Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@19:24:59 GMT

سه بار کلنگ زنی / ۳۰ سال انتظار

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۶۰۴۹۸

سه بار کلنگ زنی / ۳۰ سال انتظار

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  مردم بخش پلان چابهار می‌گویند: ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی این بخش در سال ۱۳۶۸ کلنگ زنی و در ۳۰ سال گذشته ۲ بار دیگر نیز کلنگ زنی شد، اما معمای ساخت آن همچنان ادامه دارد و معلوم نیست چه زمانی از وجود بیمارستان یا حداقل مرکز درمان بستر ۱۰ تختخوابی بهره مند می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حدود ۳۰ سال قبل کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان در ۷۰ کیلومتری چابهار به زمین زده شد این اقدام موجی از خوشحالی را در بین مردم محروم دشتیاری، پلان، دهستان پیرسهراب و بخش تلنگ ایجاد کرد و امیدوار شدند که از این پس رنج زحمت سفر بیش از ۲۰۰ کیلومتری رفت و برگشت و صرف هزینه‌های حمل و نقل از دوش آنان برداشته شده و در همین محل از خدمات بهداشتی و درمانی مناسبی بهره مند می‌شوند.

مردم به شوق ساخت بیمارستان ۱۰ هکتار زمین را به این امر اختصاص دادند تا شاید بدون هزینه‌های کمرشکن فراوان و خطرات سفر به مرکز شهرستان چابهار از خدمات لازم بهره‌مند شوند، ولی بعد از گذشت ۳۰ سال و سه بار کلنگ زنی همچنان در انتظار ساخت این بیمارستان هستند، اما در این مدت تنها در اطراف بخشی از این زمین دیواری به ارتافع حدود نیم متر ساخته و به حال خویش رها شده است.

نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در هر دوره پیش از برگزاری انتخابات برای کسب آرای مردم محروم این منطقه بار‌ها قول تکمیل این پروژه بهداشتی را دادند و پس از اخذ رأی و ورود به مجلس نیز بار‌ها اعلام کردند که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، ولی در طول دوره چهار ساله خود و دولت‌های مختلف و کلنگ زنی‌های تکراری همچنان این معما لاینحل مانده و داستان ادامه دار شده است.

به گفته برخی از اهالی و اعضای شورای اسلامی؛ در چند سال گذشته قرار بود این پروژه از قالب بیمارستان خارج و به عنوان مرکز درمان بستر ۱۰ تختخوابی اجرایی شود و به همین منظور کلنگ زنی هم شد، اما بازهم خبری از حل مشکلات بهداشتی و درمانی مردم نشده است.

یکی از اهالی پلان می‌گفت: شاید این پروژه برای مردم تاکنون نتیجه بخش نبوده، اما برای کاندیدا‌های مجلس و شورای اسلامی ثمر بخش بوده است، زیرا تاکنون در هر دوره تبلیغات انتخاباتی قول ساخت آن را می‌دادند، اما از عملی شدن آن خبری نبود.

هر چند تلاش‌ها، نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های زیادی از سوی اعضای شورا‌های اسلامی، قشر‌های مختلف مردم، مسئولان و نمایندگان مجلس انجام شده، اما تاکنون نه از مکاتبات شأن جواب گرفته‌اند و نه هم از مجادلات. معلوم نیست که عیب کار از کجاست.

**بیمارستان پلان بعد از سه بار کلنگ زنی در طول ۳۰ سال گذشته ساخته نشده است

عضو شورای اسلامی بخش پلان و شورای عالی استان‌های کشور اظهار داشت: در سال ۱۳۶۸ کلنگ ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان به زمین زده شده و بعد از گذشت ۲ سال تعطیل شد و تاکنون بعد از سه بار کلنگ زنی بلاتکلیف مانده و کسی پاسخگوی علت تعطیلی عملیات ساخت آن نیست.

شه‌بخش گرگیچ افزود: پیگیری‌ها زیادی برای ساخت این بیمارستان از سال ۶۸ ادامه داشت و صد‌ها مکاتبه و پیگیری حضوری در شهرستان، مرکز استان سیستان وبلوچستان و مرکز کشور انجام شده است، ولی همه پیگیری‌ها بی نتیجه مانده است.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌های کشور ادامه داد: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بخش پلان و دشتیاری و مرکزی چابهار سکونت دارند و نیاز است بیمارستان براساس شاخص‌های وزارت بهداشت در حد ۲۲۰ تختخوابی ساخته شود و نباید مردم همچنان در انتظار بیمارستان ۶۴ تختخوابی باشند.

وی بر تکمیل چارت بهداشت و درمان در زمینه ساخت خانه بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی شهری وروستایی، تخت‌های زایشگاه، اورژانس و تخت‌های بیمارستان براساس استاندارد تعریف شده حوزه سلامت تاکید کرد.

** ارتقا شاخص‌های سلامت با تکمیل بیمارستان چابهار و پلان و دشتیاری امکان پذیر است

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه چابهار نیز اظهار داشت: ارتقا شاخص‌های سلامت با تکمیل بیمارستان‌های شهر چابهار، پلان و دشتیاری امکان پذیر است.

رحمدل بامری با اظهار تأسف از ساخته نشدن بیمارستان ۶۴ تختخوابی پلان بعد از گذشت ۳۰ سال، خاطرنشان کرد: بخش پلان و دشتیاری هر ۲ نیازمند ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی هستند، زیرا اکنون مردم این بخش‌ها برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی ضمن صرف هزینه‌ها زیاد بایستی بیش از ۲۰۰ کیلومتر مسیر را برای رسیدن به بیمارستان یا مراکز درمانی چابهار طی کنند.

وی بیان کرد: پس از پیگیری‌های فراوان کلنگ ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در ۶ ماه قبل با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت به زمین زده شده و بزودی عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه خاتم الانبیا آغاز خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با همت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر و اقدامات انجام شده اولیه و قول‌های وزارت بهداشت بزودی شاهد کلنگ زنی مجدد و آغاز عملیات اجرایی بیمارستان پلان باشیم.

وی گفت: آمار بالای مرگ‌ومیر مادران باردار، تردد‌های مرزی، مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال، نبود امکانات و آب و احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار و سوانح رانندگی به دلیل شرایط بد جاده‌های روستایی در بخش‌های پلان و دشتیاری و دهستان پیرسهراب بسیار زیاد است با این وجود مردم ساکن در این روستا‌ها دسترسی ساده به خدمات درمانی و پزشکی ندارند و باید هر چه سریع‌تر شاخص‌های بهداشتی ودرمانی این منطقه ارتقا پیدا کند.

**بیمارستان پلان با اعتبار اولیه ۵۰ میلیارد ریال بزودی کلنگ زنی می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر  اظهار داشت: از سال گذشته که چابهار و کنارک به این دانشگاه ملحق شده‌اند تمامی نیاز‌ها و مشکلات آن‌ها به صورت میدانی و برگزاری نشست‌های مختلف مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

محمدمهران امینی فرد افزود: ساخت بیمارستان پلان یکی از برنامه‌های اولویت دار دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر است تا بتوان بعد از گذشت ۳۰ سال مشکلات مردم محروم دشتیاری، پلان و پیرسهراب را مرتفع کرد.

وی بیان کرد: ساخت بیمارستان پلان با سه هزار و ۷۰۰ مترمربع زیربنا بزودی آغاز می‌شود و مرحله نخست آن شامل اسکلت تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: اعتبار مرحله اول آن حدود ۵۰ میلبارد ریال است که از سوی این دانشگاه تأمین و پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نقشه بیمارستان پلان متناسب با اولویت نیاز‌های اساسی درمانی مردم منطقه تهیه شده است و مناقصه آن انجام و درحال بررسی پیشنهادات هستیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت این بیمارستان ۳۲ تخت خوابی است و می‌توان آن را به ۶۴ تخت ارتقا داد.

دکتر امینی فرد تصریح کرد: پس از معرفی پیمانکار تقریباً اگر پیمانکار بومی باشد در همین ماه و اگر عبربومی باشد احتمالاً بخاطر تجهیز کارگاه حدود یکماه بعد عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال ۱۳۹۵ با جمعیت ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر و ۴۸ هزار و ۱۴۷ خانوار از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.

چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ع

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علوم پزشکی نماینده مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۰۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم

آفتاب‌‌نیوز :

معین الدین سعیدی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه دشمنان ملت ایران باید بدانند مردم استان سیستان و بلوچستان قدردان نعمت امنیت و وحدت بوده و به احدی اجازه تفرقه میان صفوفشان نخواهند داد، گفت: بدیهی است امنیت پایدار در سایه فضای پررونق کسب و کار و با هم اندیشی و همفکری همه آحاد استان حاصل خواهد شد. یاد مرحوم مولانا عبدالعزیز و مرحوم حمیدالله سردارزهی را که منادی وحدت و صلح بودند گرامی می‌داریم.

نماینده چابهار، نیک‌شهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تبریک روز شوراها، کارگر، ماما و به ویژه روز معلم به اقشار فعال در این حوزه‌ها تبریک گفت و افزود: علیرغم خدمات بی بدیل نظام و کار‌های بزرگ انجام شده هنوز مردم استان با چالش‌های عدیده‌ای روبرو هستند. در سیستان عزیز، هربار که ایران حق‌آبه اش را طلب کرد، طرف مقابل دروغ گفت، مرزبانان ما را شهید کرد و هشدار رئیس جمهور را به سخره گرفت. در مرکز استان با آن همه منابع و تفتان سربلند، فقر مطلق بیداد می‌کند و عدم مدیریت صحیح منابع آبی در سواحل مکران باعث شده بی آبی و آب هر دو تبدیل به رنج ممتد مردم شود.

سعیدی در ادامه در تذکری خطاب به وزیر راه ضمن قدردانی از خدمات انجام شده، گفت: زیرساخت‌های راه روستایی و جاده‌های مواصلاتی منطقه از بین رفته و عدم رعایت گزاره‌های فنی و سازگار با سیل در احداث کریدور کنارک، معضل سیل زرآباد را دوچندان و این نعمت را تبدیل به نقمت کرده که از شما تقاضا می‌کنم نسبت به تکمیل چند پل و محور آزادراهی در حوزه انتخابیه اقدام کنید. همچنین لازم است نسبت به احداث خط آهن در برخی از شهر‌های منطقه اقدام شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت توجه به حاشیه نشینی چابهار و کنارک و آسیب‌های مربوط به آن در تذکر دیگری خطاب به وزیر بهداشت ضمن تشکر از دغدغه‌های جدی وی و جهادگران سلامت گفت: درباره مرگ مظلومانه مادران باردار و کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در بیمارستان‌های چابهار و نیک شهر که این دو مرکز درمانی را تبدیل به قتلگاه کرده و همچنین فقر مطلق زیرساخت‌های سلامت در قصرقند، زرآباد و دشتیاری بزرگ تذکر می‌دهم.

وی همچنین در تذکری خطاب به وزرای آموزش و پرورش و علوم درباره وقوع دو سیل ویرانگر اخیر در منطقه، عنوان کرد: لازم است سهمیه کنکور مختص دانش آموزان سیل زده حوزه انتخابیه در نظر گرفته شود.

سعیدی در تذکری خطاب به وزیر نفت درباره سهمیه سوخت کامیون‌ها و تریلی‌ها که سنخیتی با شعار سال ندارد، گفت: جواب خانواده‌هایی که دار و ندار خود را فروختند تا کامیونی تهیه کنند چگونه می‌دهید؟ چرا برخی از مدیران شما تخصص عجیبی در رنجاندن مردم دارند؟

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در تذکری خطاب به وزیر نیرو درباره انجام تعهدات وی عنوان کرد: افزایش ظرفیت آب شیرین کن چابهار، تکمیل فاضلاب کنارک و چابهار، تکمیل مجتمع ۱۸ روستایی، آبرسانی روستا‌های برخی از بخش‌های چابهار و یکی از شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین در تذکر دیگری خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و نیرو ضمن تشکر از تلاش‌های شبانه روزی آنها، گفت: در دو سیل اخیر میلیارد‌ها متر مکعب آب در جلوی چشم تشنه‌ترین فرزندان این سرزمین به اقیانوس ریخت؛ برای هزارمین بار آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.

سعیدی در همین زمینه افزود: طرح‌های آبخیزداری، مهار موضوع سیل، کنترل سیلاب، ایجاد سازه‌هایی شبیه چاه‌نیمه‌ها برای نگاهداشت آب، احداث آب‌بند زودبازده در مسیر رودخانه‌های فصلی و مرزی و لایروبی این رودخانه ها، مرمت قنوات کشاورزی و ایجاد سیل‌بند‌های روستا‌ها نه تنها مانع هدررفت آب بلکه باعث ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس ادامه داد: منابع مالی اجرای بسیاری از این طرح‌ها مجموعا کمتر از ارزش ریالی زمینی است که در شمال تهران بدون اطلاع آن امام جمعه مظلوم به نام ایشان زده شد.

وی ضمن قدردانی از خیرین نیک‌اندیش به ویژه جهان پهلوان رسول خادم، گروه‌های جهادی و بسیجیان جان برکف، عنوان کرد: از همه نهاد‌های انقلابی و شهرداری کلانشهر‌ها درخواست دارم طوفانی از ماشین آلات را روانه منطقه کنند.

سعیدی در ادامه خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه حتما صحنه تلخ از دست دادن خشت خشت آلونک پیرزن دشتیاری را دیده اید، یادآور شد: حضور شما در بین مردم سیل زده قطعا موجب تسلی خاطر شد و این نقطه تمایز و برتری دولت شما بر دولت قبل است، اما صرف آمدن مسئولان و گرفتن عکس یادگاری و احیانا ریختن قطره‌ای اشک دردی از مردم دوا نمی‌کند بلکه باید سازمان برنامه و بودجه مکلف شود تا ردیف‌های مستقل اعتباری برای جبران خسارات سیل در نظر گیرد. اگر معادل ریالی اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های نحیف استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره طرح تقسیم استان عنوان کرد: هرگونه طرحی بدون ملاحظات جامعه محلی، نخبگان، اندیشمندان، دانشگاهیان و علما محکوم به شکست است از این رو به جای تغییر در ساختار به فکر تغییر در نگاه باشید. نام زیبای بلوچستان کمرنگ شدنی نیست لذا به جای آن ادارات کل در شهر‌های بزرگ نظیر ایرانشهر، زابل، خاش، سراوان و به ویژه چابهار ایجاد شود.

وی همچنین در خطاب دیگری به رئیس جمهور بیان داشت: به خاطر دارید که گفته بودید خوب شد ما رئیس جمهور نشدیم که دلار ۵ هزار تومان بشود. اکنون به جای آمار‌های عجیب اقتصادی که هیچ سنخیتی با سفره‌های محقر مردم ندارد، فکری به حال ارز ۶۷ هزار تومانی و گرانی کمرشکن اینترنت، گوشت و دارو کنید.

سعیدی در ادامه خطاب به پدران غرب‌ستیز مسئول و فرزندان غرب‌گدای آن‌ها گفت: اگر غرب تا این حد بد است، دلیل ولع سیری ناپذیری فرزندانتان برای زندگی در غرب چیست؟ ملت ایران تبعات سنگین تحریم را در سفره‌های خود تحمل کند و فرزندان شما مشغول خوش گذرانی در خیابان‌های لندن، نیویورک و تورنتو باشند؟ بی شرمی تا چه حد؟

ندر تذکری خطاب به وزیر ارتباطات با طرح این پرسش که آیا با فیلتر‌های فعلی، مطلوب شما حاصل شده است؟ بیان داشت: آیا روا است شما بدون هیچ محدودیتی در همه پلتفرم‌ها حضور داشته باشید، اما مردم درگیر هزینه فیلترشکن‌ها باشند؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در پایان در تذکری خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: بی تردید فارسی، زبان مشترک همه ایرانیان است، اما اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی موجب افزایش همبستگی ملی است از این رو این اخطار را به شما می‌دهم. /

منبع: خبرگزاری خانه ملت

دیگر خبرها

  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس جاده‌ای شهرک صنعتی در بویراحمد
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • فیلم | کلنگ بیمارستان مادر و کودک بجنورد بر زمین خورد
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم