Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@00:58:12 GMT

چین: توقف مذاکرات تجاری ناشی از عهد شکنی آمریکا است

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۷۴۲۰

سخنگوی وزارت خارجۀ چین اعلام کرد توقف مذاکرات تجاری چین و آمریکا ناشی از عهدشکنی و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا است.

"گنگ شوانگ" روز سه شنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن افزود: اتهام عقب نشینی به چین از جانب آمریکا در مذاکرات تجاری، تحریف حقیقت و خلاف واقع است و تلاش آن کشور برای دست پیش گرفتن است.

دفتر مذاکره کننده تجاری و وزارت خزانه داری آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیۀ مشترکی از انتشار کتاب سفید چین دربارۀ موضع چین در رایزنی تجاری با آمریکا ابراز تأسف و بار دیگر اتهاماتی را به چین وارد کردند، در این کتاب آمده است از مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) با توجه به اصطکاک اقتصادی و تجاری چین و آمریکا که آمریکا به طور یک جانبه ایجاد کرده، چین ناچار به در پیش گرفتن تدابیر مقابله ای و دفاع قاطعانه از منافع خود و مردم کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این کتاب آمده است: چین مایل است از طریق همکاری، اختلافات و اصطکاک اقتصادی و تجاری بین دو کشور را حل و به رسیدن به توافقی متضمِّن منافع مشترک و در چهارچوب معادلۀ برد - برد کمک کند.

این سند می افزاید: اما همکاری، اصول و رایزنی حداقلی هم دارد چین در مسائل اصولی مهم سازش نخواهد کرد چین مایل نیست جنگ تجاری برپا کند اما از آن هراسی هم ندارد و در صورت لزوم به آن پاسخ خواهد داد و این رویکرد چین هرگز تغییر نکرده است.

گنگ شوانگ در این باره گفت: چین با انتشار سند یاد شده روند رایزنی تجاری دو کشور و حقایق آن را به طور کامل تشریح کرده است. وی تأکید کرد که رایزنی و گفت و گو راه درست حل اصطکاک اقتصادی و تجاری بین دو کشور است رسیدن به توافقنامه ای با لحاظ منافع متقابل بر اساس احترام متقابل و برابری به سود هر دو طرف و سازگار با خواست جامعۀ جهانی است افزایش تعرفۀ گمرکی نه تنها آمریکا را مجدداً با عظمت نکرده، بلکه به خود آمریکا آسیب خواهد رساند.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریۀ سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در 11 نشست دو جانبه دربارۀ اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد. ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند 96) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت 97)، یعنی فقط 10 روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد. در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت 98) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلا به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند.
چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی 120 میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی درباره تهدیدهای مداوم مقامات رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به «رفح» در جنوب نوار غزه گفت حمله به رفح تنها به جنایت علیه غیرنظامیان منجر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «محمد الهندی» در گفت‌وگو با «العربی الجدید» درباره مذاکرات آتش‌بس اعلام کرد: در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده است، اما از آنجایی که مذاکرات برای بازگرداندن اسرا از غزه مورد نیاز آمریکا و کابینه رژیم اشغالگر است، انتظار می‌رود که از سر گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع مقاومت درباره پیشنهاد جدید آمریکا گفت: پیشنهاد آمریکا بر این اساس مطرح شد تا شکاف میان پیشنهاد مقاومت و پیشنهاد دشمن را پر کند، پس نسخه «بدتر» پیشنهاد رژیم اشغالگر با عبارت‌ها و تبلیغات «گمراه‌کننده» است و مقاومت با تاکید بر موضع خود به این پیشنهاد پاسخ داد.

الهندی ادامه داد: پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد، یک پیشنهاد کاملا آمریکایی است و بنابراین کاملا تابع خواسته اسرائیل است و مقاومت نیز به آن پاسخ داد و جنبش جهاد اسلامی موضع جداگانه‌ای ندارد و حماس مجاز است در این زمینه به نام مقاومت مذاکره کند.

وی افزود: آنچه کابینه رژیم اشغالگر و بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) درباره مانع‌تراشی مقاومت ادعا می‌کنند، دروغی برای به تعویق انداختن و طفره رفتن از انجام معامله است. طرفی که مدام در حال عقب‌نشینی و مانع‌تراشی است، نتانیاهو است.

وی درباره تهدیدهای صهیونیست‌ها برای حمله به رفح نیز تاکید کرد: تهاجم به رفح به عنوان تصویری از پیروزی و دستیابی به هدف «درهم شکستن مقاومت» در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، اما در واقع مانند حمله به خان‌یونس، شمال یا مرکز نوار غزه خواهد بود و سپس ما به همان نقطه قبل از تهاجم باز می‌گردیم و این در حالی است که رژیم اشغالگر چیزی جز جنایت علیه غیرنظامیان به دست نیاورده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • هت‌تریک رکورد شکنی سامیار | عبدلی رکورد ۵۰ آزاد را هم جابه جا کرد
  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • آمریکا بعد از جنگ ویتنام چنین اعتراضانی ندیده است/ ادامه اعتراضات تا توقف کشتار در غزه
  • جهاد اسلامی: نسخه آمریکایی آتش‌بس غزه بدتر و گمراه‌کننده‌تر است
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی