Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:59:36 GMT

رسانه ها شبه علم را ترویج نکنند

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۷۴۲۲

رسانه ها شبه علم را ترویج نکنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سعید بهمنی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آیین افتتاحیه و رونمایی از سایت جدید پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: در مجامع علمی حتی در بحث های جا افتاده گاهی احساس می شود که استناد آنها به قرآن و متون دینی صورت نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به نظر می رسد یکی از عواملی که موجب می شود بحث های ما میدانی شود و نمی تواند موج علمی در میدان عمل ایجاد کند این است که استنادی که به قرآن و دین می دهیم تمام نیست و نظر های رقیب خودش را نمی تواند از میدان به در کند یا اساساً به نظریات رقیب بی اعتنا است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه بیان داشت: مسئله دیگری که به تناسب رسانه ها با آن درگیر هستند و می خواهند دانش را گزارش کنند پدیده شبه علم است.

وی با تأکید بر اینکه فقه حکومتی از مسائل بسیار دقیق و حساس است، گفت: در یک خبرگزاری با وجود افراد هرچند تحصیل کرده حوزوی و دانشگاهی چقدر ظرفیت وجود دارد که تمام مباحث دقیق علمی مطرح شده را منعکس کنند؟ آنچه که دیده می شود همین شبه علم است، در حقیقت مراد ما این است که علم همراه دلیل است.

حجت الاسلام بهمنی خاطرنشان کرد: یعنی گاهی پیش می آید که شما به عنوان یک فقیه یا یک پژوهشگر بزرگ اگر وارد استدلال شدید اصلاً از حوصله خبرنگار و تیم منعکس کننده خبر خارج می شوید، شاید بشود به این بحث برسیم که اگر جایی قرار است روایتگر دانش باشد باید بتواند شبه علم را از علم مستدل جدا کند.

وی یادآور شد: مثلاً من می توانم نظریات شهید صدر را به شکل براق برجسته کنم ولی الزاماً به این معنا نیست که من با دلایلی که شهید صدر مطرح کرده موافق باشم این همان شبه علم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه پایگاه وسائل نباید صرفاً شاهد ادعا و طرح مباحث فقهی باشد، گفت: اگر جمعی که در آنجا هستند به این سمت بروند که هرکسی در حوزه یا دانشگاه در ارتباط با فقه حکومتی چیزی را ادعا کرد بتوانند سؤالاتی را مطرح کنند و به لوازم نظرات او برسند ارزش دارد.

کد خبر 4631899

منبع: مهر

کلیدواژه: فقه حکومتی رسانه های گروهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل

اولین نمایشگاه ملی قرآن کریم با شعار "جامعه افغانی، تربیت قرآنی" به مدت هفت روز باهدف انس با قرآن و ترویج معارف قرآنی در قصر دارالامان کابل برگزار شد.

عبداللطیف نظری؛ معین مسلکی وزارت اقتصاد طالبان، این نمایشگاه را در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی مهم خواند و گفت: مهم‌ترین رسالت ما این است که نسل جوان ما با ارزش‌های اسلامی و قرآنی آشنا شوند.

او گفت: اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان یک ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

مفتی شفیع الله ثاقب، رییس دعوت و ارشاد وزارت سرحدات، اقوام و قبایل حکومت طالبان هم در این نمایشگاه گفت: قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند.

او نیز بر اتحاد مردم تاکید کرد و گفت: قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است

این نمایشگاه با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی گشایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • عاشق دوآتشه استقلال؛ التماس می‌‎کردم دستانم را قطع نکنند!
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • نشست تخصصی «تصویر ایران پس از وعده صادق» برگزار می‌شود
  • بازنمایی رسانه‌ای ایران در جهان بعد از حملات موشکی به رژیم صهیونیستی
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • گذشت و بخشش باید در جامعه تبدیل به فرهنگ شود