Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@23:02:48 GMT

کفچلزی؛ رسم کهن خراسان‌جنوبی‌ها در شب ۲۷ ماه رمضان

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۲۴۸۴

کفچلزی؛ رسم کهن خراسان‌جنوبی‌ها در شب ۲۷ ماه رمضان

فریبا کاهنی، کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: كفچلزی از جمله مراسم خراسان‌جنوبی است كه از سوی زنان و دختران در شب 27 ماه مبارک رمضان انجام می‌شود.
وی افزود: در این شب بانوان به صورت فردی یا دو نفری با هم، یك سبد یا قلبیری را كه پارچه‌ای درون آن انداخته بودند، را برداشته و در داخل قلبیر قرآن، آئینه، شانه و یك سرمه‌دان می‌گذاشتند و یك كفچلز(كفگیر) یا قاشق به دست دیگر گرفته و به در خانه‌هایی كه از پیش در نظر گرفته‌اند، می‌روند در حالی‌كه صورت خود را چنان در چادر پنهان می‌كنند كه دیده و شناخته نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان کرد: آنان به در هر خانه‌ای كه می‌رسند با كفچلز چند بار با فواصل كوتاه به در خانه می‌كوبند و به این وسیله حضور خود را اعلام می‌كنند.
کاهنی ادامه داد: بانوی خانه به دم در آمده سبد آن‌ها را گرفته ابتدا برای تیمن شانه را برمی‌دارد و به موهای خود می‌كشد، بعد سرمه‌دان را به دست گرفته و چشمهایش را با سرمه سیاه می‌كند، آنگاه آئینه را برداشته و چهره خود را در آئینه نگاه می‌كند.
وی تصریح کرد: سپس مبلغی پول داخل سبد می‌گذارد و به صاحبش می‌دهد البته در حال حاضر سال‌هاست كه علاوه بر پول اقلامی نظیر آرد، خرما و ... نیز می‌گذارند.
کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: زن كفچلز با مبلغ جمع‌آوری شده، پارچه‌ای گرفته و ظهر روز بیست و هفتم در محل مسجد و یا منزل مسکونی خودش در فاصله زمانی بین نماز ظهر و عصر پارچه را برش می‌دهد و همان روز می‌دوزد و می‌پوشد و بر این باورند كه تمام سال را به شادی خواهند گذراند و از بلایا و مشکلات مصون خواهند بود.
کاهنی یادآور شد: این مراسم به شماره 816 در 4 بهمن‌ماه 91 به ثبت آثار ملی ناملموس(معنوی) رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی آداب و رسوم خراسان جنوبی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۲۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندبالیست خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شد

تیم ملی هندبال ساحلی نوجوانان خود را برای حضور در سومین دوره مسابقات هندبال ساحلی نوجوانان آسیا که ۲۵ مهر تا یک آبان در بانکوک برگزار می‌شود آماده می‌کند.

کادر فنی تیم ملی هندبال ساحلی از احسان کارگر هندبالیست آیسکی دعوت کرد تا در اردوی این تیم که ۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود شرکت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • دستورات ویژه وزیر نیرو برای خراسان جنوبی
  • ۵ طرح صنعتی و معدنی خراسان جنوبی، آماده کلنگ‌زنی است
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • مشکلات پیش روی طرح راه آهن خراسان جنوبی روی میز بررسی
  • فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی
  • هندبالیست خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شد
  • طلّاب به کمک کرغندی‌ها رفتند
  • حضور طلبه ها در منطقه سیل زده کرغند
  • ببینید | لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی