Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:13:52 GMT

وقت آرامش در بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۲۷۲

وقت آرامش در بازار ارز

خبرگزاري آريا - در آخرين روز هفته، دلار تغيير مسير داد و پس از 2 کاهش متوالي، راه افزايشي را در پيش گرفت. سکه تمام بهار آزادي نيز از کف 4 ميليون و 600 هزار توماني فاصله گرفت و به سطح 4 ميليون و 650 هزار تومان قدم گذاشت.
به گزارش خبرگزاري آريا، شاخص ارزي 160 تومان افزايش قيمت را تجربه کرد و روي عدد 13 هزار و 750 تومان ايستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌رغم اين رشد، دلار در هفته گذشته 5/ 3 درصد از ارزش خود را از دست داد. سکه نيز با وجود افزايش روز آخر، 5/ 2 درصد افت قيمت را طي هفته گذشته تجربه کرد. در اين ميان کاهش قيمت نيم سکه به 7/ 0درصد محدود شد و ربع سکه برعکس آن دو روند افزايشي را تجربه کرد. ربع سکه هفته گذشته 3/ 0درصد رشد را ثبت کرد و در انتهاي هفته روي عدد يک ميليون و 700 هزار تومان قرار گرفت. برخي از فعالان بازار انتظار دارند که در 3 روز کاري هفته جاري قيمت سکه‌هاي کوچک در سطوح بالاتري قرار بگيرد. آنها عنوان مي‌کنند، در آستانه عيد فطر، معامله‌گران انتظار دارند تقاضا براي انواع سکه و طلا افزايش پيدا کند و با توجه به کاهش قدرت خريد، تصور مي‌کنند به جاي سکه تمام، تقاضا براي سکه‌هاي کوچک‌تر و با قيمت کمتر، افزايش بيشتري داشته باشد.
در مورد بازار ارز برخي تحليلگران عنوان مي‌کنند که بازار مي‌تواند هفته کم نوساني را سپري کند، مگر آنکه تغيير مشخصي در سمت عرضه و تقاضا رخ دهد. از نظر آنها، از ابتداي خردادماه بازار عمدتا در مسير کاهشي قرار گرفته است، ولي در همين مدت يک کف و سقف قيمتي جديد براي خود پيدا کرده است و در سه روز آتي نيز به احتمال زياد در همين بازه نوسان خواهد کرد. به گفته يکي از بازيگران باتجربه بازار، دلار روز چهارشنبه در مقاطعي از روز حتي تا سطح 13 هزار و 300 توماني پايين رفت ولي با حمايت معامله‌گران به سطوح بالاتر بازگشت. با توجه به اينکه قيمت‌هاي پايين روز چهارشنبه از اوايل فروردين ماه سابقه نداشت و حمايت محکمي از سوي بازار از آنها صورت گرفت، برخي فعالان عنوان مي‌کنند که بازار در شرايط کنوني يک سطح حمايتي براي خود پيدا کرده است. در مورد سقف قيمت فعلي دلار تمايز ظريفي در بين ديدگاه فعالان وجود دارد. عده‌اي باور دارند نقطه 14 هزار و 200 توماني نقطه مقاومتي براي اين ارز است و گروه ديگري عدد 14 هزار و 400 توماني را در نظر مي‌گيرند. به گفته يکي از فعالان در اين نقاط فروش‌ها افزايش پيدا کرده است. در واقع برخي معامله‌گران اعتقاد دارند دلار در کوتاه مدت مي‌تواند در بازه 13 هزار و 300 تا 14 هزار و 400 توماني نوسان کند.
در اين ميان، معامله‌گران ديگري در بازار اعتقاد دارند، عوامل مختلفي در خردادماه مي‌توانند قيمت دلار را تحت‌تاثير قرار دهند و در اين شرايط نمي‌توان سقف و کف مشخصي را براي بازار تعيين کرد. به باور آنها، پيش‌بيني‌پذيري بازار زماني که تحت تاثير وقايع سياسي قرار دارد دشوارتر از هميشه است و ممکن است يک خبر بازار را غافلگير کند. شماري از فعالان معتقدند، مهم‌ترين فاند خبري که پيش روي بازار قرار دارد، سفر نخست‌وزير ژاپن به ايران است. براساس اخبار، شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن چهارشنبه 22 خرداد به مدت 3 روز به ايران سفر مي‌کند. عنوان شده است که اين نخست‌وزير حامل پيامي از آمريکا براي ايران است و برخي معامله‌گران باور دارند اين اتفاق مي‌تواند به منزله آغازي بر مذاکرات ايران و ژاپن باشد. در اين ميان، عده ديگري باور دارند، جوسازي غربي‌ها پيرامون حادثه بندر الفجيره ديگر عاملي است که مي‌تواند جو معاملات را تحت تاثير قرار دهد.
در حالي که برخي از معامله‌گران روي تاثير اخبار تاکيد مي‌کنند، گروهي باور دارند منابع ارزي بانک مرکزي بيش از هر عامل ديگري تعيين‌کننده قيمت دلار خواهد بود. يکي از نشانه‌هايي که ممکن است نظر معامله‌گران را جلب کند، اظهارات ديروز رئيس کل بانک مرکزي بود. وي عنوان کرد، آمريکا تلاش مي‌کند فروش نفت ايران را کاهش دهد، اما ما مسير‌هايي را براي دريافت درآمدهايمان پيدا کرده‌ايم. در گذشته برخي فعالان عنوان مي‌کردند، بزرگ‌ترين محدوديت ايران کاهش درآمدهاي ارزي نيست، بلکه دريافت آن است.
محدوديت صرافي‌ها و بازار سياه ارز
رئيس هيات‌موسس کانون صرافان گفت: محدوديت‌هاي وضع شده براي فروش قانوني ارز به افراد حقيقي و مردم توسط صرافي‌هاي مجاز باعث شده است افرادي که به هر دليلي نياز به خريد ارز دارند به سراغ بازار سياه ارز و مراکز غير رسمي بروند. به گزارش «ايرنا» نوسان شديد نرخ ارز در سال گذشته و جولان دلالان در اين بازار سبب شد که نهادهاي ذي‌ربط محدوديت‌هايي را براي معاملات ارز اعمال کنند که از جمله آنها تعيين سقف براي فروش ارز به افراد حقيقي و مردم بود. اين تصميم اگرچه توانست جلوي برخي از سوءاستفاده‌ها را بگيرد و نوسان ارز را محدود کند، اما مشکلاتي را براي متقاضيان و افرادي که نياز واقعي به ارز دارند ايجاد کرده است. از مشکلات ديگري که اين تصميم در پي داشته، رونق دادن به بازار سياه ارز و افزايش شمار دلار و ساير ارزهاي تقلبي در بازار است، زيرا متقاضيان زماني که با در بسته صرافي‌هاي مجاز مواجه مي‌شوند به سراغ بازار سياه و غير‌رسمي مي‌روند.
مصائب محدوديت‌هاي داد و ستد ارز در صرافي‌هاي مجاز
به گزارش دنياي اقتصاد، اصغر سميعي، رئيس هيات موسس کانون صرافان با اشاره به محدوديت قانوني خريد ارز و وجود دلارهاي تقلبي در بازار گفت: متقاضيان بايد ارز مورد نياز را از صرافي‌هاي داراي مجوز خريداري کنند تا مشکلي رخ ندهد. رئيس سابق کانون صرافان افزود: اما مشکلي که وجود دارد مربوط به محدوديت در ميزان فروش و تعيين سقف سالانه فروش ارز به مشتريان حقيقي است. وي اظهار کرد: در شرايطي که هر شخصي مي‌تواند فقط يک بار در سال و حداکثر 2200 دلار ارز از منبع رسمي و قانوني تهيه کند، وقتي به هر دليلي نياز به ارز اضافه‌تر داشته باشد، بايد به بازار غير رسمي مراجعه کند که در آن بازار نيز انواع خطرات از جمله دلارهاي تقلبي وجود دارد. سميعي با بيان اينکه مقررات مربوط به خريد ارز شفاف نيست، گفت: محدوديت‌هاي وضع شده براي خريد ارز باعث شده است که خريداران ارز به سوي بازار سياه که در آن احتمال فروش دلار و ساير ارزهاي تقلبي وجود دارد سوق پيدا کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار

قیمت دلار که چند روزی است روند نزولی در پیش گرفته، امروز به کانال ۵۰ هزار تومان برگشت.

به گزارش ایسنا، قیمت دلار که در روز‌های گذشته روند کاهشی گرفته بود، امروز به کانال ۵۹ هزار تومان هم رسید؛ برخی از دلالان میدان فردوسی، قیمت این ارز را تا ۶۰ هزار تومان هم عنوان کردند و در مواردی هم این نوع ارز را تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌فروختند.

دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روز‌های آینده امکان ریزش دلار تا ۵۸ هزارتومان هم وجود دارد.

بازار میدان فردوسی که در تلاطم افزایش قیمت‌ها، تب و تاب فروش از سوی دلالان را به همراه داشت، امروز از هیجان خالی بود؛ البته فروشندگان دلار همچنان در بازار حضور داشتند تا اگر تقاضایی برای خرید باشد، پاسخ دهند.

تحولات مرزی بین ایران و پاکستان قبل از پایان یافتن تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سرآغازی برای روند صعودی قیمت دلار بود. همچنین همزمان با پایان تعطیلات نوروزی، اخبار سیاسی از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق در سیزدهم فروردین‌ماه منتشر شد و روند صعودی که در بازار ارز آغاز شده بود را تسریع کرد.

به‌دنبال این اتفاق، ایران ۲۵ فروردین‌ماه، در عملیات «وعده صادق» یک حمله موشکی به رژیم صهیونسیتی ترتیب داد و فردای این حمله، قیمت دلار در ساعات آغازین بازار، به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و در عرض چند ساعت، بازار روند نزولی به خود گرفت و به ۶۶ هزار تومان هم رسید.

در این مدت برخی از کارشناسان بازار هشدار دادند که روند صعودی این روز‌های بازار ارز، ناشی از هیجانات سیاسی است و ادامه‌دار نخواهد بود؛ درواقع به گفت آن‌ها از نظر اقتصادی اتفاقی رخ نداده که بخواهد علت افزایش قیمت ارز باشد. البته برخی دیگر از کارشناسان تاکید کردند که بدون یک بسته سیاستی مناسب، بازار ارز انضباط نمی‌گیرد و این بازار نیازمند برنامه پایدار است.

دیگر خبرها

  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • چشم بازار نفت به خاورمیانه/ ضعف کوتاه‌مدت نفت نشانه چیست؟
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  •  چرا دلار سقوط کرد؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار