Web Analytics Made Easy - Statcounter

توهین رسانه‌ عربستانی به رئیس‌جمهور عراق به خاطر ایران، تظاهرات گسترده در «مراکش» علیه معامله قرن، جزئیات رزمایش اسرائیل برای جنگ با لبنان و واکنش «عادل الجبیر» به انتقاد قطر از اجلاس سران عرب در مکه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تکذیب توافق روسیه و آمریکا در مورد حضور ایران در سوریه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هرگونه توافق واشنگتن و مسکو بر سر آینده سوریه را تکذیب و چنین ادعایی را بی پایه عنوان کرد.

پیش از این برخی منابع عربی از توافق روسیه و آمریکا بر سر سوریه خبر داده و مدعی شده بودند که مسکو به خروج نیروهای ایرانی از سوریه در ازای همکاری واشنگتن با دولت دمشق چراغ سبز نشان داده است.

حال مقام ارشد آمریکایی که نام آن فاش نشده با تکذیب هماهنگ شدن مواضع روسیه و آمریکا در خصوص دولت بشار اسد، همچنین تاکید کرده که مسکو و واشنگتن هیچ توافقی نیز در ارتباط با حضور نیروهای ایرانی در سوریه نداشته‌اند.

حضور نیروهای ایرانی در سوریه با هدف حمایت مستشاری از دولت قانونی بشار اسد و مبارزه با تروریسم است که از سوی دیگر با همکاری نزدیک با نیروهای روسی طی چند سال گذشته ادامه داشته است.

توهین رسانه‌ عربستانی به رئیس‌جمهور عراق به خاطر ایران

پس از موضع‌گیری «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در اجلاس فوق‌العاده سران اتحادیه عرب و رد بیانیه پایانی این اجلاس، رسانه‌های سعودی که زبان دولت ریاض به شمار می‌روند، به انتقاد از موضع عراق پرداختند و در مواردی زبان به توهین گشودند.

در یکی از این موارد «فارس بن حزام» روزنامه‌نگار سعودی در روزنامه «الحیات» در یادداشتی با عنوان «مخصمه رئیس‌جمهور عراق در مکه» مدعی شد که وی خود را در نشست سران اتحادیه عرب تنها دید و تنها کسی بود که از ایران حمایت کرد و «عراق در حالی که تلاش می‌کرد از ایران حمایت کند، یتیم ماند».

این نویسنده نزدیک به دایره قدرت در ریاض همچنین نوشت که اعتراض رئیس‌جمهور عراق به بیانیه پایانی چیزی را تغییر نمی‌دهد بلکه صرفا این اعتراض، دِینی بود که او باید به ایران پرداخت می‌کرد.

«فارس بن حزام» در ادامه مدعی شد که رئیس‌جمهور عراق پیش از عزیمت به مکه از مضمون اجلاس و نتیجه آن با خبر بود و پیش از قرائت بیانیه متن آن به اطلاع تمامی حاضران رسید. این نویسنده سعودی بار دیگر همچون دیگر رسانه‌های همسو با ریاض، مدعی شد که پارلمان و دولت عراق اختیاری از خود ندارند و تحت امر ایران هستند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که روز شنبه بامداد شنبه گذشته پس از قرائت بیانیه ضد ایرانی سران اتحادیه عرب که از سوی مقامات سعودی تدوین شده بود، اعلام کرد که بیانیه پایانی بدون اطلاع او صادر شده است.

او گفت: «همزمان که عراق بار دیگر هرگونه اقدامی که امنیت سعودی و برادرانمان در خلیج [فارس] را هدف قرار دهد، محکوم می‌کند، باید توضیح دهم که ما هیچ مشارکتی در مضمون بیانیه پایانی نداریم و عراق به بیانیه پایانی با محتوای فعلی اعتراض دارد.»

علاوه بر عراق، دو روز پس اجلاس، قطر هم اعلام کرد که در خصوص بیانیه پایانی دودستگی و اختلاف وجود داشت و قطر درباره آن تحفظ دارد.

وزیر خارجه قطر یکشنبه‌شب رسما اعلام کرد: «دو بیانیه پایانی نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب از پیش آماده شده و قبل از صدور دو بیانیه، رایزنی صورت نگرفته بود».

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» که با جای امیر قطر در این اجلاش حضور یافته بود، گفت که امیدوار بوده نشست‌های مکه، اساس گفت‌وگوها برای کاهش تنش با ایران باشند نه در راستای افزایش آن.

تظاهرات گسترده در «مراکش» علیه معامله قرن

صدها نفر از مردم مراکش تظاهراتی را در شهر «دار البیضاء» علیه طرح آمریکا موسوم به معامله قرن برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، این تظاهرات با شعار «قدس پایتخت ابدی کشور فلسطین» در نزدیکی سفارت آمریکا برگزار شد.

تظاهرات کنندگان با سردادن شعارهایی ضمن محکوم کردن تلاش‌های آمریکا برای اجرای معامله قرن از جامعه بین‌الملل خواستند قاطعانه در برابر این طرح آمریکا بایستد.

درهمین ارتباط، «سیون اسیدون» فعال مراکشی در جریان این تظاهرات تصریح کرد که معامله قرن ملت فلسطین را از تمامی حقوق خود محروم می‌کند.

جزئیات رزمایش اسرائیل برای جنگ با لبنان

چند روز پیش رژیم صهیونیستی و قبرس رزمایش نظامی مشترکی برگزار کردند که هدف آن تقویت یگان های ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگ با لبنان بود.

دو روز پیش سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مانور مشترک میان یگان های ویژه نیروی زمینی و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی با ارتش قبرس پایان یافته است که این مانور نشان دهنده سناریوها و درگیری های جنگی است.اجرای عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان از جمله این سناریوها است.

در حال حاضر، این چهارمین مانوری است که در خلال ماه های گذشته میان دو ارتش برگزارشده و یکی از ۱۲ برنامه آموزشی در سال های گذشته بوده است. همه این برنامه ها مربوط به آموزش نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در مناطق کوهستانی و مرتفع است. علاوه براین تقویت قدرت مبارزه در مناطق مسکونی روستاهای دورافتاده قبرس نیز از جمله اهداف این برنامه هاست.

اشتراک آموزش ها میان رژیم صهیونیستی و قبرس در دوسال گذشته افزایش قابل توجهی داشته تا جایی که نزدیک است زمین های قبرس تبدیل به زمین های رژیم صهیونیستی به منظور آموزش و برگزاری مانورها شود، به ویژه که این برنامه ها عملیات های ویژه در داخل لبنان را برای یگان های رژیم صهیونیستی شبیه سازی می کنند.

یک افسر ارشد رژیم صهیونیستی در یکی از آموزش های مشترک در قبرس اعلام کرد که جهان مبارزه در حال حاضر دنیای مبارزه شهرها و موضع گیری های زیرزمینی است. وی اضافه کرد که اگر بخواهیم برای جنگ با حزب الله یا حماس و یا حتی داعش آماده شویم، باید اشکال مختلف جنگ را یاد بگیریم و خود را متناسب با آنها آماده کنیم.

رژیم صهیونیستی آخرین آموزش های خود در قبرس را چند روز پیش به پایان برد و تمرکز خود را برای تقویت توانایی های یگان های ویژه ارتش خود صرف می کند که یگان ایگوز از جمله آن هاست که همراه با نیروی هوایی و یگان های نجات به منظور مقابله با حزب الله تشکیل شده است. منابع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی که در این آموزش ها حضورداشتند اعلام کردند که جنگ در مناطق شهری و کوهستانی که شباهت به توپوگرافی جنوب لبنان دارد، جنگ با حزب الله در مساحت لبنان را شبیه سازی می کند. پیش از این اور هیلر خبرنگار امور نظامی در شبکه ۱۳ عبری زبان تاکید کرده بود که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی مانورهای خود را طی چند هفته در قبرس کامل کردند.

واکنش «عادل الجبیر» به انتقاد قطر از اجلاس سران عرب در مکه

اظهارات انتقادی مقامات قطری در خصوص اجلاس مکه واکنش «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجی سعودی را به دنبال داشته است.

بر اساس این گزارش، عادل الجبیر وزیرخارجه قطر را به تحریف واقعیت متهم کرد و گفت: دوحه باید انتقادات خود را در جریان نشست مکه مطرح می‌کرد، نه بعد از آن.

وی با تکرار مواضع عربستان سعودی و بیانیه‌های نشست مکه درباره ایران و مسأله فلسطین، مدعی شد: همه می‌دانند که تحریف واقعیات توسط قطر مسأله غافلگیرکننده‌ای نیست.

گفتنی است، پیشتر وزیر خارجه قطر انتقادات شدیدی را نسبت به اجلاس سران عرب در شهر مکه مکرمه مطرح کرده بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران آمریکا برجام اروپا روسیه تیم ملی والیبال مایک پمپئو وندی شرمن فطریه کفاره روزه امام خمینی مرتضی کلانتریان ارتحال امام خمینی عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۱۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی به دنبال فشار نظامی بر مذاکرات است

هدف اصلی رژیم صهیونیستی از تهدید به حمله به رفح فشار نظامی بر حماس جهت گرفتن امتیاز از این گروه در مذاکرات مبادله اسرا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، آریل کاهانا خبرنگار یسرائیل هیوم در این رابطه نوشت، دفتر نخست وزیری اسرائیل اعلام کرد، کابینه جنگ اسرائیل به اتفاق آرا تصمیم گرفت عملیات در رفح با هدف اعمال فشار نظامی بر حماس برای مجبور کردن این گروه جهت پیشبرد روند آزاد سازی گروگان‌ها و تحقق اهداف جنگ ادامه پیدا کند.

به نوشته این رسانه عبری زبان در همین حال به رغم آن که پیشنهاد حماس از خواست‌های ضروری اسرائیل دور است اما اسرائیل هیئتی را در سطح کارشناس برای مذاکره نزد میانجی خواهد فرستاد تا مسئله دستیابی به توافق در چارچوب شرایط تل‌آویو بررسی شود.

از سوی دیگر شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی متنی را که ادعا می‌شود حماس در مورد آن نظر خود را به میانجی‌ها اعلام کرده منتشر کرد.

به زعم این رسانه صهیونیستی: بعد از چند روز انتظار و التهاب، حماس شامگاه دوشنبه در چارچوب بیانه‌ای رسمی موافقت خود را با ابتکار عمل مصر برای آتش بس در نوار غزه را اعلام کرد و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش متن موافقت را به اطلاع مصر و قطر رسانده و متن این موافقت هم به دست اسرائیل هم رسید.

به نوشته این رسانه عبری زبان یک مسئول اسرائیل در واکنش به این خبر اعلام کرد، حماس موافقت خود را با کلیات طرح مصر اعلام کرد، طرحی که اصولا مورد موافقت اسرائیل قرار ندارد و این برداشت وجود دارد که هدف اصلی حماس خریدن زمان و به تاخیر انداختن حمله ارتش اسرائیل به رفح باشد.

به زعم این رسانه صهیونیستی، کلیات پیشنهاد مصر آن است که 33 اسیر اسرائیل در مقابل 900 تا 1000 اسیر فلسطینی آزاد شده، آتش بس برای 6 هفته اعمال و کمک‌های بشر دوستانه به نوار غزه افزایش پیدا کند.

منابع عبری: حماس تاکید دارد پایان جنگ در توافق نوشته شودرسانه عبری متن توافق پیشنهادی مبادله اسرا را منتشر کردموافقت حماس با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بسرسانه عبری: تهاجم به رفح در کابینه اسرائیل تصویب شد

گفتنی است این خبر در حالی منتشر می‌شود که خیابان های شهرهای مهم فلسطین اشغالی از تل‌آویو گرفته تا قدس و حیفا مملو از تظاهرات کنندگانی است که خواهان امضای فوری توافقنامه مبادله اسرا هستند.

از سوی دیگر روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از یک منبع آگاه در ساختار رژیم صهیونیستی خبر داد: پیشنهاد جدیدی که حماس با آن مواقت کرده دارای نرمش بیشتری در مسایل مهمی است که اسرائیل تا به امروز بر آن پافشاری کرده است. 

به نوشته این رسانه به طور مثال در این طرح پیشنهادی حماس ملزم به آزادی 33 اسیر نبوده و شمار اسرا در مذاکرات بین دو طرف مشخص خواهد شد. 

در همین حال هیچ جمله شفاف و قاطعی در رابطه با آتش بس هم در آن گنجانیده نشده است. 

همچنین متن پیشنهاد تاکید دارد که اسرائیل حق اعتراض به هویت اسرای فلسطینی که حماس خواهان آزادی آنها در چارچوب این توافق خواهد شد، نیست. 

مسئله چارم موجود در این توافق عقب نشینی اسرائیل از محورهای اصلی غزه است، در این چارچوب اسرائیل موظف به اعطای آزادی تردد بدون بازرسی به فلسطینیان را داده و در آن به صراحت تاکید شده است که حضور هواپیماها بر فراز نوار غزه هم محدود می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • درگیری شدید مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل در شرق رفح/ شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ تن رسید/ حمله گسترده پهپادی و موشکی حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل
  • درگیری شدید مقاومت فلسطین و ارتش اسرائیل در شرق رفح/ شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۷۸۹ نفر رسید/ حمله گسترده پهپادی و موشکی حزب الله به مواضع ارتش اسرائیل
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • رژیم صهیونیستی به دنبال فشار نظامی بر مذاکرات است
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • تحصن دانشجویان ایتالیا در همبستگی با فلسطین+ فیلم
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • شلیک ۷۰ راکت از لبنان به جولان اشغالی سوریه