Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، علیرضا ایزدی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: این جشن به مناسبت فرارسیدن زمان برگزاری جشن آئینی تیرگان که هر ساله با شروع فصل برداشت و شکرانه نعمت گندم است؛ در شهرستان فراهان برپا می گردد.

علیرضا ایزدی افزود: جشن تیرگان به عنوان یک اثر ملی و معنوی به شکرانه برداشت گندم و آب‌ پاشان در نخستین روز از تیر ماه در آستانه امامزاده احمد ا‌بن علی (ع) زلف ‌آباد شهرستان فراهان برگزار می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه این جشن به شکرانه برداشت گندم انجام می‌شود، تصریح کرد: جشن تیرگان ریشه در باورهای مردم منطقه دارد که تا به امروز نیز حیات داشته است.

وی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه عکس روستا، بازی های بومی محلی، نمایش امیرکبیر، تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، رونمایی از تمبر اختصاصی جشن تیرگان از جمله برنامه های این مراسم در فراهان خواهد بود.

ایزدی با بیان اینکه جشن تیرگان نخستین جشن تیرگان ایران است که به ثبت آثار ملی رسیده است، ادامه داد: این جشن با اصالت و دارای غنای فرهنگی ناب که با نماد همدلی و تعاون مردم برگزار می‌شود. این جشن یک اثر ملی است و در سال ۸۹ ثبت شده است؛ شکرگزاری، همدلی و تعاون اصلی‌ترین هدف برپایی این جشن بوده است.

️مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: فرهنگ غنی ایرانی سرشار از جشن ‌ها و آئین‌ هایی است که هر یک بیانگر یکی از صفات ارزنده اخلاقی و انسانی است، سنت‌ هایی که با باورهای پدران و نیاکانمان گره‌ خورده است، ضرورت حفظ این آثار فرهنگی و تاریخی از آنجا بیشتر اهمیت پیدا می‌کند که هویت ما را شکل می‌دهد.

گفتنی است، به منظور هماهنگی و افزایش کیفیت برنامه های جشن تیرگان جلسه ای به ریاست سجادی فرماندار و با حضور مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و معاون سازمان فرهنگ و ارشاد استان مرکزی در محل فرمانداری برگزار شد.

انتهای پیام/ت

رونمایی از تمبر اختصاصی جشن تیرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی تیرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۵۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی افزود: قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تا کنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب ادامه داد: محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند و در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 750872

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا