Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان گفت: اسناد بالادستی حاکی از این است که باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم. به گونه‌ای که تا پایان سند ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزش‌ها به سمت مهارتی و کاربردی باشد. از سال ۹۵ تاکنون نیز تمام شعارهای مقام معظم رهبری در راستای مهارت آموزی بوده و در بیانه گام دوم نیز بر این مهم تأیید شده است که لازمه تحقق بیانات رهبری تربیت دانش آموختگانی است که مهارت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مهدی قیصری سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان در همایش "توسعه نظام آموزش‌های مهارتی" در مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری‌های استان اصفهان، اظهار کرد: این تفاهم نامه با هدف آموزش‎‌های مهارتی و کاهش مشکلات هنرستان‌ها به امضا رسید. زیرا زمینه‌های همکاری بین دانشگاه علمی کاربردی و آموزش و پرورش وجود دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی آمادگی کامل برای محقق شدن سند تحول آموزش و پرورش را دارد، تصریح کرد: این دانشگاه مهارتی و کاربردی است و این سند به دنبال پرورش دانش آموخته ای است که دارای مهارت باشد، از این رو امضای این تفاهم نامه در راستای تحقق این سند است.

وی ادامه داد: اسناد بالادستی حاکی از این است که باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم. به گونه‌ای که تا پایان سند ششم توسعه باید ۳۰ درصد آموزش‌ها به سمت مهارتی و کاربردی باشد. از سال ۹۵ تاکنون نیز تمام شعارهای مقام معظم رهبری در راستای مهارت بوده و در بیانه گام دوم نیز بر این مهم تأیید شده است که لازمه تحقق بیانات رهبری تربیت دانش آموختگانی است که مهارت داشته باشند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه نظام آموزش کشور بیشتر متنرکز بر آموزش نظری است، اظهار کرد: در حوزه نظری بسیار خوب عمل کرده ایم، اما در راستای مهارت آموزی اطلاع رسانی به دانشجویان برای ورود به دانشگاه خوب نبوده است، زیرا دانشجو رشته‌های زیادی نمی‌شناخته و اغلب در رشته‌ای که تحصیل کرده اند، مشغول به کار نیستند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی متولی نظام مهارتی در کشور است. هر مرکز علمی کاربردی یعنی یک دانشکده تخصصی که در دل محیط کار قرار دارد. تفاوت این دانشگاه با دیگر دانشگاه‌های کشور این است که رشته‌ها در محیط واقعی کار آموزش داده می‌شود و دانشجو با محیط کار در ترم یک آشنا می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان تاکید کرد: مدرسان این دانشگاه افراد خبره صنعت هستند و دانشجویان دوره کارآموزی دارند.

قیصری اضافه کرد: ۸۵۰ کدرشته در دانشگاه علمی کاربردی فعال است که ۸۵۰ شغل را در دوره‌های کاردانی و کارشناسی معرفی می‌کند، با این وجود هنوز نسبت به دنیا عقب هستیم. نظام پودمان و تک درس نیز از ۱۶۰ تا ۱۸۰ ساعت برای آموزش مهارت به افراد توسط این دانشگاه برگزار می‌شود و کسی که این دوره را می‌گذارند مهارت را کامل می‌آموزد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در خصوص مراکز فعال در استان اصفهان گفت: در استان ۳۰ مرکز علمی کاربردی فعال است و ۱۶ هزار دانشجوی ثبت نام کرده در ۲۳۰ رشته در استان مشغول به تحصیل هستند.

وی به دیگر تفاوت دانشگاه علمی کاربردی نسبت به دیگر دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه تقاضا محور است و بر اساس بازار کار به تربیت نیروی انسانی ماهر می‌پردازد. در این مراکز نیازسنجی رشته انجام می‌شود و اگر رشته‌ای مفید نبود، حذف می‌شود.

قیصری در خصوص تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علمی کاربردی و آموزش و پرورش استان گفت: این تفاهم نامه باعث می‌شود چند سال آینده در استان دچار تحول شویم، زیرا با این تفاهم نامه مهارت به دانش آموزان از پایه آموزش داده می‌شود.

به گزارش ایسنا، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان و آموزش و پرورش استان اصفهان به امضا رسید. این تفاهم نامه با هدف آموزش‌های مهارتی و کاهش مشکلات هنرستان‌ها و در راستای ارتقا رشد و بالندگی به امضا رسیده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علمی کاربردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مرکز پژوهش، فناوری و نوآوری کوانتوم با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد.

روح الله دهقانی با بیان اینکه تربیت و پرورش نیروی انسانی اثرگذار، نخستین وظیفه ستاد توسعه فناوری‌های اپتیک و کوانتوم است و در این راستا، ترویج، اطلاع رسانی و تبلیغ برای جذب سالانه حداقل دو هزار نفر در حوزه کوانتوم در دستور کار ستاد است، گفت: از ۱۰ دانشجوی پسادکتری توسط ستاد کوانتوم برای فعالیت در این مرکز نوآوری حمایت می شود تا کمکی به تسهیل فرآیند تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی حوزه کوانتوم صورت بگیرد.

عملیات «وعده صادق» از مصادیق توانمندی کشور در عرصه دفاعی و نظامی

وی با اشاره به نقش برجسته و پررنگ علم و فناوری در اقتدارآفرینی و امنیت کشور عنوان کرد: عملیات غرورآفرین «وعده صادق» که یکی از مصادیق توانمندی و اقتدار کشور در عرصه دفاعی و نظامی است که بزرگی و هژمونی این عملیات بر دو رکن مهم اتکا دارد که نخستین و مهم‌ترین این ارکان، برخورداری ایران از دانش و فناوری بومی کافی برای اجرای چنین عملیاتی است. در حقیقت مصداق واقعی «العلم سلطان» به وضوح‌ در این عملیات، نمایان بود و جهان، توانمندی دانشی و فناورانه ایران و توانمندی در کاربردی سازی آن را به وضوح دریافت.

دهقانی ادامه داد: دومین رکن این عملیات را می‌توان بهره مند بودن کشورمان از موهبت فرماندهانی دارای شجاعت، وتدبیر و درایت استفاده و به کارگیری این توانمندی دانست. فرماندهان توانمندی که به مدد رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چنین شجاعتی برخوردارند و این دو رکن در کنار هم، برای دوستان ایران مقتدر، امری تحسین برانگیز و برای دشمنانش، موضوعی هراسناک است.

معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه علم و صنعت را یکی از پیشران‌های توسعه علم و فناوری در صنعت کشور دانست و افزود: ورود این دانشگاه به عرصه حمایت و توسعه فناوری‌های تحول‌آفرین و پیشران، موضوعی دلگرم کننده و زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی متخصص و مجرب برای حرکت در توسعه و کاربردی‌سازی فناوری‌های تحول آفرینی همچون کوانتوم، به واسطه شرکت‌های دانش بنیان است و در همین راستا، معاونت علمی از تحقیقات، پروژه‌های تحقیق و توسعه و شکل‌گیری شرکت‌های نوپای این دانشگاه و تعریف پروژه های جدید حمایت می‌کند.

معرفی ۱۱۰ استاد شاخص در تربیت نیروی انسانی با اعطای «جایزه شیخ مفید»

رییس بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک روز معلم به تمامی معلمان و آموزگاران اظهار داشت: آن چه امروز از شرکت های دانش بنیان و دستاوردهای فناورانه و نواورانه در عرصه های مختلف در اختیار داریم را مرهون دانشگاه‌ها هستیم. بعضا کم لطفی و بی مهری هایی نسبت به دانشگاه ها صورت می‌گیرد و جایگاه آن‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کم اهمیت تلقی می‌شود، این در حالی است که رشد و رونق امروز زیست بوم دانش بنیان کشورمان را مرهون دانشگاه‌های کشور هستیم. انعقاد موافقت‌نامه های معاونت علمی و دانشگاه ها پیمانی است از سوی معاونت علمی با دانشگاه های مطرح کشور که در مسیر تقویت و تسهیل فعالیت های فناورانه، شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی و رشد و بالندگی فعالیت‌های فناورانه ونوآورانه گام برمی‌دارند.

به اعتقاد معاون علمی رییس جمهور، دانشگاه فراتر از آن‌که که کارخانه تولید علم، تولید و توسعه فناوری باشد، کارخانه تربیت نیروی انسانی متعهد و توانمند است ولی این موضوع و نقش فاخر در دانشگاه قدری کمرنگ شده است.

وی افزود: امسال جایزه ای تحت عنوان جایزه شیخ مفید تعریف شده است که با کمک دانشجویان نخبه دانشگاهی و بدون اعلام هیچ فراخوانی، استادانی را که انتخاب اول دانشجویان هستند و نقش اثرگذاری در تربیت و اعتلای نیروی انسانی دانشجو دارند مورد تقدیر و حمایت قرار می‌دهد.

دهقانی با اشاره به اعطای یک بسته حمایتی ۱۰ میلیارد ریالی به برگزیدگان این جایزه عنوان کرد: این جایزه شامل ۱۰۰۰ امتیاز است که تا ۴۰۰ امتیاز آن قابل دریافت به صورت نقدی بوده و بخش دیگر آن شامل استفاده از گرنت‌های خدمات شبکه آزمایشگاهی، پژوهانه‌ها و دریافت حمایت‌های دانشجویان مانند تسهیلات سربازی است.

روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته ستاد توسعه فناوری های ابتیک و کوانتوم در معاونت علمی شکل گرفت که این ستاد بسیار قوی در حال کار کمک کردن به توسعه فناوری های کوانتومی در کشور است.

وی افزود: یکی از برنامه های این ستاد کمک به دانشگاه ها است برای اینکه مراکز نوآوری توسعه فناوری های کوانتومی در دانشگاه شکل بگیرد که در کنار آن هم دانشجویانی آموزش ببینند هم اساتید بتوانند تحقیق و پژوهش انجام بدهند و همچنین فناوری های مورد نیاز صنعت تامین بشود این مرکز که یک مرکز نو آوری خیلی خوب در دانشگاه علم و صنعت است که به کمک معاونت علمی و چندین نهاد مرتبط شکل گرفته و امروز افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز در بحث شبکه ارتباطات امن کوانتومی که مربوط به بحث ارتقای امنیت و همچنین بحث شبکه سازی، افزایش کیفیت و ویژگی های دیگر فناوری است فعالیت می کند که امیدوار هستم سریع تر پاسخ هاو خروجی خیلی خوبی را برای صنعت کشور داشته باشد و حمایت ها ادامه پیدا کند که این مرکز یک مرکز شناخته شده در سطح جهان و منطقه باشد.

کد خبر 6092225

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان با آرمان‌های انقلاب اسلامی
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان
  • پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت
  • معلمان پیشگامان تربیت علمی و اعتقادی نسل آینده کشور
  • مهم‌ترین بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳
  • توسعه مهارت‌های بازار محور در جهت افزایش تولید
  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم