سیره و اصول ائمه اطهار (ع) معیار تعامل ما با اهل سنت
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۳۸۲
بعد از جنگ جمل امیرالمومنین (ع) در حق عایشه فرمودند: عایشه همان احترامی را که قبل از جنگ داشتند همان را بعد از جنگ نیز دارند. بعد از اتمام جنگ جمل وقتی حضرت شنیدند عدهای پشت سر عایشه سخنان نامناسب زده و او را تنقیص کردهاند آنها را احضار و عقوبت کردند. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مبنای تعامل ما با اهل سنت، سیره، سلوک و اصول ائمه اطهار و بزرگان مذهب است نه شواذ شیعه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بعد از جنگ جمل امیرالمومنین (ع) در حق عایشه فرمودند: «و لَهَا بَعْدُ حُرْمَتهَا الأولَى» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۵۶) یعنی عایشه همان احترامی را که قبل از جنگ داشتند همان را بعد از جنگ نیز دارند. بعد از اتمام جنگ جمل وقتی حضرت شنیدند عدهای پشت سر عایشه سخنان نامناسب زده و او را تنقیص کردهاند آنها را احضار و عقوبت کردند.
شیعه و سنی نباید همدیگر را با شواذ خود بشناسند. شواذ شیعه معرّف شیعه نیست، همچنانکه شواذ اهل سنت معرّف اهل سنت نیست. اگر قرار باشد شیعه و سنی با شواذ خود معرفی شوند فتنههای عظیمی عالم اسلام را فرامیگیرد و هر دو طائفه ضرر میکنند و تمام تلاش دشمن این است که شیعه و سنی با شواذ خود شناخته شوند.
برای شواذ هر دو طرف دو آیه از قرآن یاد آوری میشود؛ آیه اول، آیهای است که خداوند هر پیامبری را که فرستاده این آیه را به او القاء و تعهد گرفته که به مضمون آن عمل کند و آن آیه این است: «أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» و علت آن این است که اختلاف در دین بدترین جنایات و خونریزیها را به نام دین درست میکند. غائله سوریه در این باب درس و عبرت بزرگی برای مسلمانهاست. تروریستهای وهابی از هشتاد کشور به آنجا سرازیر شده و با شعار «أیّها الرَّوافِض جِئناکُم بِالذِّبح، جِئناکُم بِالذِّبح» (ای رافضیها؛ آمده ایم سرهایتان را ببریم) باعث شدند که چهارصد هزار نفر کشته شوند.
رئیس آنها با صدای گوشخراش و با عصبانیت تمام در خطابه خود داد میزد: «أیُّها الرَّوافِض کَما حَطَّمَ بَنوأُمیّهًْ رُؤوسَکُم سابِقاً یُحَطِّمُ أَهلَ الشّام رُؤوسَکُم لاحِقاً!» (ای رافضیها؛ همان طور که بنیامیه در گذشته سرهایتان را بریدند، اهل شام نیز امروزسرهایتان را خواهند برید) او میگفت: زینب باید از شام بیرون برود، اما خود به جهنم رفت.
آیه دوم تکلیف همه امت را در مورد اختلافات کاملا مشخص میکند و میفرماید: «وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ *مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ» خداوند با صراحت ایجادکنندگان اختلاف در دین را مشرک معرفی میکند و این بالاترین تاکید بر حرمت ایجاد اختلاف در دین است. معنی مشرک بودن این است که خدای واحدِ احد چنین دستوری نداده و اختلافکننده از خدای موهوم دیگری دستور گرفته است.
هیئتها، حسینیهها و عزاخانههای ما جهت ایجاد طائفیگری و مطاعن (طعنه زدن) نیست. حسین (ع) برای ایجاد طائفیگری و برای ایجاد دعوای شیعه و سنی به کربلا نیامده است. در شعارهای حسین (ع) ذرهای از این امور دیده نمیشود. شعارهای حسین همه جهانی و همه گمشده بشریت است مانند «اِتَّخَذوا عِبادَ اللّه خَوَلاً وَ دینَ اللّهِ دَخْلاً وَ مالَ اللّهِ دَوَلاً» یعنی برای این قیام کردم که انسانها را برده کرده و ثروت جامعه را در اختیار عدهای خاص قرار داده و دین را به ابزار منویاتِ نامشروع خود تبدیل کردهاند.
بزرگترین عامل ایجاد اختلاف و تفرقه در دین اندیشهای است که میگوید همه باید مثل من فکر کنند و الّا کافرند. وهابیت نماینده چنین تفکری است. آنها اصلی دارند به نام «وجوب تکفیر من کَفّرنا» یعنی هر گروه را ما تکفیر کردیم همه باید او را تکفیر کنند و الّا خودشان کافر میشوند. اگر گفتیم شیعه کافر است باید همه شیعه را تکفیر کنند و اگر یک عالِم اهل سنت، مثل ما، شیعه را تکفیر نکرد خود او نیز کافر است. معنای این سخن این است که راه اجتهاد فقط به روی ما باز است و فقط فهم ما از دین رسمیت دارد. خطر چنین اندیشهای برای عالم اسلام بدتر از خطر بمب اتمی است. منبع: روزنامه کیهان
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: وحدت شیعه و سنی امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام نهج البلاغه علمای اهل تسنن علمای شیعه و سنی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نیروی انتظامی آماده تعامل بیشتر با مدیریت شهری است
فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: این نهاد آماده همکاری و تعامل بیشتر با مدیریت شهری است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، سردار هادی رفیعیکیا عصر امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر اظهارکرد: نیروهای پاکبان شهرداری ظرفیت بسیار خوبی برای حفظ اموال شهرداری و مردم هستند و درخواست پلیس از مدیریت شهری این است که در صورت امکان از این ظرفیت به شکل صحیح بهرهمند شویم.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی آماده همکاری و تعامل بیشتر با مدیریت شهری است، افزود: بهعنوان یک شهروند و سرباز که در راستای تامین نظم و امنیت مشغول به فعالیت است از تمامی تلاشهای مدیریت شهری قدردانی میکنم و روز شوراها را تبریک و تهنیت عرض میکنم.
فرمانده انتظامی استان مرکزی با گرامیداشت روز خلیجفارس گفت: اگر امروز از خلیج فارس نام برده میشود، بدون شک خونهایی ریخته شده و جانهایی ایثار شده تا این نام ماندگار شود.
رفیعیکیا با بیان اینکه هیچ چیز بهتر از خدمت به خلق نیست آن هم مردمی که شایسته خدمترسانی هستند، تاکید کرد: مردم شریف کلانشهر اراک همواره جلوتر از مسئولان فعالیت کردهاند و حق خود را نسبت به نظام و انقلاب ادا کردند.
وی ادامه داد: هیچ سازمان و نهادی بیشتر از پلیس از سوی حاکمیت در تماس مستقیم با مردم نیست و از نظر زمان سطح و گستره جغرافیایی همچنین سطح و عمق موضوعات بیشترین تعاملات و تماس با مردم توسط نیروی انتظامی انجام میشود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا که چکیده و جوهرهای از مردم هستند، به علت مطالبهگری و اقدامات و پیگیریهایی که انجام میدهد، بیشترین سطح تماس را با حاکمیت دارد.
سردار رفیعی کیا با بیان اینکه این دو نهاد مقدس و دو عنصر مفید برای میهن و مردم اقدامات بزرگی را برای مردم انجام دادهاند، خاطرنشان کرد: وقتی به آسیبهای اجتماعی کلانشهر اراک نگاه میکنیم، نام کلان شهر و صنعتی بودن در کنار اقتصادی بودن باید کیفیت زندگی بهتری را الزاماً در اذهان عمومی ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در موضوع خدماترسانی و هوشمندسازی شورای شهر و شهرداری دست به دست هم دادند و یک انقلاب در ۱۴۰۲ در کلانشهر اراک به وقوع پیوست.
فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: در کلانشهر اراک از دیدگاه پلیس انتظارات نیروی انتظامی از مدیریت شهری علی رغم آنکه میدانیم در موضوع کمپ ماده ۱۶ و اردوگاه ماده ۴۲ متولی چه نهادی است و بهزیستی چه نقشی بر عهده دارد اما عموم مردم و مدیریت شهری باید با تعامل چهره شهر را تغییر و شرایط را بهتر کنیم.
رفیعیکیا افزود: در برخی از نقاط شاهد حضور معتادین متجاهر و خرده فروشهای مواد مخدر هستیم و این مسائل در شورای تامین مطرح میشود و کارهای مربوط به انتظامی و امنیتی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه شهر یک مسئول پر مسئولیت به نام شهردار دارد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در کنار بهزیستی باید شهرداری را یاری کنند تا انتظارات مردم در این راستا که از نظر بصری نامبارک هستند، بهبود یافته و جمعآوری شود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی اظهارکرد: استفاده کردن از نگهبان محله یک امر پذیرفته شده در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه کشور بوده است و برای برقراری نظم و امنیت، میتوان با گماردن نگهبان از دره نورالشهدای گردو در کنار آن نیروی پلیس استفاده کرد.
کد خبر 749199