Web Analytics Made Easy - Statcounter

معضلی که چند سالی است استان چهارمحال و بختیاری را با خود درگیر و پرانر‌‌ژی‌ترین قشر آن را به بیکارترین افراد کشور مبدل کرده و این استان پرظرفیت را به قعر جدول کار و تلاش منتقل کرده است. ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ استانها چهارمحال و بختیاری نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، مسئله‌ای که پرونده آن بسیار قطور است و حالا حالاها قصد بسته شدن ندارد؛ نداشتن درآمد با وضعیت اقتصادی موجود فشار بیشتری به خانواده‌ها و جوانان آورده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانان و خانواده‌هایشان از بیکاری می‌گویند، از تحصیلاتی که پایانش یا در خانه نشستن یا در خیابان‌ها پرسه زدن یا داشتن کاری غیرمرتبط با تحصیل‌شان است.

 پدری مسن سال در گفت وگو با تسنیم می‌گوید: کوره آجرپزی داشتم و حالا که بازنشسته شده‌ام و نمی‌توانم کار کنم، پسرم برای احیای آن همه ادارات مربوطه را زیرپا گذاشته اما اینقدر سنگ‌اندازی کردند که هر روز با حالی ناخوش به خانه می‌آمد و حالا هم ناامید از یافتن کار در خانه نشسته است به او می‌گویم ازدواج کن می‌گوید خودم سربار شما هستم نمی‌توانم یک نفر دیگر را هم اضافه کنم.

 مادری که هفت فرزند تحصیل کرده دارد نیز می‌گوید: همه بچه‌هایم را به مدرسه و دانشگاه بردم تا کاری مناسب پیدا کنند و دست‌شان در جیب خودشان باشد اما حالا که بزرگ شده‌اند و باید سر کار برند هیچ کاری برای‌شان نیست، به کلاس‌های مهارت‌آموزی هم فرستادم‌شان اما برای مهارت‌هایی هم که یاد گرفتند کاری نیست و اگر هم با این وضعیت گرانی مواد اولیه محصولی را تولید کنند، جایی برای فروش‌شان وجود ندارد.

 دختر جوانی که در یک فروشگاه لباس مشغول کار شده، می‌گوید: دو مدرک فوق‌ لیسانس دارم در رشته‌های برق و روانشناسی اما در لباس‌فروشی کار می‌کنم، کار برایم نیست به هر دری زدم کار متناسب با هیچ کدام از رشته‌های تحصیلیم پیدا نکردم، ادارات دولتی هم که استخدام ندارند و اگر هم داشته باشند به تعداد خیلی کم نیرو می‌گیرند.

کرمان| پروژه‌های اقتصاد مقاومتی باید به بهبود معیشتی مردم و رفع بیکاری بیانجامدبیکاری در کمین هنرمندان/فرصت‌های اشتغال در صنایع‌دستی آذربایجان غربی یک به یک از بین می‌روندفارغ التحصیلان بیکاری که مشاور مسکن شدند/ آگهی جذب جوانان فارغ التحصیل به عنوان مشاور املاک

برای شفاف شدن برخی موارد در زمینه اشتغال و حمایت از افراد جویای کار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت‎وگو کردیم.

حفیظ‌الله فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اقدامات این دستگاه اجرایی در راستای ایجاد و حمایت از کار و کارگران اظهار داشت: امسال اجرای طرح‌هایی از قبیل کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار با آموزش از سوی فنی و حرفه‌ای استان، طرح مشوق بیمه‌ای برای کارفرمایان، طرح پرداخت مابه‌تفاوت یارانه و دستمزد، طرح تامین مالی خود با مسئولیت بهزیستی برای اقشار ضعیف و طرح مشاغل خانگی با محوریت توسعه الگوی نوین و اشتغال روستایی و عشایر در دستور کار تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار دارد.

وی افزود: در طرح پرداخت مابه‌التفاوت یارانه و دستمزد که طرحی سراسری است افزایش 36 درصدی حقوق کارگران اعمال می‌شود و در طرح تامین مالی خود که مسئولیت آن به بهزیستی استان واگذار شده، به اقشار ضعیف جامعه کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در سال گذشته 95 درصد تسهیلات به استان اختصاص پیدا کرد و 5 درصد دیگر باقیمانده که پرونده‌های آن‌ها در حال بررسی و رفع اشکال هستند.

 فاضلی خاطرنشان کرد: متقاضیان کار می‌توانند با مراجعه و نام‌نویسی در دفاتر کاریابی اقدام به یافتن شغل کنند و اداره‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حمایت‌های لازم از جمله اقدام به بیمه شدن توسط کارفرما، رسیدگی به شکایات کارگران و ارائه تسهیلات را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه گماشتن اتباع بیگانه به کار در استان، برای حمایت از کارگران بومی، برخورد قانونی از سوی این دستگاه اجرایی را به دنبال دارد، عنوان داشت: طرح مشوق بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کارفرمایان برای حمایت از کارگر در قالب طرح کارورزی اجرا می‌شود و کمک‌هزینه‌ای به کارفرما برای تامین بیمه کارگر ارائه می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعاونی‌ها به عنوان یکی از بازوهای قوی تولید و اشتغال اضافه کرد: چهاردهمین جشنواره تعاونی‌ها نیز در شهریور ماه امسال با هدف شناسایی و معرفی الگوهای برتر، معرفی دستاوردهای بخش تعاون و ترویج فرهنگ کار گروهی در استان برگزار می‌شود که تعاونی‌هایی که 3 سال از زمان ثبت آن‌ها گذشته، می‌توانند شرکت و با ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تولید به اقتصاد خود و جامعه یاری رسانند.

در ادامه با مدیرکل بیمه تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری در خصوص حمایت از کارگران گفت‌وگو کردیم.

غلامرضا محمدی گفت: ما با اختصاص بیمه بیکاری می‌توانیم از کارگرانی که شغل خود را از دست داده‌اند حمایت کنیم که تا زمان به دست آوردن شغلی جدید از این بیمه استفاده کنند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 317 نفر در استان از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

قهرمان آماره مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان نیز در مورد اشتغال جوانان بیان داشت: ما متولی اشتغال و تسهیلات اشتغال نیستیم، فقط آموزش می‌دهیم.

به گزارش تسنیم وجود بیکارانی که سر میادین و کوچه و خیابان‌ها پرسه می‌زنند و منتظر هستند تا کسی برای کارهای سطحی آن‌ها را فراخوان کند و بضاعتی هم ندارند و یا شاید حتی برخی با چند سر عائله توان جسمی کافی برای کار ندارند و برخی دسترسی یا آگاهی کافی برای کاریابی یا دستگاه‌های حمایتی را ندارند، گواه این نکته هستند که اشتغال به عنوان یکی از ارکان مهم هر جامعه که برای تامین مایحتاج اولیه ضروری است، در استان چهارمحال و بختیاری نه‌تنها محقق نشده بلکه فاصله زیادی دارد تا به جای مطلوبی برسد. همچنین بیکاری معضلی است که همکاری چندجانبه دستگاه‌های مرتبط، مردم و متقاضیان کار را می‌طلبد. اطلاع‌رسانی و آگاهی عمومی صحیح نیز از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود تا بخشی از معضل بیکاری برطرف شود.

انتهای پیام/ش

R41350/P/S6,54/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است

سیدحسین حسینی در جلسه شکل گیری شهر مولد استان بوشهر با حضور استاندار، یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم را توسعه اقتصاد دریا پایه دانست و اظهار داشت: یکی از مصداق‌های مهم طرح‌های تولیدی اقتصادی دریا محور شهرک‌های مولد کشاورزی در سواحل است.

 وی شهر‌های مولد را کانون‌های تولید، اشتغال و اسکان دانست و بیان کرد: یکی از اهداف مهم شهر‌های مولد تولید و امنیت غذایی پایدار است و به سمت کانون‌های مولد حرکت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه توسعه طرح‌های اقتصاد دریا محور یکی از برنامه‌های مهم دولت است، تأکید کرد: شهر‌های مولد در سواحل نقش مهمی در اشتغال، تولید پایدار و تقویت معیشت خانواده‌ها دارند و در اجرایی‌شدن شهر‌های مولد در سواحل از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در سواحل کشور خانه‌های مولد طراحی شده است، افزود: شهر‌های مولد با ایجاد زنجیره ارزش افزوده، سبب افزایش سطح تولید، اشتغال‌زایی و افزایش درآمد خانوار‌ها می‌شود.

حسینی با قدردانی از استاندار بوشهر در پیگیری اجرایی شدن شهر مولد کشاورزی بوشهر در سواحل اضافه کرد: این شهر با تولید و پرورش آبزیان طراحی شده و نقش مهمی در حل مشکلات جوانان دارد.

در آیین امضای این قرارداد زمین ایجاد شهر مولد دلیران تنگستان به امضای جهاد کشاورزی، شیلات، منابع طبیعی و آبخیزداری، امور اراضی و شهرک‌های کشاورزی استان بوشهر رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • خانه‌های مولد در سواحل کشور طراحی شده است
  • نتایج روز سوم از دور برگشت مرحله گروهی لیگ بسکتبال امید
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد