Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت در خصوص کمبود دارو گفت: احساس کمبود دارو بخاطر آن است که از ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند، جلوگیری می‌شود چراکه معتقدم اگر صنعت دارویی مشکل دارد باید ارتقا پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سومین نشست خبری سعید نمکی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشور با اصحاب رسانه برگزار شد؛ در این نشست سعید نمکی با اشاره به طرح تحول سلامت بر پایه "پیشگیری پیش از درمان" گفت: طبق آمار از ۳۸۰ هزار مرگ، ۳۱۳ هزار مرگ به بیماری‌های غیرواگیر و ۱۶۱ هزار مرگ نیز به‌دلیل فشارخون بالا یا بیماری‌های ناشی از فشارخون، رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مرگ بر اثر فشار خون بالا، مرگ خاموش است چرا که  ۴۰ درصد از مبتلایان به فشارخون بالا تا زمانی که درگیر بیماری‌های مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی نشوند از فشارخون بالای خود اطلاع پیدا نمی‌کنند؛ کنترل فشارخون را به عنوان اولین برنامه خود برای مقابله با بیماری‌های غیرواگیر، انتخاب کرده‌ایم.

نمکی گفت: طبق برآوردها، در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم که نیمی از آنها تحت درمان نیستند و نیم دیگر ناقص درمان شده‌ و کنترل مناسبی برای درمان خود ندارند.

وزیر بهداشت در خصوص بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار داشت: در تلاشیم تا در بسیج ملی کنترل فشارخون با همکاری دیگر بخش‌های کشور، مردم را با خطر فشارخون آشنا کنیم و با شناسایی افراد مبتلا به فشارخون، مردم را نسبت به شیوه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا به فشارخون آگاه کنیم؛ انتظار می‌رود در بسیج ملی کنترل فشار خون حدود ۲ میلیون بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شوند

وی افزود: میزان مصرف نمک در کشور ما، دو برابر میانگین جهانی است که به عادات غذایی ایرانیان بر‌می‌گردد و این عادات نیز به آداب و رسوم سنن گذشته که لازم به اصلاح است.

نمکی ادامه داد: ایران، کشوریست که بیشترین روزهای آفتابی را در سال دارد و طبیعتا مردم تعریق بیشتری دارند و سدیم بیشتری از دست می‌دهند که به همین دلیل الگوی تغذیه مردم در گذشته به مصرف نمک و خوراکی‌های شور می‌رود اما لازم است امروز این الگوی غذای اصلاح شود.

 وزیر بهداشت با اشاره به کمپین فشار خون تصریح کرد: نمی‌توان از مردم خواست تا نمکدان‌ها را از سفره خود حذف کنند، بلکه باید سعی شود تا ۳۰ درصد از نمک مصرفی در الگوی غذایی کاهش یابد. در این مرحله نمی‌گوییم که نمکدان را از سفره ها حذف کنیم؛ بلکه تلاش می‌کنیم، افراد تا قبل از چشیدن غذا، بی دلیل از نمک زیاد استفاده نکنند.

وی خاطرنشان کرد: گام بعدی ما در طرح تحول سلامت به‌جای اضافه کردن تخت بیمارستان این است که مردم کارشان به بیمارستان و ICU نکشد.

سعید نمکی در درباره کمبود دارو گفت: با وجود آنکه تحریم دارو و غذا نداریم اما به دلیل فشارهای آمریکا، مشکلاتی  در نقل و انتقالات پولی برای واردات دارو، توقفی در کار ما ایجاد شد اما ما توانستیم اقلام دارویی مورد نیاز را به هر مقدار لازم، وارد کشور کنیم و این احساس کمبود دارو بخاطر آن است که از ورود داروهایی که مشابه داخلی دارند، جلوگیری می‌شود چراکه معتقدم اگر صنعت دارویی مشکل دارد باید ارتقا پیدا کند  و این سیاست وزارت بهداشت برای حمایت از داروهای داخلی است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به ما کمک کنند تا نشان دهیم کمبودی در دارو نداریم و این اضطراب را از جامعه دور کنیم؛ بیمار نباید به دلیل کمبود دارو دچار اضطراب شود و مردم از ترس و کمبود دارو آن را احتکار کنند. ما شیوه‌ ای را دنبال کرده‌ایم و تا پایان سال به هیچ عنوان، کمبود دارو نخواهیم داشت. از رسانه‌ها خواهش می کنم به ما کمک کنند تا مقابل تبلیغات ها و شانتاژ وارد کننده‌های دارو بایستیم و مبارزه جدی با واردات بی‌رویه دارو داشته باشیم. باید این موضوع را از ذهنیت مردم دور کنیم که داروهای ایرانی کیفیت ندارند.

نمکی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی در داخل نیست که کیفیت آن زیر سوال باشد، گفت: ما همین طور که به وارد کننده‌های دارو رانت نمی‌دهیم، به تولید کننده‌ها نیز رانت نمی‌دهیم. اگر دارو مشکلی داشته باشد به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر بهداشت درخصوص تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو گفت: تحقیق و تفحص از کوچک‌ترین جزء وزارت بهداشت را قبول دارم و از آن استقبال می کنم؛ چه برسد به سازمان غذا و دارو، اما بحث تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو از سال گذشته مطرح شده و در بررسی‌های متعدد در کمیسیون‌ها رأی نیاورد. این طرح هنوز هم مطرح است و مانعی برای تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو نمی‌بینیم.

وزیر بهداشت همچنین درباره وضعیت مالی سازمان تامین اجتماعی گفت: بخشی از مشکلات و مسائل درمانی سازمان تامین اجتماعی به دلیل تاثیر طرح تحول سلامت و افزایش هزینه‌های آنها بازمی‌گردد که در این زمینه هم برای بیمه سلامت و هم برای سازمان تامین اجتماعی اقداماتی را انجام می‌دهیم تا افزایش هزینه ها را مهار کنیم چراکه طرح تحول سلامت در دو تا سه سال گذشته ۴۰۰ درصد هزینه‌های بیمه سلامت را اضافه کرده و در سازمان تامین اجتماعی نیز این چنین تاثیری را داشته است. در همین راستا مهار هزینه‌خیزی تامین اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

نمکی با اشاره به معوقات سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی نزدیک به دو سال از معوقات خود را پرداخت نکرده ست. از رئیس‌جمهور  نیز به ئرخواست من در این موضوع کردند و دستور دادند تا با فروش قسمتی از سهام، بخشی از مطالبات پرداخت شود. وزارت بهداشت رقم قابل توجهی از سازمان تامین اجتماعی طلبکار است و نیمی از معوقت به مطالبات پرستاران و پزشکان ما برمی گردد اما به احترام جامعه کارگری، همچنان همه کارگران و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی از خدمات بخش دولتی استفاده میکنند؛ اما قرار بر این است تا هفته آینده قسمت قابل توجهی از بدهی را بپردازند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما به همه کارگران در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی خدمات ارائه می‌دهیم، گفت: حدود ۱۷ ماه از سازمان تامین اجتماعی بستانکاریم و تنها دانشگاه اصفهان که شهری کارگری است ۵۴۰ میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلبکار است اما با این حال خدمات را قطع نکرده‌ایم و امیدواریم تا هفته آینده قسمتی از طلب‌های‌مان پرداخت شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده الکترونیک سلامت گفت: پرونده الکترونیک سلامت طی چند سال گذشته به صورت جدی دنبال نشد اما در سه ماه گذشته من و همکارانم به شدت وقت گذاشتیم و تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان تأمین اجتماعی در آن مشارکت داشته‌اند. ما همچنان بر سر تعهدمان برای به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار هستیم و این پرونده با حضور رئیس‌جمهوری هم برای افراد ایرانی وهم غیرایرانی که مجاز به زندگی در ایران هستند سراسری خواهد شد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:  نسخه‌نویسی الکترونیک را هم آغاز کرده‌ایم. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت تمام فعل و انفعالات سلامت را با کد ملی ثبت خواهیم کرد. این پرونده ریل‌گذاری سیستم ارجاع و پزشکی خانواده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره طب ایرانی گفت: باید دانشجوی طب داروسازی و علوم پزشکی را با مبانی محکم و منطقی دیرینه خودمان در علوم پزشکی آشنا کنیم. اقدامی که در این زمینه باید انجام شود احیای طب سنتی و طب آلترناتیو است. باید رفاقت و مفاهمه بین دانشگاه و طب سنتی ایجاد کنیم. کار دیگری که باید

انجام شود توسعه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است. در زمینه طب آلترناتیو نظیر طب سوزنی، رایحه‌درمانی و ماساژدرمانی هم داریم رشته‌هایی را ایجاد می‌کنیم و استفاده از این ظرفیت را دنبال می‌کنیم.

وی همچنین درباره شرکت‌های داخل وزارت بهداشت مانند شرکت پتروشیمی گفت: در این‌باره به جمع‌بندی رسیده‌ایم طوری‌که تعدادی از شرکت‌ها منحل می‌شوند؛ تعدادی به سمت تسویه و انحلال می‌روند و برخی هم به عنوان پوسته‌ای برای ارائه خدمت نگه می‌داریم. در رابطه با سهام پالایشگاه هم اقداماتی صورت گرفته است.

وزیر بهداشت درباره مغفول ماندن طرح تحول سلامت در بخش زیربنایی درمان گفت: طرح تحول در بخش درمان را با جدیت دنبال می‌کنیم؛ از جمله اقدامات ما توسعه زیرساخت درمان در بخش‌های کم‌برخوردار است. ما همچنین برای ماندگاری کادر پزشکی و پزشکان بیش از قبل سرمایه‌گذاری در این حوزه کردیم.

وی متذکر شد: درباره تأمین دارو و تجهیزات بیماران خاص تلاش زیادی انجام شده است. آنچه قرار است ترمزی برای ما در طرح تحول سلامت باشد این است که قرار نیست با فشار مقامات محلی بدون نیاز در منطقه زیرساخت را ایجاد کنیم. تاکنون ۴۰۰ خانه بهداشت در ۴۰۰ محور عشایری ایجاد کرده‌ایم که با یک کانکس پنل خورشیدی خانه بهداشت برای عشایر احداث شده‌اند. این خانه‌های بهداشت از ایجاد ده تخت بیمارستان برای ما هزینه کمتری دارد. همچنین تلاش کردیم مدارس بدون پوسیدگی دندان را ایجاد کنیم و ۳۲۰۰ یونیت دندانپزشکی همراه ۳۶۰۰ دندانپزشک برای اجرای این طرح در نظر گرفته‌ایم.

نمکی درباره تجهیزات تقلبی در بازار تجهیزات پزشکی گفت: اداره کل تجهیزات بازرسانی دارد که به‌طور مداوم در حال بازرسی حوزه هستند. همچنین هیچ تقلبی در بخش درمان نداشته و نخواهد داشت و هیچ بیمارستان ما حق خرید وسایل و تجهیزات پزشکی غیر استاندارد را ندارند.

وزیر بهداشت درباره چهار بیماری که در بیمارستان قلب پس از عمل جراحی قلب باز به هوش نیامده و در کما هستند، گفت: ما بلافاصله پس از شنیدن این خبر وارد عمل شدیم و بررسی کردیم که آیا این بیماران توسط یک دکتر معالج شده‌اند یا خیر و متوجه شدیم اعمال جراحی این ۴ بیمار توسط ۴ پزشک انجام شده و همچنین داروهای بیهوشی را نیز چک کردیم. مورد مشکوکی درباره داروها و تجهیزات پزشکی مشاهده نشد. به گفته بستگان بیماران یکی از آنها از دیابت طولانی و دو بیمار دیگر از نارسایی قلبی و کلیوی رنج می‌بردند و هیچ قصور پزشکی درباره این بیماران مشاهده نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سعید نمکی وزارت بهداشت نشست خبری طرح تحول سلامت کمپین فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۵۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله دارو در زابل

  سردار دوستعلی جلیلیان  گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی در یک منزل مسکونی در سطح شهرستان زابل در امر تهیه و توزیع داروی خارج از شبکه توزیع، قاچاق و غیرمجاز فعالیت گسترده‌ای دارند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس شهرستان زابل قرار گرفت.

 این مقام انتظامی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی و در بازرسی مأموران انتظامی از این منزل بیش از ۷۲۷ هزار و ۷۰۰ عدد انواع قرص و داروی خارج از شبکه توزیع و غیرمجاز کشف و منزل مسکونی متخلف نیز پلمب شد.

 سردار "جلیلیان" با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش تقریبی اقلام دارویی مکشوفه ۸۰ میلیارد ریال برآورد شده است گفت: دراین خصوص ۲ متهم دستگیر وپرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

  فرمانده انتظامی استان درپایان با بیان اینکه فروش دارو‌های غیر مجاز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد از شهروندان خواست اخبار و اطلاعات خود را در این خصوص با تماس مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در اختیار پلیس قرار دهند

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • کشف محموله دارو در زابل
  • «متفورمین» پرفروش‌ ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • «متفورمین» پرفروش‌ترین دارو در سال ۱۴۰۲
  • ساماندهی بهداشتی اولویت طرح تضمین سلامت فرآورده‌های شیلاتی است
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • معرفی پرفروش‌ترین دارو‌ها در ایران + اسامی و میزان فروش
  • پرمصرف‌ترین داروها در ایران
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟