Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش از ابتدای سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا هفتم خرداد، مجموع بارش‌های کشور ۳۰۶.۷ میلی متر بوده، در حالیکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ میلی متر و بلندمدت ۲۱۷.۶ میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۹ درصد و بلند مدت ۴۱ درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید تاکنون ۱۳۳ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم. این در حالی است که مدت مشابه سال قبل در همین مقطع زمانی ۲۹ درصد کمبود بارش داشتیم.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت و نرمال خود بارش دریافت کرده اند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام با ۹۹ درصد، لرستان ۸۸ درصد و گلستان ۸۴ درصد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

رئیس مرکز خشکسالی کمترین میزان بارش نسبت به دوره بلندمدت را مربوط به استان اردبیل با ۶.۲ درصد و کرمان ۶ درصد اعلام کرد.

وی میزان بارش در سه ماه آینده را نرمال پیش بینی کرد و گفت: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد که طی ماه‌های آتی افزایش نیم تا یک درجه‌ای دما را در بسیاری از نقاط کشور خواهیم داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش‌ها در فصل تابستان سهم قابل توجهی از بارش سال زراعی را ندارند، اظهار کرد: البته این امر بدان معنا نیست که بارش‌های کوتاه مدت و رگباری اتفاق نمی‌افتد. اما از الان امکان پیش بینی وجود ندارد.

وی میزان آب‌های جاری و پشت سد‌ها را مطلوب دانست و گفت: با وجود بارش‌های مناسب در اغلب نقاط کشور در سال زراعی جدید، کمبود آب‌های زیر زمینی به طور کامل مرتفع نشده است. اما میزان دقیق سطح منابع آبی را باید وزارت نیرو اعلام کند.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط مطلوب آب پشت سد‌ها و آب‌های سطحی و رشد ۱۰۰ درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل، مشکل کم آبی کشاورزان تا حدودی مرتفع نشده است.

انتهای پیام/

 ۱۳۳ درصد بیش از یک سال زراعی بارش دریافت کردیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هواشناسی بارش باران آب و هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۳۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

کد خبر 6092914 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش ها در استان یزد
  • رشد ۴۳ درصدی میزان بارش در استان یزد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • میانگین بارش سال زراعی سیستان وبلوچستان اعلام شد
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور