Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از پاکستان؛ ماه رمضان در پاکستان همچون سایر کشورهای مسلمان دیگر جایگاه ویژه‌ای دارد، به طوری که تقریباً زندگی روزمره مردم همچون سایر مسلمانان جهان دچار تغییر می‌شود؛ پاکستانی‌ها هر سال پس از رؤیت هلال ماه به استقبال رمضان می‌روند. آغاز ماه رمضان، روز عید فطر و همچنین رؤیت هلال در پاکستان به عهده کمیته رؤیت هلال این کشور است و اعضای آن از سوی دولت تعیین می‌شوند و ماه رمضان در پاکستان با توجه به اعلام این کمیته آغاز و به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذاهای ماه رمضان

همچون سایر کشورها، در پاکستان نیز طی ماه رمضان تهیه برخی از خوراک‌ها و نوشیدنی‌ها افزایش پیدا می‌کنند و جزئی جدانشدنی از سفره افطار و سحر می‌شوند؛ سمبوسه (تهیه شده از سیب‌زمینی، قیمه و گوشت مرغ)،‌ پکورا (نوعی خوراک که با آرد، تخم‌مرغ و سبزی تهیه می‌شود)، چات میوه (ترکیبی از چند میوه)، چات نخود (ترکیبی از نخود و برخی دیگر از سبزی‌ها) و بریانی از این جمله به شمار می‌روند.

همچنین از میان نوشیدنی‌ها نیز می‌توان به شربت‌ها با نام‌های مختلف و به ویژه شربت روح‌افزا که محبوبترین نوشیدنی پاکستانی‌ها در ماه رمضان است اشاره کرد.

نماز تراویح

یکی از اعمال مورد توجه اهل تسنن در ماه رمضان برگزاری نماز تراویح به جماعت در مساجد و مراکز عمومی است؛ در این ماه اکثر اهل تسنن تلاش می‌کنند که به نحوی در اقامه این نماز که به جماعت و در شب‌های این ماه برگزار می‌شود شرکت کنند. اهل تسنن اعم از مسلک‌های دیوبندی و بریلوی این نماز را در بیست رکعت و اهل حدیث (کسانی که در اصول و فروع دين به ظاهر قرآن و سنت عمل مى ‌كنند و از به كارگيرى عقل در زمينه مسائل دينى به شدت پرهيز دارند) در هشت رکعت به پایان می‌رسانند و در این نماز ختم قرآن هم صورت می‌گیرد.

توزیع افطاری در خیابان‌ها

یکی از مشخصه‌های رمضان توزیع افطاری در خیابان‌ها و اماکن عمومی از سوی مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای خیریه است؛ نهادهای خیریه سفره‌های افطار و سحری را در نقاط مختلف شهر می‌گسترانند.

برنامه‌های تلویزیونی

در پاکستان تمام شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌های ویژه‌ از پیش ضبط شده و زنده را طی ماه رمضان اجرا می‌کنند؛ اغلب در این برنامه‌ها از بازیگران و شخصیت‌های جذاب و مورد توجه مردم به عنوان میزبان و مجری برنامه‌ها استفاده و همچنین برنامه‌های متنوع تفریحی نیز در کنار آنها برگزار می‌شود.

از سویی علمای اهل تسنن و شیعه به این برنامه‌ها دعوت می‌شوند که درباره موضوعات مختلف اسلامی گفت‌وگو کرده و به سؤالات شرعی پاسخ می‌دهند، ولی اکثر علما برنامه‌های ویژه رمضان در شبکه‌های تلویزیونی را در شأن این ماه نمی‌دانند و بر این باور هستند که باید هر چه بیشتر به عبادت بپردازند، نه اینکه برنامه‌های تفریحی با حضور بازیگران پخش شود. در برنامه‌های ویژه رمضان همچنین جوایز و هدایای بسیاری با مشارکت شرکت‌ها توزیع می‌شود.

نشست‌های اسلامی و تفسیر قرآن

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در کراچی(یکی از شهرهای پاکستان) در این ماه به برگزاری نشست‌های اسلامی و دروس قرآن توجه ویژه می‌شود، همچنین تمام مسلک‌های اهل تسنن، شیعیان و نهادهای مذهبی نسبت به برگزاری دوره‌های ترتیل قرآن، سخنرانی‌ درباره موضوعات مختلف، تفسیر قرآن و سایر برنامه‌های مرتبط با آموزه‌های اسلامی اقدام می‌کنند؛ این برنامه‌ها با استقبال جمع کثیری از مردم روبرو می‌شود که فرصتی مناسب برای تبلیغ باورهای این مسلک‌ها و نهادهای مذهبی است.

سنت‌های عید فطر

عید فطر بزرگ‌ترین عید مذهبی در پاکستان به شمار می‌رود و این روز از سوی دولت به مدت سه روز تعطیل رسمی اعلام می‌شود؛ این تعطیلات طبق شرایط زمانی گاهی تا پنج روز نیز افزایش می‌یابد. در روز عید فطر مردم پاکستان به دیدار خویشاوندان خود می‌روند و با تبریک این روز به یکدیگر آن را جشن می‌گیرند.

مردم از اوایل ماه رمضان به دوختن لباس و شلوار محلی و ملی برای روز عید می‌پردازند یا به کسانی که خیاط هستند سفارش تهیه چنین لباس‌هایی را می‌دهند؛ همچنین چند روز مانده به عید فطر بازارها مملو از خریدار می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های عید فطر در پاکستان، استفاده از حنا برای دست دختران و بانوان است. همچنین در این روز غذاهایی نظیر بریانی، حلوا پوری، کباب پاکستانی، قورمه پاکستانی و شیرینی‌هایی همچون شیرخرما، فرینی، سویان، رس ملایی و لب شیرین تهیه می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۲۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مسعود امیرمیجانی معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان در نشست با رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی یکسال گذشته به ۲۰ شعبه محاکم تجدیدنظر استان کرمان ۴۱ هزار ۲۷۷ پرونده وارد شده است و در مقابل قضات در مجموع ۴۱ هزار و ۳۹۹ فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند و که این آمار حاکی از آن است که خروجی پرونده‌ها بیش از پرونده‌های وارده بوده است.

او اظهار داشت: علیرغم حجم پرونده‌های زیاد در دادگاه تجدیدنظر، قضات تجدیدنظر تلاش‌های قابل توجهی در جهت رسیدگی به پرونده‌ها انجام داده اند.

 
وی با بیان این مطلب که متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر ۸۴ روز است، تصریح کرد: بایستی قضات اوقات رسیدگی را بدون دلیل به زمان‌های بعد موکول نکنند و رسیدگی در اسرع وقت انجام شود و همچنین لازم است رسیدگی سریع به پرونده‌های مراجعین به همراه اتقان آرا مدنظر قرار گیرد.

این مقام قضائی از قضات درخواست کرد: که متناسب سازی جرم با مجازات را در احکام خود درنظر بگیرند و در سال پیش رو کاهش برنامه‌های معوق و پرونده‌های مسن، ساماندهی پرونده‌های کثیرالشاکی، کاهش صدور قرار‌های شکلی و ساماندهی نحوه ارجاع به کارشناس از اولویت‌های دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان می‌باشد.

سپس رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگروه‌ها اعمال خرد جمعی و تلاش مستمر در اجرای بهینه سند و دستیابی به رفع چالش‌ها در اجرای ماموریت‌های دادگستری استان کرمان است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، اظهار داشت: آمار و شواهد حاکی از عملکرد مثبت شعب تجدیدنظر استان طی یکسال اخیر است.

او گفت: قضات باید ضمن حفظ استقلال قضایی خود در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آراء به اجرای دستور العمل‌ها و برنامه‌های ستادی قوه قضاییه که در جهت نیل به نتایج اجرای سند تحول قوه قضاییه ارائه می‌شود عنایت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیگر خبرها

  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • تخصیص ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار به شبکه‌های بهداشت چابهار
  • پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • تجلیل از فعالان و عوامل برگزار کننده محفل قرآنی در ایلام
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • حقوق واقعی کارگران دیده شود
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • طرح بازرسان و ناظران افتخاری اجرا می‌شود
  • تعطیلات ۲ روزه آخر هفته از نگاه دولت رئیسی /واردات خودرو به کجا رسید؟
  • نظر دولت درباره تعطیلات آخر هفته؛ پنجشنبه یا شنبه‌ها؟