فعال شدن مجدد روزشماری حامیان FATF با ادعاهای غیرواقعی برای فشار بر مجمع
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۴۰۳۵
حامیان اجرای درخواست های FATF در ماه های اخیر، همواره قبل از آغاز نشست های این نهاد، شروع به روزشماری کرده و ادعا می کنند که با تصویب نشدن لوایح مرتبط ایران به لیست سیاه باز می گردد تا اعضای مجمع را راضی به تصویب آنها کنند.به گزارش بلاغ،نشست بعدی گروه ویژه اقدام مالی FATF اواخر خردادماه امسال برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رسانهها و افرادی که با نزدیک شدن به هر نشست FATF، فشارها، برای اجرای الزامات این گروه را افزایش میدهند، تاکنون ادعاهایی را مطرح کردهاند که هیچیک دارای ادله منطقی برای اثبات مدعاهایشان نیست و حتی خروجی نشستهای FATF نیز این مسئله را ثابت کرده است.
بهطور مثال خبرگزاری پانا با انتشار مطلبی در 9 اردیبهشت و 1خرداد مدعی شده است که در صورت عدم تصویب کنوانسیونهای پالرمو و CFT تا نشست خردادماه FATF، ایران به مجددا به لیست سیاه این گروه باز می گردد. ادعایی که پیشازاین و پیش از دو نشست قبلی این گروه نیز برخی رسانهها از جمله همین خبرگزاری مدعی آن شده بودند اما با پایان یافتن نشست FATF و صدور بیانیه این گروه مشخص شد که حضور ایران در لیست سیاه یا اقدام متقابل به حالت تعلیق باقی مانده است و رسانههای حامی اجرای درخواست های FATF ادعای پوچی را مطرح کرده بودند.
*عدم شناخت حامیان از دو واقعیت مهم درباره FATF
اما واقعیت چیست و چرا اکثر ادعاهای حامیان اجرای درخواست های FATF در نشستهای این نهاد بین الدولی محقق نمیشود. مسئله اول این است که جدای از تصمیم نهایی FATF برای بازگرداندن ایران به لیست سیاه یا نگهداشتن حالت تعلیق برای ایران، باوجود تحریمهای آمریکا، حتی اگر ایران به لیست سیاه یا اقدام متقابل برگردد، هیچ اتفاق جدیدی رخ نمیدهد. بنابراین پمپاژهای رسانهای که در نشستهای قبلی و این نشست در مورد خطرات بازگشت به لیست سیاه میشود، بیش از آنکه یک دغدغه اقتصادی باشد ناشی از عدم شناخت ساختار تحریمهاست زیرا با توجه به اینکه تحریمهای ثانویه بانکی آمریکا که در حال اجراست، فعالیتهای خارجی بانکهای ایران بسیار محدود بوده و در محدوده اقلام بشردوستانه است و حضور یا عدم حضور ایران در لیست اقدام متقابل مشکل جدیدی برای بانکها ایجاد نمیکند و این مشکلات به شکل شدیدتری به علت تحریمها ایجاد شده است.
مسئله دومی که حامیان FATF تاکنون نسبت به آن بیتوجه بودهاند مسئله علت تعامل FATF با ایران است. واقعیت این است که FATF از تعامل با ایران به دنبال نتیجه است. آمریکا نیز از اجرای سازوکارهای FATF در ایران مقصود مشخصی یعنی جلوگیری از دور زدن تحریمها توسط ایران را دارد. با توجه به همین موضوع و با عنایت به اجرای بخشی از خواستههای طرف مقابل در ایران، این نهاد بین الدولی با قرار دادن ایران در لیست اقدام متقابل ارتباط خود را با ایران قطع نمیکند چراکه قطع شدن ارتباط باعث میشود که FATF و آمریکا به نتیجه دلخواه نرسند. بنابراین این موضوع به احتمال زیاد قابل تصور است که این نهاد بین الدولی همچنان به تعامل با ایران ادامه دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود. ایجاد ترس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه یعنی ترس از قطع تعامل ایران با FATF که این موضوع بههیچوجه با اهداف این نهاد بین الدولی همخوانی ندارد و اگر این موضوع اتفاق بیافتد بیش از آنکه به ضرر ایران باشد به ضرر اهداف آمریکا است. بنابراین آمریکا و FATF ترجیح میدهند تا با تعلیق ایران از لیست سیاه از یکسو و تهدید ایران از سوی دیگر، امتیازهای موردنظر خود از ایران را بگیرند و ایران را وادار کنند تا سازوکارهای موردنظر FATF را اجرا کند.
*تجربه تلخ برجام نباید تکرار شود
در نهایت باید گفت که حامیان اجرای درخواست های FATF به علت اینکه از یکسو در بحثهای کارشناسی دست پری ندارند و از سوی دیگر همچنان میخواهند خواستههای غرب را موبهمو اجرا کنند، در تلاش هستند تا مانند برجام با ایجاد ترس کاذب هرچه سریعتر به خواسته خود برسند و برای این موضوع نشستهای FATF بهترین دستآویز است تا نشان دهند که ایران در تنگنای زمانی است و باید با عجله کنوانسیونهای مرتبط با FATF را تصویب و اجرا کند. این در حالی است که تجربه نشان داده است عدم توجه به بحثهای کارشناسی و اعمال فشار برای تصویب کنوانسیونها و قراردادهای بینالمللی به شدت به ضرر کشور است. تجربه ایجاد فشار از سوی برخی رسانهها و مسئولین در تصویب 20 دقیقهای برجام در مجلس شورای اسلامی بهترین شاهد براین موضوع است، تجربه تلخی که دیگر نباید تکرار شود.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی دارد
به گزارش خبرگزاری مهر، حجتالاسلام احمد اولیایی در نشست تحلیل و بررسی فیلم «و عدالت برای همه» از سلسله نشستهای سینما اندیشه که در سالن نمایش فیلم معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد در بیان نقد فیلم از لحاظ محتوایی تصریح کرد: باید نگاه کنیم فیلم از نظر محتوایی چه پیامی را در خود دارد؟ و چه چیزی را میخواهد ثابت کند؟ و چه ظرفیتی را برای ما ایجاد میکند؟ این فیلم پیرامون عدالت میباشد و عدالت اجتماعی به عنوان یک فضیلت انسانی اجتماعی در تمام دنیا در تمام حکومتها در تمام مکاتب فکری مورد توجه است.
حجتالاسلام احمد اولیایی تصریح کرد: عدالت اجتماعی موضوع بسیار جذاب برای کار هنری چه در برنامههای تلویزیونی چه در سینما و چه در تمام قالبهای هنری میباشد و این موضوع میتواند موضوع به شدت جذابی باشد چرا که فارغ از مکتب و ایدئولوژی و جامعه و جغرافیا است و همه انسانها به این موضوع علاقه مند هستند و اینگونه محتواها میتوانند همانند مسائل انسانی آغاز یک گفتگو باشد.
وی گفت: ما در تمام فیلم شاهد تضادهایی هستیم که آلپاچینو باید در بازی خود تضاد بین اخلاق و عدالت در تضاد بین فساد و عدالت در تضاد بین منافع شخصی و عدالت اجتماعی همه را نشان دهد و همچنین کارگردان به شکل بسیار رادیکال در صدد نقد سیستم قضائی آمریکا است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: البته شرایط زمینهای تولید این فیلم خیلی حائز اهمیت است یعنی حد فاصل بین ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ یک زمینهای در ایالات متحده وجود دارد و ما آن را پیروزی جنبش سیاه پوستان را داریم که بعد از سالها شاید در حدود صد سال مبارزه حقوقی موفق میشوند تا لایحه برابری سیاه پوست-سفید پوست را در سال ۱۹۶۸ به تصویب برساند.
وی ادامه داد: کل فیلم درون سیستم قضائی اتفاق میافتد یعنی شما لوکیشن خیابان خانه و کلاً جامعه را کمتر میبینیم و سیستم قضائی که در این فیلم نشان داده میشود یک بروکراسی مداری محض را اشاره میکند بطوری که بروکراسی اداری در سیستم قضائی آمریکا در این فیلم به عنوان یک مانع بزرگ نشان داده میشود.
حجتالاسلام اولیایی گفت: امروزه در عمده کشورهای جهان در ایران ما همین معضل را داریم که مقام معظم رهبری بارها فرمودند که ما باید وارد مرحله دولت سازی بشویم چرا که ما در دولت مدرن زیست میکنیم. دولت مدرن یعنی مبتنی بر بروکراسی، مبتنی بر عقلانیت ابزاری و در زندگی مدرن، انسانها بر اساس منافعی که به دست میآورند عقل خود را به کار میگیرند و این عقل ابزاری عقل به مثابه ابزاری برای تأمین منفعت میشود و این عقلانیت ابزاری نیز در سیستم قضائی به تصویر کشیده میشود.
وی بیان داشت: در برخی از فیلمهای سیاه ما با فیلمهای سیاه آمریکایی تفاوتهایی وجود دارد. بازیگر در این فیلم با یک بازی بی نظیر با یک کنشگریهای قشنگ در صدد این است که به مخاطب خود بفهماند اصلاح سیستم امکان دارد و امید را در فیلم تزریق میکند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: یعنی به جایی آنکه سیستم فاسد قضائی در ذهن شما و مخاطب بماند، اصلاح و امیدی در ذهنها خواهد ماند اما در سیاه نماییهای برخی فیلمهای ایرانی کارگردان و تهیه کننده سیستم را فاسد نشان میدهد که یک نفر بیاید و اصلاحش کند و نیت کارگردان و تهیه کننده بولد کردن آن سیاهی بوده ولی این فیلم با نقد سیستم قضائی آمریکا یک خوبی هم که دارد این است که یک سری عدالتهایی هم اجرا شده است و عدهای به حق و حقوق خودشان رسیدهاند و در تیتراژ به ذهن مخاطب القا میشود که این امکان هست که سیستم رو به بهبودی برود و این با تزریق این نگاه به مخاطب آمریکایی بد در ذهن نمیماند و ما در انتهای فیلم احساس میکنیم که با آمریکایی در چند سال آینده روبرو خواهیم شد که قویترین و پاکترین سیستم قضائی دنیا را دارد اما ما در ایران برعکس عمل میکنیم.
وی ابراز داشت: ما به جای عدالت کیفری باید به سمت عدالت ترمیمی برویم و عدالت ترمیم به چه معناست؟ در عدالت کیفری چه سوالهایی مطرح میشود؟ سوال این است که چه قوانینی شکسته شده؟ مجرم کیست؟ و مجرم چه مجازاتی باید ببیند؟ اما در عدالت ترمیمی سوال نمیشود بلکه توضیحات سوال میشود که چه کسی آسیب دیده؟ چند نفر دخیل بودند؟ در آسیب دیدن این شخص چه کسانی در این وضعیت سهیم بودند؟ چه نیازهایی باعث شده است که اینها به سمت این کار بروند؟ عدالت ترمیمی دنبال آن است که بخواهد بزه را از بین ببرد لذا ما در ایران به سبب وجود اندیشه اسلامی این ظرفیت را داریم که متأسفانه به آنها پرداخته نمیشود.
حجتالاسلام احمد اولیایی ادامه داد: سینمای ما در ادبیات عدالت ترمیمی از حیث ادبیات علمی دانشگاهی و آکادمیک در ایران تکمیل نشده است ولی در اندیشه اسلامی ظرفیتهایی وجود دارد که ما بتوانیم در این ادبیات تولید فیلم کنیم. امروزه فیلمهایی که در حوزه دادگاهی و حوزه حقوقی در ایران تولید و پخش شده اینها همگی در بحث عدالت حقوقی عدالت کیفری همچون فیلم «علفزار» یا فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» زیاد داریم که سیستم را خشک نشان میدهند.
وی تصریح کرد: امروزه برخی از رویههایی که در دادگاه ایران وجود دارد مثل بحث مشاوره، بحث تغییر مجازاتها توسط قاضی مثل کتاب خواندن یا مانند اینها یا حتی ایجاد چرخه تقصیر ترک فعل چند سالی در ایران باب شده است. در پارادایم عدالت تربیتی اندیشه اسلامی، اندیشه دینی منطبق با حقوق اسلامی و علوم انسانی اسلامی میباشد نه حقوق که از غرب وارد ایران شده باشد و لذا ما این ظرفیت را داریم که در این فضا تولید اندیشه کنیم و ما در اندیشه اسلامی دینی و بومی خودمان حرف داریم یعنی مردمی سازی که رهبری تاکید میکنند.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برگزاری این سلسله جلسات برای این است که ببینیم ما ظرفیتهای اندیشهای و علم انسانی خودمان را چگونه میتوانیم از مسیر سینما و تولید آثار هنری به مخاطب منتقل کنیم و حداقل یک سری گرههای ذهنی ایجاد کنیم، حداقل پرسشهایی را خلق کنیم این حلقه مفقوده فقط با گفتگو ایجاد میشود یعنی اندیشمندان باید بنشینند گفتگو کنند تا این رابطه برقرار شود تا هنرمند با یک نگاه اندیشهای به سمت تولید حرکت کند.
سلسله نشستهای اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی از سوی میز اسلامی سازی علوم انسانی و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میشود.
کد خبر 6098144 فاطمه علی آبادی