Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «رمضان در فرهنگ عامه» ظهر امروز شنبه، 11 خرداد‌ماه، با حضور علی بلوک باشی و محمد جعفری قنواتی در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

بلوک‌باشی در این نشست ماه رمضان را زمانی مقدس خواند و به تبیین عوامل قداست این ماه در فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخت و گفت: رمضان نخستین ماه قمری است و در قرآن نیز به همین عنوان ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین خداوند، قرآن را در سه شب از این ماه نازل کرده و فرود فرشتگان و ارواح به روی زمین در این ماه بوده و در سوره قدر نیز به آن اشاره شده است. خداوند در این ماه وعده برآورده شدن حاجات را داده و عید فطر یکی از دو عید بزرگ مسلمانان است و همه این عوامل به ماه رمضان قداست می‌بخشد.

وی افزود: در مقایسه ماه‌های شمسی و قمری متوجه می‌شویم که این قداست در اسفندماه نیز وجود دارد و از عوامل قداست آن می‌توان به حضور فرود ارواح مردگان به روی زمین نزد خویشاوندان خود برای دوران گذار از زمان کهن به سال نو و آفرینش نور در پایان اسفند و آغاز سال جدید و پیوند این ماه با دو عید اسفندگان و نوروز اشاره کرد.

بلوک‌باشی ادامه داد: در ماه رمضان، نوع خوردن و آشامیدن، سرگرمی‌ها، روابط فردی، اجتماعی، میثاق‌ها و پیوند‌هایی که در این ماه بسته می‌شود با ماه‌های دیگر متفاوت است.

وی در ادامه به آیین‌های این ماه مبارک در ایران اشاره کرد و افزود: آیین‌هایی مانند استحاله، استهلال (رویت ماه در آغاز ماه رمضان و پایان آن)، اواقات شبانه، جشن، شادی و ... از آیین‌های این ماه است، همچنین آیین کلوخ‌اندازان را در آخر ماه شعبان انجام می‌دادند که در واقع یک تطهیر روانی و روحی است.

این پژوهشگر گفت: در قدیم هنگام غروب کلوخ‌اندازان، تمام مردم از کوچک و بزرگ کلوخی در دست می‌گرفتند و روبه قبله می‌ایستادند و می‌گفتند: «خدایا گناهان و کار‌های بد گذشته را شکستیم و خود را برای عبادت و روزه ماه رمضان آماده کردیم» آنگاه کلوخ را محکم به زمین می‌زدند تا خرد شود و عقیده داشتند با شکستن کلوخ تمام اعمال بد آن‌ها شکسته و نابود می‌شود. مردم بعد از رویت هلال ماه نیز سه صلوات می‌فرستند و آرزو می‌کنند ماه مبارکی را پیش رو داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از آیین‌های دیگر ابن ملجم سوزی در رمضان است که در ۲۷ ماه رمضان انجام می‌شود، در این شب کاروان‌های شادی راه می‌افتد و برای کشته شدن قاتل امام علی (ع) جشن گرفته می‌شود و عروسکی را به نماد ابن ملجم می‌ساختند و می‌سوزانند. در واقع شخصیت اهریمنی را می‌سوزانند تا زندگی پاکی را داشته باشند. این آیین هیچ ربطی به مسلمانان یا عرب ندارد و آن را می‌توان در فرهنگ هندی، اروپایی و ایرانی دید.

این مردم‌شناس ایران با اشاره به ضیافت‌های ماه رمضان و عید فطر بیان کرد: ایرانیان در زمان‌های کهن، به این مناسبت سفره کرم یا کرامت پهن می‌کردند و فقیر و غنی در آن حضور می‌یافتند و یکی از رسم‌ها این بود که هرکه هر چه می‌خواست، می‌توانست با خود ببرد، به همین دلیل به آن خوان یغما نیز می‌گویند.

محمد جعفری قنواتی، پژوهشگر و مردم‌شناس به آیین‌های نمایشی در این ماه اشاره کرد و گفت: اعمال بخت‌گشایی در ماه رمضان که ریشه در ایرانیان دارد در مناطق مرکزی ایران نیز با آغاز این ماه، به ویژه در ۱۵ ماه رمضان، تازه عروس‌ها در شب ۱۵ رمضان به مسجد می‌روند و در صف اول می‌نشینند، با این نیت که خوشبخت شوند. هدیه دادن به تازه عروس‌ها نیز در این ماه رسم بوده است.

وی در ادامه به بیدار شدن در سحری و مناجات‌خوانی اشاره کرد و گفت: مناجات‌خوانی یکی از آداب مهم در سحری است که عنوان می‌شود از مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری است در حالی که این گونه نیست و این مناجات‌ها برای ابوسعید ابی الخیر و بابا افضل کاشانی است و افرادی که این مناجات‌ها را می‌خوانند، اسمی از آن‌ها نمی‌برند.

جعفری قنواتی گفت: تاریخچه مناجات در ایران به سالیان پیش از ظهور زرتشت و اسلام مربوط می‌شود که با معبود راز و نیاز می‌کردند و همانند فرهنگی ریشه‌دار در میان ایرانیان رواج داشت و مناجات‌خوانی به شکل یک هنر، ساختار و پیشینه‌ای جدی و قابل تأمل دارد. در بسیاری از مناطقی که ماه رمضان روزه می‌گیرند، مانند برخی مناطق تاجیکستان، ازبکستان، افغانستان و ایران سفره ماه رمضان و عید فطر می‌اندازند که سفره مقدسی است و کاملاً متأثر از فرهنگ ایرانی است.

وی در ادامه به مراسم سخنوری در ماه رمضان اشاره و بیان کرد: آخرین مجلس سخنوری در سال‌های ۵۵ – ۵۶ مرسوم بوده و در تهران نیز در قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شد و براساس یک افسانه بود که مربوط به دوره صفویه است، به این ترتیب که، چون مدح حضرت علی(ع) به صورت علنی ممنوع بود، چهار درویش از اصفهان تصمیم می‌گیرند از چهار دروازه اصفهان وارد شهر شوند و به تبلیغ بپردازند، اما در ستیزه‌هایی که بر اثر این تبلیغ رخ می‌دهد، هفده نفر از هفده صنف گوناگون کشته می‌شوند. اساس سخنوری بر پایه رقابت میان دو سخنور بوده و این رقابت اغلب با طرح سؤال‌های یک سخنور از طرف مقابل آن هم در قالب شعر اجرا می‌شد و هر مرحله نیز عنوان خاصی داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: رمضان فرهنگ عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| نیکبخت خوش تیپ ترین مربی ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از هفته دهم لیگ سه فوتبال کشور که مرحله نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، تیم‌های شادکام و خورشید طلایی چالوس ظهر امروز از ساعت ۱۳ در ورزشگاه تختی مشهد به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان شاگردان نیکبخت واحدی با نتیجه سه بر صفر حریف خود را شکست دادند.

به نقل از ورزش سه نکته قابل توجه مسابقه اینکه دو گل شادکام با تعویض‌های علیرضا نیکبخت واحدی سرمربی این تیم رقم خورد و ناصر ترابی و علی دهقان پس از ورود به زمین توانستند برتری تیمشان را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

اما آنچه که تیم شادکام را طی ماه‌های اخیر بیشتر مورد توجه اهالی فوتبال قرار داده، حضور نیکبخت واحدی ستاره سابق تیم ملی و سرخابی‌های پایتخت به عنوان سرمربی این تیم است؛ واحدی که در دوران بازی به شدت به دلیل چهره، قامت بلند و تیپ خاصش مورد توجه اهالی فوتبال قرار داشت و حتی در یکی از مصاحبه‌ها خودش را به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره‌های جهان فوتبال معرفی کرد، حالا در دنیای مربیگری هم همان‌قدر خاص و منحصر به فرد است و لنز دوربین عکاسان را در زمین فوتبال به عنوان چهره ویژه مسابقه و بالاتر از بازیکنان به راحتی جلب خود می‌کند.

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900311

دیگر خبرها

  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • عکس| نیکبخت خوش تیپ ترین مربی ایران
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • کری‌خوانی سرمربی تایلند برای ایران پیش از فینال
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور