Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «گای الستر» پژوهشگر صهیونیست در امور بین‌الملل در یادداشتی در وبگاه «واللا» اعلام کرد؛ نزدیکی بحرین به رژیم صهیونیستی به دلیل «ترس‌های مشترک» منامه با تل‌آویو از «افزایش تأثیر ایران در منطقه» است.

وی افزود؛ اگرچه عادی‌سازی روابط بحرین با تل‌آویو صدای اعتراض بخش وسیعی از ملت این کشور درآورده اما منامه به دلیل همین ترس و بیم‌های مشترک، خودش را به تل‌آویو نزدیک کرده و نکته قابل توجه آن است که از بین تمام کشورهای عربی برای میزبانی نشست اقتصادی (به عنوان گام اجرایی معامه قرن) بحرین انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الستر در ادامه نوشت: انتخاب بحرین (برای برگزاری این نشست) غافلگیرانه بود؛ زیرا این کشور کوچک در سایه کشورهای بزرگی در خلیج‌ (فارس) مانند عربستان سعودی و امارات یا کشورهای تأثیرگذارتری مانند قطر یا دوست نزدیک‌تر اسرائیل یعنی سلطنت‌نشین عمان قرار دارد؛ عمانی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته به این کشور سفر کرد.

وی سپس تصریح کرد: سال‌های اخیر شاهد رشد روابط اسرائیلی-بحرینی، بلکه حمایت منامه از مواضع تل‌آویو بود و این نشان‌دهنده دور شدن بحرین از مواضع همسایه‌هایش درباره (ایجاد) روابط علنی با اسرائیل است؛ اینها (برقراری روابط) به دلیل دوست داشتن بنیامین نیست بلکه به خاطر نفرت [حکام بحرین] از ایران است. بحرین، ایران را یک خطر موجودیتی برای خود می‌داند؛ علی‌رغم آنکه نزدیکی با اسرائیل برای منامه سنگین تمام شد و منجر به خشم برخی محافل وابسته به دولت و خانواده پادشاهی شد.

الستر در ادامه گزارش خود نوشت؛ «عیسی بن حمد آل خلیفه» شاه بحرین در طول سال‌های اخیر چندین بار روابط این کشور با اسرائیل را فاش کرده است.

 «مارک اشنایر» خاخامی یهودی که برای مأموریت نزدیکی روابط میان تل‌آویو و منامه انتخاب شده است،‌ درباره شاه بحرین گفت؛ در سال 2016 که اولین دیدارش با شاه بحرین بوده؛ عیسی بن احمد به وی گفته «تنها امید میانه‌روها در خلیج (فارس) این است که اسرائیل قوی باشد». مقصود او از میانه‌روها عربستان و متحدانش است که روابط خوبی با آمریکا دارند.

در ادامه این گزارش آمده: شاه بحرین هیأت‌های دینی بحرینی به تل‌آویو فرستاد و در سال 2018 که میان اسرائیل و ایران در سوریه تنش نظامی رخ داد، وزیر خارجه بحرین در کنار اسرائیل ایستاد. همچنین پس از نشست نتانیاهو با وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست ورشو، وزیر خارجه بحرین اعلام کرد که دشمنی ایران برای منطقه بیشتر از اسرائیل است.

الستر در پایان نوشت: این عجیب نیست که بحرین گزینه انتخاب شده آمریکا برای نشست اقتصادی در اواخر ژوئن باشد؛ علی‌رغم آنکه شک و تردیدهای بسیاری درباره موفقیت این نشست وجود دارد. سران بحرین از اعلام روابطشان با اسرائیل خجالت نمی‌کشند علیرغم آنکه اعلام این موضوع در رسانه‌ها همچنان بعید به نظر می‌رسد.

اسفندماه سال گذشته (1397) همزمان با شدت گرفتن روند عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی، مردم این کشور با برگزاری تظاهراتی، مخالفت خود با عادی‌سازی روابط با این رژیم را اعلام کردند.

این تظاهرات پس از آن برگزار شده که «خالد بن حمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین  به همراه شماری از مقامات دیگر کشورهای عربی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست ورشو شرکت کرده بود.

پس از این نشست، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را در صفحه شخصی‌اش در سایت «یوتیوب» منتشر کرد که در بخشی از آن وزیر خارجه بحرین می‌گوید «کشورهای عربی مناقشه فلسطین را مهمترین چالش می‌دانسته‌اند که باید به طریقی حل می‌شده است، اما بعدا دیدیم که چالش بزرگتری هست... که از جمهوری اسلامی، از ایران می‌آید.»

وی افزود: «ما مناقشه‌ای داشتیم که باید حل می‌شد، ما مؤلفه‌های آن مناقشه، میان اسرائیل و همسایگانش را می‌شناختیم... اما از ۱۹۷۹ ما چالش دیگری را مشاهده کردیم که از تهران به سمت ما می‌آمد و هیچ حد و مرزی نمی‌شناخت.»

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۶۸۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در این وزارتخانه و پیگیری مسائل مهم در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس علی آبادی-وزیر صنعت، معدم و تجارت- روز جمعه در دومین اجلاس ایران و آفریقا اظهار کرد: این دبیرخانه دائمی گام مهمی است تا مسیر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و آفریقا هموار شود.

وی افزود: تلاش برای اصلاح تعرفه های گمرکی در جهت توسعه روابط برد برد با کشورهای آفریقایی یکی از مسائل مهمی است که از طریق این دبیرخانه پیگیری خواهد شد.

وزیر صمت با بیان اینکه رفع موانع تجارت و صادرات در اولویت کاری ما قرار دارد، گفت: اطلاعات کاملی از ظرفیت کشورهای آفریقایی از تولید و امکان صادرات انواع سنگ های معدنی، قیمتی و صنایع دستی وجود دارد و بر این باور هستیم که با توسعه معادن و خطوط محصولات فراوری به کمک توانمندی های یکدیگر و واردات بخش عمده نیازهای ایران از قاره آفریقا را از طریق روابط برد برد توسعه دهیم.

وی ادامه داد: برنامه های ما برای توسعه تجارت شامل توسعه زیرساخت های فیزیکی، رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی و افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای است.

علی آبادی به توسعه زیرساخت های فیزیکی بین ایران و آفریقا اشاره کرد و گفت: ایران درصدد است تا با توسعه خطوط کشتی رانی به غرب و جنوب آفریقا و سرویس دهی منظم و خطوط هوایی با اولویت یک یا دو کشور در هر منطقه با استفاده از ظرفیت خطوط حمل و نقل مبادلات تجاری را توسعه بخشد.

وی تاکید کرد: رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات بانکی از طریق استفاده از ارز محلی و تهاتر کالا یکی از مسائل در توسعه تجارت است، یکی از ابزارهای مهم برقراری روابط مالی و بانکی بین ایران و منطقه تبادل کالاست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در این اجلاس فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نهادهای مالی مهم و پشتیبان صادرات و سرمایه گذاری با یکدیگر مذاکره و ملاقات داشته باشند تا نتیجه آن در تعمیق روابط بانکی طرفین را مشاهده کنیم.

علی آبادی، بر افزایش تعاملات برای حل مشکلات به صورت دوره ای بین توسعه تجارت ایران و آفریقا تاکید کرد و ادامه داد: آمادگی بر تشکیل اتاق های بازرگانی و افزایش تعداد مراکز تجاری از ۱۰ مرکز به حداقل ۱۵ مرکز و افزایش تعداد رایزنان به ۱۲ رایزن در یک افق کوتاه مدت، تسهیل در دسترسی متقابل رایزن ها در قالب هیات های تجاری و حضور در نمایشگاه ها و عرضه محصولات ایران در افریقا به صورت متقابل را داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابرای امیداوری کرد: کشورهای افریقایی در موارد توسعه تجارت، اقداماتی را انجام دهند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، وی با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه های مختلف گفت: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند پتروشیمی مواد شیمیایی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش بنیان شوینده و مواد بهداشتی دارو و تجهیزات پزشکی مصالح ساختمانی مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات فنی و مهندسی به خصوص در زمینه زیرساخت‌های پالایشگاهی نیروگاهی حمل و نقل مسکن گردشگری بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است.

علی آبادی افزود: ایران می‌تواند این توانمندی ها را در جهت توسعه هرچه بیشتر کشورهای آفریقایی به کار گیرد.

وی ادامه داد: همه تلاش ما در این چند روزه این بوده که این اجلاس از جنبه تشریفاتی خارج شود و به یک رویداد کاری تبدیل گردد از اینکه امروز شاهد حضور بیش از ۲۰۰ بازرگان برجسته آفریقایی در این نشست هستیم بسیار خوشحالیم و تقاضا می‌کنم در نشست‌هایی که از نزدیک بین بازرگانان برگزار می‌شود همه تلاش کنیم تا این اجلاس را از سطح یک اجلاس صرفاً تشریفاتی به یک اجلاس کاری تبدیل کنیم.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • هیچ خانواده اسرائیلی مایل نیست که فرزندش را برای دفاع امارات و بحرین بفرستد!
  • نشست اضطراری در تل آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال بازداشت نتانیاهو
  • نشست اضطراری در تل‌آویو درباره احتمال صدورحکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • نشست اضطراری در تل‌آویو دربار احتمال صدور حکم بازداشت ازسوی لاهه!
  • رئیسی در نشست خبری با رئیس جمهور سریلانکا: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل