Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس قوه قضائیه گفت: در دستگاه قضایی تلاش می‌کنیم در دوران تحریم‌ها از هر اقدام و فعلی که مدیران شجاعانه، مبتکرانه، خلاقانه برای حفظ اقتصاد ملی، دور زدن تحریم‌ها و کارآمدی دستگاه مربوط خود و رونق تولید و جلوگیری از یک کارگاه تولیدی انجام دهند، حمایت کنیم.به گزارش بلاغ،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در شورای اداری خراسان‌جنوبی، ضمن قدردانی از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز قدس، اظهار داشت: امروز شاهد جلوه‌های زیبایی از حضور مردم بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه حضور مردم هم در استان خراسان‌جنوبی و هم سایر استان های کشور با سال‌های گذشته متفاوت بود، بیان داشت: مردم امسال یک حضور تماشایی و با انگیزه‌ای را رقم زدند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه حرکت‌های خوبی که در زمینه توسعه استان رخ داده که نویدبخش حرکت‌های توسعه‌ای در استان است، اضافه کرد: برای توسعه استان کار زیادی شده اما باز هم توسعه یافتگی یک ضرورت جدی در این استان است.

رئیسی با بیان اینکه مدیریت در نظام اسلامی متفاوت است، توضیح داد: در مدیریت اسلامی انسان باید قبل از هرچیز خود را در محضر پرودگار متعال ببیند و همچنین مدیران قبل از اینکه به عموم مردم و ارباب رجوع پاسخگو باشند باید به خداوند پاسخگو بوده و خود را در محضر او ببینند.

لزوم تلاش دستگاه‌ها در زمینه افزایش معنویت

وی با تأکید بر اینکه امروز قوی‌ترین نظام کنترلی، نظام خودکنترلی است، تصریح کرد: این نظام در گرو اعتقاد به خدا است لذا هرچه اخلاق و معنویت در یک سازمان بیشتر باشد تخلف و جرم کاهش و کارآمدی بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه سازمان‌های اقتصادی، متکلف امور صنعت و کشاورزی، یک اخلاق حرفه ای مرتبط با مردم وجود دارد، گفت: سازمان‌ها باید در راستای معنویت، اخلاق‌مداری عمومی و حرفه‌ای تلاش کنند.

رئیسی با اشاره به کاهش جرم و جنایت در ماه مبارک رمضان، گفت: در این ماه مبارک پایین‌ترین ورودی را به دستگاه‌های نظامی و دادگستری داریم.

فرهنگ و معنویت شیعه و سنی؛ زمینه‌ساز کاهش جرم در استان

وی با اعلام اینکه پایین نرخ ارتکابی کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است، توضیح داد: علی‌رغم مرز مشترک با افغانستان و همچنین تهدیداتی که این کشور دارد در این استان شاهد کم‌ترین نرخ ارتکاب به جرم هستیم که این مهم نشأت گرفته از فرهنگ، دین‌مداری، اخلاق و معنویت شیعه و سنی در این استان است.

رئیس قوه قضائیه خطاب به مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، متذکر شد: باید ضمن مدیریت در حوزه‌های اجرایی بر گسترش اخلاق و معنویت به عنوان یک اصل اساسی تلاش شود.

رئیسی بر حفظ کرامت نسبت به ارباب رجوع و همچنین کارمندان تأکید کرد و افزود: یک نگاه مدیریتی «مشتری‌مداری» وجود دارد که در زندگی امام علی(ع) آمده باید مردم را دوست داشت چون مرتبه نازله محبت‌الله است.

وی با اشاره به مسئله نظارت نسبت به بخش‌های مختلف تصریح کرد: در نظام نظارتی و کنترلی یک سؤالی است که آیا اصل بر اعتماد است یا کنترل؟ اصل با هر دو مورد است چرا که کنترل برای افزایش اعتماد و تداوم اعتماد در گرو نظارت است و این نظارت‌ها، کارآمدی و سلامت مجموعه را تضمین می‌کند.

عدالت نسبت به امام‌المسلمین حتمی است

رئیس قوه قضائیه مسئله اجرای عدالت ار از دیگر موضوعات مهم ذکر و تبیین کرد: عدالت نسبت به امام‌المسلمین حتمی است اما همه افرادی که تحت اشراف امام اقدام می‌کنند باید از ملکه عدالت برخوردار باشند.

رئیسی با تأکید بر اینکه فرمان مربوط به رهبر انقلاب اسلامی است و همه ما مجریان فرامین ایشان هستیم، افزود: بیشتر از فعل‌ها، باید در ترک فعل‌ها مدیران را مورد سؤال قرار داد لذا نباید فقط درباره فعل‌ها سؤال بلکه برخی ترک فعل‌ها آسیب بیشتری به کشور می‌رساند.

حمایت قوه قضائیه از مدیران شجاع و خلاق

وی اعلام کرد: در دستگاه قضایی تلاش می‌کنیم در دوران تحریم‌ها از هر اقدام و فعلی که مدیران شجاعانه، مبتکرانه، خلاقانه برای حفظ اقتصاد ملی، دور زدن تحریم‌ها و کارآمدی دستگاه مربوط خود و رونق تولید انجام دهند، حمایت کنیم.

رئیس قوه قضائیه وجود مدیران شجاع خطرپذیر را در شرایط کنونی کشور بسیار ارزشمند دانست و با اشاره به قاچاق سوخت در استان‌های خراسان‌جنوبی و سیستان‌وبلوچستان، تصریح کرد: آیا باید شاهد قاچاق بنزین در شهرهای مرزی باشیم؟ آیا این مهم راهکاری ندارد؟ باید وزارت نفت این مهم را ساماندهی کند.

رئیسی با تأکید بر اینکه برای خروج از مشکلات سازوکار وجود دارد که نیازمند تدبیر جدی است، تصریح کرد: می‌توان با یک نظام‌دهی به قضایا و کنترل بازار این موضوعات را کنترل کرد.

ضرورت نظارت بر بازار توسط مدیران

وی با بیان اینکه امروز دشمن درصدد القای این است که ما بر بازار کنترل نداریم و نظام توزیع عادلانه کالا، قیمت‌گذاری، نظارت بر قیمت‌ها را سست کند، متذکر شد: مدیران باید بر بازار کنترل داشته و نگذارند کارگاه‌های تولیدی تعطیل شوند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: طبق گفته کارشناسان حجم نقدینگی کشور بالا است لذا حجم بالای نقدینگی هدایت آن به سمت تولید است و این موضوع باعث جلوگیری از تورم و رکود می‌شود.

رئیسی با اشاره به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، تبیین کرد: اگر تسهیلات فقط به تولیدکننده داده شود و او به سمت تولید برود قطعا گره‌گشا خواهد بود.

زندگی و معیشت مردم؛ دو اصل مهم

وی با یادآوری اینکه علی‌رغم همه مشکلات باتوجه به زمینه‌های موجود اعم از نیروی کارآمد جوان و مدیران لایق امکان برون‌رفت از مشکلات وجود دارد، تصریح کرد: زندگی و معیشت مردم از مسائل مهم و دشمن نیز به دنبال ناامید کردن مردم است لذا هر کاری که در جهت امیدوار کردن مردم انجام شود در جهت راهبردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه بحث فضای مجازی و مدیریت آن را بسیار مهم دانست و گفت: اقتصاد سنگ، اقتصاد گردشگری، اقتصاد گیاهان دارویی از جمله ظرفیت‌هایی است که در استان خراسان‌جنوبی موجود و تنها نیازمند برنامه‌ریزی است.

عدم توجه به زیرساخت‌ها؛ زمینه‌ساز ایجاد خسارت

رئیسی با تأکید بر اینکه در زمینه بلایی طبیعی اگر زیرساخت‌ها کامل باشد به یک فرصت تبدیل می‌شود نه تهدید، تبیین کرد: در جریان سیل اعلام کردم اگر برخی ترک فعل‌ها مانند رسوب‌زدایی، لایه‌روبی قنوات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد بررسی قرار می‌گرفت این میزان خسارت را نداشتیم.

تمایل رهبری نسبت به سفر به خراسان‌جنوبی

وی با اشاره به دو درخواست مهم استاندار خراسان‌جنوبی، اعلام کرد: در خصوص سفر رهبر انقلاب اسلامی به استان در یکی از سفرهای ایشان به مشهد، ایشان از خراسان‌جنوبی سؤالاتی کردند و فرمودند نسبت به سفر به این استان تمایل دارند لذا اگر سفرهای استانی معظم له شکل بگیرد، خراسان‌جنوبی یکی از این مقاصد ایشان خواهد بود.

رئیس قوه قضائیه همچنین درخصوص ظرفیت سران قوا گفت: اگر موضوعی تعریف و در شورای برنامه‌ریزی استان تأیید شود، آنچه که در رابطه با توسعه‌یافتگی استان لازم باشد را پیگیری می‌کنم.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۴۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند

در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به‌نوعی دولت در بازار پول به‌عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است.

به گزارش هم‌میهن، به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است.

در ادامه گفتگو با داود سوری استاد سابق دانشگاه شریف را می‌خوانید: 

در دو سال‌ونیم گذشته تلاش‌های دولت جهت کنترل تورم نتیجه نداده و تورم از کنترل رشد نقدینگی تاثیر نپذیرفته؛ به نظر شما علت چیست؟

خیلی سخت است که بتوان قضاوت کرد. رابطه رشد نقدینگی و تورم رابطه کوتاه‌مدتی نیست که به محض کاهش رشد نقدینگی در تورم کاهش اتفاق بیفتد. انتظار می‌رود اگر کنترل نقدینگی تداوم پیدا کند در آینده نرخ تورم هم کنترل شود. نکته‌ای که باید توجه کرد این است که کیفیت کاهش نقدینگی به چه صورت بوده است.

آنچه مشخص است اینکه در سال ۱۴۰۲ به‌رغم کاهش رشد نقدینگی، رشد پایه پولی همچنان فزاینده بوده و به نوعی دولت در بازار پول به عنوان رقیب بخش خصوصی فعال بوده است. به این مفهوم که دولت همچنان کسری بودجه خود را داشته و این کسری را از منابعی که در بازار وجود داشته از محل فروش اوراق و... تامین کرده و آن نقدینگی که بخش خصوصی و تولید باید استفاده می‌کرد را خود دولت جذب کرده است. به هر حال باید منتظر ماند و دید نتیجه کاهش روند رشد نقدینگی در سال آتی چگونه خواهد شد.

یعنی سال ۱۴۰۴ باید منتظر تاثیر بر نرخ تورم باشیم؟

نمی‌توانیم یک رابطه یک به یک بین تورم و نقدینگی داشته باشیم. نرخ تورم می‌تواند از جای دیگر هم افزایش پیدا کند. با این وجود به نظر می‌رسد سال بعد باید اثرات کاهش نقدینگی را دید. البته نرخ اعلامی بانک مرکزی به‌طور متوسط در یک سال ۵۲ درصد اعلام شده در حالی‌که این نرخ تورم در فروردین ۸۰ درصد بوده و تا اسفند به ۳۸ درصد رسیده است. از این رو یک روند کاهش وجود داشته و اگر مشکلی پیش نیاید سال بعد می‌تواند بر نرخ تورم مؤثر باشد.

شاید اشاره ابراهیم رئیسی که اخیراً گفته اقتصاددان‌ها متوجه کاری که دولت برای کنترل نقدینگی کرده می‌شوند همین موضوع است.

چیزی که مهم است اینکه نتیجه سیاست‌ها را باید در عمل ببینیم. واقعیت این است که بسیاری از آمار‌ها منتشر نمی‌شود و آمار‌های منتشر شده نیز از دقت کافی برخوردار نیستند؛ لذا نمی‌توان قضاوت درستی داشت. ولی می‌دانیم که تورم وجود دارد. قیمت‌ها را می‌بینیم که مدام در حال افزایش است.

بحث درآمد‌ها و رشد اقتصادی را می‌بینیم. اگر سیاست‌ها در این شاخص‌ها نمود پیدا نکند نمی‌شود درباره مؤثر بودن سیاست‌ها صحبت کرد. مسئله مردم که نرخ رشد نقدینگی نیست. نرخ رشد نقدینگی را ما به دهان مردم انداختیم. مردم تورم را می‌بینند. حالا از هر جا که می‌خواهد ظاهر شود. برای مردم چه اهمیتی دارد نرخ رشد نقدینگی چقدر است. آن‌ها تورم را نگاه می‌کنند.

در نرخ تورم چه سهمی می‌توانیم برای تورم انتظاری قائل شویم؟ مسئولان در گفته‌هایشان بر غیررسمی بودن قیمت‌ها و تورم‌های غیرواقعی و انتظاری بار‌ها تاکید می‌کنند.

انتظارات قاعدتاً تاثیرات کوتاه‌مدت دارد. ممکن است اتفاقی بیفتد و شوکی وارد شود و برای مردم انتظاراتی شکل بگیرد، اما مدتی که گذشت اثر آن اتفاق از بین می‌رود. ولی وقتی یک پدیده‌ای ادامه‌دار است نمی‌توان به انتظار تفسیر کرد. آنچه ما الان آموخته‌ایم و آن را انتظار می‌نامیم این است که فرآیند سیاست‌گذاری و کیفیت سیاست‌گذاری به‌گونه‌ای بوده که هر سال منتظر بدتر شدن شرایط هستیم.

این را آموخته‌ایم که اگر امروز کالایی را خریداری کنیم صرفه بیشتری دارد تا اینکه سال بعد آن را بخریم. همه می‌دانیم که اگر ریال نگه داریم سال بعد زیان دیده‌ایم. این یک یادگیری است که طی سالیان متمادی شکل گرفته و همچنان این فرآیند در حال تداوم است.

هیچ علامتی نیز داده نمی‌شود که این مسیر ممکن است تغییر کند. نه کیفیت سیاست‌گذاری را رو به بهبود می‌بینیم و نه رفتار‌هایی که در جامعه صورت می‌پذیرد متفاوت می‌شود؛ بنابراین دلیلی ندارد که افراد آموخته‌های خود را تغییر دهند.

دیگر خبرها

  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رئیس جمهور معیشت مردم است
  • وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است