Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-30@21:30:17 GMT

صلح پایدار از دیدگاه ادیان الهی

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۱۱۷۱

علی رامتین،دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین الملل
۱. تعریف صلح. در لغت به معنی آشتی و سازش، و همچنین به مفهوم عدم وجود نزاع میان دو یا چند نفر و در فرهنگ سیاسی عبارت از حالت آرامش در روابط عادی میان ملل و فقدان هرگونه جنگ و تهدید میان آنهاست. صلح به مفهوم واقعی، ارزشمندترین رخداد انسانی است که از اولویت‌های اساسی زندگی جوامع بشری به حساب می‌آید؛ پدیده‌ای همیشه مقبول و مورد طلب بشریت، اما نه همیشه دست یافتنی و حتی پایدار؛ و صلحی پایدار است که قائل به شخص، نژاد و طایفه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نباشد و در مفهومی ساده نتوان پیمانش را به سادگی شکست و حتی در معنای عمیق‌تر و درست‌تر شاید صلحی که به پیمان و مفاد وابسته نشود. بشر همواره در پی رسیدن به این چنین صلحی مداوم است. صلحی به دور از دغدغه تجاوز و تهدید و جنگ. صلح عادلانه و پایدار، هرگز در شرایط ظلم، فقر، نبود کرامت انسانی، افراطی گری، تبعیض، سلطه و تحقیر تحقق پذیر نیست. نهاد‌های بین‌المللی مرتبط با صلح مانند سازمان ملل هرگز نتوانسته‌اند صلحی پایدار و عادلانه برای جهان به ارمغان بیاورند و به همین دلیل پرداختن به این مسئله ضروری است.

۲. انسان بر مبنای عقل و فطرتش همیشه به صلح می‌اندیشیده است. عقلا و فلاسفه و نظریه پردازان در اعصار مختلف به دنبال راهی برای رسیدن به این اصل بوده اند. ولی سوال این است؛ که آیا توانسته اند به این مهم دست یابند (صلح پایدار)؟ هدف از نگارش متن حاضر نیز به نوعی یافتن پاسخ همین پرسش است که بشر چگونه و چه زمانی به صلح پایدارخواهد رسید و کدام مکتب ارائه دهنده بهترین راه برای دست یابی به صلح پایدار است. در سایه تلاش‌های صاحب نظران و اندیشمندان حوزه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی همچون کانت و رامل ..، حتی مجامع مختلف بین المللی تحت عناوینی همچون جامعه ملل، سازمان ملل، کمیسیون حقوق بشر و ... آیا توانستند انگیزه‌های نزاع و تنش میان کشور‌ها را که همچون آتش زیر خاکسترند برای همیشه خاموش کنند. اندکی تأمل در تاریخ و نگاهی به وضعیت کنونی جهان پاسخی روشن به ما خواهد داد؛ خیر – هنوز سایه جنگ، اختلاف در جای جای کره خاکی ما هویداست. اینکه قدرت و زیاده خواهی هنوز بلای جان هزاران انسان بی گناه است و دولت‌ها و ملت‌ها با وجود تعهدات بیش و کم شان به انواع مختلف سازمان‌های بین المللی و حافظ امنیت و صلح، نتوانسته اند مانع از وقوع تنش و جنگ میان خود باشند. هیچ یک از قوانین وضع شده بین المللی مانع از این نشده که انسان زندگی خود را بی دغدغه بگذراند و سرزمینش را مصون از دست درازی و تعدی و هجوم و یاغی گری ببیند؛ و این درد آور است. به هرحال تمامی ابزار‌های امروزه برای ایجاد و حفظ صلح پایدار را ناکارآمد می‌بینیم.

۳. ادیان الهی همواره در پی رسیدن بشریت به صلح پایدار بوده اند. آموزه‌های دینی بیان می‌دارند که خداوند جنگ میان انسان‌ها را دوست ندارد، مگر برای دفع ظلم و دادخواهی از مظلوم. بر همین اساس خدایی که تمامی ادیان الهی در طول اعصار را در تکامل هم و در سایه لطف خود از طریق پیامبرانش به بشر رسانیده و آن را در دین خاتم اسلام به کمال رسانده، جز صلح برای انسان چیزی نمی‌خواهد و همانطور که اشاره شد جنگ جز برای دفع شر پذیرفتنی نبوده است. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: ((من صلح را تا آنگاه که مایه وهن اسلام نباشد کارسازتر از جنگ یافته ام))]غررالحکم، ح۱۰۱۳۸ [ همه ادیان آسمانی و انبیاء برای ایجاد صلح و امنیت و سعادت مبعوث شده اند. ((و ما تو را (پیامبر) جز مایه رحمت برای جهانیان نفرستادیم))]انبیاء ۱۰۷

۴. همانطور که اسلام ناب پیام آور صلح و محبت است، مسیحیت ناب نیز چنین است. قرآن مبین میان دو مقوله جنگ و صلح (دوستی و دشمنی) میان یهودیان و مسیحیان تفاوت قائل شده است، اینکه یهودیان را دشمن و مسیحیان را دوست شمرده است؛ و این نشأت گرفته از روحیه صلح جوی پیروان مسیح و تسلیم بودنشان در برابر حق بوده است. عیسی علیه السلام را پیامبر صلح و دوستی می‌دانند. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: شهادت می‌دهم که خدا یکی است و اسلام دین خداوند است و دین اسلام همان دین عیسی و پیامبران پیشین است]بحار ج. ۱۸ ص. ۵۳ ح. ۸ در قرآن کریم توصیف‌های بسیاری درباره حضرت مسیح (ع) بکار رفته است که حکایت از جایگاه ویژه ایشان نزد خداوند متعال دارد. عیسی مسیح جایگاه بسیار والا و متمایزی با دیگر پیامبران دارد او تایید شده با روح القدوس است. خداوند در آیه ۲۵۳ سوره بقره می‌فرماید: «به عیسى بن مریم دلائل روشن دادیم و او را از مددهاى روح القدس برخوردار ساختیم». حضرت عیسی مسیح (ع) پیام محبت ورزیدن به دیگران را برای بشریت به ارمغان آورد، به اقامه عدل و نفی ظلم همت گماشت و دنیاطلبی را مذموم شمرد.

۵. ادیان الهی دارای وحدت هستند و دین الهی یک دین بیش نیست. اسلام صلح را خیر معرفی میکند و صلح پایدار، خیر حقیقی است و صلح ناپایدار خیری نسبی. با رجوع به تعالیم دو دین الهیِ مسیحیت و اسلام به خوبی در می‌یابیم که تعالیمشان را آنگونه‌ای ارائه کرده اند که نتیجه هر دو آن‌ها صلح پایدار است. چرا که صلح پایدار آن زمانی حاصل می‌شود که انسان از راه صلح با خدای خود به صلح با خویش و بشریت خواهد رسید. از سویی در دیدگاه بسیاری از ادیان الهی بویژه اسلام و مسیحیت بازگشت منجی بعنوان تنها برپا کننده عدل، داد وصلح جاودانه در سرتاسر جهان از جمله اعتقادات جدایی ناپذیر آنهاست. مسیحیان معتقدند که موعود وعده داده شده آنان، هنوز نیامده وزمان آمدن ونجات گری او مشخص ومعین نیست؛ ولی در آینده خواهد آمد؛ و در نظر گروهی از مسلمانان اهل سنت همین عقیده وجود دارد. لیکن در دیدگاه شیعیان برپاکننده عدل الهی و مصلح حقیقی (مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف)) از نسل فرزندان پیامبر خاتم است و روزی با آمدنش که مسیح علیه السلام همراه اوست و او را یاری می‌کند، زمین را مملو از عدل و داد خواهد نمود؛ و جهان صلح نهایی و پایدار را در تنها و تنها در ظل سایه احکام الهی و تحت مدیریت مصلح واقعی او خواهد دید (ان شاالله).

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ادیان الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۱۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری

گروه اندیشه: خانه اندیشمندان علوم انسانی، مناظره ای حول تفاوت نگاه استاد مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی به نقش رای مردم در حکومت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نشست به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ در سالن خیام خانه اندیشمندان برگزار می شود و طی آن، دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و دکتر امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه و رییس موسسه پژوهشی اندیشه و قلم به بحث و گفت وگو می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در پیش درآمد این نشست آمده است: «۴۵ سال از ترور استاد شهید مرتضی مطهری که از او به عنوان ایدئولوگ جمهوری اسلامی یاد شده و می شود گذشته، اما همچنان موضوع جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و ایفای نقش آنها در این نوع حکومت، سوژه مباحث نظری و مهمتر از آن، چالش های عملی است. در این میان، برخی منشا کاهش اثرگذاری مردم و رای آنان را در حکومت، محور شدن اندیشه‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌دانند، حال آن که دیگران تقویت حکومت و تضعیف مردم را نتیجه طبیعی گرایش اهالی قدرت می‌دانند که فارغ از اندیشه‌ها به دنبال گسترش هژمونی خود هستند.»

بر اساس این گزارش، در این نشست محورهای زیر به بحث گذاشته می‌شود:
_نقش رای مردم در حکومت در اندیشه آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله مصباح یزدی و مقایسه دیدگاه آنها
_بررسی میزان عملیاتی شدن اندیشه های آیت الله مطهری و آیت الله مصباح در واقعیت سیاسی ایران امروز

نشانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901052

دیگر خبرها

  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • باکو، میزبان ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها
  • نظریهٔ تکامل سوء تفاهمی بیش نیست
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • دیدگاه اساتید دانشگاه تهران درباره تحول در علوم انسانی
  • چرا تل آویو در جنگش شکست خورد؟/ نکته‌ای که هضمش دشوار است
  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم