Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  خلاقیت‌های زیست‌فناوری پزشکی تجاری‌سازی می‌شود
یکی از مهم‌ترین اهداف تعیین شده در ستاد‌های معاونت علمی و فناوری ایجاد و توسعه شتاب دهنده‌ها است که در این چند سال، تعداد شتاب دهنده‌های مختلف در کشور افزایش چشمگیری یافته است. با توجه به جایگاه و پیشرفت‌های قابل توجه زیست فناوری درجهان به ویژه در دهه ۹۰ میلادی در راستای دستیابی به حیوانات شبیه‌سازی‌شده و سلول‌های بنیادی، باور‌های مهمی در گسترش سطح توقعات علمی، بالینی و تجربی نسبت به علم زیست‌فناوری پزشکی شکل گرفت.     در همین ارتباط، اتمام پروژۀ ژنوم انسان در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز از مهم‌ترین دستاورد‌های مهم این رشته بود که با توجه به کاربرد‌های مهم آن، می‌توان نتایج آن را در حوزه‌های مختلف حیات بشری به‌عنوان نقطه عطفی در پیشینه علمی و کاربردی این رشته به حساب آورد.   ایران در جایگاه سوم تولید کیت ضد درد در جهان قرار گرفت محققان ایرانی موفق به تولید نوعی کیت ضد درد و ترمیم کننده بافت شدند. ایران با تلاش این محققان در جایگاه سوم تولید این محصول پس از آمریکا و آلمان قرار گرفت. این کیت با نام «اتوکین پی آر پی» با هزینه‌ای بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی در داخل تولید می‌شود تا همگان قادر به استفاده از آن باشند. این کیت به صورت کاملا بومی توسط متخصصان ایرانی شرکت دانش بنیان نوآوران سلامت ارژنگ تولید شده است.     معرفی ۱۰ پایگاه تخصصی برتر کارآفرینان خارج از کشور مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری، برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را با هدف ایجاد ساز و کاری برای بهره‌مندی از دانش و تجارب محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور اجرایی کرده است.

برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی، چون «پسادکتری»، «فرصت مطالعاتی»، «اساتید مدعو و معین»، «تاسیس شرکت فناور»، «برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی» و «پروژه تخصصی جایگزین خدمت سربازی با تاکید بر مدل چرخش مغزها» طراحی و اجرایی شده است.     طرح تامین مالی جمعی وارد مرحله اجرایی شد محمد مرفوع مدیر کل دفتر تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری درباره اجرایی شدن طرح تامین مالی جمعی در کشور، اظهار کرد: طرح تامین مالی جمعی که یکی از مدل‌های تامین مالی ایده‌ها و طرح‌های فناورانه است، با همکاری معاونت علمی و فناوری، شرکت فرابورس، سازمان بورس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرحله اجرایی رسیده است.     تشخیص سریع مواد مخدر با حسگر بیولوژیکی محقق شد جابه جایی و خروج مواد مخدر از کشور‌ها همواره از موضوعات دغدغه سازبه شمار می‌رود. در کشور‌های خارجی از حسگر‌هایی برای شناسایی و تشخیص مواد مخدر استفاده می‌شود. در کشورمان هم با تلاش محققان در یک استارتاپ، حسگر بیولوژیکی برای تشخیص مواد مخدر جامد و مایع تولید شد. قابلیت انعطاف پذیری از یک ماده مخدر به ماده دیگر همچنین تشخیص مرفین با حساسیت بالا از مزیت‌های این حسگر است. برای مخدر‌هایی همچون کدئین و سایر مخدر‌های صنعتی و سنتی هم کاربرد تشخیصی دارد. این حسگر علاوه بر این می‌تواند مواد مخدری که به شکل گاز یا جامد باشد تشخیص دهد. پایه کار آن نیز بر اساس نانو ذرات اپتیکی است که از خاصیت بالای این ذرات با تغییر و ایجاد نوآوری برای تشخیص مواد استفاده می‌شود.     شرکت‌های دانش بنیان با توجه به وضعیت اقتصادی خودروسازان نیاز به تضمین دارند سیدمحمد صاحبکار خراسانی رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یک سری مزایا در نظر گرفته شده که شامل معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی، استفاده از تسهیلات و وام ارزان قیمت صندوق نوآوری و شکوفایی برای این شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: در کنار این مزایا و امکانات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز سعی کرده برنامه‌های دیگری مثل تسهیلات امریه سربازی که یک امر کلیدی برای فارغ التحصیلان محسوب می‌شود، در شرکت‌های دانش بنیان درنظر بگیرد.   محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت ربات حمل کالا شدند افزایش جمعیت و پیچیدگی‌های زندگی شهری در کنار محدودیت‌های فضا‌های اداری و عمومی هر روز بیش از پیش لزوم به کارگیری وسائل حمل کالا و انسان با قابلیت حرکت در محیط‌های کوچک را آشکار می‌کند. محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به این موضوع طرح پژوهشی «طراحی و ساخت ربات جهت حمل کالا و انسان» را انجام دادند که از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار شدند.

وسیله‌ای با این مشخصات می‌تواند به سهولت در ادارات، بیمارستان‌ها، کارگاه‌ها، کارخانجات و سایر اماکنی که جابجایی کالا یا انسان در آن زیاد است مورد استفاده قرار گیرد. استفاده در گشت‌های امنیتی و مرزی می‌تواند از دیگر کاربرد‌های این ربات باشد. همچنین در صورت کنترل خودکار به وظایف دیده‌بانی یا جابجایی و پشتیبانی و حتی راه‌یابی در میدان‌های مین بپردازد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری ربات حمل کالا اقتصاد دانش بنیان جرائم مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده بود، امروز با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

مصطفی صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد، گفت: هم‌گام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور گام‌های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشته‌اند و تلاش می‌شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

وی بیان کرد: در این راستا، پروژه‌های هدف‌گذاری شده در سال جاری با تمرکز بر بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفتگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه‌های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش‌بینی رفتارهای پر خطرشان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • رشد ۱۰۰ درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات «وعده صادق»
  • رشد صد درصدی دانش‌بنیان‌ها در بورس/علم و فناوری دو بال عملیات وعده صادق
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور