Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-03@09:56:03 GMT

غارت یک میلیون قطعه باستانی در سوریه

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۸۷۲۴

غارت یک میلیون قطعه باستانی در سوریه

تارنمای خبری "راشاتودی" روسیه گزارش داد که از ابتدای بحران سوریه و جنگ علیه این کشور تاکنون، بیش از یک میلیون قطعه و اثر باستانی و تاریخی از این کشور به سرقت رفته است.

این تارنما روز چهارشنبه افزود که منطقه شامات دارای آثار باستانی و تمدنی در هزاره‌های ۱۰ گانه تاریخ بشر است و این منطقه خاستگاه تمدن‌های اولیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موقعیت ممتاز منطقه شامات و هویت تاریخی آن موقعیت جایگاه تاریخی و باستانی خاصی به آن بخشیده است، اما پس از هجوم گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تروریستی "داعش" به سوریه شمار زیادی از آثار باستانی مادر و ابنیه تاریخی از بین رفت و بسیاری از اشیاع آن در بازار‌های سیاه به فروش رسانده شد.
به گفته "محمود حمود" سرپرست اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه، ماموریت کارمندان موزه‌ها و سرپرستان آن در دوران جنگ این بود که آثار باستانی نفیس و فاخر را در اماکن امن پنهان کنند تا در صورت نفوذ تروریست‌ها به این مناطق بتوانند آن‌ها را از ویرانی و غارت نجات دهند.   وی افزود: موزه داران و مسئولان ذی ربط موفق شدند بیش از ۹۰ درصد آثار باستانی و ملی سوریه را در مخفیگاه‌های امن پنهان کنند، اما متاسفانه ۱۰ درصد از این آثار از بین رفتند یا به دیگر کشور‌ها قاچاق شدند.   به گفته این مسئول سوری، بیش از ۱۰ هزار تپه باستانی و تاریخی در سوریه در اثر کاوش و حفر غیر اصولی از بین رفته است. هم چنین ۷۱۰ بنای تاریخی مانند "مسجد جامع اموی" در حلب در معرض تخریب کامل یا جزیی قرار گرفته است.   حمود افزود: تعداد آثار و قطعه‌های باستانی که به خارج از سوریه قاچاق شده، حداقل به یک میلیون قطعه می‌رسد که بسیاری از آن‌ها طی حفاری‌های غیر اصولی از تپه‌های باستانی خارج شده است.   وی گفت: تنها از موزه استان ادلب ده‌ها هزار اثر باستانی به غارت رفته و تجار برخی کشور‌های منطقه پشت ماجرای مافیا قاچاق هستند.   سرپرست اداره کل موزه‌ها و آثار باستانی سوریه گفت: پس از تسلط گروه تروریستی داعش بر استان "تدمر" شاهد بودیم که آنان چگونه قطعه ها، مجسمه‌ها و بنا‌های تاریخی آن را از بین بردند و حتی تخریب این آثار را با ضبط فیلم، مستند کردند، اما آنچه بر سر حلب آمد رسانه‌ای نشد حال آنکه اوضاع به شدت وخیم‌تر بود.   به گزارش راشاتودی، وی افزود: برای جبران هزینه این خسارت‌ها شاید میلیون‌ها دلار نیاز باشد و چه بسا میلیون‌ها دلار هم برای جبران سرقت و غارت و بازگشت آن‌ها کافی نباشد.   سوریه از اواخر اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی کشور‌های غربی - عربی همسایه و رژیم صهیونیستی است.   حضور بیش از ۳۶۰ هزار تروریست از ۱۲۰ کشور جهان در شهر‌های مختلف سوریه موجب شد طی ۸ سال گذشته بسیاری از زیرساخت شهر‌های مهم این کشور تخریب شده و شمار زیادی از آثار باستانی و ابنیه تاریخی این کشور از بین برود.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سوریه آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۸۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • انتقال اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به استان کرمان
  • موزه‌ها شنبه تعطیل است
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها
  • با عشق به ایران در ارمنستان (+عکس)
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • برپایی نمایشگاه آثار آندره سوروگیان درباره شاهنامه در ایروان
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • با عشق به ایران در ارمنستان