Web Analytics Made Easy - Statcounter

در مرگهای مغزی سیستم ویژه ای برای انتقال عضوهای اهدایی که پاسخگوی نیازهای کشور باشد وجود ندارد و انجمن اهدای عضو ایرانیان در حال برنامه ریزی برای حل از ابتدای سال ۹۹ است.

خبرگزاری شبستان، هادی دهقانی: هم اکنون بیش از ۲۵ هزار ایرانی منتظر دریافت عضو پیوندی هستند، که باتوجه به میزان موافقت بستگان با اهدای عضو افراد مرگ مغزی شده برای پیوند عضو و اهدای آن به افرادی که در نوبت دریافت عضو هستند، روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از این افراد فوت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انتقال ارگانها برای پیوند در ایران نیازمند ساختار ویژه ای می باشد، چرا که هم اکنون انتقال ارگانهای اهدایی در ایران از ساز و کار مناسبی برخوردار نیست ولی با توجه به افزایش رضایت برای اهدای عضو این امر باید برای استفاده حداکثری آمادگی لازم را داشته باشد.

 

 

امید قبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان: هر مرگ مغزی می تواند ۸ عضو خود را اهداء نماید، دو کلیه، دو ریه، کبد، لوزالمعده، روده و قلب،  ولی حداقل ارگانی که یک فرد در مرگ مغزی می تواند اهداء نماید سه ارگان می باشد، که در سال گذشه از سه هزار نفری که دچار مرگ مغزی شدند فقط بستگان هزار نفر با اهداء عضو  موافقت کردند، اگر ما همین ۲ هزار نفری که دچار مرگ مغزی شدند ولی به اهداء نرسیدند را حساب کنیم در سال ۹۶ حدود ۶ هزار ارگانی که قابلیت اهداء را داشته است را سالم دفن کرده ایم.

 

قائم مقام انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان اینکه تاکنون ۴ بار انتقال عضو به صورت هوایی در کشور صورت گرفته است، گفت: اولین انتقال هوایی در سال ۹۵ از خوزستان انجام شد، سپس بوشهر و شهرکرد و چهارمین انتقال هوایی از رشت به تهران صورت گرفت. انتقال هوایی یک فرایند بسیار ییچیده ای است و این که کدام ارگان باید به کدام گیرنده برسد کار چندان پیچیده ای نیست ولی با ناوگان هوایی مسافربری کشور نمی توان این انتقال ها را انجام داد و پرواز ما از بسیاری از استانها روزانه یکی دو بار است و یا ممکن است به صورت هفتگی باشد و نمی توان ارگانها را نگه داشت و ارگان به محض اینکه از بدن خارج می شود باید در عرض چند ساعت پیوند شود در نتیجه این نیاز به یک یا چند جت اختصاصی دارد تا این امر میسر شود. الان نقشه راه و سامانه انتقال هوایی ارگان در حال تدوین است و شهریور ماه توسط انجمن اهدای عضو تحویل وزارت بهداشت می شود، با اورزانس هوایی و ناجا برای تامین تجهیزات آن صحبت شده است و به امید خدا از سال ۹۹ به صورت اجرایی یک سیستم پیشرفته مانند کشورهای پیشرو در این حوزه داشته باشیم.

 

 

 

هرچند در ارگانهایی مانند کبد و کلیه که زمان ایسکمی آنها بالای ۱۲ ساعت است می توان به صورت زمینی نیز انتقال عضو را انجام داد ولی ارگانهایی مانند قلب و ریه تحملی کمتر از ۶ ساعت در برابر ایسکمی دارند و مراکز پیوند نیز عمدتا در تهران و شهرهای بزرگ هستند که نیازمند اختصاص ناوگان ویزه هوایی در این حوزه هستیم .

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/55

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس روز قدس فلسطین معامله قرن خبرگزاری شبستان ماه رمضان قدس بیرجند راهپیمایی روز جهانی قدس اهدای عضو اهدای زندگی انجمن اهدای عضو کارت اهدای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که ایلنا روایت می‌کند، جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی، صبح امروز یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در محل استقرار تیم سیار اهدای خون در مجلس، خون اهدا کردند. اهدای خون براساس روال ثابت که به صورت دوره ای توسط سازمان انتقال خون صورت می گیرد انجام می شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900698

دیگر خبرها

  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بانوی دشتستانی ناجی چند بیمار نیازمند به عضو شد
  • بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند به عضو حیاتی دوباره بخشیده شد
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • حل برخی مشکلات اهدای خون در شهرستان‌های استان یزد
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • تصاویری متفاوت از نمایندگان درحال اهدای خون
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی