Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-06@13:14:11 GMT

افزایش دو هزار درصدی قیمت سکه در ۱۰ سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۳۸۷۹

افزایش دو هزار درصدی قیمت سکه در ۱۰ سال گذشته

خرداد؛ بهای سکه تمام بهار آزادی در ۱۰ سال گذشته رشد حدود ۲۰ برابری (حدود دو هزار درصد) را تجربه کرده بطوری که از میانگین ۲۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان در سال ۸۸ به چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان در فروردین امسال افزایش یافته است.

مسکوکات طلا همواره به عنوان یکی از مهم ترین علاقه مندی ها برای سرمایه گذاری به شمار می رود، بخش زیادی از خانواده های ایرانی با هدف سرمایه گذاری و یا حفظ قدرت پول خود به طور سنتی تمایل دارند که به این بازار وارد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدهی بالاتر طلای خام، کارکرده و سکه نسبت به سود بانکی باعث شده است که سرمایه گذاری در بازار طلا به عنوان یکی از گزینه های اصلی سرمایه گذاری در کشور شناخته شود.

به نظر می رسد که بخش عمده سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه ناشی از عدم شناخت مردم با بازارهای مالی جدید باشد، به همین دلیل با فرهنگ سازی و آموزش می توان خانواده های ایرانی را به سوی بازارهای مالی مولد و سازنده مانند بورس سوق داد.

بازدهی ۱۷۰ درصدی سکه در یکسال

در فروردین ١٣٩٨متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که در مقایسه با اسفند ۹۷ حدود ۳.۶ درصد رشد و در مقایسه با فروردین ۹۷ حدود ۱۷۰.۲ درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، پایین ترین نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در فروردین امسال چهار میلیون و ۶۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان و بالاترین قیمت پنج میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است.

متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار آزاد شهر تهران چهار میلیون و ۶۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که در مقایسه با اسفند ۹۷ حدود ۳.۴ درصد و در مقایسه با فرودین پارسال ۱۶۷.۲ درصد رشد قیمت را نشان می دهد.

کمترین نرخ فروش سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در فروردین چهار میلیون و ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و بالاترین قیمت چهار میلیون و ۹۷۸ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

بررسی نوسان قیمت سکه در ۱۰ سال گذشته

بر اساس آمار بانک مرکزی، میانگین نرخ فروش سکه طرح جدید در سال ۱۳۸۸ رقم ۲۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که از همان سال روند رشد سریع خود را آغاز کرده است.

بررسی های ایرنا نشان می دهد روند رشد نرخ سکه تا سال ۹۲ با شتاب ادامه می یابد بطوری که بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۶۰ تومان در آن سال می رسد.

اما در سال های ۹۳ و ۹۴ نه تنها روند رشد قیمت سکه متوقف می شود، بلکه به یکباره قیمت ها کاهش قابل توجهی می یابد.

بر این اساس، بهای سکه در سال ۹۳ با افت حدود ۹ درصدی به ۹۶۵ هزار تومان کاهش می یابد. در سال ۹۴ نیز قیمت سکه ۳.۳ درصد افت می کند.

در سال ۹۵ به تدریج رشد قیمت سکه از سرگرفته می شود، در این سال بهای سکه تمام بهار آزادی با رشد حدود ۱۹ درصدی به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان افزایش می یابد. در سال ۹۶ نیز قیمت سکه رشد حدود ۱۹.۴ درصدی را تجربه می کند.

اما سال ۹۷ به دلیل رشد قیمت ارز، به یکباره شاهد جهش بی سابقه در نرخ سکه طلا هستیم بطوری که میانین قیمت سکه تمام بهار آزادی ۱۶۸ درصد رشد کرده و به سه میلیون و ۵۵۴ هزار تومان و ۲۰۰ تومان می رسد.

البته باید توجه داشت که در آمار بانک مرکزی میانگین قیمت سکه در طول سال محاسبه شده است، بر این اساس در برخی روزها شاهد معاملات بالاتر از قیمت میانگین نیز بوده ایم.

برچسب ها: قیمت سکه

منبع: خرداد

کلیدواژه: قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان بوشهر با بیان اینکه بوشهر رتبه دوم تردد خودروها بین استانی در سال گذشته کسب کرد و گفت: ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد نسبت به سال ماقبل آن افزایش یافته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محبوبه شهریاری عصر امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه در طرح نوروزی، جابجایی 297 هزار و 341 مسافر استان با ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است، اظهار داشت: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در استان بوشهر در طرح نوروزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 65 درصد افزایش یافته است.

وی جابه‌جایی بیش از 5 میلیون مسافر در سال گذشته با ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: استان بوشهر از نظر رشد تردد خودرو بین استانی در سال گذشته، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان بوشهر افزود: براساس گزارش تحلیلی وضعیت تردد خودرو جاده‌ای کشور طی سال گذشته، بوشهر 25 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته است. طبق آمار سامانه‌های تردد شمار، طی سال گذشته 25 میلیون تردد بین استانی در بوشهر ثبت شد که بیشترین میزان آن مربوط به ماه‌های فروردین و آذرماه بوده است.

شهریاری با اشاره به تردد خودرو بین استانی در نخستین ماه سال جاری بیان کرد: در فروردین ما 1.3 میلیون خودرو وارد استان و همین میزان خارج شده که در مقایسه با پارسال به ترتیب 11 درصد و 8 درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان بوشهر خاطرنشان کرد: اکنون 19 سامانه نظارت تصویری، 64 سامانه کنترل سرعت، 60 سامانه تردد شمار و 4 سامانه توزین در حال حرکت فعال است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بازار طلا و سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۱۷ اردیبهشت ماه
  • افت و خیز قیمت طلا و سکه امروز در بازار رشت تا ساعت ۱۱
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • جدیدترین قیمت طلای ۱۸ عیار و انواع سکه در بازار؛ سکه یک گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت