Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@16:17:57 GMT

یک اشکال در تأثیرپذیری از ادبیات کهن

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۶۲۸۸۶

یک اشکال در تأثیرپذیری از ادبیات کهن

مصطفی خرامان از بی‌توجهی شاعران و نویسندگان امروز به انتقال آموزه‌های آثار ادبی کهن در حین تقلید از ادبیات کلاسیک می‌گوید. ادبیات کهن ایران

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اثرپذیری آثار ادبی معاصر از ادبیات کلاسیک اظهار کرد: این‌که بخواهیم اثر نویسنده یا شاعری را در دوران معاصر با ادبیات کهن مقایسه کنیم، درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این‌که می‌گویند آثار برخی شاعران یا نویسندگان از برخی آثار کهن اثرپذیری داشته، برداشت‌های مخاطب است و نشانه‌هایی که در گواه این مطلب می‌دهند، شاید خیلی دقیق نباشد که بخواهیم بگوییم این شاعران یا نویسندگان دوره معاصر تحت تأثیر اثر خاصی بوده‌اند.

شاعر و نویسنده

او با بیان این‌که طبیعی است که همه شاعران ما زیر شنل سعدی هستند، گفت: ما امروز پس از گذشت ۷۰۰، ۸۰۰ سال هنوز به زبان سعدی صحبت می‌کنیم و این یک هنر است. نمی‌توان گفت که فقط عده خاصی از شاعران تحت تأثیر سعدی بوده‌اند. هرچند که ممکن است شاعران نتوانند کاری به بزرگی کار سعدی انجام دهند اما آثار سعدی انگیزه‌ای بوده است که این‌ها هم به شعر گفتن علاقه‌مند شوند؛ حتی اگر هرگز به اندازه یک قطره نتوانند به دریای سعدی نزدیک شوند.

خرامان با طرح این سوال که نویسندگان معاصر ما چه اندازه توانسته‌اند آموزه‌های آثار ادبی کهن را به خوبی در آثارشان منتقل کنند، بیان کرد: نویسندگان معاصر از سعدی تأثیر می‌گیرند برای این‌که کاری انجام داده باشند. اما به این توجه نمی‌کنند که سعدی می‌خواهد پیامی را به مخاطب انتقال دهد. منِ نویسنده امروزی فکر می‌کنم که دیگر مثل سعدی نباید پیام یا نکته‌ای به مخاطب امروزی منتقل کنم و همان آموزه سعدی را می‌گیرم و بعد سعی می‌کنم آن را پنهان کنم، مثلاً می‌خواهم ته داستانم باز باشد.

این نویسنده با تاکید بر اهمیت انتقال آموزه‌های آثار ادبی کهن در ادبیات معاصر، گفت: ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که تمام متون کهن ما دارای آموزه‌هایی هستند که آن آموزه‌ها آن‌ها را ماندگار کرده‌اند. آن آموزه‌ها را می‌توان مضمون، پیام و نگاه به زندگی نامید. ما می‌خواهیم آنِ کار سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی را دریافت کنیم و درباره آن صحبت کنیم اما آن آموزه‌ها را در نظر نمی‌گیریم و می‌گوئیم که داستان مدرن نوشته‌ایم. مشکل ما در حال حاضر این است.

این داستان‌نویس در پایان افزود: اگر قرار است از متون کهن نکته‌ای را برداریم و آن را با ادبیات امروز مطرح کنیم، یادمان نرود که همه گفته‌های بزرگان ادبیات کهن آموزه‌ای داشته و می‌خواسته چیزی به ما یاد بدهد اما ما آن آموزه را در ادبیات جدیدمان حذف می‌کنیم، و این هم به ادبیات امروز و هم به ادبیات کهن که از آن برداشت کرده‌ایم، لطمه می‌زند چون اصل قضیه را حذف کرده‌ایم./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۲۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد

حسن عباسی فرماندار ویژه مهاباد امروز در آیین گرامیداشت روز معلم، گفت: علم‌آموزی بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقی ارزش لازم را نداشته و نمی‌تواند برای جامعه مفید باشد.

وی اضافه کرد: در سایه ترویج مسائل اخلاقی و تربیتی انسان‌های با اخلاق، عدالت خواه و خدمت‌گزار حاصل شده که می‌توانند آینده کشور را تضمین کنند.

فرماندار ویژه مهاباد بیان کرد: تربیت این نیرو‌های با ارزش و توانمند جزو رسالت خطیر معلمان و فرهنگیان در نظام جمهوری‌اسلامی است.

عباسی خطاب به دانش آموزان نیز گفت: نوجوانان و جوانان باید نسبت به تاریخ معاصر کشور و سرگذشت انقلاب اسلامی آگاهی داشته باشند و نسبت به رشادت و ازخودگذشتگی‌هایی که برای حفظ نظام اسلامی صورت گرفته، مطلع شوند.

وی فرهنگ و تمدن ایرانی را آمیخته با فرهنگ دینی دانست و افزود: تقویت فرهنگ بومی و اسلامی در بین جوانان و نوجوانان نقش بسزایی در مقابله با تهاجم فرهنگی کشور‌های غربی دارد.

در پایان این مراسم از فرهنگیان نمونه شهرستان به مناسبت روز معلم با اهدای لوح قدردانی شد.

امروز ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت سردار شهید مرتضی مطهری است که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز معلم نامگذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • ترویج آموزه‌های اخلاقی در اولویت فرهنگیان باشد
  • یادنامه ای برای «استاد»
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • شکلات های مخصوص المپیک تولید شد + نحوه تولید | ویدئو
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران