Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@04:55:30 GMT

صدور حکم اعدام هشتمین شهروند فرانسوی در دادگاه عراق

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۵۷۴۷۵

به گزارش ایلنا به نقل از القدس العربی، دادگاه عراق امروز -یکشنبه- حکم اعدام یکی دیگر از ۱۲ شهروند فرانسوی متهم به گرایش به گروه تروریستی داعش را صادر و محاکمه نفر نهم را آغاز کرد.

حکم اعدام «فاضل طاهر عویدات» (۳۲) ساله شهروند فرانسوی پس از آن صادر شد که دادگاه، اظهارات وی را مبنی بر اعتراف تحت شکنجه نپذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احمد محمد علی» قاضی دادگاه در ابتدای این جلسه تأکید کرد که گزارش پزشکی نشان می‌دهد آثار شکنجه بر بدن وی وجود ندارد.

عویدات هیچ واکنشی هنگام قرائت حکم اعدام توسط قاضی نشان نداد. 

محاکه این شهروند فرانسوی که به رفتار ظالمانه و خشونت‌آمیز و آمادگی برای مرگ در گرایش به گروه تروریستی داعش معروف است،‌ از تاریخ ۲۷ ماه می آغاز شده است. 

عویدات به همراه ۲۲ نفر از افراد خانواده‌اش به سوریه منتقل شد. وی در جلسه پیشین دادگاه تأکید کرده بود که توسط بازپرس‌ها برای اعتراف به خواسته‌های آنها شکنجه شده و در دادگاه از وجود زخم در ناحیه کمر خبر داده بود که قاضی، دادگاه وی را برای انجام معاینه‌های پزشکی به تأخیر انداخت.

دادگاه عراق حکم مشابهی برا برای «ویانه اوراغی» (۲۸ ساله) با اصالت الجزایری که در سال ۲۰۱۴ به داعش پیوسته بود،‌ صادر کرد. 

اوراغی در فرانسه در رشته روانشناسی تحصیل کرده بود و در سال ۲۰۱۳ این کشور را ترک و از طریق هلند و ترکیه به سوریه رفته بود. بر اساس اعتراف اوراغی، وی قبل از انتقال به موصل دوباره با این گروه تروریستی تجدید بیعت کرده و به عنوان نیروی جانبی در کنار عناصر تروریستی بیگانه فعالیت داشته است. 

دادگاه هفته گذشته نیز  حکم اعدام «علی التونسی محمد بریری» (۲۴) ساله  را که مقیم فرانسه بوده و ملیت فرانسوی نداشت، صادر کرد.

پاریس تأکید کرده است که به دنبال دخالت در تصمیمات دادگاه قضائی عراق نیست اما با حکم اعدام دادگاه بغداد مخالف است. 

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر آمده است که محاکمه افراد در دادگاه‌های فاقد صلاحیت انجام می‌شود و از استفاده بازرسان عراقی از انواع شکنجه مطمئن است. 

بغداد پیش از این بیش از ۵۰۰ زن و مرد منتسب به گروه تروریستی داعش را به اعدام محکوم کرده است اما هنوز حکم هیچ یک از آنها را اجرائی نکرده است.

بر اساس قوانین دادگاه عراق این افراد تا یک ماه فرصت دارند به حکم صادر شده اعتراض کنند. 

قانون مبارزه با تروریسم عراق به حکم اعدام افرادی که به گروه‌های مسلح منتسب هستند، حتی اگر در هیچ عملیاتی شرکت نکرده باشند، تصریح دارد. 

 

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: داعش اعدام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۷۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سهراب کمری اظهار کرد: بیش از ۲۱۸ هزار تن انواع کالا، فروردین ماه سال جاری از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

وی بیان کرد: این میزان کالا ارزشی بالغ بر ۹۲ میلیون و۳۲۰ هزار دلار داشته است.

کمری افزود: عمده کالاهای صادراتی از مرز مهران شامل انواع محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی، تجهیزات نیروگاهی، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، مصنوعات فلزی و پلاستیکی است.

سرپرست گمرکات ایلام اظهار داشت: تعداد پروانه‌های خروج موقت صادرشده در این مدت رشد ۵۶۵ درصدی را داشته است.

کمری همچنین به آمار تردد مسافر از مبادی ورودی و خروجی مرز مهران در فروردین ماه اشاره و گفت: تشریفات گمرکی کالاهای همراه بیش از ۳۶۰ هزار نفر مسافر در کمترین زمان توسط کارکنان گمرک ایلام دراین بازه انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 6088335

دیگر خبرها

  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی / مصاحبه با وکیل
  • حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی
  • سرنوشت توماج صالحی چه می‌شود؟ 
  • چوبه‌دار یا تکرار ماجرای هاشم آغاجری؛ کدامیک سهم توماج صالحی می‌شود؟ 
  • یک حقوق‌دان: احتمالا حکم اعدام توماج صالحی لغو شود
  • جزییات تازه حکم توماج صالحی؛ تخفیف اعدام، حبس طویل‌المدت است
  • توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟
  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی ؛ احتمال تبدیل به حبس طول المدت