Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هنرمند با بیان این که در این سال‌ها تمام تلاشم آشنایی سلایق گوناگون جامعه با نقاشی پشت شیشه بود، گفت: در این سال ها افراد زیادی به هنر نقاشی پشت شیشه جذب شده اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، هیچ هنرمندی نمی تواند خود را جدا از جامعه بداند. به همین دلیل تاثیر گذاری و تاثیر پذیری این دو از یکدیگر بسیار روشن است و در این میان انتظاراتی که جامعه از هنرمند دارد معقول به نظر می‌رسد، زیرا هنرمندان می‌توانند در طول زمان، خط سیر جامعه را تغییر دهند، در بحث جامعه و وظایفی که بر گردن هنرمند از سوی آن وجود دارد؛ با  «سعید رضاخان» یکی از نقاشان پشت شیشه به گفتگو  نشسته‌ایم که در زیر می آید:

 

نقاشی پشت شیشه بیشتر بر محور گل و مرغ، خیالی سازی و شمایل نگاری می‌گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاری که شما انجام دادید بسیار متفاوت است در این  رابطه کمی توضیح دهید؟

این سوال دو جنبه دارد. اگر منظور شما از کار، بصورت شخصی و نقاشی های خودم باشد باید بگویم، که یک زمانی مطالعاتی در رابطه با محیط زیست و تنوع زیستی ایران داشتم. بنا به علاقه شخصی و فضای محیطی به سمت نقاشی از پرندگان کشیده شدم و نتیجه این شد که حالا می‌بینید. اما اگر نظر شما در رابطه با کار گروهی باشد و اینکه هرکس را تشویق کردم تا طبق تفکرات خودش پیش برود؛ لازم بود چنین اتفاقی بیافتد. زیرا نوع آموزش، شیوه کار و موضوعات بسیار قدیمی بودند. اما نکته قابل توجه در هر دو مورد، تغییر در دیدگاه ها است و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک نتیجه مثبت این کار را ببینیم.

 

آیا شما در زمینه نقاشی پشت شیشه  تاثیرگذاری لازم را داشته‌اید؟

در این سال‌ها تمام تلاشم این بود که در درجه نخست، افراد دارای سلیقه‌های گوناگون را با نقاشی پشت شیشه آشنا کنم. خدا را شکر افراد زیادی هم جذب این هنر شدند. در درجه دوم هم به دنبال استقلال فکری هنرمندان این رشته بودم. تزریق اندیشه در هر جمعیت و هر زمینه‌ای باعث رکود و در نهایت نابودی آن گروه می شود. متاسفانه تزریق اندیشه باعث شده بود تا نقاشی پشت شیشه به حاشیه کشیده شود. این دردی بود که گریبان نقاشی پشت شیشه را گرفته بود. وقتی نام این هنر را می‌بردید؛  شنوندگان آن را با ویترای اشتباه می‌گرفتند. حتی بسیاری از دانشجویان پژوهش هنر با این شاخه از هنر سرزمینشان آشنایی نداشتند. از همه بدتر، این هنر تبدیل به صنایع دستی شده بود. البته عده‌ای از فعالان این رشته نسبت به چنین موضوعی انتقاد و اعتراض داشتند اما در عمل هیچ کار نمی کردند و فقط اعتراض می‌کردند. اعتراضی که معلوم نبود به چه کسی باز می‌گشت و هیچ فعالیتی هم در راه اصلاح امور نمی‌شد. در چند سال گذشته روی این موضوعاتی که گفتم کار کردم اما اینکه موفق بودم یا نه به زمان نیاز دارد با گذشت زمان نتیجه کار مشخص می‌شود.

 

آیا همه هنرمندان باید این تاثیرگذاری را داشته باشند؟

خیر. اگر این تاثیرگذاری را داشته باشند بسیار خوب است اما تعریف افراد از هنر بسیار متفاوت است. برخی به هنر فقط از دید اقتصادی نگاه می کنند. این افراد طبق درخواست بازار پیش می روند. برخی هم هستند که شعار هنر برای هنر را سر می‌دهند. برخی هم هنر را در راستای جامعه می‌خواهند هرکس در این میان تفکرات و اعتقادات خودش را دارد به همین دلیل نمی‌توانیم از همه به یک شکل انتظار داشته باشیم.

 

اعتقاد خود شما در رابطه با تاثیر گذار بودن هنرمند چیست؟

از نظر من تاثیرگذاری و محور بودن هنرمند بسیار مهم است از طرفی مسایل مالی و هزینه‌های زندگی غیر قابل انکار هستند پس باید به کشش بازار و تقاضا اهمیت داد از طرفی هر فرد در هنر باید دارای یک سخن تازه باشد. این موضوع ایجاد خلاقیت می کند و همچنین تا حدودی در راستای هنر برای هنر است. به همین دلیل من تلفیقی از هر سه را می‌پسندم.

 

شما در جایی از انعکاس اعتقادات مذهبی و تفکرات هنرمندان شیشه نگار در دوران قاجار و پس از آن گفتید آیا نقاشان پشت شیشه آن زمان واقعا چنین منظوری داشتند؟

به نظر می‌رسد این کار ناخواسته بوده است من دو عامل را در این کار دخیل می‌دانم؛ نخست بحث اعتقادات است. هنرمندان آن زمان برآمده از متن جامعه‌ای مذهبی بودند. به همین دلیل عشق و ارادتی که ائمه داشتند در قلمشان ظاهر می‌شد و طبق همان ارادت قلبی که داشتند کار می‌کردند. عامل دوم به معیشت مربوط می‌شد. یعنی مشتری بابت دریافت یک نقاشی کوچک با موضوع شمایل نگاری، هزینه‌ای را پرداخت می‌کرد. این امر باعث می‌شد تا نقاش پشت شیشه به کشیدن آثاری از این دست تشویق شود. هر دو عامل باعث شدند تا نقاشی پشت شیشه به عنوان یک آینه عمل کند و عقاید دینی و تفکرات مردم آن زمان را برای امروز ما به یادگار بگذارد.

 

آیا هنرمندان نقاش پشت شیشه می توانند استقلال فکری در خلق آثار خاص داشته باشند؟

امیدوارم تمام هنرمندان ما بویژه نقاشان پشت شیشه به استقلال فکری در زمینه هنر دست یابند و آثاری خاص و خلاقانه به دنیای هنر ارایه دهند، هم از نظر تاثیرگذاری بر پیرامونی خود و اصلاح جامعه موثر باشند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس روز قدس خبرگزاری شبستان فلسطین استان بوشهر دهه کرامت راهپیمایی روز جهانی قدس ماه رمضان عظمت روز جهانی قدس نقاشی پشت شیشه آشنایی افراد تلاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مراسم جشن تکلیف  ۳۰۰ دانش آموز دختر پایه سوم ابتدایی شهر نسر در بخش رخ صبح امروز با حضور مسئولان آموزش و پرورش جلگه رخ  و اولیاء دانش آموزان این شهر برگزار شد.


رئیس آموزش و پرورش جلگه رخ در اين مراسم معنوی كه در جوار مزار شهدای نسر برگزار شد، اظهار داشت: سن تكليف نويدبخش شروع تكامل انسانيت و بندگی است تا مخلوق در راه رسيدن به خالق خود كوشا باشد.

 

حمید قلی زاده افزود: برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان در راستای ترويج فرهنگ دينی، قرآنی و توسعه عفاف و حجاب در مدارس و جامعه انجام می شود تا روح معنوی در جامعه حاكم شود.

 

وی ادامه داد: دختران امروز مادران فردای جامعه اسلامی هستند كه بايد با تأسی از رفتارهای اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س)، راه سعات جامعه اسلامی را هموار سازند و دنيا و آخرت خود را تضمين کنند.

 

قلی زاده بيان داشت:  مسائل فرهنگی و مذهبی به شکلی در هم آميخته اند و دانش آموزان به عنوان آينده سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی وظيفه دارند تا با توجه به فرهنگ اسلامی در اعتلای اخلاق در جامعه تلاش کنند.

 

وي تصريح كرد: يكی از مهمترين اعمال بندگان نزد خداوند متعال برپايی نماز است زيرا نماز بهترين وسيله برای ارتباط نزدیک با خداوند متعال است و اگر دانش آموزان از ابتدای رسيدن به سن تكليف در انجام فرايض و واجبات خود تلاش كنند هيچگاه اسير هوای نفس نمی شوند.

 

قلی زاده گفت: آموزش و پرورش تلاش دارد تا با نهادينه كردن برگزاری نماز جماعت معنويت را در دانش آموزان تقويت كند.

 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است
  • رونق تولید در گرو تلاش کارگران
  • تلاش برای مهار وکنترل آب‌ها در سیستان و بلوچستان
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • تلاش کارگران برای تولید در کشور «مجاهدانه» است
  • برگزاری مراسم جشن تكليف دانش آموزان دختر در شهر نسر  
  • کنایه علی ربیعی به مسئولان: فقط بر سر جای خود بنشینید و کاری نکنید تا اوضاع خراب‌تر نشود /هردم از این باغ بری می‌رسد!
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • مبتکر روش‌های گوناگون فروش نفت در تحریم شده‌ایم