Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ رای الیوم نوشت: عقب نشینی خفت بار وزیر امور خارجه آمریکا از شرط های دوازده گانه گفتگو با ایران که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوئیسی مطرح شد، ما را غافلگیر نکرد کما اینکه از پاسخ فوری ایران که از عظمت این کشور حکایت داشت هم غافلگیر نشدیم؛ پاسخی که حاوی درخواست تغییر رفتار آمریکا به عنوان شرط اصلی مذاکره بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شفقنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته فلسطینی در تحلیلی با اشاره به این موضوع نوشت: دقیقا چه می گذرد؟ چه دلایلی دولت آمریکا را واداشت تا علی رغم تهدیدهای روز گذشته، موضع خود را از ضد و نقیض به ضد و نقیض تغییر دهد.
عطوان در ادامه نوشت:  پمپئو به این درک رسیده که ایران از تهدید به جنگ نمی  هراسد و همچنین پی برده است که مردم این کشور متحدانه پشت سر رهبران خود ایستاده اند و آمادگی هر گونه احتمال اعم از جنگ اقتصادی یا جنگ نظامی را دارند به همین دلیل شروع کرد سریعتر از حد تصور، کوتاه بیاید این در حالی بود که تنها دو هفته از طرح شرط های ۱۲ گانه مذاکره با ایران توسط خود او می گذشت.
عقب نشینی مفتضحانه پمپئو از شروط گفتگو با ایران، فقط و فقط اعتراف علنی به شکست است
نویسنده با اشاره به اینکه پاسخ قدرتمند و تکان دهنده ایران به تهدیدهای ترامپ توسط متحدانش در منطقه صورت گرفت، در ادامه نوشت: بله.. آمریکا باید رفتارش را نه فقط در قبال ایران بلکه در قبال همه کشورهای اسلامی و عربی تغییر دهد زیرا نژادپرستی و سیاست قلدری، ارعاب و توسل به زور نتایج عکس به همراه دارد  و عقب نشینی مفتضحانه پمپئو از شروط گفتگو با ایران، فقط و فقط اعتراف علنی به شکست است.
عطوان با بیان اینکه ایران هم مانند کره شمالی فقط پس از رفع کامل تحریم های اقتصادی و بازگشت به مرحله پیش از خروج ترامپ از توافق هسته ای مذاکره می کند به شرط اینکه شامل مذاکره بر سر موشک های بالستیک و حق مشروعش در زمینه غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز نباشد، یادآور شد: سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران کاملا رسا بود آنجا که گفت هر گونه مذاکره با آمریکا باید در چارچوب احترام و فارغ از هرگونه فشار و دیکته باشد ولی مشکل آقای روحانی و همه افراد شریف در منطقه این است که ترامپ و تیمش به چنین زبانی عادت ندارندزیرا در قاموس آنها کلماتی نظیر احترام برای طرف مقابل وجود ندارد بلکه هر آنچه در قاموس آنها دیده می شود، تن دادن به دیکته ها و سرسپردگی های بدون پیش شرط و پذیرفتن خواسته های باج خواهانه آمریکاست.
تحلیلگر برجسته فلسطینی در ادامه این تحلیل آورد: سیاست آمریکا در خاورمیانه در حال فروپاشی است و متحدان ترامپ هم یکی پس از دیگری در حال سقوط هستند؛ آن از  بنیامین نتانیاهو ستون مرکزی سیاست ترامپ که در تشکیل کابینه شکست خورده و به اتهام فساد با زندان روبروست و آن هم از معامله قرن که به گونه شرم آوری درحال متلاشی شدن است و درنهایت ناتوی عربی سنی که نفس های آخر خود را می کشد؛ ناتویی که بسیاری برای مبارزه با ایران روی آن حساب باز کرده بودند .
پمپئو با جایی رسیده است که مذاکره با ایران را گدایی می کند
عطوان با اشاره به اینکه پمپئو با جایی رسیده است که مذاکره با ایران را گدایی می کند زیرا انتظار رئیسش برای تماس تلفنی ایرانیان بیشتر از حد طول کشیده است، ادامه داد: دورانی  که آمریکا می توانست شرط های و دیکته هایش را تحمیل کند، به سر آمده است.
نویسنده افزود: در اینکه آمریکا یک کشور بزرگ است و اسرائیل هم ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد و متحدانش در منطقه خلیج فارس هم ثروتمندند، جای هیچ بحثی نیست اما زمانی که موشک ها مانند باران بر عبری ها از هر طرف فرود آید و قایق های تندرو، نیروگاههای آب، برق، چاههای نفت و گاز را هدف قرار دهد، این همه موشک و پول به چه درد می خورد؟ به پومپئو اطمنیان می دهیم که ایران هرگز از زرادخانه موشکی و حمایت از متحدانش در سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و عراق دست نخواهد کشید زیرا منظور آمریکا این است که ایران از همه ابزراهای قدرت خود دست بکشد و مانند لیبی و عراق و یمن منتظر نابودی و ویرانی باشد و گمان نمی کنیم ایرانی هایی که بحران با آمریکا را با شایستگی  و کارآمدی بسیار بالا در طول ۴۰ سال محاصره مدیریت کردند، مانند برخی اعراب احمق باشند.
به هیچ وجه به آمریکا و اظهارات علنی مقامات آن اطمینان نداریم اما با این وجود مطمئن هستیم که این کشور با مشکل بزرگی به نام ایران و محور مقاومت روبروست؛ محوری که با تکیه بر خود، راهبرد بازدارندگی نظامی را توسعه داده و از قدرت تصمیم گیری برای دفاع از خویش و عدم تسلیم شدن در برابر تهدیدها برخوردار شده است.

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۴۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

 اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در حالی در ریاض عربستان شروع به کار کرد که مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی از مهمترین اهداف این اجلاس برای ایران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید احسان که به ریاض سفر کرده است، امروز در نشست رسمی مجمع عمومی بانک توسعه اسلامی حضور یافت. خاندوزی تا ساعتی دیگر در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه این اجلاس، وزیر اقتصاد کشورمان در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تأمین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تأمین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

خاندوزی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تأمین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تأسیس این پنجره تأمین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تأمین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ‌تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

کد خبر 749032

دیگر خبرها

  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • فیلم لحظه حمله و درگیری خونین گردشگر ترکیه‌ای با یک اسرائیلی
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی