Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعمیرات و تجهیز سالن اصلی تئاتر شهر در حالی به تازگی وارد فاز جدیدی شده که پیگیری و رسیدگی به دیگر بخش‌های این مجموعه تئاتری که تعمیر و بازسازی‌شان نیمه کاره مانده همچنان باید در اولویت باشد.

به گزارش ایسنا، مهرماه سال گذشته و پس از وقفه بیش از یک ساله در روند تعمیرات تئاتر شهر، عملیات نوسازی و بهسازی سیستم ماشینری تالار اصلی طی عقد قراردادی با پیمانکار جدید آغاز و اعلام شد که بعد از پایان این بخش، عملیات تعمیر و نوسازی سایر قسمت‌های این تالار به ترتیب اولویت انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً هم گفته شد که سالن اصلی از نیمه اردیبهشت‌ماه تعطیل می‌شود تا تعمیراتش برای پایان تا نیمه اول سال انجام شود. این تعمیرات در سالن اصلی به هر شکلی که پیش رود، تئاتر شهر همچنان اولویت‌های دیگری داشته و دارد بویژه آنکه مدیریت این مجمموعه هم پیش‌تر بر آن‌ها تاکید کرده بود.

سعید اسدی تابستان سال گذشته درباره اولویت‌ها در تکمیل بازسازی مجموعه تئاتر شهر اظهار کرده بود: تسریع در حوزه بهسازی و تکمیل موارد مرتبط با تجهیزات فنی، خدمات ایمنی و سرویس‌های خدماتی، تکمیل سیستم اطفا حریق، اصلاح معماری سازه تئاتر شهر در محوطه داخلی و خارجی، تکمیل سالن‌های انتظار تماشاگر تالار قشقایی و پلاتو اجرا، بازسازی و بهسازی رختکن‌ها و اتاق گریم تالار چهارسو، تکمیل تزئینات داخلی راهروهای مجموعه، اجرا و مهندسی آکوستیک راهروهای منتهی به تالارهای مختلف مجموعه، بازسازی و بهسازی فضای اداری، و تکمیل و بهسازی فضای معماری بیرونی متعلق به مجموعه تئاتر شهر از جمله اولویت‌هایی است که ضرورت دارد در حوزه بهره‌برداری مورد توجه قرار گیرد.

با این حال روند اقدامات به شکل دیگری پیش رفته و مدیر پروژه بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاترشهر در تشریح برخی فعالیت‌های انجام گرفته پس از آغازعملیات بازسازی توضیحاتی را ارائه کرده است.

براساس گزارش واحد ارتباطات مجموعه تئاتر شهر، با پایان گرفتن اجرای نمایش «ملاقات» به کارگردانی پارساپیروزفر در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، فاز جدید تعمیرات و تجهیز این بخش از مجموعه تئاتر شهر که از دی ماه سال گذشته توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی آغاز شده بود، از نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ وارد مرحله‌ی تازه ای شد و طبق گفته مدیران پروژه، تا شهریور ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. این در حالی است که تجهیز امکانات ماشینری، بازسازی و تعویض صندلی از جمله بخش‌های مهمی است که در فاز جدید عملیات بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر در نظر گرفته شده است.

محمد علی سلیمانی _ مدیر پروژه بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر _ با اشاره به برخی از فعالیت‌های انجام گرفته درعملیات بازسازی و نوسازی این تالار توضیح داده است: از روزی که عملیات بازسازی و نوسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد، تمامی تلاش خود را انجام دادیم که امور مربوط به بازسازی طبق برنامه صورت گیرد و خوشبختانه تا به امروز مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

به گفته وی نصب پوشش نسوز در سازه‌های فوقانی، جمع آوری بقایای ماشینری قدیمی، جمع آوری سازه‌های موقت پیشانی تالار اصلی که چندی پیش دچار سانحه شده بود، نصب داربست برای رنگ آمیزی دیواره جنوبی صحنه تالار اصلی، نصب موتور گیربکس سقف بالایی از جمله فعالیت‌هایی است که طی روزهای گذشته در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر توسط تیم بازسازی انجام گرفته است.

مدیر پروژه بازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر با بیان اینکه «به هر ترتیب ما طبق برنامه ریزی فنی که در زمینه بازسازی تالار اصلی طراحی شده کارها را به صورت منظم انجام می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم در صورت بروز مشکل غیر قابل پیش بینی دیگر بتوانیم شهریورماه سال جاری کارها را به اتمام برسانیم»، ادامه داده است: شرکتی که اموربازسازی تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر را به عهده گرفته یک شرکت دانش بنیان است که بسیاری از کارکنان آن از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف هستند و می‌توان گفت برای اولین بار در ایران است که سیستم ماشینری یک تالار نمایشی با سیستم کنترل مرکزی یکپارچه توسط یک تیم مهندسی کاملاً ایرانی با سیستم‌های به روز مطابق با استاندارهای جهانی تجهیز می‌شود که نیازی به حضور یک شرکت خارجی ندارد.

سلیمانی در پایان گفته است: حضور یک شرکت دانش بنیان ایرانی در یک پروژه تخصصی هنری از جمله اتفاقات بسیار ارزشمند و مثبتی است که با تجهیز و بازسازی سیستم ماشینری و صحنه تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر آغاز شده و این باعث افتخار ماست که نیروهای متخصص و جوان ما توانسته‌اند در نوسازی و بهسازی یک مجموعه بسیار معتبر نمایشی همچون تئاتر شهر حضور داشته و در خدمت هنرمندان و تماشاگران فهیم تئاتر باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تئاتر شهر سعید اسدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟

نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر امروز نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمود دولت‌آبادی، فریبرز گلبن، اسماعیل خلج، اصغر همت، ایرج راد، حبیب رضایی، مسعود دلخواه، مهدی میامی، کاظم هژیرآزاد، مجید امرایی، محسن بهرامی، از حاضران در این مراسم بودند‌.

در ابتدای این مراسم شهرام گیل‌آبادی رئیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر گفت: امروز روز تولد استاد حمید سمندریان است. خاطرات فراوانی با نام بردن از حمید سمندریان به عنوان نشانه و تلنگر در ذهن ما ایجاد می‌شود. هیچ لحظه‌ای در تئاتر ایران ایشان از ذهن ما فراموش نمی‌شود.

وی ادامه داد: انجمن با مرور ملاک‌های مختلف در طول سال به این نتیجه رسید که مدالیوم و نشان عالی خود را به استاد اکبر زنجانپور چهره تأثیرگذار تئاتر ایران اهدا کند. انجمن به دلایل حمایتی قصد دارد به خاطر منش فکری و کاری‌شان از ژاله علو، علیرضا کوشک‌جلالی و علی شمس نیز قدردانی کند.

وی افزود: خوشحال و خرسندیم که با سختی در کنار دوستان‌مان ایستادیم و هیچ تحمیلی را نپذیرفتیم و با استقلال و به پشتوانه بزرگان تئاتر پیش می‌رویم. تئاتر عرصه نقد، تحلیل و حقانیت است.

گیل‌آبادی بیان کرد: سال قبل مدالیوم انجمن به آتیلا پسیانی اهدا شد که دیگر در میان‌مان نیست. یادش را گرامی می‌داریم.

سپس تصاویری از مراسم هجدهمین «شب کارگردان» و سخنان زنده‌یاد آتیلا پسیانی نمایش داده شد‌.

در ادامه احسان حاجی‌پور دبیر مراسم متن لوح قدردانی از علی شمس را قرائت کرد و سپس با حضور صدرالدین زاهد از علی شمس قدردانی شد.

علی شمس روی سن آمد و گفت: ممنونم که انجمن به یاد من بود. من حرفی نمی‌زنم که جشن امشب به حاشیه نرود. امیدوارم مسیر چرخ روزگار به شکل دیگری بچرخد که هر کدام از ما تئاتر مدنظر خود را روی صحنه ببریم و هیچ رنج و عذابی گریبان‌مان را نگیرد.

در ادامه آرش دادگر عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارگردانان تئاتر روی صحنه رفت و ضمن قرابت متن لوح قدردانی علیرضا کوشک‌جلالی گفت: یک سال پیش تماس تلفنی داشتم و کارگردان بزرگی با من تماس گرفت. از لقب استاد برای او استفاده کردم ولی او گفت که از واژه استاد استفاده نکن. علیرضا کوشک جلالی برای من همچنان استاد است و اعتبار بین‌المللی به تئاتر ایران داده است.

سپس پیام صوتی ژاله علو برای حاضران در مراسم پخش شد. وی در ابتدای این پیام از اینکه به دلیل کسالت نتوانسته در جمع حضور پیدا کند، عذرخواهی کرد.

وی در ادامه پیام خود یادآور شد: هنر والای تئاتر برای من ارزشمند بوده و با اشتیاق تمام کار هنر را دنبال کردم. من کار تئاتر را از ۱۳۲۷ در تئاتر تهران شروع کردم. سپس در تئاتر فردوسی و پس از آن در تئاتر فرهنگ به ایفای نقش پرداختم.

وی به ذکر نام کارگردان‌ها و نمایش‌هایی که همکاری داشت پرداخت و یادآور شد: در ادامه در سینما و رادیو نیز فعال شدم.

علو تاکید کرد: فکر می‌کنم بزرگترین ارزش برای هر هنرمندی این است که نتیجه کار‌های خود را توسط مردم ببیند. خوشحالم کار‌هایی کردم که همچنان بین مردم به نیکی از آن یاد می‌شود و خوشحالم کار‌هایی کردم که مردم از آنها راضی هستند.

در ادامه اصغر همت لوح قدردانی از کوشک‌جلالی را به وی اهدا کرد.

سپس محمد رحمانیان روی صحنه حضور پیدا کرد و بخشی از نمایش رادیویی «روز‌های رادیو» را که اشاره‌ای به ژاله علو و رقیه چهره‌آزاد داشت، خواند.

وی خطاب به کوشک‌جلالی گفت: حضور تو برای تئاتر ایران مانند یک معجزه است، بمانی برای‌مان.

سپس متن لوح قدردانی از ژاله علو را قرائت کرد و ایرج راد به نمایندگی از ژاله علو لوح و نشان مدنظر را دریافت کرد.

در این بخش از مراسم، هایده حائری خطاب به حاضران در مراسم گفت: من از مردم قدردانی می‌کنم که قدر هنرمندان‌شان را می‌دانند و در این مراسم حضور پیدا کردند. هنرمندان تلاش می‌کنند با فعالیت‌های خود هنر را پیش ببرند گرچه همه چیز بر علیه‌شان است.

حائری در ادامه به طنز بیان کرد: حیف است که جایزه ژاله علو عزیز را ۲ آقا بگیرند، به همین دلیل آمدم و جایزه ژاله علو عزیز را می‌گیرم.

در این بخش از مراسم تصاویری از گفت‌وگوی محمد رحمانیان با اکبر زنجانپور پخش شد که طی آن زنجانپور به ذکر خاطراتی از نحوه حضور خود در عرصه بازیگری و تجربه همکاری با حمید سمندریان و جمیله شیخی پرداخت.

سپس محمود دولت‌آبادی روی صحنه رفت و یادی از مهدی فتحی به عنوان دوست مشترک خود و زنجانپور کرد و گفت: روزی مهدی به اکبر گفت کسانی که هنر کار نمی‌کنند چه می‌کنند؟ من در عجب بودم از افقی که پیش روی این ۲ عزیز شکل گرفته است. اکبر سعی کرده که همیشه هنر بورزد ولی موانع خیلی وقت‌ها اجازه نداده است. این اجتماع به نشانه دوستی و ارادت به هنرمندان تئاتر تشکیل شده و بسیار گرامی است.

وی یادآور شد: لازم نیست که حتماً چیزی بشود. همین که سرپا هستید و همین شب‌ها را برپا می‌کنید یعنی شدن. امیدوارم همیشه پاینده باشید.

سپس محمد رحمانیان مجدداً روی صحنه رفت و گفت: اولین بار استاد را در «آتش بدون دود» و سپس در کار‌های تلویزیونی دیدم. بعد از آن تماشای نمایش «همه پسران من» به کارگردانی اکبر زنجانپور باعث شد بفهمم که در زندگی به جای درستی رسیده‌ام. کار درخشانی بود که لحظه‌لحظه‌اش کلاس درس بود.

وی خطاب به زنجانپور تاکید کرد: از صمیم قلبم خیلی از شما متشکرم آقای زنجانپور.

سپس تصاویری از نمایش «چشم اندازی از پل» به کارگردانی حمید سمندریان در سال ۱۳۵۱ پخش شد که اکبر زنجانپور در جوانی خود در آن به ایفای نقش پرداخته بود.

در ادامه مسعود دلخواه نیز روی صحنه رفت و گفت: اکبر زنجانپور مثل هیچ کسی نیست؛ بازیگر و کارگردانی توانا و از همه مهمتر انسانی شریف و دوست‌داشتنی است.

وی تاکید کرد: اکبر زنجانپور بودن ساده نیست و دشوار است، از این رو صحبت کردن درباره او هم دشوار است.

دلخواه یادآور شد: وقتی نمایش «سیزوئه بانسی مرده است» با کارگردانی رکن‌الدین خسروی را دیدم، بازی اکبر زنجانپور حیرت‌زده‌ام کرد.

وی تصریح کرد: حق اکبر زنجانپور این است که جایزه‌ای به نام وی به بازیگران تئاتر اهدا شود.

نوید محمدزاده دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: وقتی قرار باشد درباره استاد صحبت کنم، خجالت می‌کشم. خیلی دوست‌تان دارم. امیدوارم قسمت باشد تا روی صحنه با شما نفس بکشم و قسمت باشد روی صحنه تئاتر از شما یاد بگیرم.

سپس شهرام گیل‌آبادی مجدداً روی صحنه رفت و عنوان کرد: در بیش از ۳۰ سالی که در رادیو بودم، صدای رامین فرزاد از گوشم خارج نمی‌شود که ته مانده غذا‌ها را به گربه‌ها می‌داد و برای‌شان «هملت» می‌خواند. سعادت این را داشتم که تجربه حضور در خدمت بزرگان را داشته باشم. مهدی فتحی روبه‌روی دیوار می‌ایستاد و دیالوگ‌های خود را مرور می‌کرد. ما با حکمت‌های مختلف از جمله آموزش در رادیو مواجه بودیم.

وی یادآور شد: دیدن حرکات معلم بزرگی، چون اکبر زنجانپور درس‌های بزرگی برای من داشت. چیزی که از این نسل بزرگ عاید من شد این بود که نظم توسعه فکری، دانایی و درایت، سکوت را به همراه می‌آورد. استاد زنجانپور با اندیشه و آثار خود عالم دیگران را ارتقا داد. اکبر زنجانپور در عالم هنر از آبرو‌های زمین است.

در ادامه پرویز ممنون روی صحنه حضور پیدا کرد و گفت: من از خاطرات هنرجویی و دانشجویی اکبر می‌گویم. اولین بار که دعوت شدم برای تدریس در دانشگاه، نمایشی را از بهمن فرسی دیدم و اکبر زنجانپور نقش اصلی را بازی می‌کرد. مونولوگی طولانی داشت و من تحت تأثیر صدا و بیان اکبر زنجانپور قرار گرفتم.

وی یادآور شد: اکبر از جمله ۴ نفری بود که در دانشگاه به آنها عشق می‌ورزیدم و آخری آذر فخر بود که رفت. من و اکبر اختلاف سنی زیادی نداشتم.

ممنون تاکید کرد: زنجانپور بدون شعار کار می‌کرد. فردی با شخصیت بود که برای هم حرمت قائل بودیم. اکبر همیشه محترم و بسیار جدی بود.

اکبر زنجانپور در ادامه و در میان تشویق همگان روی صحنه رفت و گفت: این تعریف‌ها مسؤولیت آدم را زیاد می‌کند، اینکه هنر و نخ مرتبط هنر یعنی مخاطب را جدی بگیریم. ما تلاش می‌کنیم تا ارتباط نانوشته و ناگفته را در تئاتر ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: وظیفه ما هنرمندان تئاتر این است که تصویری که دیده نمی‌شود بسازیم و آنچه شنیدنی نیست بشنویم و به مخاطب ارائه دهیم. زمانی به این مهم می‌رسیم که کمتر حرف بزنیم.

زنجانپور تصریح کرد: هنریک ایبسن می‌گوید قوی‌ترین انسان کسی است که تنهاترین است. بگردیم و تنهایی‌های خود را پیدا کنیم.

در پایان این مراسم گیل‌آبادی متن لوح قدردانی از زنجانپور را قرائت کرد و نکوداشت اکبر زنجانپور با حضور محمود دولت‌آبادی، محمد رحمانیان، پرویز ممنون، ایرج راد، اسماعیل خلج و چند تن از چهره‌های هنری برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • کنسرت مشترک سامان احتشامی و عمران فروزش در تالار رودکی
  • قرار است در پارک‌های تهران هتل بِروید یا چرخه رانت‌خواری بچرخد؟/ «شهرداری همان هتل نیمه‌کاره را بسازد، چرا می‌خواهد هتل جدید بسازد؟»
  • نیمه کاره رها شدن پروژه گازرسانی در بخش کوهنانی از زبان اهالی
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • ساختمان نیمه کاره‌ای که محل تجمع سگ‌های ولگرد شد
  • سارق اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره دستگیر شد
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟