Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@04:58:25 GMT

5 داستان کوتاه پند آموز

تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۲۲۳۶

5 داستان کوتاه پند آموز

خبرگزاري آريا -
داستان‌هاي کوتاه خواندني
«داستان شکر نعمت»
روزي مهندس ساختماني، از طبقه ششم مي خواهد که با يکي از کارگرانش حرف بزند، خيلي او را صدا مي زند اما به خاطر شلوغي و سر و صدا، کارگر متوجه نمي شود. به ناچار مهندس، يک اسکناس 10دلاري به پايين مي اندازد تا بلکه کارگر بالا را نگاه کند، کارگر 10دلار را برميدارد و توي جيبش مي گذارد و بدون اينکه بالا را نگاه کند مشغول کارش مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بار دوم مهندس 50دلار مي فرستد پايين و دوباره کارگر بدون اينکه بالا را نگاه کند پول را در جيبش مي گذارد، بار سوم مهندس سنگ کوچکي را مي اندازد پايين و سنگ به سر کارگر برخورد مي کند. در اين لحظه کارگر سرش را بلند ميکند و بالا را نگاه ميکند و مهندس کارش را به او ميگويد.
اين داستان همان داستان زندگي انسان است. خداي مهربان هميشه نعمتها را براي ما مي فرستد اما ما سپاسگزار ا نيستيم و لحظه اي با خود فکر نميکنيم اين نعمتها از کجا رسيد. اما وقتي که سنگ کوچکي بر سرمان مي افتد که در واقع همان مشکلات کوچک زندگي اند به خداوند روي مي آوريم. بنابراين هر زمان از پروردگارمان نعمتي به ما رسيد لازم است که سپاسگزار باشيم قبل از اينکه سنگي بر سرمان بيفتد.
چند داستان کوتاه پندآموز
«تغيير نگرش»
وقتي که نشستم تا مطالعه کنم، نيمکت پارک خالي بود. در زير شاخه‌هاي طويل و پيچيده‌ي درخت بيد کهنسال، دلسردي از زندگي دليل خوبي براي اخم کردنم شده بود، چون دنيا مي‌خواست مرا درهم بکوبد. پسر کوچکي با نفس بريده به من نزديک شد. درست مقابلم ايستاد و با هيجان بسيار گفت:‌ “نگاه کن چه پيدا کرده‌ام!"
در دستش يک شاخه گل بود و چه منظره‌ي رقت‌انگيزي! گلي با گلبرگ هاي پژمرده. از او خواستم گل پژمرده‌اش را بردارد و برود بازي کند. تبسمي کردم، سپس سرم را برگرداندم. اما او به جاي آن که دور شود، کنارم نشست و گل را جلوي بيني اش گرفت و با شگفتي فراوان گفت: “مطمئنا بوي خوبي مي دهد و زيبا نيز هست!
به همين دليل آن را چيدم. بفرماييد! اين مال شماست. آن علف هرز پژمرده شده بود، و رنگي نداشت، اما مي‌دانستم که بايد آن را بگيرم و گرنه امکان داشت او هرگز نرود. از اين‌رو دستم را به سوي گل دراز کردم و پاسخ دادم: “ممنونم، درست همان چيزي است که لازم داشتم."
"ولي او به جاي اينکه گل را در دستم بگذارد، آن را در وسط هوا نگه داشته بود، بدون دليل يا نقشه‌اي داشت!"
آن وقت بود که براي نخستين بار مشاهده کردم پسري که علف هرز را در دست داشت، نمي‌توانست ببيند، او نابينا بود! ناگهان صدايم لرزيد، چشمانم از اشک پر شد. او تبسمي کرد و گفت: “قابلي ندارد." سپس دويد و رفت تا بازي کند.
توسط چشمان بچه‌اي نابينا، سرانجام توانستم ببينم، مشکل از دنيا نبود، مشکل از خودم بود و به جبران تمام آن زماني که خودم نابينا بودم، با خود عهد کردم زيبايي زندگي را ببينم و قدر هر ثانيه‌اي که مال من است را بدانم و آن وقت آن گل پژمرده را جلوي بيني‌ ام گرفتم و رايحه‌ي گل سرخي زيبا را احساس کردم.
مدتي بعد ديدم آن پسرک، علف هرز ديگري در دست دارد، تبسمي کردم: “او در حال تغيير دادن زندگي مرد سالخورده‌ ديگري بود."
«فساد»
فردي به دکتر مراجعه کرده بود. در حين معاينه، يک نفر بازرس از راه ميرسه و از دکتر ميخواد که مدارک نظام پزشکي شو ارائه بده. دکتر بازرس رو به کناري ميکشه و پولي دست بازرس ميزاره و ميگه: من دکتر واقعي نيستم. شما اين پول رو بگير بي خيال شو. بازرس که پولو ميگيره از در خارج ميشه.
مريض يقه بازرس رو ميگيره و اعتراض ميکنه. بازرس ميگه منم بازرس واقعي نيستم و فقط براي اخاذي اومده بودم ولي توي مريض ميتوني از دکتر قلابي شکايت کني. مريض لبخند تلخي ميزنه و ميگه: اتفاقا من هم مريض نيستم و فقط اومده بودم گواهي بگيرم نرم سرکار!
در جامعه اي که هرکس بنوعي آلوده به فساد يا حداقل خطا !! ميباشد، چگونه ميشود با فساد بطور قطعي و ريشه اي مبارزه کرد؟
داستان‌ آموزنده
«پيش زمينه ذهني»
رﻭﺯﯼ ﭘﺴﺮﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﭘﺪﺭ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﻣﺎﺷﯿﻨﯽ ﺑﻮﺩ و ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﭘﺮﭘﯿﭻ ﻭ ﺧﻢ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺣﺮﮐﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﭘﺪﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﺳﺨﺖ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﻪ ﺩﺭﻩ ﺳﻘﻮﻁ مي‌کند.
ﭘﺪﺭ ﺩﺭ ﺟﺎ ﻓﻮﺕ مي‌کند ﺍﻣﺎ ﭘﺴﺮ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺍﻣﺪﺍﺩﯼ ﻧﺠﺎﺕ مي‌يابد ﻭ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ منتقل مي‌شود. ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺭﯾﯿﺲ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭﺿﻌﯿﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ ﮐﻮﺩﮎ ﺑﻪ ﻣﻼﻗﺎﺕ ﺍﻭ مي‌رود ﺑﻪ ﯾﮑﺒﺎﺭﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺷﮕﻔﺘﯽ ﻣﺘﻮﺟﻪ ‌مي‌شود ﮐﻪ ﺁﻥ ﮐﻮﺩﮎ ﭘﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ!
ﺳﻮﺍﻝ: «ﺍﮔﺮ ﭘﺪﺭ ﮐﻮﺩﮎ ﻓﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺭﯾﯿﺲ ﺑﯿﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ!؟» چند ثانيه فکر کنيد سپس بخوانيد.
..................................................
«ديد محدود»
مردي با دوچرخه به خط مرزي مي رسد، او دو کيسه بزرگ همراه خود دارد، مامور مرزي مي پرسد: "در کيسه ها چه داري؟" او مي گويد: "شن"
مامور او را از دوچرخه پياده مي کند و چون به او مشکوک بود، يک شبانه روز او را بازداشت مي کند، ولي پس از بازرسي فراوان، واقعاً جز شن چيز ديگري نمي يابد. بنابراين به او اجازه عبور مي دهد.
هفته بعد دوباره سر و کله همان شخص پيدا مي شود و مشکوک بودن و بقيه ماجرا...
اين موضوع به مدت سه سال هر هفته يک بار تکرار مي شود و پس از آن مرد ديگر در مرز ديده نمي شود.
يک روز آن مامور در شهر او را مي بيند و پس از سلام و احوال پرسي، به او مي گويد: من هنوز هم به تو مشکوکم و مي دانم که در کار قاچاق بودي، راستش را بگو چه چيزي را از مرز رد مي کردي؟
قاچاقچي مي گويد: در کار قاچاق دوچرخه! بودم و تو در کسيه شن دنبال مدرک بودي بعضي وقت ها ديد ما محدود ميشود و موضوعات فرعي ما را به کلي از موضوعات اصلي غافل مي کند!
گردآوردي: بخش سرگرمي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۲۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای صلح آمیز نبودن برنامه هسته ای ایران است، یادآور شد که رافائل گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.   به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته آینده اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای برگزار می‌شود، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ مقاله ارائه شده، ۱۸۰ ارائه خواهیم داشت که توسط شرکت کنندگان غیرایرانی ارائه خواهند شد. گروسی مدیرکل آژانس نیز به عنوان مهمان ویژه در این کنفرانس حضور خواهد داشت و سخنرانی می‌کند.   وی ادامه داد: در المپیاد مخترعین جهان در سوئیس، از مدارس انرژی اتمی ما شرکت کرده بودند و ۵ دانش آموز ما ۵ مدال به دست آوردند و ایران مقام اول را کسب کرد.   رئیس سازمان انرژی اتمی، درباره حل مسائل پادمانی با آژانس اظهارکرد: همواره در حال تعامل و گفت‌وگو درباره مسائل پادمانی هستیم. تاکنون ۲ مکان باقی مانده و ۲ مکان حل و فصل شده درباره دو مکان در حال گفت و گو هستیم،  بیانیه اسفند ۱۴۰۱ از نظر ما پابرجاست و براساس آن تعامل داریم. اما این بیانیه توسط جریان مخربی که در غرب علیه ایران اقدام می کند، زیرسوال رفته است، ما اما بر این بیانیه تاکید داریم.   وی همچنین تاکید کرد : آقای رافائل گروسی اعلام کرده است در ایران دیدارهایی خواهند داشت و من هم با وی دیدار دارم و مطمئن هستم که ابهامات برطرف می شود و در چارچوب پادمان و ان پی تی روابط خود را با آژانس تقویت می‌کنیم.   اسلامی درباره همکاری با آژانس در خصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ما ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مساله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند.   وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: این ها موضعگیری نیست و سوال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح آمیز نیست. گروسی گفته نشانه ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد

دیگر خبرها

  • خاطرات مهندس جعفر شریف امامی از کار در راه آهن
  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • از این مهندس پاس به آن پاسور گل؛ ژاوی و کروس چرا مثل مسی و مولر استعفای خود را پس گرفتند؟
  • نامه سرگشاده قوچانی به سازمان تامین اجتماعی