Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه دوست دارد روزی شاهد اکران فیلم «فرزند صبح» باشد، اظهار کرد: همیشه در ایام شهادت امام راحل یا قیام 15 خرداد، خبرنگاران بسیاری درباره بازی من در فیلم فرزند صبح سوال می‌کنند و احساسم از بازی در نقش امام(ره) جویا می‌شوند. جواب من به این پرسش‌ها همیشه یک نکته بوده است، آن هم اینکه آرزو دارم روزی فرا رسد و این کار به نمایش عمومی درآید تا من بتوانم درباره احساس خوبی که برای حضور در این کار داشتم، حرف بزنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره الزام فیلمسازی در حوزه تاریخ معاصر گفت: برای هر کشوری یکی از الزامات فیلمسازی پرداختن به نقاط درخشان آن سرزمین است. برای مثال در آمریکا شاید صدها فیلم درباره جنگ شمال و جنوب ساخته شده که در آنها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع مبارزه با برده‌داری مد نظر قرار گرفته است، اما در سینمای ما چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد. برای مثال قیام پانزده خرداد یکی از این رویدادهاست.
بازیگر فیلم «پناهنده» ادامه داد: بسیاری از مردم وقتی از پانزده خرداد حرف زده می‌شود، آگاهیشان تنها به داده های صدا و سیما خلاصه می‌شود، در صورتی که برای درک کامل نیاز است فرد به صورت شخصی نیز پیرامون موضوع مطالعه داشته باشد. نکته بعدی که در این زمینه باید بیان کنم به شیوه فیلمسازی در این زمینه مربوط می‌شود. معمولاً در تولیدات تاریخ معاصر، نگاه به موضوعات یک جانبه رخ می‌دهد، برای همین مردم با کارهای مورد نظر کمتر ارتباط برقرار می‌کنند، پس توصیه می‌کنم در کارهایمان تنها به تصویرسازی واقعیت اکتفا کنیم و قضاوت را برعهده بیننده بگذاریم. فضاسازی مناسب، رمز موفقیت آثار تاریخی است
اکبری با بیان اینکه فیلمسازی درباره قیام 15 خرداد نیاز به فضاسازی مناسب نیز دارد، گفت: یکی از شروطی که باعث می‌شود یک اثر نمایشی برای مخاطب مقبول باشد، فضاسازی کار است. رسیدن به این خواسته نیز مستلزم این است، سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه انجام شود؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، موفقیت در پی خواهد داشت. برای مثال از «معمای شاه» که خود نیز در آن حضور داشتم، نام می‌برم. این کار به لحاظ امکانات، توانست تا حدودی به استانداردها نزدیک شود به ویژه در بحث گریم اتفاقات بسیار خوبی در مجموعه رخ داد، برای همین هم سریال با تماشاگر تا حد لازم ارتباط برقرار کرد.
وی متذکر شد: وقتی درباره معمای شاه حرف زدم منظور به هیچ وجه به مباحث کیفی و ساختاری سریال مربوط نمی‌شود، چون پیرامون آن نقدهای مثبت و منفی بسیاری وجود دارد، اما به هر حال سریال به مدد فضاسازی و گریم قادر بود موقعیت نمایشی برای مردم فراهم آورد. این مسئله خود یک موفقیت است، ولی همانگونه که گفتم ربطی به ساختار کلی ندارد. درباره سریال معمای شاه ذکر نکته‌ای دیگر را لازم می‌دانم، آن هم اینکه این سریال توانست در مردم انگیزه ایجاد کند که پیرامون تاریخ معاصر مطالعه بیشتری داشته باشند. این مسئله نیز از دیدگاه من برای یک کار نمایشی موفقیت محسوب می‌شود.
وی درباره چرایی پرداختن به قیام 15 خرداد در سینما و تلویزیون گفت: این را بارها شنیده‌ایم که حرکت آغازین مبارزه با رژیم شاهنشاهی از 15 خرداد 1342 آغاز شد، اما جز اینکه در این روز تعدادی از مردم ورامین به خاک و خون کشیده شدند چه می‌دانیم؟ جواب به این سوال به ما نشان می‌دهد چرا باید درباره موضوعاتی چون 15 خرداد فیلمسازی کنیم. دلیل بعد به هجمه‌هایی بر می‌گردد که این روزها شبکه‌های فارسی زبان ماهواره پیش گرفته‌اند. در این کانال‌ها با تولید مستندهای جعلی واقعیت به گونه‌ای دیگر برای مردم بازگو می‌شود، پس اگر در این رابطه ما خود اطلاع‌رسانی نکنیم، اجازه داده‌ایم ذهن جوانانمان مسموم شود.
مدعیان؛ بزرگترین مانع
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: برخلاف برخی ادعاها که معتقدند نبود امکانات دلیل اصلی نپرداختن به موضوعات نظیر 15 خرداد است باید بگویم، داشتن مدعی در این رابطه اصلی‌ترین مانع است، چون عده‌ای بسیاری وجود دارند که آن دوران را از نزدیک تجربه کرده‌اند و هر یک از آنها نیز یک نوع نگاه به موضوع دارند، برای همین وقتی فیلمسازی بخواهد جدای از دیدگاه آنان در این زمینه مطلبی را بیان کند پرواضح است، پیش روی آن فیلم و سریال سنگ‌اندازی می‌شود. این مشکل سال هاست وجود دارد. در چنین شرایطی مغرضان انقلاب هم شرایط را مهیا می‌دانند تا برای نمونه با تولید فیلمی چون «آرگو» حقیقت را به گونه‌ای دیگر پیش روی مردم قرار دهند.
بازیگر فیلم سینمایی «کانی مانگا» در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید بانی ساخت کارهایی با محوریت موضوعات انقلاب باشد، تصریح کرد: این نکته را هیچ فردی نمی‌تواند منکر شود که تنها دولت قادر است هزینه‌های تولید کارهایی با محوریت قیام 15 خرداد را تامین کند، اما این به آن معنی نیست که حق دارد در ساخت نیز دخالت کند، چون این روش سال‌هاست آزموده شده و عموماً هم نتیجه مطلوب نبوده است. نکته دیگر اینکه نباید بخش خصوصی را در زمینه نادیده بگیریم، چون حتماً نیازی نیست بخش خصوصی سریالی در حد معمای شاه تولید کند، ولی این انتظار می‌رود با برداشت های مختصر، نگاه خودش را در تاریخ معاصر داشته باشد.
گفت وگو از داود کنشلو
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا فرهنگی عکس اکبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۹۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز جنگ مدعیان لیگ برتر برای این ستاره (عکس)

به گزارش "ورزش‌ سه"، تیم فوتبال گل‌گهر در شرایطی توانست از کابوس سه شکست پیاپی و یک تساوی در ورزشگاه حافظیه مقابل دیدگان 15 هزار هوادار مشتاق شیرازی عبور کند که ستاره این تیم کسی نبود جز روبرتو تورس اسپانیایی.

تورس در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر با اینکه چند هفته دیرتر از سایر بازیکنان به ترکیب گل‌گهر اضافه شد، چشم‌گیر و تحسین برانگیز بازی کرده و توانسته در 17 مسابقه 5 مرتبه گلزنی کند و 5 پاس گل به نام خود ثبت کند تا یکی از ستاره‌های انکارنشدنی لیگ بیست و سوم لقب بگیرد.

البته مصاف برابر فجرشهیدسپاسی در جام حذفی بود و تورس پس از غیبت مقابل هوادار به دلیل محرومیت که حسابی به چشم آمد، در ورزشگاه حافظیه بار دیگر توانایی و مهارت خود را با ثبت یک پاس گل و زدن یک گل به نمایش گذاشت تا از همین حالا تیم‌های مدعی لیگ برتر برای فصل آینده به دنبال جذب این ستاره اسپانیایی باشند.

تورس در ابتدای فصل مورد توجه جواد نکونام قرار داشت ولی حالا این مربی رقیبان جدی‌تری نیز در پنجره تابستانی لیگ 24 برای جذب هم تیمی سابقش در اوساسونا در مقابل خواهد داشت و باید دید کدام‌شان موفق به جذب این ستاره در صورت تمایل خود او به ادامه حضور در ایران خواهد شد. البته مدیران گل گهر نیز بی شک از همین حالا تلاش‌هایشان برای جذب تورس را آغاز کرده‌اند و امیدوارند حداقل برای یک فصل دیگر این بازیکن تعیین کننده را در اختیار داشته باشند.

عکس‌ها: جواد نادری‌پور

دیگر خبرها

  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!
  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین +عکس
  • آب انبه کاملاً تازه بدون دخالت دست (فیلم)
  • تاریخ‌سازی جنگجوی شکست‌ناپذیر؛ 448 روز از آخرین شکست رودری با منچسترسیتی گذشت!
  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • آغاز جنگ مدعیان لیگ برتر برای این ستاره (عکس)
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • بدمستی در برابر مست عشق