Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:49:50 GMT

اختلافات آمریکا با اروپا از منظر مایک پامپئو

تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۸۳۳۱۴

اختلافات آمریکا با اروپا از منظر مایک پامپئو

اختلاف نظرهای بسیاری میان اروپا و ایالات متحده وجود دارد؛ از ماجرای شرکت هواوی گرفته تا ایران و از کنفرانس آب و هوایی پاریس گرفته تا جنگ تجاری.

به گزارش ایسنا، یورونیوز در لاههٔ هلند با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره این مسائل گفتگویی ویژه ترتیب داده که متن کامل آن را در زیر می‌خوانید.

روند صلح اسرائیل و فلسطین

یورونیوز: از روند صلح پیشنهادی شما برای اسرائیل و فلسطین زیاد صحبت می‌شود و شما گفته‌اید که این توافق احتمالی جزئیات بیشتری خواهد داشت‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ممکن است این طرح رَد شود چون توافقی است که به گفته خودتان مردم معتقدند فقط اسرائیلی‌ها آن می‌پسندند. فکر نمی‌کنید یکجانبه بودن چنین توافقی به این معناست که هرگز به جایی نمی‌رسد؟

مایک پامپئو:  البته که نه. منظورم این بود که درک فعلی از این موضوع غلط و به شکل اساسی نادرست است. وقتی طرح نهایی روشن شود و دنیا پیشنهاد ما را ببیند فکر می‌کنم بسیار روشن خواهد بود که رسیدن به چنین توافقی به سود هر جناح و در حقیقت هر فرد است و زندگی شهروندان اسرائیل و فلسطینی‌ها در کرانهٔ باختری، غزه و تمام دنیا را بهتر می‌کند. برداشت اشتباهی از موضوع شده است. گزارش‌هایی را که شما به آن استناد می‌کنید دیده‌ام؛ وقتی به مطبوعات آمریکا اعتماد می‌کنید گاهی چنین نتیجه‌ای به بار می‌آید چون آنها تمام ماجرا را به شکل مناسب بازتاب نمی‌دهند.

روابط اروپا و آمریکا؛ چالش اقتصاد

یورونیوز: با توجه به رابطه پرتنش فعلی میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به سطح کنونی روابط اروپا و آمریکا از ۱ تا ۱۰ چه امتیازی می‌دهید؟

مایک پامپئو: فکر می‌کنم روابطمان عالی است. گرچه حرف‌هایی دربارهٔ تنش در روابط می‌شنوم. با شرکای اروپایی‌ام دائماً دیدار می‌کنم. در تاریخ آمریکا و اروپا همیشه مخالف وجود داشته است. مسائلی هست که در آنها با هم اختلاف داریم؛ نظیر مناقشات تجاری یا مسائل امنیت ملی. همیشه اختلافاتی هست اما ارزشها و درک مشترکی از جهان داریم و نگاهمان به تهدید دموکراسی و آزادی در سراسر جهان یکسان است. این مشترکات همیشه بر اختلافات ما غالب می‌شود.

یورونیوز: فکر نمی‌کنید اشاره ترامپ به اروپا به عنوان یک دشمن اشتباه بود؟

مایک پامپئو: می‌دانید که ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی‌مان را در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا بفروشیم و آنها می‌توانند محصولاتش را در کشور ما بفروشند. این منصفانه و دو جانبه نیست. هیچکس مایل نیست چنین نظام تجاری‌ کارش را ادامه بدهد. در واقع او تلاش دارد یک زمینه برابر برای تجارت منصفانه میان اروپا و آمریکا ایجاد کند تا هر دو طرف رقابت سالم و منفعت داشته باشند.

بریگزیت و هواداری آمریکا از خروج بریتانیا از اروپا

یورونیوز: دولت ترامپ یکی از بزرگترین هواداران بریگزیت بوده که خود آشکارا به اتحادیه اروپا آسیب می‌زند. آیا شما این خاطر از بریگزیت حمایت نمی‌کنید که به اروپا ضربه می‌زند؟

مایک پامپئو: همانطور که به یاد دارید بریگزیت تصمیمی بود که مردم بریتانیا گرفتند. مردم یک کشور خودمختار در همه‌پرسی به این امر رأی دادند. پس موضوع به تصمیم آمریکا ربطی ندارد. این اساساً تصمیمی دموکراتیک بود.

یورونیوز: رئیس‌جمهور ترامپ گفته مایل است سریعاً به توافق‌های تجاری برسد. آیا برای آمریکا توافق تجاری با بریتانیا اولویت دارد یا با اروپا؟

مایک پامپئو: اولویت ما تجارت با بریتانیا است. روابط قدیمی و نیز روابط تجاری محکمی با این کشور داریم. ایالات متحده در همین هلند سرمایه‌گذاری عمده‌ای دارد. اینجا نشست جهانی سران را با موضوع کارآفرینی داریم چون تعهد عمدهٔ ما ایجاد فضای باز تجاری و کارآفرینی است. در مورد بریتانیا نیز چنین است. وقتی بریگزیت، طبق خواسته مردم بریتانیا، انجام شد مایلیم به توافق‌های تجاری آزاد و دوجانبه و براساس اعتماد با آنها برسیم که به سود اقتصاد هر دو طرف باشد.

اختلاف نظر با اروپا بر سر شرکت هواوی

یورونیوز: در رابطه با شرکت هواوی، می‌دانیم که دولت شما بسیار تلاش کرده تا کشورهایی اروپایی را برای تحریم این شرکت با خودش همراه کند. کشورهای اروپایی چرا باید به دولت ایالات متحده گوش بدهند در حالیکه خود ترامپ به نظر می‌رسد به دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش اعتماد ندارد و مثلاً گفته است این دستگاه‌ها دربارهٔ ایران اشتباه کرده‌اند. حالا اگر درباره ایران اشتباه کرده‌اند چطور درباره چین درست می‌گویند؟

مایک پامپئو: من قبلاً رئیس سی. آی. ای بودم. شکی نیست که گهگاه کمیته‌های اطلاعاتی اشتباه‌هایی دارند اما کلیت کارشان ممتاز و قابل اعتماد است. در این مورد هم چنین است. ما و کشورهای غربیِ دارای دموکراسی‌های لیبرال ارزشهای مشترکی داریم. چینی‌ها این نظام ارزشی را در زیرساخت خود ندارند. نظام‌های ارتباطی آنها، به‌ویژه درباره شرکت هواوی کاملاً متفاوت است. اصل اول در شرکت هواوی کار کردن برای دولت چین است. سه نفر از اعضای هیئت مدیره این شرکت عضو حزب کمونیست حاکم بر چین هستند. این امر عمیقاً با نگرش ما درباره حفاظت از امنیت مردم اروپا و آمریکا تفاوت دارد. اروپایی‌ها درباره حریم خصوصی نگرانی جدی دارند و در شبکه‌ای که دولت چین روی آن کنترل داشته باشد داشتن اطلاعات خصوصی ممکن نیست.

یورونیوز: می‌توان گفت برخی روابط هنوز پرتنش است. فکر نمی‌کنید اگر دولت ترامپ کمی بیشتر به حرف شرکای اروپایی‌اش گوش کرده بود، آنها هم حالا به این هشدارهای آمریکا توجه می‌کردند؟ مثلاً توییت اخیر ترامپ درباره شهردار لندن به بهبود روابط کمک نمی‌کند.

مایک پامپئو: شهردار لندن با رئیس‌جمهور ترامپ خیلی بد رفتار کرده بود. نظر من که حالا بیش از یک سال است وزیر خارجه هستم این است. ما هر روز حرف شرکای اروپایی‌مان را می‌شنویم. ما به دغدغه‌ها و منافع آنها توجه جدی نشان می‌دهیم و با آنها همکاری نزدیکی داریم. در تاریخ روابط ایالات متحده و اروپا نقاط اختلاف زیادی وجود داشته و مطمئنم این روند ادامه دارد اما کلیت رابطه ما عالی است.

دیدگاه‌های متفاوت درباره ایران

یورونیوز: و نهایتاً درباره ایران، به نظر می‌رسد مایلید با ایران بدون پیش‌شرط گفتگو کنید این چیزی نیست که قبلاً گفته بودید. سیاست شما عوض نشده؟

مایک پامپئو: نه اینطور نیست. رئیس‌جمهور ترامپ بیش از یکسال پیش گفته بود که حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دربارهٔ برنامهٔ موشکی و هسته‌ای‌شان گفتگو کنیم. این چیز تازه‌ای نیست.

یورونیوز: اما قبول دارید که درباره ایران اختلاف نظرهایی بین شما و کشورهای عمدهٔ اروپایی وجود دارد؟

مایک پامپئو: جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا گفت دیدگاه مشترکی دربارهٔ ایران داریم. گرچه درباره برجام اختلاف داریم، تحلیل ما درباره مساله هسته‌ای ایران متفاوت است. اما معتقدم اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درباره این هدف و ایران درک مشترکی دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مایک پامپئو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۸۳۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • مایک منیان و تردید در مورد آینده‌اش در میلان
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم