Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@04:36:17 GMT

ما هیچ، ما نگاه

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۰۷۹۲

ما هیچ، ما نگاه

بعد از آنکه فصل پایانی سریال «بازی تاج و تخت» با ناامیدی کامل مخاطبان همراه شد، شبکه اچ‌بی‌او، سریالی کوتاه، یا به اصطلاح مینی‌سریالی 5 قسمتی منتشر کرد که چند ساعت بعد از پخش اولین اپیزود، آمار و رأی مثبت بالا به این سریال در سایت جهانی آی‌ام‌دی‌بی، گویای اقبال بسیار بالا به این مینی‌سریال بود. محسن بوالحسنی خبرنگار

«کریگ مازین» کارگردان «چرنوبیل» البته آنچنان پرونده پر و پیمان و موفقی ندارد و در کنار مجموعه کمدی نسبتاً موفقی مانند «خماری»، فیلم‌های بسیار ضعیفی هم‌چون «Superhero Movie» و «The Specials» را هم دارد اما در نهایت او با ساخت سریال چرنوبیل، یکبار دیگر نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد تا این‌بار طرفداران شبکه اچ‌بی‌او، به تماشای سریالی بنشینند با موضوعی بسیار مهم، مهیج و البته تأسف‌بار به نام فاجعه چرنوبیل؛ فاجعه‌ای که به گفته‌ بسیاری می‌توان لقب فاجعه‌بارترین اتفاق غیر نظامی تاریخ را به آن داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 1986 که رآکتور شماره 4 نیروگاه اتمی چرنوبیل حین آزمایش منفجر شد و مواد رادیواکتیو در ابعاد بسیار وسیعی اروپا را درگیر خود کرد و فجایع انسانی بسیاری بر جای گذاشت. پنهان‌کاری سیاسیون وقت باعث شد تا آمار قربانیان فاجعه اتمی چرنوبیل چیزی بین 100 تا 10هزار نفر گزارش شود اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که شمار کامل قربانیان فاجعه اتمی چرنوبیل که این انفجار تأثیر مستقیمی بر روی جسم‌شان داشته، رقمی در حدود 6 میلیون نفر است. به هر روی، چرنوبیل امروز یکی از جذاب‌ترین سریال‌هایی است که مخاطبانی میلیونی را درگیر خود کرده و با روایت درست و استاندارد بالا در مدیوم تصویر، بیانی واقع‌گرایانه را در قالب یک مستند سینمایی جلوی دوربین برده که پرداختن به دلایل موفقیت آن موضوع اصلی این نوشتار نیست.
هرگاه چنین بزنگاه‌ها و اتفاقات مهم و حساس تاریخی در کشورهای اروپایی، امریکایی و... دستمایه ساخت فیلم یا سریالی می‌شود این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود که چرا در کشور ما چنین فیلم‌هایی از تعداد انگشت‌های یک دست فراتر نمی‌رود. در سینمای جهان، فیلم‌های بسیاری را می‌توان شاهد مثال آورد که از اتفاقات خوب و بد تاریخ معاصر ساخته شده و نمونه‌های بارزش را چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه زیست محیطی و اجتماعی در فاجعه و در خوشی، می‌توان به نام‌ فیلم‌هایی همچون «deepwater horizon»، و سریال‌هایی چون «House Of Cards» اشاره کرد. اتفاقی که در کشور ما اصولاً یا نمی‌افتد یا اگر می‌افتد آنقدر سطح کیفی آثار تولید شده پایین است که با گلایه و شکایت منتقدان و مخاطبان روبه‌رو می‌شود. مثلاً از حادثه پلاسکو چند سال می‌گذرد و بجز فیلم «چهارراه استانبول» (که آن‌هم فقط در بستر پلاسکو به عنوان یک لوکیشن اتفاق می‌افتد توجه می‌شود) تقریباً هیچ فیلمسازی به این فاجعه ورود نمی‌کند در صورتی که چنین بستری، می‌توانست و می‌تواند سوژه‌ای بسیار مناسب برای فیلمسازی باشد. یا اتفاقات مهم دیگری که می‌توانست و می‌تواند سوژه‌هایی بکر، برای سینمایی باشد که از کمبود سناریو و طرح خوب داستانی رنج می‌برد اما انگار یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به سوژه‌هایی بکر که در تیررس دید هستند و آماده ساخته شدن توجه نشان بدهند. بسیار پیش آمده که آنقدر تعلل کرده‌ایم که فیلم‌هایی با موضوعاتی که ریشه در کشور ما دارند و متعلق به سرزمین ایران هستند، سر از کشورهای دیگر درآورده و ما ناراحت و غضبناک که چرا فیلمسازان کشورهای دیگر به تحریف موضوعاتی مانند تسخیر لانه جاسوسی در فیلم‌ «آرگو» اقدام کرده‌اند. شاید جواب را بتوان این‌گونه خلاصه کرد و گفت که دلیل آن به احتمال فراوان تعلل و سنگ‌های ریز و درشتی است که جلوی فیلمسازان مستقل سینمای ایران افتاده یا می‌اندازند که آن‌ها عطای ورود به موضوعاتی همچون «سینما رکس»، «پلاسکو»، «کشتی سانچی»، «انفجار معدن یورت» و نمونه‌های بسیار دیگر را به لقایش می‌بخشند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۰۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد

«محمود عباس» امروز (یکشنبه) طی سخنانی در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره هر گونه حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح هشدار داد.

به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر اینکه اگر اسرائیل به رفح حمله کند، بزرگ‌ترین فاجعه در تاریخ ملت فلسطین اتفاق می‌افتد، از آمریکا خواست تا مانع یورش رژیم صهیونیستی به رفح شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره اوضاع کرانه باختری نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: بیم آن می‌رود که اسرائیل به کوچاندن فلسطینیان کرانه باختری به سمت اردن روی آورد، اما ما تحت هیچ شرایطی کوچاندن اجباری فلسطینیان از وطنشان را نمی‌پذیریم.

وی افزود که اردن و مصر قاطعانه با کوچاندن فلسطینیان به این کشور‌ها مخالفت کرده‌اند.

محمود عباس ضمن درخواست از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، تأکید کرد: ما برای دستیابی به حل و فصل سیاسی و تجمیع غزه و کرانه باختری در یک کشور مستقل فلسطین تلاش می‌کنیم.

از سوی دیگر منابع رسانه‌ای امروز (یکشنبه) از موافقت «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند.

پس از گذشت ۲۰۵ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرو می‌رود.

رژیم اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۵ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • ببینید | نقش سد کهیر در جلوگیری از یک فاجعه
  • (ویدئو) سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان
  • فیلم | سیل فاجعه بار در شهر مدینه عربستان
  • با حمله اسرائیل به رفح، بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ رقم می‌خورد
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • باید فورا در غزه آتش‌ بس برقرار شود
  • سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • فاجعه سیل بلوچستان/ وضع از سیل قبلی بدتر است/ ببینید چطور مردم خودشان به داد همدیگر رسیدند (فیلم)
  • بارورسازی ابرها می‌تواند منجر به اثرات فاجعه بار شود