Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، آغاز مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم گفت: مبارزه با آفت پسیل پسته در سطح ١٢ هزار و۵٠٠ هکتار از باغات پسته بارده شهرستان شروع شده است.

آغاز افزود: پسیل پسته که در اصطلاح به آن شیره ی خشک گفته می شود آفت درجه یک مناطق پسته خیز است که متاسفانه در صورت عدم کنترل و مبارزه با آن ها خسارت زیادی به درختان پسته وارد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم اضافه کرد: حشره پسیل معمولا در اواخر اسفند و با گرم شدن هوا از پناهگاه‌های زمستان‌گذران خارج شده و بلافاصله پس از متورم شدن و باز شدن جوانه‌های پسته شروع به فعالیت، تغذیه و تخم‌ گذاری می‌ کند.

وی اظهارداشت: پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه، موجب ریزش برگ‌ها و حتی جوانه‌های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و باعث ایجاد خسارت کیفی و کمی محصول پسته می‌شود.

آغاز بهترین و موثرترین روش مبارزه با آفت پسیل پسته را اعمال مدیریت تلفیقی دانست و افزود: در روش مدیریت تلفیقی، از فصل زمستان تا بعد از برداشت محصول پسته، اقداماتی همچون هرس کردن، شخم زدن زمین، استفاده از روش های غیرشیمیایی و بیولوژیک ، استفاده از کارت ها و نوارهای زرد برای کنترل آفات به ویژه پسیل پسته توصیه می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان با تأکید بر افزایش آگاهی بهره برداران بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: کشاورزان باید برای کنترل به موقع آفت، از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی در راستای خرید سموم، نحوه و زمان سمپاشی و کاربرد تجهیزات کنترل غیرشیمیایی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید سموم مورد نیاز را بر اساس توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی از فروشندگی های مجاز تهیه کنند، افزود: آفت پسیل در طول سال چندین نسل را تولید می کند به همین دلیل سم‌ پاشی‌های خودسرانه و بی‌رویه و عدم سمپاشی به موقع باعث مقاوم شدن این آفت شده و سموم حشره‌ کش کارآیی خود را در کنترل آفت از دست می‌ دهند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان گفت: در حال حاضرسطح زیر کشت باغات پسته در شهرستان ١٧ هزار هکتار است که ١٢هزار و۵٠٠ هکتار آن بارور است.

انتهای پیام/ غ

آمادگی و مبارزه به موقع باغداران با آفت پسیل

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهادکشاورزی پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۳۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه

سرهنگ فارسی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماموران مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی شهرستان مراغه در حین گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر سفید مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران در بازرسی از خودروی مذکور مقدار ۲۵ تن شکر قاچاق فاقد مجوز به ارزش ۸ میلیارد ریال را کشف کردند و در این رابطه یک نفر دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه تصریح کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

سرهنگ فارسی با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعاً با شماره تلفن و سامانه پیامکی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • آرامش اجتماعی؛ طرحی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق محروم
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • افتتاح ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در زرند
  • ترمیم راه‌های روستایی در کرمان با شروع بارش باران + فیلم
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه