Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-05@02:27:19 GMT

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۸۸۰۹

تعیین روزهای قمری با نگاه کردن به ماه

شما با داشتن اطلاعاتی از نحوه حرکت ماه به دور خورشید و آشنایی با فازهای آن می‌توانید تنها با نگاه کردن به ماه، متوجه شوید در چندمین روز از تقویم قمری هستید.به گزارش بلاغ،شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به آسمان در هنگام شب تغییرات ماه را مشاهده کنید. این تغییرات که از هلال تا بدر است، فازهای ماه نامیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش «اسپیس»، ماه از خود نوری ندارد و تمام نور آن، انعکاس نور خورشید است. اگر از خورشید به ماه نگاه کنید، این قمر همیشه به طور کامل روشن است اما از آنجایی ماه به دور زمین می‌چرخد، سایه زمین بر روی ماه می‌افتد و ما در روی زمین تصاویر متفاوتی از نور آن را در مدت 30 روز مشاهده می‌کنیم.

نخستین فاز ماه، «ماه‌نو» نام دارد که تاریک و تماشای آن دشوار است زیرا ماه در این مرحله بین خورشید و زمین قرار می‌گیرد به طوری که طرف تاریکش به سوی ماست و ما نمی‌توانیم آن را ببینیم، به همین دلیل رویت ماه رمضان با چشم غیرمسلح ممکن نیست.

همچنان که ماه به سفر خودش به دور زمین ادامه می‌دهد کم کم از جلوی خورشید کنار می‌رود و ما می‌توانیم قسمتی از آن را که به وسیله نور خورشید روشن می‌شود، ببینیم؛ در همین موقع ماه به صورت یک هلال نازک دیده می‌شود که فاز «هلال در بدر» نام دارد.

طبق این گزارش، زمانی که ماه یک چهارم سفرش به دور زمین را طی کرده باشد ما می‌توانیم نصف طرف روشن شده ماه را ببینیم و در آن موقع گفته می‌شود که تربیع اول رخ داده است.

پس از این، در فاز «تحدب به سمت بدریا»، به تدریج قسمت‌های بیشتری از ماه قابل رویت است تا اینکه درحدود دو هفته بعد از «ماه نو» تمام قسمت‌های قابل رویت این قمر دیده می‌شود و ماه به فاز «بدر» می‌رسد؛ در این حالت خورشید و ماه در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند و زمین بین آنهاست. از همین رو ماه در حدود زمان غروب آفتاب، طلوع می‌کند.

براساس این گزارش، در ادامه این حرکت، ماه در مرحله «تحدب به سمت محاق» به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و بنابراین ما به تدریج قسمت کمتری از آن را مشاهده خواهیم کرد.

گفتنی است؛ تربیع دوم یا تربیع آخر نیز زمانی اتفاق می‌افتد که ما بتوانیم نصف طرف روشن ماه را در آسمان صبح ببینیم، سپس پس از چند روز ماه در حالت هلال به سمت محاق به سر برده و بالاخره بعد از بیست و نه روز قمر ما یک بار دیگر طرف تاریکش را به سوی  زمین نشان می‌دهد.

همانطور که می‌دانید، مسلمانان جهان مناسک دینی واعمال مذهبی خود را بر اساس تقویم قمری به جای می‌آورند که مبنای این تقویم، رویت هلال ماه است.

اما اکنون شما می‌توانید با نگاه به ماه متوجه شوید که در چندمین روز از تقویم ماه قمری هستید.

 ماه در آسمان دیده نشود روز اول یا آخر ماه  ماه در آسمان کامل باشد  روز چهاردهم یا پانزدهم ماه هلال ماه در سمت راست 7 روز اول ماه  هلال ماه در سمت چپ 7 روز آخر ماه

 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان شرقی عزادار صادق آل محمد

 مردم مومن استان آذربایجان شرقی دیشب و امروز در بخش‌ها و شهر‌های مختلف آیین‌های عزاداری سالروز شهادت مظلومانه ششمین خورشید آسمان ولایت و امامت را در مکان‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها و خیابان‌های شهر برپا کردند.

عزاداران صادق آل محمد (علیه السلام) با تشکیل دسته‌های سینه زنی و زنجیر زنی و همچنین مرثیه خوانی در مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) اشک ماتم ریختند.

در تبریز هم مراسم عزاداری و سینه زنی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) در مساجد و خیابان‌ها برگزار شد.

امام جعفر صادق (علیه السلام) رئیس مذهب تشیع در ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند و در ۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری در ۶۵ سالگی در مدینه توسط خلیفه عباسی منصور دوانیقی ملعون مسموم و شهید شدند.

ایشان به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ ه. ق) امامت شیعیان را بر عهده داشتند و مورخان شمار شاگردان و راویان این امام بزرگوار را ۴۰۰۰ نفر دانستند بیشتر روایات اهل بیت (علیهم السلام) از امام صادق (علیه السلام) است و از این رو مذهب شیعه را مذهب جعفری هم می‌گویند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب
  • لرستان؛ سوگوار و عزادار شهادت صادق آل عبا (ع)
  • آذربایجان شرقی عزادار صادق آل محمد
  • آذربایجان شرقی عزادار صادق آل محمد(ع)
  • شهادت رئیس مکتب تشیع تسلیت باد
  • سوپرمن شدن پس از پرسپولیس/ استقلال زیر آسمان آبی شهر
  • یسنا سالم پیدا شد
  • مفقود شدن مرموز «یسنای» ۴ ساله در زمین کشاورزی +تصویر
  • اصفهان برخوردار از تفکر پایداری است/ کلنگ دفتر شورای استان را به زمین خواهیم زد
  • زمین لرزه ۴.۷ ریشتری در فاریاب استان کرمان