Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات طرح تشدید کنترل و نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی در ماه رمضان اظهار کرد: همه ساله در ایام ماه رمضان، عید قربان، عید نوروز و سایر اعیاد مذهبی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی تشدید می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند در طول سال همکاران سازمان دامپزشکی بر تمامی مراحل تولید، توزیع، نگه داری و ناوگان حمل و نقل نظارت را انجام می‌دهند.

وی افزود: در طول یکسال بیش از ۸ میلیون کیلوگرم انواع فرآورده‌های خامی دامی همچون شیر، گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ به سبب شرایط نگه داری، مصرف و انقضای تاریخ از چرخه مصرف انسانی در کل کشور خارج می‌شود.

رفیعی پور با بیان اینکه در ماه رمضان سال گذشته بیش از ۶۰۰ تن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف معدوم شد، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون حدود ۵۰۰ تن انواع فرآورده خام دامی در طرح تشدید نظارت، کشف، ضبط و معدوم شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: با آموزش‌های لازم و اطلاع رسانی رسانه‌ها انتظار می‌رود یک روز گزارشی از کاهش مواجه شدن فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف انسانی اعلام شود.

بیشتر بخوانید: آخرین اقدامات سازمان دامپزشکی در مناطق سیل زده/ ۸۵۰۰ رأس دام دفن بهداشتی شدند

رفیعی پور با اشاره به اینکه ناظران شرعی در کشتارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بازرس بهداشتی سازمان دامپزشکی در بیش از ۶۰۰ اکیپ در حال نظارت و بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی و جمع آوری موارد غیر بهداشتی هستند.

وی افزود: با اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی در ایام ماه مبارک رمضان، بازرسان سازمان با محموله‌هایی مواجه خواهند شد که از لحاظ ظاهری و بهداشتی شرایط لازم را ندارد، از این رو پس از جمع آوری و معدوم فرآورده‌های خام دامی از چرخه مصرف انسانی، متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جابه جایی فرآورده‌های خام دامی با مجوز بهداشتی سازمان دامپزشکی صورت می‌گیرد، بیان کرد: خودرو‌هایی که اقدام به جابه جایی فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت و مرغ و ... می‌کنند، حتما باید زنجیره سرد را رعایت کنند تا آسیبی به محصولات و فرآورده‌های دامی وارد نشود.

رفیعی پور مراکز توزیع و عرضه، خودرو‌های ویژه حمل، کشتارگاه، سردخانه، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی و سایر موارد را از اماکن تحت پوشش طرح برشمرد و گفت: مردم در صورت رویت هر یک از فرآورده‌های خام دامی که از لحاظ شکل ظاهری، رنگ، بو و... دچار مشکل بود، بلافاصله با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند تا همکاران در اسرع وقت نسبت به بازرسی و ارزیابی اولیه از محل اعزام شوند.

ممنوعیتی در حوزه صادرات مرغ و تخم مرغ و دیگر فرآورده ها وجود ندارد

رئیس سازمان دامپزشکی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ممنوعیتی در حوزه صادرات مرغ، تخم مرغ، عسل و لبنیات و ... وجود ندارد، بیان کرد: با وجود آنکه سازمان دامپزشکی ایران به طور رسمی مکاتبه‌ای در خصوص خارج شدن کشور از اپیدمی آنفلوانزا حاد پرندگان و پاک بودن کشور داشتند و تنها ممکن است گزارش موردی از آنفلوانزا مرغ وحشی و خانگی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشورهای قطر و عمان خواهان مرغ و تخم مرغ ایرانی هستند، گفت: این درحالی است که مسئولان عراق به سبب قرار گرفتن ایران در لیست آنفلوانزا سازمان بهداشت جهانی تمایلی به واردات محصولات ایرانی به کشورشان ندارند که ایران بعد از مدت زمان یک تا سه ماه از آنفلوانزا حاد پرندگان پاک می شود.

به گفته این مقام مسئول، در سفر اخیر به اجلاس جهانی فرانسه با سازمان جهانی مذاکراتی داشتیم تا یک مورد آنفلوانزا پرندگان از لیست حذف شود تا بهانه‌ای برای مسئولان عراقی نباشد. ضمن آنکه در اجلاس جهانی با رئیس سازمان دامپزشکی عراق مذاکراتی داشتیم تا براساس تفاهم نامه ای که در اجلاس جهانی میان وزرای جهاد کشاورزی ایران با عراق منعقد شد، بندهایی از این تفاهم نامه باید میان رئیس سازمان دامپزشکی ۲ کشور امضا شود تا با مشکلات این چنینی روبرو نشویم، از این رو متن تفاهم نامه را به طرف های عراقی تحویل داده ایم و هر زمانی که اعلام کنند، حاضریم برای امضای تفاهم نامه به عراق برویم.

 حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات گوشت قرمز تاثیری نداشت/بازار گوشت قرمز به آرامش می رسد

وی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات گوشت قرمز گفت: وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیما، تغییری در ثبت سفارش ایجاد نشده، به طوریکه در ۲ ماهه ابتدای امسال ۵۰ هزار تن گوشت برای واردات ثبت سفارش انجام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی از آرامش نسبی بازار گوشت قرمز در روز‌های آتی خبر داد و افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوا، افزایش علوفه در مراتع و وزن گیری بره‌هایی که از اواخر خرداد به بازار عرضه می‌شود، مشکلی در تامین گوشت نداریم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه محدودیتی در واردات دام زنده وجود ندارد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین وارد کشور شده است.

وی در پایان با بیان اینکه برای واردات یک میلیون راس دام سبک مجوز داده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر محدودیتی در واردات نیست و واردکنندگان بلافاصله پس از انجام دادن کار‌های اولیه مبادرت به واردات می‌کنند، اما واردکنندگان دام سنگین به سبب واردات مناسب گوشت و نبود صرفه اقتصادی تمایلی به واردات ندارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دامداران واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۰۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • معدوم سازی ۳۰۰ کیلوگرم فرآورده خام دامی در اهواز
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • ضبط و معدوم‌سازی ۷۰۰ کیلوگرم مواد خام دامی در مرکز لرستان
  • معدوم سازی هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان