Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@02:03:37 GMT

ابتلای ١٥ میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا

تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۲۰۱۷

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در یک برنامه تلویزیونی در خصوص عادات غذایی بعد از ماه مبارک رمضان اظهارکرد: بعد از ماه مبارک رمضان باید رژیم غذایی متعادل، متنوع و با چربی کم استفاده و به فعالیت بدنی کافی روزانه نیز توجه کافی شود.

سبک زندگی نادرست و عادات غذایی غلط

وی افزود: متأسفانه سبک زندگی امروزی به سمت غربی شدن رفته و از سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفته است چراکه فعالیت بدنی کاهش یافته و مصرف غذاهای شور، پرچرب و فرآوری شده افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون کل وزارت بهداشت، اصلاح عادات رفتاری و غذایی نامناسب مانند عدم تحرک، دریافت غذاهای پرچرب و پر کالری، عدم دریافت فیبرها (میوه‌ها و سبزی‌های تازه)، مصرف غذاهای کنسروی و فرآوری شده، دریافت فست فودها و غیره به منظور دستیابی به وزن سالم و سلامتی را الزامی دانست.

حریرچی در خصوص برخی موفقیت‌ها و دستاوردهای ۴۰ سال اخیر در کنترل بیماری‌های واگیر و عفونی گفت: در گذشته سالانه ۱۰ هزار مرگ در نوزادان به دلیل ابتلا به کزاز و ۳۰ هزار مرگ هم به دلیل ابتلا به اسهال داشتیم که خوشبختانه با واکسیناسیون توانستیم این موضوع را کنترل کنیم و امید به زندگی را افزایش دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر به دلیل افزایش طول عمر، بیماری‌های دوران پیری نیز افزایش پیدا کرده است و به دلیل تغییر سبک زندگی بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت و آلزایمر نیز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۸۲ هزار مرگ به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر و ۹۷ هزار مرگ نیز به دلیل پرفشاری خون یا همان قاتل خاموش رخ می‌دهد.

تمرکز وزارت بهداشت بر سیاستگذاری‌ها در مقوله پیشگیری

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: عمده سیاست‌های وزارت بهداشت به پیشگیری از بیماری‌ها اختصاص دارد. این اولین بار است که در دنیا یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری، تحت پوشش یکی از مقوله‌های NCD قابل تأثیر در نظام سلامت قرار می‌گیرند.

ابتلای ١٥ میلیون نفر در کشور به فشارخون بالا

وی با اشاره به اینکه طبق برآوردها در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور داریم، اظهارکرد: حداقل ۴۰ تا ۶۰ درصد از مبتلایان به فشارخون بالا از این موضوع اطلاعی ندارند و زمانی که دچار بیماری مزمن کلیوی یا سکته مغزی و قلبی می‌شوند، اطلاع پیدا می‌کنند.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، میزان مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر کشورهای دیگر است که عمدتاً" از مصرف فست فود و نان مصرفی نشأت می‌گیرد و باید برنامه‌ریزی در زمینه کاهش مصرف نمک با هدف آگاه سازی جامعه و تغییر رفتارهای غذایی در سطح خانواده انجام شود.

وی جایگزین کردن نمک دریا به جای نمک مصرفی یددار را نادرست تلقی کرد و افرود: نمک دریا ید ندارد و حاوی فلزات سنگین و برای سلامتی مضر است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کنترل فشار خون به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر گام مؤثری در نیل به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر است.

ضرورت اصلاح سبک زندگی با افزایش تحرک بدنی و تغذیه سالم

به گزارش وبدا، حریرچی در پایان تاکید کرد: با اصلاح سبک زندگی می‌توان فعالیت بدنی را جایگزین کم تحرکی و مصرف سبزیجات، غلات و میوه‌ها را نیز جایگزین غذاهای چرب و پرنمک کرد همچنین باید سعی کنیم در وهله اول با خود کنترلی و غربالگری اولیه، از بروز بیماری پرفشاری خون جلوگیری کنیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها

به گزارش خبرآنلاین، وزارت حج و عمره عربستان، دستورالعمل‌ها و توصیه‌ های بهداشتی حج امسال را که شامل ایمن‌ سازی در برابر برخی بیماری‌ها است، ابلاغ کرد.

مهر در خبری نوشت: بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902151

دیگر خبرها

  • علائم فشار خون بالا
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟