Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبلغ حوزه علمیه قم با تبیین نقش عالمان اسلامی در اجتماع شیعه، به تبیین ویژگی هیا امام راحل پرداخت و تصریح کرد: یکی از درس های مهم حضرت امام، مقاومت و پایداری در برابر زیاده خواهی دشمنان و اتکاء به نیروهای داخلی در عرصه های مختلف است.

حجت الاسلام سیدمحسن آل نبی، مبلغ حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت سی امین سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در سخنانی با محوریت«نقش عالمان اسلامی در اجتماع شیعه» تصریح کرد: در تاریخ تشیّع فقها و علمای اسلامی جایگاه ویژه ای دارند و این جایگاه برآمده از توصیه های قرآن و سیره و سنت پیامبر و اهل بیت ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چراغ راه شیعه در دوره غیبت کبری

 

وی افزود: به ویژه در دوران غیبت صغرای امام زمان (علیه السلام) از آن جا که غیبت طولانی ایشان مورد انتظار جامعه اسلامی و شیعیان بود پرسش های مختلفی در ارتباط با چگونگی اداره جامعه اسلامی و بیان معارف، احکام شرعی و به طور خلاصه اداره زندگی دنیوی و اخروی مردم مطرح می شد. به عنوان نمونه در دوره غیبت صغری یکی از بزرگان شیعه به نام اسحاق بن یعقوب در ضمن پرسش هایی از امام زمان (عجل الله تعالی) این سوال را مطرح کرد که پس از غیبت صغری تکلیف شیعه چیست ؟ و پیشوایان دین چه ساز و کاری برای تداوم زندگی دینی و معنوی مسلمانان و شیعیان ارائه می کنند؟ 

 


حجت الاسلام آل نبی ادامه داد: مرحوم کلینی در کتاب کافی پاسخ حضرت ولی عصر علیه السلام به سوالات اسحاق بن یعقوب را در ضمن نامهای که در ادبیات شیعه به «توقیع شریف» مشهور شده است؛ نقل میکند. «واما الحوادث الواقعه فارجعوا الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم» این جمله کوتاه چراغ راه شیعه در دوره غیبت کبری تلقی شده است که در طی آن امام زمان (علیه السلام) راویان و عالمان شیعه را به عنوان حجت خود بر مردم معرفی کرده است که در حوادث و وقایع مختلف دینی – اجتماعی و سیاسی، شیعیان باید به فقها و علمای دینی مراجعه کنند.

 

 

 

مبلغ حوزه علمیه تصریح کرد: این نامه عالمان دینی را در کانون توجه مردم قرار داد و از آن زمان تاکنون در کمترین حادثه دینی- اجتماعی و سیاسی بوده است که عالمان دینی نقشی در آن نداشته باشند. حضور پررنگ و برجسته عالمان در دوره مشروطه و حوادث مرتبط با آن، ملی شدن صنعت نفت، و در نهایت انقلاب اسلامی با محوریت امام خمینی(ره) قابل مشاهده است. 

 


جایگاه حضرت امام(ره)


وی با بیان اینکه اما در میان چهره های برجسته دینی این تنها امام خمینی بود که موفق به تشکیل حکومت اسلامی شد؛ بعضی از عوامل موفقیت حضرت امام را فهرست کرد و با اشاره به سه ضلع اصلی تفکر سیاسی امام خمینی
ویژگی های شخصیتی، فکری و نظری حضرت امام بیان داشت: حضرت امام (ره) با برخورداری از نگاه جامع نسبت به مجموعه احکام دین، احکام اسلامی را نه تنها در حوزه شخصی و فردی، لازم الاجرا می دانست بلکه معتقد بود دین باید از عرصه فردی به عرصه اجتماعی و از حوزه اجتماع به حوزه حکومت و اداره جامعه ارتقا یابد. به عبارت دیگر فرد دیندار، جامعه دیندار و حکومت دیندار، سه ضلع اصلی تفکر سیاسی امام خمینی (ره) بود.


تلاش برای استقرار حکومت اسلامی


این دکترای معارف اسلامی اظهار داشت: تمایز دیگری که در اندیشه امام برجسته است این است که ایشان معتقد بود باید زمینه و بستر لازم را برای شکل گیری حکومت اسلامی فراهم کرد نه اینکه تنها به انتظار روزی نشست که حکومت اسلامی شکل بگیرد. از این رو امام به قیام و مبارزه برای شکل گیری حکومت اسلامی از طریق اقناع افکار عمومی، تبیین آموزههای دینی اقدام کرد و در این راه توانست توده مردم ایران را با خود همراه سازد. (به تعبیر آیت الله جوادی آملی، امام، شرایط تحقق حکومت اسلامی را تحصیلی میدانست و نه حصولی)


قیام برای خدا


وی خاطرنشان کرد: حضرت امام رحمه الله علیه برای خدا قیام کرد. در اولین بیانیه ای که از ایشان در سال 1323 شمسی صادر شده و اکنون در کتابخانه وزیری یزد به جای مانده است، امام خمینی نهضت خود را با این آیه شریفه آغاز کرده است که : « قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی» یعنی به صورت فردی و گروهی همه باید برای خدا قیام کنید وقتی قیام برای خدا باشد، نصرت و یاری خدا را هم به همراه دارد. 


جامعیت امام خمینی


حجت الاسلام آل نبی امام را یک شخصیت کم نظیر در تاریخ تشیع (اگر نگوییم بی نظیر که جامع بود.) توصیف و بیان کرد: امام خمینی ضمن اینکه یک فقیه و اسلام شناس کامل بود؛ عارف، عالم اخلاقی، فیلسوف و مفسر قرآن نیز بود و به تاریخ اسلام نیز تسلط کافی داشت و به ویژه از حوادث صدراسلام، بهره کافی درنهضت خود گرفت؛ چنانکه پیامبر در ابتدا رسالت خود را با کمترین امکانات و صرفاً با تمرکز بر عده محدودی از یاران خود شروع کرد حضرت امام نیز در سال 1342 نهضت خود را بدون برخورداری از امکانات لازم و صرفاً با تکیه بر حلقه اولیه شاگردان خود آغاز کرد.

 

 

وی ادامه داد: در خاطرات آیت الله احمدی میانجی آمده است که در ابتدای نهضت جرأت نمی کردیم اسم امام را آشکارا بگوییم از این رو در مساجد گفته می شد برای سلامتی کسی که نمیتوانیم اسمش را بیاوریم صلوات بفرستید! 

 

اتکاء به نیروی مردمی

مبلغ حوزه علمیه قم ساده زیستی، مردم داری و توجه به محرومان را ویژگی دیگر امام ذکر کرد و گفت: حضرت امام به عنوان یک مفسر اندیشه خود را بر اساس آیات قرآن و روایات اهل بیت بنیان نهاده بود. در آیات 112 و 113 سوره مبارکه هود، خداوند به پیامبر و پیروانش دستور استقامت و پایداری می دهد و اینکه نباید در برابر مشکلات و حوادث پیش آمده تسلیم شد بلکه همچنان استقامت و بردباری کرد و در آیه 113:« لاترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» پیامبر را از رکون و تکیه کردن بر ظالمان و قدرتهای غیر مسلمان باز میدارد؛ نهضت حضرت امام، تجسم آشکار این دو آیه شریفه بود که اولاً امام و مردم، استقامت ورزیدند و ثانیاً تمام توجه امام به جامعه دینی مسلمانان بود و کمک گرفتن از قدرتهای بیگانه را ناپسند میدانست.

 

 
وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی جامعه ما یکی از درس های مهم حضرت امام که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است؛ مقاومت و پایداری در برابر زیاده خواهی دشمنان و اتکاء به نیروی داخلی در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و علمی است و اینکه مسئولین نیز در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری های خود امیدی به بیگانگان نداشته باشند.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی روز قدس روز قدس امام خمینی ره خبرگزاری شبستان ارتحال امام ره دهه کرامت فلسطین روز جهانی قدس راهپیمایی روز جهانی قدس فقیه شناس امام راحل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین از اندیمشک، اجتماع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امام رضا (ع) اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد محمدیان امام جمعه موقت و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان اندیمشک سخنران این اجتماع بود.

در انتهای مراسم دانشجویان با شعار مرگ بر آمریکا پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902188

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) در مناظرات آموزگار اخلاق و ادب بودند
  • «شیعه مدیون قال صادق هاست»
  • «شیعه مدیون قال صادق‌هاست» در تهران اکران شد
  • دولت باید مایحتاج کارگران را مهیا کند/نقشه دشمنان از بین بردن مغزهای متفکر در بلاد اسلامی است
  • تجمع دانشجویان اندیمشک در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • پایداری نظام به تقویت و در صحنه‌ بودن نیروی انسانی است
  • وحدت بین شیعه و سنی در تالش مثال زدنی است