Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون چقدر ارز صرف واردات آب پرتقال یخ زده به کشور شد، کاهش تاریخی نرخ بهره استرالیا، افزایش ترس از افت رشد اقتصادی دنیا، بازدهی بورس تهران ۲۷ درصد شد، کشف و برخورد با فساد ۱۲ میلیارد تومانی در یک شرکت نفتی، طلای جهانی در بالاترین قیمت سه ماه گذشته ایستاد، ایران با تغییر زمان برگزاری نشست اوپک مخالفت کرد و توقف سقوط بهای نفت با کاهش ارزش دلار را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چقدر ارز صرف واردات آب پرتقال یخ زده به کشور شد

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از یک هزار تن آب پرتقال یخ زده از ۶ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات یک هزار ۸۸۳ تن آب پرتقال یخ زده باعث خروج ۳ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۳۸۳ دلار یا به عبارتی ۱۵ میلیارد و ۳۰۹ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۱۷۴ تومان شده است. طبق آمار گمرک واردات از کشور‌های اتریش، ایتالیا، اسپانیا، امارات، برزیل، هلند صورت گرفته است. به نقل از میزان؛ طبق آمار گمرک بیشترین واردات به حجم بیش از ۴۳۵ تن و به ارزش ۸۲۶ هزار و ۵۱۷ دلار از کشور برزیل صورت ثبت شده است.

کاهش تاریخی نرخ بهره استرالیا

سرانجام پس از ۳ سال بانک مرکزی استرالیا تصمیم گرفت نرخ بهره را تغییر دهد و در تصمیمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتظار انجام آن را داشتند، بانک مرکزی این کشور با کاهش نرخ بهره به ۱.۲۵ درصد، این نرخ را در پایین‌ترین سطح تاریخ کشور استرالیا قرار داد. فیلیپ لووه، رئیس بانک مرکزی استرالیا گفته بود انتظار می‌رود نرخ تورم در میان مدت به محدوده هدف گذاری شده ۲ تا ۳ درصدی حرکت کند. نرخ تورم استرالیا در حال حاضر ۱.۳ درصد است و اعضای هیأت مدیره بانک مرکزی استرالیا قصد دارند با کاهش نرخ بهره به افزایش بیشتر نرخ تورم کمک به کسب و کارهای تجاری برای دریافت وام ارزان‌تر کمک کنند. پایگاه خبری بانک مرکزی استرالیا در بیانیه‌ای به همین مناسبت اعلام کرد که این تصمیم هیأت مدیره برای حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی بیش‌تر و هم چنین هدایت تورم به سطح هدف‌گذاری شده اتخاذ شده است. این بیانیه با اشاره به به این که پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان کاهش یابد افزوده است که با این حال چشم‌انداز اقتصاد جهانی به طرز معقولی خوب باقی خواهد ماند. جاش فریدنبرگ، خزانه دار بانک مرکزی استرالیا در روزهای اخیر با مدیران بانک‌های بزرگ این کشور دیدار کرده است تا به آنها در خصوص درست بودن این تصمیم بانک مرکزی اطمینان دهد. بانک مرکزی استرالیا هم چنین نرخ بیکاری این کشور در حال حاضر را ۵.۲ درصد اعلام کرده است.

تغییرات تورم در فاصله اردیبهشت ۹۷ تا ۹۸

سال ۱۳۹۷ با تورم سالانه حدود هشت درصدی شروع شده بود، اما به تدریج رو به افزایش داشت و در شهریور ماه به نرخ بالای ۱۱ درصد رسید و تورم تک رقمی را تحت تأثیر قرار داد. اما این پایان ماجرا نبود و با توجه به شرایط اقتصادی و به ویژه نوساناتی که در بازار ارز اتفاق افتاد، تورم به روند رو به رشد خود ادامه داد؛ به‌طوری که تا دی ماه ۲۰ درصد را پشت سر گذاشت و سال گذشته را با تورم بالای ۲۶ درصد به پایان رساند. به نقل از ایسنا؛ برای سال جاری نیز تورم ۳۰ درصدی در فروردین ثبت شد و در اردیبهشت ماه به بالای ۳۳ درصد رسید. بر این اساس تورم سالانه از ۸.۱ درصد در اردیبهشت سال گذشته تا ۳۳.۷ درصد در اردیبهشت سال جاری افزایش داشته که نشان از رشد ۲۵.۶ درصدی در این فاصله یک‌ساله دارد. اما روند تورم نقطه به نقطه (تغییرات تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز نشان از رشد ۴۲.۱ درصدی آن در اردیبهشت سال جاری دارد. این در حالی است که در سال گذشته و در اردیبهشت ماه تورم نقطه به نقطه ۸.۶ درصد ثبت شده بود که بلافاصله در خرداد ماه دو رقمی و ۱۰ درصد را پشت سر گذاشت. روند رو به رشد تورم نقطه به نقطه در سال گذشته به‌گونه‌ای پیشرفت که در اسفند ماه ۴۶ درصد را رد کرده بود و فروردین با ۵۰ درصد به پایان رسید. تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه نیز به بالای ۵۰.۷ درصد رسیده است. روند رو به رشد تورم در حالی در حدود یک سال اخیر در پیش گرفته شده و تا کنون آمارها حکایت از توقف آن ندارد که بخشی از آن ناشی از نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار در سال گذشته شدت گرفت و دلاری که در فروردین ۱۳۹۷ با ۵,۰۰۰ تومان قیمت خورده بود به نرخ‌های تا ۲۰ هزار تومان هم رسید و در نیمه دوم سال بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان هم نوسان داشت. به هر صورت افزایش قیمت کالاهای وارداتی و مواد اولیه و همچنین ضعف نظارتی در توزیع کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند در مجموع شرایط را به سمت افزایش قیمت‌ها در بازار و در نهایت افزایش تورم بود.

تغییرات تورم در فاصله اردیبهشت ۹۷ تا ۹۸ بر اساس آمار مرکز آمار

ماه تورم نقطه به نقطه

تورم سالانه

اردیبهشت ۹۷ ۸.۶ ۸.۱ خرداد ۹۷ ۱۰.۲ ۸.۲ تیر ۹۷ ۱۴ ۸.۸ مرداد ۹۷ ۱۹.۴ ۹.۸ شهریور ۹۷ ۲۵.۷ ۱۱.۴ مهر ۹۷ ۳۲.۴ ۱۳.۴ آبان ۹۷ ۳۴.۵ ۱۵.۶ آذر ۹۷ ۳۶.۹ ۱۸ دی ۹۷ ۳۹ ۲۰.۶ بهمن ۹۷ ۴۱.۵ ۲۳.۴ اسفند ۹۷ ۴۶.۶ ۲۶.۶ فروردین ۹۸ ۵۰ ۳۰.۲ اردیبهشت ۹۸ ۵۰.۷ ۳۳.۷

افزایش ترس از افت رشد اقتصادی دنیا/سهام آسیایی باز هم افت کردند

در حالی که شاخص‌های اقتصادی ضعیف و تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین، نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی را افزایش داده است، روز سه‌شنبه، به دنبال جلسه معاملاتی پرنوسان وال‌استریت، سهام آسیایی افت کردند. در این میان، قیمت سرمایه‌های امن مانند اوراق قرضه نیز، بالا رفت. تمرکز بازارهای جهانی این هفته به سوی سیاست‌گذاری‌های مالی جهان معطوف شده است؛ به نحوی که بانک مرکزی استرالیا در دیدار روز سه‌شنبه خود، به احتمال بسیار زیاد نرخ بهره را به سطح به پایین‌ترین سطح خود خواهد رساند. همچنین بانک مرکزی هند هم، احتمالاً در اجلاس روز پنج‌شنبه خود نرخ بهره را پایین می‌آورد. اظهارات دوشنبه شب مقامات فدرال‌رزرو نیز، انتظارات از این را که بانک مرکزی آمریکا هم نرخ بهره خود را کاهش دهد، بالا برده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن که در ابتدای روز سه شنبه معادل ۰.۱۸ درصد رشد کرده بود، با معکوس کردن این روند ۰.۳ درصد افت کرد. نیکی ژاپن سودهای اولیه خود را از دست داد و ۰.۱۴ درصد پایین آمد. کامپوزیت شانگهای ۰.۸۷ درصد افت کرد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم ۰.۴۹ درصد پایین آمد. کوسپی کره‌جنوبی بدون تغییر باقی ماند، درحالی که ای‌اس‌اکس استرالیا، در انتظار کاهش نرخ بهره بانک مرکزی، ۰.۲۹ درصد رشد کرد. آن‌چه باعث تشدید نگرانی‌ها در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا شد، این بود که رشد تولید آمریکا در ماه می، علی‌رغم انتظارات، به پایین‌ترین سطح ۲.۵ ساله خود رسید. از سوی دیگر، نگرانی‌های دیگری هم با افزایش احتمال هدف قرار گرفتن شرکت‌های آلفابت، آمازون، فیسبوک و اپل، توسط ناظر آنتی‌تراست آمریکا، برای سرمایه‌گذاران به وجود آمدند.

بازدهی بورس تهران ۲۷ درصد شد

بر اساس اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، از ابتدای امسال تاکنون، در مدت ۴۶ روز معاملاتی، تعداد ۲۰۸ میلیارد و ۸۲۶ میلیون سهم و حق تقدم، به ارزش ۵۵۳ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال در ۱۳ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۵۹۵ مورد، در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت، ۱۴۸ میلیارد و ۱۹۳ میلیون سهم به ارزش ۳۲۳ هزار و ۵۴۸ میلیارد ریال در ۷میلیون و ۴۶۳ هزار و ۹۶۹ نوبت در بازار اول؛ ۵۸ میلیارد و ۱۴۲ میلیون سهم به ارزش ۱۹۷ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال در ۶میلیون و ۲۸۲ هزار و ۷۹ نوبت در بازار دوم؛ ۴میلیارد و ۷میلیون برگه به ارزش ۴هزار و ۶۲۳ میلیارد ریال در هزار و ۳۴۲ نوبت در بازار بدهی، ۲۱ میلیون و ۷هزار قرارداد به ارزش ۲۷۱ میلیارد ریال در ۱۴ هزار و ۵۸۴ نوبت در بازار مشتقه و ۲میلیارد و ۴۶۵ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۲۷ هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال در ۹۲ هزار و ۶۲۱ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز کرده است، تاکنون با ۴۸ هزار و ۳۲۴و احد افزایش معادل ۲۷ درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۲۲۶ هزار و ۹۸۳و احد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با ۳۴ هزار و ۶۰۴و احد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۰۰ هزار و ۷۹۴ واحد افزایش مواجه شده‌اند.

ارایه پیشنهادات تعیین نرخ اجاره‌بها به معاون اول رئیس‌جمهور

مدیر کل دفتر اقتصاد و سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با رادیو اقتصاد گفت: کمیته ملی افزایش تعیین نرخ اجاره بها، پیشنهادات خود را در خصوص اجاره بها تقدیم معاون اول ریس جمهور کرده است. وی افزود: چون ساز و کار این کمیته باید شکل قانونی داشته باشد، این برنامه و پیشنهاد تقدیم معاون اول شده و معتقد هستیم که دستاوردهای یک کمیته بدون پشتوانه قانونی اجرا نخواهد شد. فرهادیه اظهار داشت: چون ابزار تنبیهی در این خصوص در اختیار نداریم تلاش داریم از ابزارهای تشویقی مثل معافیتهای مالیاتی برای اجاره بها استفاده کنیم.

کشف و برخورد با فساد ۱۲ میلیارد تومانی در یک شرکت نفتی

وزارت نفت اعلام کرد که در پی گزارش دریافتی در تاریخ دوازدهم خردادماه جاری از سوی مدیر ارشد یکی از شرکت‌های وابسته در خصوص وقوع تخلف مالی در آن مجموعه، با دستور وزیر نفت و با رسیدگی دقیق اداره کل بازرسی وزارتخانه، سوءاستفاده انجام شده توسط افراد دخیل بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان کشف و اقدامات مجرمانه ۸ تن از افراد در این موضوع مشخص شد. طبق اعلام وزارت نفت، در جریان بازرسی انجام شده از یکی از متهمان مبلغ ۶۳ هزار یورو به علاوه ۱۳ هزار دلار باز پس گرفته شد. وزارت نفت ضمن ارجاع پرونده تخلفات این افراد به مراجع اداری و برکناری همه این افراد از سمت‌های تحت تصدی رسماً از دادستانی عمومی و انقلاب تهران تعقیب کیفری افراد به واسطه اتهامات انتسابی درخواست کرد. /ایرنا

طلای جهانی در بالاترین قیمت سه ماه گذشته ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی در نتیجه جنگ‌های تجاری و انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره آمریکا، نزدیک به بالاترین رکورد خود در سه ماه گذشته ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۲۳.۸۱ دلار رسید. طلا روز دوشنبه تا مرز ۱۳۲۷.۹۰ دلار پیش رفته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۳۲۸.۳۰ دلار ایستاد. دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ اظهار کرد: ضعیف شدن اعتماد به دلیل بن بست در روابط تجاری آمریکا و چین سرمایه گذاران را بر آن داشته که متقاضی دارایی‌های امن شوند. همچنین عملکرد ضعیف بازارهای سهام و نشانه‌هایی از احتمال کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا، سرمایه گذاران را به سوی بازار طلا بازگردانده است.

ایران و ترکیه سیستم پرداخت دوجانبه راه‌اندازی می‌کنند

اسپوتنیک: محمد فرازمند سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد: ایران و ترکیه به روی یک مکانیسم جدید معامله کار می کنند که دو کشور را در برابر فشار تحریم های آمریکا مقاوم می سازد. وی ادامه داد: قرار است پول قرارداد گازی بین دو کشور با ارز دو کشور و  غیر از دلار پرداخت شود. سفیر ایران در ترکیه با متهم کردن دولت ترامپ در اعمال تحریم های اقتصادی آمریکاگفت: تمام دنیا پذیرفته اند که روابط کشورها باید بهبود یابد و در مبادلات تجاری ایران و ترکیه هیچ نقض تحریمی وجود نخواهد داشت. به گفته سفیر ایران در ترکیه بخشی از این ساز و کار در حال حاضر راه اندازی است. وی گفت: باید یک ساز و کار مبادلات جدیدی را برای استفاده بیشتر از ارزهای ملی به جای دلار راه اندازی کنیم. بر اساس این گزارش میزان صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۸ به میزان ۲.۴ میلیارد دلار بود و ایران هم در همین مدت ۶.۹ میلیارد دلار به ترکیه صادر کرده است.

توقف سقوط بهای نفت با کاهش ارزش دلار

قیمت نفت که بعد از جنگ تعرفه‌ای آمریکا با کشورهای مختلف دنیا از جمله چین و مکزیک با افتی حدود ۱۰ درصدی در یکی دو هفته گذشته همراه بود، دیروز تقریباً ثابت بود و تغییری نکرد. بر این اساس، قیمت نفت برنت با کاهشی ۳ سنتی نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه بالای ۶۱ دلار تثبیت شد. با این کاهش، نفت برنت در هر بشکه ۶۱ دلار و ۲۵ سنت قیمت خورد. نفت شاخص آمریکا نیز ۲ سنت بالا رفت و ۵۳ دلار و ۲۷ سنتی شد. مهمترین دلیل توقف سقوط قیمت نفت را باید افت شدید ارزش دلار در بازارهای جهانی دانست. کاهش بازدهی اوراق قرضه دلاری به کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ و نگرانی تولیدکنندگان آمریکا نسبت به ادامه جنگ تعرفه‌ای باعث افت ارزش دلار شده است. دلار با این کاهش به کمترین ارزش در ۵ ماه گذشته رسیده است. با افت ارزش دلار، سوداگران بازار به سمت بازارهای کالایی مانند نفت و طلا روی آورده‌اند و افزایش تقاضا در این بازارها، قیمت‌ها را افزایش داده است.

معاون نخست وزیر کره جنوبی: تلاش خود را برای حل مشکلات بانکی به کار می گیریم

عبدالناصر همتی، رئیس کل این بانک دیروز در سئول با هونگ نام کی، معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و مالیه کره جنوبی دیدار کرد. در این دیدار رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به عدم همکاری بانک‌های آن کشور برای تأمین واردات فعالان اقتصادی کشورمان، به منابع زیاد بانک مرکزی نزد آن بانک‌ها و همچنین تأثیر منفی که این رفتار در روابط دوستانه دوکشور دارد، اشاره کرد و از آقای هونگ نام کی خواست این موضوع را هرچه سریعتر حل وفصل کند. رییس کل بانک مرکزی کشورمان تاکید کرد سیاست‌های آمریکا درفشار حداکثری خود شکست خورده است و ما علاقمند نیستیم تحت تأثیر محدودیت‌های ایجاد شده از سوی آمریکا، روابط ایران وکره آسیب ببیند و دولت ما نیز علاقمند به توسعه روابط دوستانه با کره است. همچنین در این دیدار معاون نخست وزیر کره جنوبی درابتدا ضمن اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی ایران در ده ماه گذشته برای تثبیت وضعیت اقتصادی ایران، از آن به عنوان اقدام برجسته دکتر همتی یادکرد. هونگ نام کی، تأکید کرد که ما هم از وضعیت پیش آمده درروابط بانکی دو کشور و مشکلاتی که برای صادرکنندگان کره‌ای و واردکنندگان ایرانی پیش آمده است ناراحت هستیم و با توجه به اینکه روابط ایران وکره را بسیار مهم تلقی می کنیم، تمام تلاش خود را برای رفع مشکل به کار می‌گیریم.

خرید ۲.۲ میلیون تن گندم از کشاورزان

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و ۳.۵ میلیارد تومان پول آن پرداخت شده است. از آخرین روزهای فروردین  در استان‌های گرمسیر و نیمه گرمسیر، خرید تضمینی گندم را از کشاورزان شروع کردیم که سیلوهای کشور، این گندم‌ها را دریافت می‌کنند. وی گفت: با این خرید تضمینی امسال  همانند چهار سال متوالی، در تولید گندم خودکفا می‌شویم و کل گندم مصرفی از تولید داخل است.

ایران با تغییر زمان برگزاری نشست اوپک مخالفت کرد

رویترز گزارش داد: وزیر نفت ایران در نامه ای به سازمان اوپک با به تعویق افتادن نشست این سازمان که قرار است در اواخر ژوئن برگزار شود مخالفت کرده است. بیژن زنگنه در نامه به دبیرخانه اوپک نوشته است که با پیشنهاد به تعویق افتادن نشست این سازمان به اوایل جولای مخالف است. بر اساس برنامه کنونی اوپک قرار است نشست اوپک در 25 ژوئن در وین برگزار شود و در 26 ژوئن نشست اوپک با کشورهای غیرعضو مثل روسیه برگزار شود. اما روسیه پیشنهاد کرده است این نشست ها در 3 تا 4 جولای برگزار شود و عربستان با این پیشنهاد موافقت کرده است. زنگنه در نامه خود افزوده است: من با تغییرات پیشنهادی زمان برگزاری نشست اوپک مخالفم. من برنامه های فشرده ای در این دوره دارم به علاوه هیچ دلیلی برای به تعویق افتادن نشست اوپک اعلام نشده است. بر اساس این گزارش کشورهای الجزایر، قزاقستان، ونزوئلا و لیبی نیز به تغییر زمان نشست اوپک مخالفت کرده اند. تصمیمات در اوپک بر اساس اجماع اعضا صورت می گیرد. در حالی که عربستان با همراهی با سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران وعده داده است در نیمه دوم سال2019 نفت بیشتری روانه بازار کند بعید به نظر می رسد ایران با هرگونه افزایش سقف تولید اوپک موافقت کند. /تسنیم

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اقتصاد ایران گندم تغییرات تورم مایک پمپئو فطریه کفاره روزه امام خمینی ارتحال امام خمینی عید فطر قیام 15 خرداد معاهده عدم تجاوز رؤیت هلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۷۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:  از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است.

امید جهان نژادیان افزود: از این میزان  بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

وی ادامه داد: روزانه ییش از ۶۰ هزار تن گندم توسط ۱۰۳ مرکز خرید در استان خوزستان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

جهان نژادیان اظهار کرد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری  در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.

استان خوزستان پارسال رتبه نخست خرید گندم در کشور را کسب کرد.

 

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور ۲۰ اردیبهشت به قم سفر می‌کند
  • رئیس جمهور ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به قم سفر می‌کند / عملکرد بانک‌های استان در این سفر بررسی می‌شود
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت