تحلیل و بررسی نمایش تلویزیونی آیین جز خوانی قرآن در ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۳۹۷۶
پخش آیین جز خوانی از شبکههای مختلف سیما هم مخاطبان را با آیین ترتیلخوانی و دعا و نیایش همراه میکند و هم تلاش میکند تا اوقات فراغت روزهداران را در ساعات عصرگاهی پر کند. ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین ترتیلخوانی و جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان چند سالی است که به یکی از برنامههای محوری رسانه ملی تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسانه ملی امسال تمام همت خود را گمارد تا مخاطبان بیشتری را با برنامههای جزءخوانی قرآن چه بهصورت زنده و مستقیم چه بهصورت تولیدی جذب کند. تلاشی که اتفاقاً بیثمر هم نبود و با واکنشهای بسیار خوبی در میان مردم و بهویژه جامعه قرآنی مواجه است. شاید بتوان گفت کاری که رسانه ملی در سالهای گذشته و به ویژه امسال مورد توجه قرار داد، تاحدودی توانست به فرمایش رهبر انقلاب لبیک بگوید.
مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با جامعه قرآنی که در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال در قالب محفل انس با قرآن برگزار شد، ضمن ابراز رضایت از گسترش فرهنگ آیین جزءخوانی قرآن در ماه مبارک رمضان چنین فرمودند: « من واقعاً این کاری که در ماه رمضانها در شهرهای مشهد و قم و غیره راه افتاده است که در صحنها جمع میشوند و یک جزء قرآن را میخوانند و همه گوش میکنند، لذت میبرم. وقتی میبینم در تلویزیون این محافل پخش میشود، لذت میبرم. البته این کار از قم شروع شد و دیگران هم یاد گرفتند و بسیار کار خوبی است. این کار باید در طول سال و نه فقط در ماه مبارک رمضان تکرار شود. مساجد گوناگون پایگاه قرآن شوند و اعلام کنند که شب پنجشنبه، جمعه و یا شبهای دیگری از هفته، یک قاری قرآن بنشیند و شما هم بروید و قرآن را بشنوید.»
از آنجا که سنت پخش آیین جزءخوانی قرآن در دهه گذشته به اوج خود رسیده است، برنامهسازان سعی میکنند با پرداختن به جنبههای گوناگون این محافل، نظر همه مخاطبان را جلب کنند از این رو پخش مراسم جزخوانی قرآن از شبکههای مختلف رسانه ملی، این اختیار را به مخاطب میدهد که بر اساس ذائقه و سلیقه خود هرکدام از محافل را که میخواهد، انتخاب کند و امسال، رسانه ملی تلاش کرد تا همین رنگارنگی موجود در این مجموعهها، سلایق و ذائقههای مختلف مخاطبان را پوشش دهد.
پخش آیین جزخوانی از رسانه ملی از شبکههای مختلف سیما هم مخاطبان را با آیین ترتیلخوانی و دعا و نیایش همراه میکند و هم با پرداختن به ویژگیهای دیگر آن همچون بیان تفسیر و ترجمه آیات، تلاش میکند تا اوقات فراغت روزهداران را در ساعات عصرگاهی پر کند.
مجتبی محمدبیگی قاری بینالمللی کشورمان و یکی از مرتّلان آیین جزءخوانی حرم حضرت عبدالعظیمالحسنی(ع) درباره تاثیرات پخش این محافل از رسانه ملی گفت: پخش و انتشار این محافل از رسانه ملی، علاوه بر اینکه فرصت خوبی برای موانست مردم با قرآن است باعث شده تا عموم مردم بتوانند قاریان و حافظان را بشناسند.
وی افزود: یکی از نکات قوت در پخش محافل جزخوانی، حضور دوباره چهرههای سرشناس قرآنی اعم از قاریان و حافظان برتر کشورمان در قاب تلویزیون است. افرادی که مردم، نسبت به بسیاری از آنها شناختی نداشته و همین، فرصت خوبی برای معرفی آنها شده است.
انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT7 واژه های کاربردی مرتبط شبکه قرآن قرآن کریممنبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه قرآن قرآن کریم شبکه قرآن قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۳۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /