فلسفه امام خمینی به عنوان سنت زنده در ایران دنبال میشود
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۰۱۹۷
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا جلالی امروز 13 خردادماه در نشست تخصصی با عنوان «ظرفیت تمدنی حکمت و فلسفه صدرایی» در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، اظهار کرد: تردیدی نیست که امام بخش قابل توجهی از انسجام ذهنی و تفکر خود در تاسیس جامعه اسلامی، مدیریت آن و ابعاد تحلیلی که از جامعه داشت را از مجرای حکمت متعالیه به دست آورده بود و این قضیه یعنی ارتباط امام با حکمت متعالیه ۲۰ سال از دوران بسیار ارزشمند جوانی امام را به خود اختصاص داده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه مهمترین تکیهگاه حکمت متعالیه نوع خاصی از معرفتشناسی کلامنگری است که مبنای آن را میتوان اصالت وجود گرفت، عنوان کرد: معرفتشناسی مورد نظر امام متکی بر هستیشناسی است. ما اهمیت این نقطه را وقتی خواهیم فهمید که بدانیم یکی از متفکران برجسته جهان غرب یعنی مارتین هایدگر نظر به اینکه منتقد فلسفه حاکم بر غرب بوده، مبنایی را بر فلسفه خود مطرح کرده که با فلسفه امام و نظریات ملاصدرا هم افق است. امام این سخن را مطرح کردند که اگر انحرافی در تفکر غرب شکل گرفته به خاطر این است که به جای پرداختن به اصالت و حقیقت هستی فلسفه را به شناخت موجودات محدود کردند.
جلالی گفت: نظام فکری حاکم بر غربِ پیشین در فلسفه ارسطو و افلاطون این است که الهیات مبنا بوده اما در غربِ متاخر به جای الهیات، اساس اندیشه خود را بر مطالعه پدیدهها گذاشتهاند. این امر سبب کنار گذاشته شدن آن جریان فکری کلامنگری است که میتوانسته مطالعات مبنی بر طبیعتشناسی، جامعهشناسی و انسانشناسی را با الهیات ترکیب کند. اگر الهیات از بین رفت، دیگر انسان کلامنگر واقعی نخواهیم بود.
مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیان پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اگر ما جایگاه حکمت صدرا را از این جهت پراهمیت بدانیم که به ملاصدرا ربط پیدا میکند، امام بعد از ملاصدرا تاثیرگذارترین فرد در ترویج این حکمت بوده است، تصریح کرد: اگر در اندیشه ملاصدرا حکمت متعالیه یک اندیشه بود و در نظام جامعه به آزمایش گذاشته نشد، بعد از انقلاب تفکرات ایشان به عنوان محور اندیشههای عقلانیت حاکم بر نظام درآمد و در ابعاد گوناگون به پاسخگویی روی آورد. یکی از سنگرهایی که از آن طریق مسلمانان توانستند در مقابل تفکرات مارکسیسم مقاومت کنند، اندیشههای صدرایی بود. امروز این اندیشه جهانی به دفاع از مذهب تشیع عرض اندام کرده و اهمیت تمدنی دارد.
وی بیان کرد: یکی از حسنات امام تمشیت شاگردانی مثل مطهری، آشتیانی، حائری یزدی و جوادی آملی بود که تا روزگار حاضر توانستند از طریق بسط و احیای این مطلب آن را آمادهتر کنند. ملاصدرا از اندیشه جهانی برخوردار بوده و هرگز به بیان ایدههای خود بسنده نکرده و اندیشههای دیگر را نیز نقل کرده است. ملاصدرا در اندیشههایی که ارائه داد، تعامل جهانی و تعامل تمام مذاهب اسلامی وجود دارد. عقلانیت تمدنها را میسازد که سه رویکرد پارادایمی هستیشناسی، معرفتشناختی و انسانشناسی دارد.
جلالی ادامه داد: امام میفرمایند که اصالت وجودیها یا ماهویها هر دو دچار اشتباه بوده، چون کثرتبین هستند. اکنون این پدیدارها عقلانیت غربیها را مهار کردند و به جای اینکه مهارکننده ماهیتهای خارجی باشند، به وسیله امور خارجی مهار شدند. انسان غربی نتوانسته ورای آنها حرکت کند و جهت دهد. ما به اندیشهای میرسیم که در این دنیا نمیتوانیم اصالت وجودی و ماهوی بوده و فقط میتوانیم اصالت ربطی باشیم.
مدیر گروه سادات و مفاخر اسلامی بنیان پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: انسانشناسی امام خمینی تحت تاثیر هستیشناسی ایشان بوده و مستقل نبود. ایشان ماهیت انسان را نه با تعریف حیوان ناطق، بلکه با نسبتی که با وجود بیان میکند، قابل تعریف میداند. انسان یک حقیقت تعریف شده از پیش تعیین یافته نیست. امام دیدگاه ملاصدرا که انسانیت یک حقیقت تعلل یافته نیست را یادآور میشود. در بحث معرفتشناسی نکات جدیدی از دیدگاه امام میتوان استخراج کرد که انسان چگونه از دام شهوت رها میشود و بعد فهم عمیق هستی را پیدا میکند.
وی با بیان اینکه فلسفه امام خمینی دارای رویکرد تمدنی است، عنوان کرد: این فلسفه توانسته در مقابل فلسفه غرب بایستد. لازم است با احتیاط و به صورت گفتوگوی دوجانبه به آن نزدیک شد، آن را آزمود و از تحقق آن در فهم مسائل مختلف استفاده کرد. حکمت مورد نظر امام یک فلسفه حرکتزا و تکاملگرا است. این فلسفه علاوه بر اینکه به عنوان سنت زنده در ایران دنبال میشود، شاخ و برگهای تازه از آن رسته و نوآوریهای زیادی در مسایل موردنیاز به وجود آورده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی فلسفه امام خمینی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی فلسفه غرب قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در میان دانشگاههای ایران
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر آسیا را در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر کرد که در این رتبه بندی ۷۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در فهرست برترین های دانشگاه های آسیا در این رتبهبندی و رتبه 15 در دانشگاه های ایران قرار دارد.
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاههای آسیایی را در کنار رتبه بندیهای بین المللی خود انجام داد. روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاهها است که از ۱۸ شاخص در قالب آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی بهره جسته است. اما این شاخصها برای منعکسکردن ویژگیهای مؤسسات آسیایی مجدد تنظیم شدهاند. رتبه بندی سال ۲۰۲۴ شامل ۷۳۹ دانشگاه از ۳۱ منطقه است.
دانشگاه صنعتی شریف با رتبه ۵۶ در رتبه اول دانشگاههای ایرانی قرار گرفته است. تعداد دانشگاههای ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز از تعداد ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹، به ۷۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است که رشد خوبی را نشان میدهد.
دانشگاه توکیو، که برترین مؤسسه ژاپن است، از رتبه هشتم به پنجم رسیده است که بالاترین جایگاه آن از سال ۲۰۱۵ است. در همین حال، مؤسسه برتر کره جنوبی، دانشگاه ملی سئول، از ۱۰ دانشگاه برتر فاصله گرفته و سه پله سقوط کرده و در رده چهاردهم قرار دارد. در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر، با ۳۳ دانشگاه برتری دارد و پس از آن کره جنوبی با ۱۶ دانشگاه قرار دارد. ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه، پرتعدادترین دانشگاهها را در این رتبه بندی دارد و پس از آن هند با ۹۱ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. از سال گذشته در مجموع ۹۸ دانشگاه به این رتبه بندی پیوسته اند. این افزایش در کشورهای هند، ترکیه، ایران و پاکستان قابل مشاهده است.