظم رهبری نیز تصریح کردند که رویش‌های زیادی در انقلاب اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است عده‌ای از دین فاصله گرفته‌اند، اما عده‌ زیادی هم به فضاهای قرآنی و دینی وارد شده‌اند.

وی افزود: آمار دقیقی از ریزش‌ها و رویش‌ها نداریم که بتوانیم ادعا کنیم میزان ریزش‌ها بیشتر از رویش‌ها بوده است. صرف‌نظر از این موضوع، اگر نگاه ما معطوف به آسیب‌های روانی باشد باید عرض کنم متأسفانه جوانان ما شناخت درستی از دین ندارند. یکی از علل مهمی که منجر می‌شود دانشجویان از دین فاصله بگیرند این است که شناخت درستی از دین ندارند.

حجت‌الاسلام بقایی با بیان اینکه اگر شناخت ما درست باشد و دین و اهل بیت(ع) درست معرفی شود و از طرف دیگر دین را درون‌سو کنیم این مشکلات کاهش می‌یابد، اظهار کرد: دین یا درون‌سو است یا برون‌سو. تحقیقاتی که غربی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند بر این مطلب گواهی می‌دهد کسانی که دین در آنها درون‌سو شده باشد، یعنی تبدیل به باور شده باشد، بهداشت روانی‌شان خیلی بیشتر از آدم‌هایی است که دین در آنها برون‌سو است، یعنی تنها زمانی دیندار هستند که دین برایشان منافعی داشته باشد و بتوانند از دین منفعتی کسب بکند. این افراد اگر دین برایشان منفعت داشته باشد دیندار هستند اما اگر دین منفعتی برایشان نداشته باشند به راحتی دین را کنار می‌گذارند؛ چراکه دین تبدیل به باورهایشان نشده است.

بقایی ادامه داد: کسانی که دین را باور کرده‌اند حالشان بهتر است. قرآن کریم می‌فرماید ذکر خدا موجب آرامش قبلی است و تو را آرام می‌کند، چراکه تبدیل به باور شده است. اگر این اعتقاد برای فرد حاصل شود، امیدوارانه‌تر و شادمان‌تر زندگی خواهد کرد. از سوی دیگر، قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا؛ و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت»(طه/124). به حکم این آیه، اگر از خداوند دور شوی زندگی خودت در تنگنا قرار می‌گیرد و خودت اذیت می‌شوی. اگر ما آمدیم دین را درست معرفی کردیم و در نتیجه تبدیل به باور شد تاثیر مثبتی بر بهداشت و سلامت روان خواهد گذاشت. من در تحقیقات بسیاری که غربی‌ها انجام داده‌اند این مطلب را مشاهده کردم. مثلا تحقیق کرده‌اند بیمارانی که خدا را قبول دارند هم درصد بهبودی‌شان بالاتر است و هم امید به زندگی‌شان بیشتر است. پس باید بگوییم ما شناخت درستی نسبت به دین نداریم، ثانیا اگر شناخت ما درون‌سو شود به بهداشت روان ما کمک خواهد کرد.

کارشناس مشاوره اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از مردم از کوچک‌ترین و ساده‌ترین مسائل دینی هم اطلاع ندارد، چه رسد به مسائل عمیق‌تر. اگر شما از یک جوان بپرسی چرا خدا را قبول داری، جواب‌هایی به شما خواهند داد که خواهید دانست هیچ مطالعه‌ای در این فضا نداشته‌اند. خداوند به پیامبر فرمود: رسول من، مرا دوست داشته باشد، کاری کن مردم هم مرا دوست داشته باشند. پیامبر پرسید: من دوستت دارم اما چکار کنم مردم دوستت داشته باشند؟ خداوند فرمود: به آنها بگو چه چیزهایی را از من دارند. اگر بدانند چه چیزهایی را از من دارند عاشق من می‌شوند. این ضعف بزرگ ماست. بیشتر افرادی که به ما مراجعه می‌کنند شناخت درستی از دین ندارند و از دین یک تابو برای خود درست کرده‌اند و از دین وحشت دارند؛ مثلا تصور می‌کنند دین یعنی محدودیت. فکر می‌کنند اگر دیندار باشند باید تمام آزادی‌ها و خوشی‌های زندگی را ترک کنند. متاسفانه تعریفشان از دین این است. وقتی برای این افراد از دین صحبت می‌کنی که واقعا دین چیست، نگاهشان تغییر پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: دین خیلی گسترده است. وسعت دین آنقدر زیاد است که سبک زندگی فرد را دربرمی‌گیرد. یک بُعد دین ناظر به مسائل اعتقادی است، یک بعد آن ناظر به مسائل سیاسی است، یک بعد آن ناظر به سبک زندگی و مسائل خانواده است و ... . یعنی دین یک مجموعه کاملی برای انسان فراهم کرده است که بتواند در این دنیا با آرامش زندگی کند. متاسفانه تعریف ما از دین یک بعدی است و فقط عبادات را می‌بینیم. الآن کتاب‌هایی داریم در خصوص اینکه رفتارما و تعامل‌مان با همسر و فرزندمان چگونه باشد. دین یک سبک زندگی کامل است برای اینکه هم در دنیا و هم در آخرت حالمان خوب باشد.

وی افزود: اگر شناخت ما شناختی باشد که درست اتفاق افتاده باشد، شناخت ما تبدیل با به باور می‌شود. البته گاهی این مسئله به خود ما برمی‌گردد. گاهی من می‌دانم یک چیزی بد است اما به خاطر کنجکاوی یا لذت به سراغ آن می‌روم. مثلا کدام جوان نمی‌داند اعتیاد بد است، اما چرا به سمت اعتیاد می‌رود؟ چون علم دارد اما مهارت ندارد. می‌داند کار بدی است اما نمی‌داند چگونه خود را مصون کند از اینکه گرفتار اعتیاد نشود. گاهی ما علم داریم اما مهارت نداریم. خیلی مواقع ما می‌دانیم یک کار بد است اما به خاطر لذتی که دارد به سوی آن کشیده می‌شویم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا مصاحبه دین سلامت روان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند

به گزارش تابناک، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری پیرامون سلامت روان معلمان اظهار داشت: در حال حاضر تنبیه بدنی دانش آموزان بسیار اندک است. در پذیرش معلمان جدید به صورت کانون‌های ارزیابی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیازبرای معلمان و شخصیت و... بررسی می‌شود.

وی افزود: ۶۰ درصد نمره آزمون استخدامی به مبحث سلامت روان تعلق گرفته است تا با ضریب دادن به آن معلم با شخصیتی وارسته، آرام و صبور وارد آموزش و پرورش شود.

وی بیان داشت: معلمان شاغل در نظام تعلیم تربیت شور ما، به حق جزو بهترین‌ها هستند و ما کمترین مسائل نامطلوب را داریم.

فرهادی تصریح کرد: در گروه کیفیت بخشی، ۱۹ هزار نفر جذب خواهد شد که بیش از ۲ هزار نفر آن‌ها مشاور مراکز مشاوره هستند.

گفتنی است هنوز ما در کلاس‌های درس شاهد رفتار خشن و بعضا کتک زدن دانش آموزان توسط معلمان و آموزگاران هستیم. همچنین قرار است در قانون استخدامی آموزش و پرورش سلامت روان معلمان را لحاظ کند.

دیگر خبرها

  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان | این خانم روان درمانگر سریال است یا...؟ | پاشنه آشیل «افعی تهران» | ببینید
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم