Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازدهی ۲۴ درصدی فرابورس، منطقه ۵ تهران صدرنشین تعداد معاملات مسکن، ریزش بیش از ۲ هزار واحدی بورس، طلای ۱۸ عیار ۴۲۱ هزار و ۷۶۳ تومان، برنامه ریزی برای ایجاد پول الکترونیک و کسب وکار دیجیتال برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (یازدهم خرداد ماه) به شرح زیر است:

روسیه همکاری های جدید صنعتی-معدنی خود با ایران را آغاز می کند

ساخت ۸ واحد جدید برق هسته‌ای، تقویت بنیه دفاعی ایران، موافقت دو کشور برای جابه‌جایی ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، همکاری‌های دو کشور برای پایان دادن هرج‌ومرج ناشی از دخالت نیروهای خارجی در سوریه، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و قفقاز، همسویی مواضع دو کشور در مسائل افغانستان و عراق و نظر مشترک دو کشور در مورد اصلاح نظام نوین جهانی از جمله همکاری‌های نوین ایران و روسیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مقامات دو کشور در راستای توسعه روابط تجاری دیدارهایی با یکدیگر داشته اند و بر این اساس اواسط فروردین ماه «علی لاریجانی»، رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس بین المجالس جهانی (IPU) در دوحه قطر با «ویچسلاو والوودین»، رئیس مجلس دومای روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

 

 رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار درخصوص همکاری های دوجانبه بین دو کشور عنوان کرده بود: لازم است برای عملیاتی شدن همکاری های ایران و روسیه جلسات مشترکی با حضور نمایندگان قوه مجریه با میزبانی ایران برگزار شود.

 

ویچسلاو والوودین رئیس مجلس دومای روسیه نیز با اشاره به روابط سازنده دو کشور به ویژه روابط پارلمانی ایران و روسیه، توافق نامه های همکاری مشترک میان دو کشور را بسیار مهم و راهبردی ارزیابی و اظهار کرد: این همکاری ها باید در ملاقات های مشترک طرفین با حضور دستگاه های اجرایی پیگیری و عملیاتی شود و ما قطعاً از این مسئله استقبال می کنیم.

 

 حالا در ادامه تعاملات تجاری میان تهران و مسکو وزیر صمت با رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه دیداری داشت. «رضا رحمانی» در نشست با رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه که با حضور فعالان اقتصادی برای بررسی راهکار‌های صادرات به روسیه برگزار شد، گفت: «توسعه صادرات به کشور‌های همسایه اولویت سال ۹۸ است و ایران آمادگی دارد همکاری‌های جدید اقتصادی و تجاری در رشته‌های مختلف صنعتی و معدنی را با روسیه آغاز کند. در رشته‌های معدنی و همچنین سایر صنایع آمادگی داریم تا با معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های طرفین، همکاری‌های متقابل داشته باشیم

 

برنامه ریزی برای ایجاد پول الکترونیک و کسب وکار دیجیتال

استفاده از فناوری های نوین و روز در بخش های مختلف کشور زمینه پویایی و ارائه خدمات بهتر را فراهم می آورد از این رو وزارت اقتصاد و امور دارایی کشورمان به عنوان نهادی که در راس امور اقتصادی قرار دارد در نظر دارد تا زمینه توسعه اقتصاد دیجیتال را فراهم آورد.

 

در همین رابطه نیمه اردیبهشت ماه وزیر اقتصاد در اولین جلسه شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات این وزارتخانه که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، اعلام کرده بود: «شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت اقتصاد مجمعی از متخصصین IT است که باید برای ارائه خدمات مطلوب و سریع و ارزان به مردم توسط سازمان‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد تلاش کنند

 

«فرهاد دژپسند» با اشاره به ضرورت بسترسازی و ایجاد زیرساخت مناسب برای پیاده سازی اقتصاد هوشمند گفته بود: «سازمان‌های امور مالیاتی، گمرک، بورس، بانک‌ها و بیمه‌ها و خزانه داری کل کشور باید فرایند‌های کاری خود را بر مبنای تحول دیجیتال اصلاح کنند. کار‌های خوبی در حوزه بهبود فضای کسب و کار صورت گرفته، اما باید متناسب با شتاب پیشرفت فناوری در دنیا، تکمیل شود.»

 

وی اضافه کرده بود: «پیاده سازی اقتصاد هوشمند، بهره وری و کارایی را در اقتصاد افزایش داده و با توجه به هزینه اندک ارائه خدمات پس از بکارگیری فناوری‌های نوین، کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر با توسعه اقتصاد دیجیتال، امکان افزایش سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی فراهم می‌شود.» 

 

حرکت مناطق آزاد تجاری به سمت تسهیل فعالیت‌های تولیدی و بهبود فضای کسب و کار

«منطقه آزاد تجاری» عمری بیش از چند دهه ندارد اما این مفهوم سابقه طولانی در اقتصاد جهانی دارد. بنا به تعاریف بین المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است كه از شمول برخی از مقررات جاری كشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی نظیر معافیتهای مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمركی، عدم وجود تشریفات زاید ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی كمك می کند.

 

مناطق آزاد به عنوان «محركه» برای تشویق صادرات صنعتی تلقی می شود و از آنجا که تجارت آزاد یکی از عوامل عمده تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است از این رو مناطق آزاد تجاری می توانند نقش به سزایی در راستای توسعه تجارت داشته باشند. در کشور ما نیز توجه به این مناطق در سیاست های کلی نظام چون سیاست های ابلاغی برنامه ششم دیده شده است. در این سیاست ها در بندهایی به جایگاه مناطق آزاد و لزوم توسعه آن اشاره شده است.

 

بنابراین گزارش در حال حاضر هفت منطقه آزاد و ۲۵ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال است که در آنها 1700 واحد تولیدی مستقر هستند. ارزش تولید در کل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۲۸ میلیارد دلار است و حدود ۵۰۰ هزار نفر در این مناطق و در واحد‌های تولیدی و خدماتی مشغول به کار هستند.

 

این گزارش می افزاید پس از آنکه سال جاری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شد مجموعه های فعال در حوزه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این مهم را به عنوان دستور کار خود درنظر گرفتند از جمله این بخش ها معاونت تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که یکی از وظایف ذاتی آن بحث رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است این معاونت برای تسهیل فعالیت‌های تولیدی و بهبود فضای کسب و کار در مناطق آزاد برنامه‌ای تدوین کرده است که براساس این برنامه یک برنامه عمل نیز تهیه می شود تا در مناطق آزاد به اجرا درآید.

 

در همین رابطه معاون تولید، صادرات و فناوری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به رسانه ملی گفته است: «بحث فناوری و میزان فناوری در مناطق آزاد، تامین مالی و اعتباری مورد نیاز برای کسب و کار‌ها و تولیدکنندگان مانند مسائل نقدینگی، سرمایه در گردش و مسائل تامین مالی و اعتباری، شرایط فعلی برای نقل و انتقال ارز در خصوص مشکلاتی که کسب و کار‌ها پیدا می‌کند، از جمله آسیب‌ها در فرآیند کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است

 

طلای ۱۸ عیار ۴۲۱ هزار و ۷۶۳ تومان/سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان/افزایش نرخ رسمی یورو و پوند

امروز (شنبه 11 خرداد) هر گرم طلای 18 عیار 421 هزار و 763 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1305 دلار ارزشگذاری شده است. سکه بهار آزادی طرح قدیم، سکه بهار آزادی طرح جدید، نیم سکه بهار آزادی، ربع سکه بهار آزادی و سکه یک گرمی به ترتیب برای امروز (11 خرداد) با قیمت های 4 میلیون و 550 هزار تومان، 4 میلیون و 650 هزار تومان، 2 میلیون و 620 هزار تومان، یک میلیون و 700 هزار تومان و یک میلیون و 20 هزار تومان مبادله می شود.

 

این در حالی است که هر گرم طلای 18 عیار (10 خرداد) 422 هزار و 129 تومان ارزشگذاری شده بود. قیمت انواع سکه نیز به این صورت بود که سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون 663 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 559 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 630 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 8 هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

 

بنابراین گزارش امروز (شنبه 11 خرداد) در بازار آزاد دلار 13 هزار و 840 تومان، یورو 15 هزار و 470 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 450 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 350 تومان، دلار استرالیا 9 هزار و 600 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 340 تومان، درهم امارات 3 هزار و 760 تومان، فرانک سوئیس 13 هزار و 700 تومان، یوان چین 2 هزار تومان مبادله می شود.

 

این در حالی است که (10 خرداد) در بازار آزاد دلار 13 هزار و 840 تومان، یورو 15 هزار و 470 تومان، پوند 17 هزار و 450 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 350 تومان، دلار استرالیا 9600 تومان، فرانک سوییس 13 هزار و 700 تومان، لیر ترکیه 2340 تومان، یوان چین 2 هزار تومان و درهم امارات 3760 تومان ارزشگذاری شده بود.

 

ریزش بیش از ۲ هزار واحدی بورس

بورس و اوراق بهادار اولین روز هفته معاملاتی منتهی به 17 خرداد را مانند اولین روز کاری در هفته گذشته با ریزش شروع کرد. بر اساس آمار جداول امروز (شنبه 11 خرداد) شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی ریزش ۲۲۴۴.۹۹ واحدی داشت و این ریزش شاخص کل بورس را به جایگاه ۲۲۲ هزار و ۲۳۱ واحدی رساند.

 

نمادهای وتجارت - بانك تجارت، خساپا – سايپا، وبملت - بانك ملت، خودرو - ايران‌ خودرو، خپارس - پارس‌ خودرو، فولاد - فولاد مباركه اصفهان و ستران - سيمان‌ تهران‌ جزو نمادهای پربیینده امروز (11 خرداد) هستند که در میان آنها تنها 2 نماد ، خساپا – سايپا و خودرو - ايران‌ خودرو اولین روز از هفته معاملاتی خود را با روند صعودی آغاز کردند و باقی نمادهای پربیینده روند نزولی داشتند.

 

بنابراین گزارش، شاخص کل فرابورس نیز امروز (11 خرداد) در آغاز معاملات با ریزش ۳۵.۵۸ واحدی به پله ۲ هزار و ۷۶۴ واحدی رسید که براین اساس ارزش کل معاملات از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفت که ناشی از دست به دست شدن ۳۰۲ میلیون سهم طی ۴۳ هزار نوبت معاملاتی است.

 

در جدول معاملاتی امروز (11 خرداد) نمادهای ذوب - سهامي ذوب آهن اصفهان، كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان، چكاپا - گروه صنايع كاغذ پارس، سمگا - گروه سرمايه گذاري ميراث فرهنگي، غشهداب - كشت و صنعت شهداب ناب خراسان، زاگرس - پتروشيمي زاگرس و شغدير - پتروشيمي غدير در لیست نمادهای پربیینده فرابورس هستند که در میان آنها تنها نماد كرمان - س. توسعه و عمران استان كرمان روز معاملاتی خود را با روند صعودی آغاز کرده است و باقی نمادها روند نزولی دارند.

 

منطقه ۵ تهران صدرنشین تعداد معاملات مسکن اردیبهشت

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از میزان معاملات مسکن در پایتخت که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه شده است اعلام کرده بود که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به ۱۲.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۶.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۲۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۱۲.۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه سال ۹۸ حاکی از آن است که از مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل ۲.۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۶.۶ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۹.۶ و ۹.۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع ۷۲.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵ ، ۲ ، ۴ ، ۱۰ ، ۱۴ ، ۸ ، ۷ ، ۱ ، ۱۵ و ۳) بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۷.۲ درصد از کل تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بازدهی ۲۴ درصدی فرابورس

آمار سالانه فدراسیون جهانی بورس‌ها «WFE» در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد فرابورس ایران در رقابت با ۷۷ بورس اوراق بهادار دیگر رتبه نخست را از نظر ثبت بیشترین بازدهی شاخص کسب کرده است. فرابورس توانسته است با بازدهی ۸۱ درصدی شاخص کل برای یک دوره یک‌ساله منتهی به دسامبر ۲۰۱۸ جایگاه نخست را به لحاظ کسب بالاترین بازدهی این نماگر در مقایسه با سایر بورس‌ها از آن خود کند.

 

بر اساس این گزارش، رتبه‌های دوم تا پنجم این رده‌بندی به ترتیب بعد از فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران با رشد ۶۸ درصدی، بورس‌های قطر و اوکراین هر کدام با افزایش ۲۵ درصدی شاخص و بورس برزیل با بازدهی ۱۵ درصدی این نماگر اختصاص یافته است. علاوه بر این فرابورس از نظر ارزش معاملات بدهی در منطقه خاورمیانه، پس از بورس استانبول در جایگاه دوم قرار گرفته است.

 

از سوی دیگر بر اساس گزارش عملکردی منتشرشده توسط فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی «Feas»، فرابورس در سال ۲۰۱۷ بالاترین حاشیه سود را در گروه بورس‌های با سایز متوسط این فدراسیون کسب کرده است. همچنین فرابورس از نظر سرانه سود به ازای پرسنل با رقم ۶۱ هزار و ۵۷۷ یورو، جایگاه نخست را در میان سایر بورس‌های عضو این فدراسیون به خود اختصاص داده است.

 

بر اساس گزارش های مراکز معتبر جهانی و مراکز و نهادهای داخلی فرابورس توانسته است در سال 2018 رشد مناسبی را در عرصه جهانی و داخلی از آن خود کند. این نهاد رشد خود در سال جاری را ادامه داده است و بر اساس آمارهای اعلامی در اولین ماه سال جاری نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد تا جایی که در یک ماهه فروردین ۲۳ هزار میلیارد ریال کالا در فرابورس معامله شد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس روز قدس معامله قرن فلسطین قدس خبرگزاری شبستان روز جهانی قدس مسجد راهپیمایی گسترده روز قدس اقتصادی اقتصاد خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس

امروز ۱۷ اردیبهشت شاخص کل بورس با ریزش ۲۰ هزار و ۶۴۶ واحدی در سطح ۲ میلیون و ۲۳۹ واحدی ایستاد شاخص کل هم وزن نیز با کاهش بیش از ۶ هزار واحدی در تراز ۷۴۴ هزار و ۱۰۱ واحدی قرار گرفت. سه نماد فملی، فولاد و فارس بیشترین تاثیر را بر شاخص بورس داشتند همچنین ذوب، وبملت و کترام سه نماد پرتراکنش بورس بودند. 

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲۰۲ واحد در سطح ۲۴ هزار و ۹۹۸ واحدی قرار گرفت آریا، خاور و هرگز سه نماد با بیشترین تاثیر بر شاخص کل فرابورس بودند.

امروز فلزات اساسی با ۲۴۹ میلیارد تومان برترین گروه صنایع بود و صنعت خودرو و انبوه سازی هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. افران، سپهر و فردا هم سه نماد با بیشترین تقاضا در بورس بودند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس
  • بورس قرمز ماند | افت ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی شاخص کل
  • گزارش روزانه بورس ۱۹ اردیبهشت/ ریزش ۱۲ هزار واحدی شاخص
  • آخرین وضعیت بازار مسکن تهران در فروردین ۱۴۰۳+ اینفوگرافیک
  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • گزارش تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • جهش قیمت مسکن در تهران / یک متر خانه ۸۱۶.۳ میلیون تومان!
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن ۰.۲ درصد افزایش یافت
  • ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس