انقلاب؛ یادگار ماندگار امام/ امام خمینی(ره) یک فقیه بینظیر بود
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۲۲۵۴
خبرگزاری مهر - گروه استانها: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره)، قیام و نهضت اسلامی خویش را با احیای اندیشه سیاسی اسلام، به ویژه احیای تئوری حکومتی اسلام، آغاز کرد و این در واقع یکی از تفاوتهای اساسی نهضت بیدارگرانه و حیات بخش آن امام راحل (ره) نسبت به دیگر نهضتهای اسلام خواهانه قرون اخیر در جهان است و همین تفاوت اساسی یکی از عوامل مهم موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام (ره) تا آخرین لحظات عمر خویش دست از مجاهدت در راه حق برنداشتند تا اینکه در خرداد ۱۳۶۸ به ملکوت اعلی پیوستند و جهانی را در سوگ خود نشاندند.
دیدگاه آیت الله جوادی آملی نسبت به امام خمینی (ره)
در یادداشتی از آیت الله العظمی جوادی آملی آمده است که: امام خمینی (ره) خودساخته بودند و چون روح طیب و طاهر داشتند و روح الله بودند سخنانشان در جان جامعه اثر میگذاشت و بیگانه را بر سرجای خود مینشاند.
وی ادامه میدهد: خصوصیت بارز امام (س) این بود که از مرگ نمیترسید؛ چون مرگ ارادی را تجربه کرده بود. وقتی مرگ ارادی را تجربه کرده بود، وقتی که ترس از مرگ نباشد، انسان چیزی کم نمیآورد و بقیه مسائل برای او حل است. از این رو در مورد تبعیدشان بعد از واقعه ۱۵ خرداد میفرمودند: اینها میترسیدند، من نمیترسیدم.
این استاد سطوح عالی حوزه ادامه میدهد: همچنین در واقعه ۲۵ شوال که عوامل رژیم پهلوی بعضی از طلاب را مجروح کردند و بعضی را به شهادت رساندند و بسیاری از آقایان ترسیدند و گفتند: «وقت تقیه است» و ساکت شدند، اعلامیه امام در فردای آن روز که در آن خطاب به رژیم فرمودند: «شما روی مغول را سفید کردید!» کسی که از مرگ نترسد، چنین آثاری دارد و کسی از مرگ طبیعی نمیترسد که بالاترش را تجربه کرده باشد و آن مرگ ارادی است.
وی افزوده است: انسان وقتی امیالش را اماته کند، متحرک بالهواء نباشد، متحرک بالهوس نباشد، متحرک بالمیل نباشد، بلکه متحرک بالولایه باشد، از مرگ هراسی ندارد. وقتی که از مرگ هراسی نداشت، چنین میشود. در انجام وظیفه، آنچه جلوی دیگران را میگرفت و میگیرد، همان ترس از مرگ است.
امام خمینی (ره)؛ بزرگ ارمغان الهی
نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عصر حاضر توانست پدیدهای به نام خمینی به جهان بشناساند که در مقابل زورگویان و جهانخواران ایستادگی کرد و در حوزه علمیه توانست اهمیت تراژدی اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی را به صحنه اجتماعی بکشاند.
حجت الاسلام سید جلال رضوی مهر با اشاره به اینکه امام (ره) با دم مسیحایی خویش جوانانی ار پرورش دادند که شهادت را در دوران دفاع مقدس به جان خریدند، ادامه داد: امام خمینی کاری کردند که حوزههای علمیه پاسخگوی مستقیم مطالبات مردم و دیدگان قوی در مرزبانی از اعتقادات جهان اسلام باشند.
وی امام خمینی را ارمغان بزرگ الهی دانست و افزود: انقلاب یادگار ماندگار امام است که شیعه و سنی را در کنار هم متحد و منسجم مقابل دشمنان قرار داد؛ اگر علم امام و کیاست ایشان بود اسلام مورد بازخوانی جوانان اروپا قرار نمیگرفت. امام (ره) تحجر و انزوا در حوزه علمیه را حرام میدانستند و حوزههای علمیه با فرآیند انقلاب توانست معارف اسلام را به جهانیان برساند
این استاد حوزه علمیه گفت: امام در فقه بی نظیر بودند و توانستند زوایای فقه را در زندگی روزمره مردم به شکل حکومتی بیان کنند.
نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: امام (ره) تحجر و انزوا در حوزه علمیه را حرام میدانستند و حوزههای علمیه با فرآیند انقلاب توانستند معارف اسلام را به جهانیان برسانند و در مسیر بالندگی و پیشرفت قرار بگیرند.
حضور دین در همه زوایای زندگی انسان
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: امام خمینی (ره) مانند فقهای دیگر نظرشان این بوده که دین در همه زوایای زندگی انسان حضور دارد و اینچنین نیست که تنها روابط ما را با خدا و زندگی شخصی ترسیم کند.
آیتالله سید محمد غروی ادامه داد: دین برای هدایت انسانها است، اگر کسی آشنا به مباحث فقهی باشد فقه مباحث فردی نیست بلکه روابط انسان را با دیگران ترسیم میکند؛ علل و عوامل مختلف باعث شد در جوامع اسلامی بخصوص جوامع شیعی حکومت اسلامی و ولایت در انزوا قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی (ره) دیدگاه فقهی نسبت به مسئله حکومت داشتند، گفت: امام (ره) از توکل و اخلاص فوق العادهای برخوردار بودند.
امام خمینی (ره) با مردم زندگی کردند و درد دین، رفاه و آزادی و مردم را داشتند
وی بیان کرد: شاه اشتباهات زیادی کرد که زمینه برای انقلاب فراهم شد و مردم هوشیارتر شدند تا حکومت شاه سقوط کند و امام (ره) جریان انقلاب را هدایت میکردند.
آیت الله غروی تصریح کرد: رهبری ویژه ایشان حرکت اجتماع را سریعتر و وسیعتر و پایههای انقلاب را محکم کرد.
وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) با مردم زندگی کردند و درد دین، رفاه و آزادی و مردم را داشتند و با همین هدف حرکت خود را آغاز کردند و تا آخرین دقایق عمرشان در این مسیر با ساده زیستی و حفظ شئون روحانیت و عدم برخورداری از رفاه و آسایش، حرکت مجاهدانه خویش را ادامه دادند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه امام (ره) توانستند با رهبری خویش از فرصتها استفاده کنند و حکومت اسلامی را برپا کنند، یادآور شد: امام خمینی (ره) پس از تشکیل حکومت، مجلس شورای اسلامی را نیز تشکیل دادند و در واقع بسیاری از ارکان نظام شکل گرفت.
کد خبر 4633153منبع: مهر
کلیدواژه: امام خمینی ره حکومت اسلامی فقه حکومتی حوزه علمیه سید محمد غروی آیت الله جوادی آملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۲۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت
آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق (ع) گفت : یاد و نام و خاطرههای شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان میکنم، چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق (ع) و اهل بیت (ع) گشود.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق (ع) و سایر اهل بیت (ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری (ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
او ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم، اما در اواخر عصر حضور ائمه (ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد، اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت، اما کسانی همانند امام صادق (ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
او با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه (ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند، چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت (ع) استقبال کرد.
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم