Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری عربی 21؛ شیخ «حسین محمد حلاوه»، دبیرکل شورای اروپایی فتوا و تحقیق در مصاحبه‌ای  با انتقاد از پیروی مسلمانان اروپا از عربستان در اعلام آغاز و پایان ماه رمضان گفت: اسلام ما را به آغاز روزه‌داری با مشاهده هلال ماه در مکه ملزم نکرده است.   وی افزود: دو دیدگاه فقهی در این باره وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دیدگاه نخست می‌گوید هر یک از قطب‌های جغرافیایی، زمان رؤیت خاص خود را دارد و عربستان از این دیدگاه پیروی می‌کند.   دیدگاه دوم می‌گوید که هرگاه هلال رمضان درجایی دیده شد، بر اساس آن روزه بگیرید یا با مشاهده هلال شوال روزه‌داری را به پایان برسانید که این نظر مجمع جهانی فقه است.
شیخ حلاوه با طرح این پرسش که چرا رؤیت هلال در مکه باید مبنای اعلام آغاز یا پایان ماه رمضان باشد؟ تأکید کرد: رؤیت هلال، پدیده‌ای طبیعی است نه شرعی و برای آن مکانی مشخص نشده است.
وی افزود: مسلمانان اروپا در خاورمیانه که شرایط جغرافیایی و علمای خاص خود را دارد زندگی نمی‌کنند و اصل این است که مسلمانان اروپا از رؤیت ماه در غرب پیروی کنند، زیرا  طول ماه در هر منطقه‌ای متفاوت با جاهای دیگر است.
شیخ حلاوه با اشاره به این که رؤیت ماه وسیله است نه هدف، افزود: علمای سعودی اتفاق نظر دارند که 37 سال از  55 سال گذشته، در رؤیت هلال ماه رمضان و اعلام پایان آن دچار اشتباه شده‌اند.
وی گفت: ما در اعلام اوقات نماز و افطار و سحر از علم ریاضی استفاده می‌کنیم، پس اشکالی ندارد که در رؤیت هلال هم از این علم بهره بگیریم.   شورای اروپایی و فتوا تحقیق متشکل از علمای دینی و دانشمندان مسلمان، در سال 1997 میلادی در لندن تأسیس شد. مقر این شورا اکنون در شهر دوبلین، پایتخت جمهوری ایرلند واقع است.
 
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا عربستان رویت ماه رمضان عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۶۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • عربستان،بازیکنان اروپایی را شخم می‌زند!
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند