Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-04@09:04:01 GMT

ساییدگی مفاصل چه زمانی رخ می‌دهد؟ +علل ابتلا

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۹۵۳۰

ساییدگی مفاصل چه زمانی رخ می‌دهد؟ +علل ابتلا

ذبیح اله حسن زاده متخصص ارتوپدی درباره ساییدگی مفاصل اظهار کرد: بدن انسان حدود ۲۲۶ قطعه استخوان دارد؛ قطعات غضروفی که وطیفه حرکت و تحمل وزن را بر عهده گرفته‌اند. مفاصل اندام فوقانی مثل مچ دست برای حرکات ظریف به کار می‌رود و مفاصل بزرگ همانند لگن، زانو برای کار‌های سنگین و طاقت فرسا کارکرد دارند. به قسمت‌هایی همچون شانه، گردن، مچ دست، زانو، مفاصل بزرگ گفته می‌شود و در این بین مفاصل بین انگشتان در کار کرد و فعالیت‌ها نقش دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چرا مفاصل با گذشت زمان دچار ساییدگی می‌شوند؟

وی در ادامه گفت: ژنتیک، فعالیت‌های روزانه و مصرف مواد غذایی به شدت بر ساییدگی مفاصل موثر هستند. همچنین برخی بیماری‌ها مثل روماتیسم باعث پوک شدن استخوان‌ها یا خوردگی مفاصل می‌شود، در این بین دارو‌هایی مانند کورتون یا دارو‌های ضد تشنج هم می‌تواند فرد را دچار پوکی استخوان یا آسیب در ناحیه غضروفی کند.

حسن زاده افزود: درد مفاصل بیشتر در ناحیه لگن به زانو است؛ زیرا وزن زیاد فشار زیادی را بر مفاصل خود وارد می‌کند، از این رو ممکن است افراد در سنین بالای ۴۵ سال دچار آرتروز یا تخریب درجات خفیفی از غضروف لگن و زانو شوند.

متخصص ارتوپدی درباره نشانه‌های این اختلال اظهار کرد: شایع‌ترین علامت ساییدگی زانو درد است که در ناحیه لگن یا زانو احساس می‌شود. برخی فعالیت‌های سنگین و اضافه وزن هم می‌توانند تاثیر زیادی روی ساییدگی مفاصل داشته باشند. نوع نشست و برخاست یا سبک زندگی فاکتور‌های ژنتیکی هم می‌توانند از جمله عواملی باشند که تاثیر بر روی تخریب مفاصل ایجاد کنند. نشانه‌های دیگر این اختلال محدودیت حرکات و خشکی مفاصل است که زمان بیدار شدن فرد به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت دچار خشکی مفاصل خواهد شد که در این حالت انجام حرکات و فعالیت‌های روزانه برای فرد بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی گفت: با رعایت برخی نکات مهم می‌توان درد مفاصل را کاهش داد؛ به طور مثال برای انجام فعالیت‌ها باید تحرک مناسب داشته باشیم یعنی از فعالیت‌های نابجا مثل استفاده از سرویس بهداشتی‌های غیر فرنگی یا نشستن بر روی زمین یا راه رفتن زیا بر روی پله‌ها یا حمل اشیای سنگین پرهیز کنیم، همچنین بهتر است مصرف مواد غذایی همانند لبنیات غذا‌های دریایی را در منو غذایی خود بالا ببریم. مصرف دارو‌های غضروف ساز هم توصیه می‌شود، اما به تنهایی موثر نخواهند بود.

ساییدگی مفاصل

متخصص ارتوپدی تشریح کرد: اگر فرد اضافه وزن داشته باشد ابتدا باید وزن خود را کم کند یا اگر ورزش در سطوح شیب دار می‌کنند آن را رها کند، با کفش‌ها و سطوح مناسب ورزش کنند؛ تمام این فعالیت‌ها در تقویت کننده عضلات غضروفی موثر هستند.

حسن زاده اظهار کرد: تمام این کار‌ها به هم وابسته هستند و به تنهایی نمی‌توانند در ساختن مفاصلی قوی موثر باشند، البته باور‌های غلطی هم وجود دارد همانند حجامت کردن یا زالو انداختن که این‌ها ارزش علمی در دنیا ندارند و بیشتر شبیه افسانه هستند تا حقیقت.


منبع: سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مفصل ساییدگی مفصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان

اگر چه در انتخاب غذاهایی تحت عنوان {غذای ضد سرطان} تضمینی وجود ندارد اما انتخاب مواد غذایی مناسب می تواند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کند . برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان در این قسمت دستورالعمل هایی را برایتان ارائه خواهیم کرد.

جلوگیری از انواع سرطان با مواد طبیعی

1. مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنید :

به گزارش نمناک، میوه ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند که تصور می شود می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. همچنین مصرف غذای گیاهی باعث احساس سیری شده و فرصت را به مصرف محصولات قندی نخواهد داد.

پیروی از رژیم مدیترانه ای برای پیشگیری از سرطان رژیمی مناسب می باشد زیرا بر مصرف غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات ، غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل تمرکز دارد.

2. چای سبز :

چای سبز یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می تواند در پیشگیری از سرطان کبد، پستان، لوزالمعده، ریه ،مری و پوست موثر واقع شود . محققان همچنین گزارش می دهند که وجود یک ماده شیمیایی غیرسمی در چای سبز به نام اپی گالوکاتچین سه گالات علیه اوروکیناز (آنزیمی که برای رشد سرطان مهم است) عمل می کند . یک فنجان چای سبز حاوی 100-200 میلی گرم ازاین ماده ضد سرطان است.

3. گوجه فرنگی :

براساس تحقیقات وجود آنتی اکسیدان لیکوپن در گوجه فرنگی به همراه بتاکاروتن ، آلفاکاروتن و ویتامین E می تواند در پیشگیری از برخی سرطان ها مانند سرطان پروستات در مردان و ریه به خوبی عمل کند . گوجه فرنگی پخته خواص بسیاری دارد زیرا به این روش لیکوپن آزاد و در دسترس بدن قرار می گیرد.

4. روغن زیتون :

در کشورهای مدیترانه ای از روغن زیتون برای پخت و پز و تهیه سالاد استفاده می شود و ممکن است یک ماده غذایی ضد سرطان محسوب شود و برخی بررسی ها نشان می دهد که میزان سرطان پستان در کشورهای مدیترانه ای بسیار کمتر از سایر کشور ها می باشد.

5. انگور:

انگور قرمز سرشار از آنتی اکسیدانی بنام رسوراترول است و می تواند با سرطان مبارزه کند . این ماده در آب انگور قرمز فراوان بوده و رشد سلول های سرطانی را محدود می کند.

6. سیر و پیاز :

براساس تحقیقات انجام شده ، سیر و پیاز با تشکیل نیتروسامین ها می تواند بدن را در مقابل سرطان روده بزرگ ، کبد ،سینه و معده حفظ کند. در واقع هرچه سیر و پیاز تند تر باشد ترکیبات شیمیایی فعال گوگردی فراوانی دارد که می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند . به همین دلیل مصرف روزانه یک حبه سیر توصیه می شود.

7. ماهی :

ماهی های چرب مانند سالمون و ماهی تن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است . چنانچه به دنبال جایگزینی برای ماهی هستید مصرف دانه کتان نیز توصیه می شود.

8. انواع توت ها :

توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که با متوقف کردن رادیکال های آزاد با سلول های سرطانی مبارزه می کنند . ترکیبات موجود در توت همچنین رشد و گسترش سلول های سرطانی را متوقف خواهد کرد . پس بلوبری ، تمشک و توت فرنگی را در رژیم روزانه خود بگنجانید.

9. سبزیجات صلیبی :

سبزیجات صلیبی از قبیل بروکلی، کلم پیچ و گل کلم در مقابله با سرطان عالی هستند . محققان دریافتند که اجزای موجود دراین سبزیجات می تواند بدن شما را از رادیکال های آزادی که به DNA سلولها آسیب می رساند محافظت کند . این سبزیجات همچنین می تواند رشد تومور ها را آهسته و در حقیقت آن ها را ازبین ببرد.

10. زردچوبه :

زردچوبه ادویه ای نارنجی رنگ و متعلق به هندوستان است . این ادویه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که در کاهش خطر سرطان مفید واقع می شود.

کورکومین سلول های سرطانی را مهار و به کوچک شدن آن ها کمک می کند.

11. غلات کامل :

غلات سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر و آنتی اکسیدان هستند که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهند . مصرف غلات خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را نیز کاهش خواهد داد . جو دوسر ، برنج قهوه ای و نان گندم سبوس دار و پاستا نمونه های از این غلات سبوس دار هستند.

12. سبزیجات دارای برگ سبز :

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کاهو منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی چون بتاکاروتن و لوتئین هستند . مواد شیمیایی موجود در این سبزیجات با سرطان مبارزه کرده و رشد برخی سلول های سرطانی را محدود می کند.

13. لوبیا :

لوبیا ها به ویژه لوبیا چیتی و لوبیا قرمز منابع بسیار خوب و غنی از آنتی اکسیدان هستند و باید در رژیم ضد سرطان گنجانده شوند . لوبیا ها همچنین حاوی فیبر هستند که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش خواهند داد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • جان سینا به همراه WWE عازم فرانسه شد
  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • غرش شیران‌ گرگانی مدعی قهرمانی آسیا را در تهران به زانو در آورد
  • محرم زیر باران زانو نزد (عکس)
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است